Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe (PKP), zakładającą zwiększenie budżetu programu Kolej+ do ponad 11 mld zł z 5,6 mld zł oraz wydłużającą okres, do którego będzie możliwe przekazywanie papierów wartościowych na rzecz Polskich Linii Kolejowych (PLK) – do 2027 r. z 2024 r.
Ze względu na konieczność podwyższenia kapitału zakładowego PLK, nowela zakłada wydłużenie okresu, do którego będzie możliwe przekazywanie przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych skarbowych papierów wartościowych z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego PLK, z 2024 na 2027 rok.
W związku z tym konieczna jest zmiana wysokości wartości nominalnej skarbowych papierów wartościowych w 2024 r. z 1,7 mld zł na 2,54 mld zł oraz określenie wartości papierów, które będą przekazywane w kolejnych latach do 2027 r. włącznie.
Nowelizacja zakłada także możliwość przekazywania przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu, w danym roku budżetowym na rzecz PLK skarbowych papierów wartościowych o wartości nominalnej większej niż określona dla danego roku budżetowego.
Ma to umożliwić reakcję w przypadku zwiększonego zapotrzebowania na środki niezbędne do realizacji inwestycji w danym roku budżetowym. Dodano przy tym zastrzeżenie, że zmiana wartości nominalnej skarbowych papierów wartościowych planowanych do przekazania w danym roku budżetowym nie może powodować zmiany łącznej wartości nominalnej skarbowych papierów wartościowych.
W zakresie wartości nominalnej skarbowych papierów wartościowych w latach 2020-2023 nowela nie wprowadza zmian w obecnie obowiązującym stanie prawnym. W roku 2024 emisja skarbowych papierów wartościowych zostanie zwiększona o 840 mln zł, tj. do kwoty 2 540 mln zł, oraz zostanie rozszerzona o kolejne lata, tj.:
– 2025 – 1 214 mln zł;
– 2026 – 1 856 mln zł;
– 2027 – 1 690 mln zł.
Łącznie w latach 2024-2027 zostanie dokonana dodatkowa emisja skarbowych papierów wartościowych o wartości 5 600 mln zł z przeznaczeniem na realizację programu wieloletniego Programem Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2028 r.
Środki uzyskane z tytułu skarbowych papierów wartościowych, będące wkładem, stanowiące kapitał zakładowy PLK, Spółka będzie mogła przeznaczyć wyłącznie na finansowanie inwestycji realizowanych przez PLK w ramach programów wieloletnich. Obciążenie budżetu państwa określono, przyjmując co najwyżej dwuletni termin wykupu.
Nowelizacja ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe umożliwi PKP przekazanie PLK linii kolejowych, znajdujących się na gruntach o uregulowanym stanie prawnym, ale wymagających przeprowadzenia podziałów nieruchomości. W związku z przekazaniem linii kolejowych uregulowania wymaga również kwestia rozliczeń podatkowych, które będą dotyczyć PKP w związku z wnoszeniem aportów i rozliczeniem wynagrodzenia za korzystanie przez PLK ze składników linii kolejowych.
Chodzi o umożliwienie w latach 2022-2026 rozliczania podatku dochodowego od aportu oraz podatku od towarów i usług od czynszu z umowy D50 (umowa, na podstawie której PKP oddała do korzystania środki składające się na linie kolejowe, oraz grunty, z zastrzeżeniem, że korzystanie z samych gruntów na podstawie umowy jest nieodpłatne).
Wartość aportów będzie podlegać wycenie przez niezależny podmiot specjalizujący się w wycenach przedsiębiorstw oraz nieruchomości i będzie zależeć od przyjętych stawek rynkowych składników majątku wycenianego.
Źródło: ISBnews