Spełnienie przez Polskę unijnych wymogów dyrektywy AFIR w zakresie rozwoju infrastruktury ładowania dla elektrycznych samochodów ciężarowych do końca 2025 r. będzie bardzo trudne, poinformował ISBnews dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) Maciej Mazur.
„PSPA jest właśnie w trakcie weryfikacji stanu realizacji wymogów AFIR, powinniśmy zakończyć ją do połowy kwietnia, czyli do momentu rozpoczęcia stosowania przepisów nowego rozporządzenia. Gdybym jednak miał zaryzykować już teraz ocenę szans spełnienia przez Polskę unijnych wymogów do końca 2025 r., powiedziałbym, że osiągnięcie 100% w przypadku infrastruktury ładowania dla samochodów ciężarowych będzie bardzo trudne. Większe szanse mamy w przypadku infrastruktury dla transportu lekkiego. Ciężko będzie natomiast z realizacją celu w zakresie łącznej mocy ładowarek, która musi zostać dostosowana do liczby osobowych i dostawczych samochodów z napędem elektrycznym (1,3 kW na każdy BEV oraz 0,8 kW na każdy PHEV). Mówimy o konieczności ponad dwukrotnego podwyższenia obecnej, łącznej mocy stacji” – ocenił Mazur w rozmowie z ISBnews.
Przyznał jednocześnie, że branża wciąż czeka na przyspieszenie kwestii proceduralnych związanych z przyłączami.
„Bardzo mocno liczymy na nowe otwarcie w spółkach skarbu państwa będących operatorami systemu dystrybucyjnego, na świeże spojrzenie z ich strony, bo jest bardzo dużo do zrobienia wspólnie i nie jest to takie nierealne, jak mogłoby się wydawać. Wierzymy w efektywny dialog z przedstawicielami OSD, bo wiele naszych postulatów ma na celu także ułatwienie życia operatorom” – podsumował Mazur.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.
Źródło: ISBnews