Średnia wartość koszyka zakupowego w 9 na 14 badanych sieci handlowych wzrosła w kwietniu br. o 1,28 zł (tj. 0,44%) w stosunku do poprzedniego miesiąca do 292,95 zł, wynika z raportu ASM Sales Force Agency. Średnia cena koszyka zakupowego w ujęciu rocznym kwietniu wzrosła o ponad 50 zł, tj. o 21% w 13 sieciach.
„Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 9 na 14 sieci uwzględnionych w raporcie, ceny badanych produktów w kwietniu były wyższe niż w marcu br. Średnia cena koszyka zakupowego w kwietniu 2023 r. wyniosła 292,95 zł. To wzrost o 1,28 zł, czyli 0,44% w porównaniu do marca br. Tym razem w aż siedmiu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły próg 300 zł. Największe podwyżki odnotowano w sklepach E.Leclerc – 23,09 zł (8,11%). Obniżono natomiast ceny w czterech sieciach oraz w kanale e-grocery” – czytamy w raporcie.
„W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to min.: Carrefour (28,43%), Intermarché (26,21%) czy Kaufland (25,99%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w kanale e-grocery, w którym średnia cena koszyka w kwietniu 2023 r. była wyższa aż o 90,06 zł niż przed rokiem, tj. o 35,52%” – czytamy dalej.
W kwietniu w ujęciu rocznym podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. Podobnie jak w ostatnich miesiącach we wszystkich analizowanych grupach skok był dwucyfrowy. W ujęciu rocznym najmocniej podrożały produkty z kategorii dodatki (42,92%). Najtańsze zakupy oferowały dyskonty, natomiast w najdroższym kanale e-grocery średnia cena koszyka była wyższa o 35% niż przed rokiem.
Koszyk zakupowy bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci miał wartość w kwietniu 217,18 zł (mniej o 5,48 zł niż w marcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 364,76 zł (więcej o 7,41 zł niż w marcu br.).
„Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w kwietniu 2023 r. była wyższa o 18,69% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w kwietniu 2023 r. droższy o 9,36% niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 21,35% z 241,42 zł w kwietniu 2022 r. do 292,95 zł w kwietniu 2023 r. ” – czytamy dalej.
Jak wskazał dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Zbigniew Sierocki ceny wszystkich badanych przez nas grup produktów rosną z miesiąca na miesiąc, a oferty i akcje promocyjne uruchamiane przez sieci handlowe w niewielkim stopniu wpływają na cenę koszyka zakupowego.
„Coraz częściej obserwujemy działania, którymi sieci handlowe chcą odróżnić się od konkurencji i zachęcić konsumentów do sprawdzenia ich oferty. Często są to krótkie, najwyżej kilkudniowe akcje promocyjne obejmujące najbardziej poszukiwane w danym momencie produkty. Wymaga to od zarządzających sieciami dużej elastyczności, a od konsumentów bieżącego weryfikowania dostępnych ofert” – podsumował Sierocki, cytowany w komunikacie.
ASM Sales Force Agency przeprowadza badanie i porównanie cen koszyka w cyklach comiesięcznych.
Źródło: ISBnews