Średnia wartość koszyka zakupowego w 8 na 14 badanych sieci handlowych wzrosła w maju br. o 2,15 zł (tj. 0,73%) w stosunku do poprzedniego miesiąca do 295,1 zł, wynika z raportu ASM Sales Force Agency. Średnia cena koszyka zakupowego w ujęciu rocznym w maju wzrosła o ponad 50 zł, tj. o 22,42%.
„Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 8 na 14 sieci uwzględnionych w raporcie ceny badanych produktów w maju były wyższe niż w kwietniu br. Średnia cena koszyka zakupowego w maju 2023 r. wyniosła 295,1 zł. To wzrost o 2,15 zł, czyli 0,73% w porównaniu do kwietnia br. Tym razem w ośmiu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły już próg 300 zł. Największe podwyżki odnotowano w sklepach POLOmarket – 20,72 zł (7,42%)” – czytamy w komunikacie.
W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to min. E.Leclerc (30,19%), Kaufland (29,39%) czy Carrefour (29,07%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w kanale e-grocery, w którym średnia cena koszyka w maju 2023 r. była wyższa aż o 99,26 zł niż przed rokiem, tj. o 40,74%.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci, moglibyśmy zapłacić 219,8 zł (więcej o 2,62 zł niż w kwietniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 375,88 zł (więcej o 11,12 zł niż w kwietniu br.). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w maju 2023 r. wyniosła 156,08 zł i jest ona o 8,5 zł wyższa niż w kwietniu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w maju 2023 r. była wyższa o 16,85% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w maju 2023 r. droższy o 17,15% niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 22,42% z 241,06 zł w maju 2022 r. do 295,1 zł w maju 2023 r., wskazano również.
„U progu wakacji polscy konsumenci nadal mają powody do narzekania przy sklepowej kasie. Tempo wzrostu cen w największych sieciach handlowych wciąż nie wyhamowało. Z najnowszej analizy ASM Sales Force Agency wynika, że ceny żywności podstawowych produktów rosną w większym stopniu niż oficjalne dane inflacyjne. Oficjalny wskaźnik cen produktów w maju wyniósł 13%, tymczasem z naszej ekspertyzy, analizowane produkty podrożały rok do roku aż 22%. Z naszych danych wynika, że w 8 na 14 sieci uwzględnionych w raporcie, ceny badanych produktów w maju były wyższe niż w kwietniu” – powiedział dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Zbigniew Sierocki, cytowany w materiale.
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów r/r, pokazuje, że w maju 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. Podobnie jak w ostatnich miesiącach we wszystkich analizowanych grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (44,33%) ponownie odnotowano w kategorii dodatków. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty tłuszczowe podrożały o 30,9%, słodycze o 29,5%, a produkty sypkie o 26,85%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii używki i piwo (w maju 2023 r. drożej o 9,21%), zakończono.
ASM Sales Force Agency przeprowadza badanie i porównanie cen koszyka w cyklach comiesięcznych.
Źródło: ISBnews