Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 5,81% r/r i o 3,67% m/m do 299,58 zł w listopadzie, wynika z danych ASM Sales Force Agency. Z listopadowego badania wynika, że na pozycji lidera najniższych cen znalazł się Auchan.
„Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w listopadzie br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 10,59 zł czyli 3,67% i wyniosła 299,58 zł. Wzrost cen odnotowano w dziesięciu sieciach, a w pozostałych trzech ceny badanych produktów były niższe niż w październiku br. Dodatkowo w siedmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły powyżej 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (33,27%), natomiast największy spadek w sklepach Carrefour (7,71%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka zanotowano w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w listopadzie 2024 r. była wyższa aż o 81,12 zł niż w 2023 r., tj. o 36%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w 4 sklepach, były to m.in.: Carrefour (5,13 %), E.Leclerc (3,11%) czy Makro Cash & Carry (3,03%). Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 5,81% z 283,14 zł w listopadzie 2023 r. do 299,58 zł w listopadzie 2024 r.” – czytamy w komunikacie.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 208,97 zł (więcej o 22,07 zł niż w październiku br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 368,67 zł (więcej o 12,77 zł niż w październiku br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w listopadzie 2024 r. wyniosła 159,70 zł i jest ona o 9,30 zł niższa niż w październiku br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w listopadzie 2024 r. była wyższa o 16,18% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w listopadzie 2024 r. droższy o 1,14% niż w 2023 r., podano.
„Listopadowy wzrost cen koszyka zakupowego o 5,8% r/r pokazuje, że presja inflacyjna wciąż istotnie wpływa na kwoty, które konsumenci widzą na paragonach. Największe podwyżki w kategoriach takich jak napoje i słodycze odzwierciedlają rosnące koszty surowców i transportu. Jednocześnie różnica niemal 160 zł między najtańszym a najdroższym koszykiem zakupowym wskazuje, że sieci handlowe mają szerokie pole manewru w kształtowaniu poziomów cen wybranych produktów. Konsumenci, którym zależy na oszczędnych zakupach, muszą bardzo sprawnie poruszać się w świecie ofert i promocji, a tych nie brakuje tuż przed świętami. Sieci sklepów prowadzą wiele działań, aby sprostać oczekiwaniom klientów w zmieniających się warunkach rynkowych” – skomentował client service & analysis director ASM SFA Kamil Kruk, cytowany w komunikacie.
Z listopadowego badania wynika, że tym razem pozycję lidera najniższych cen zajął Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 247,56 zł. To wzrost o 17,47 zł, czyli o 7,60% więcej niż najtańszy koszyk w październiku br., należący przed miesiącem do sieci Lidl.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w hipermarketach – 282,16 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store – 368,98 zł. Natomiast najtańsze zakupy (299,58 zł) można było zrobić w sieciach tradycyjnych.
Zgodnie z przyjętą metodologia, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline).
Źródło: ISBnews