Na organizację świąt Bożego Narodzenia Polacy przeznaczą w tym roku średnio 1 142 zł, tj. o 144 zł mniej (11%) niż przed rokiem, wynika z badania wykonanego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Większość lub wszystkie prezenty kupi online 41% respondentów, zaś wyłącznie lub głównie stacjonarnie – 31%.
„Na tegoroczne wydatki świąteczne przeznaczymy średnio 1 142 zł, czyli o 11% mniej niż w 2020 r. i o 286 zł mniej niż dwa lata temu. Biorąc pod uwagę wzrost cen, w praktyce zmiany te są jeszcze większe. Cięcia dotknęły niemal wszystkie pozycje na liście, z wyjątkiem choinki i wyjazdów, które już w zeszłym roku zostały mocno ograniczone. Mniej wydamy na żywność, na którą przeznaczymy tym razem 386 zł zamiast 442 zł (spadek o 15%) oraz na środki czystości, które przed rokiem jako jedyne odnotowały znaczący wzrost. Tym razem jednak zamiast średnio 70 zł mają kosztować 51 zł. O ponad jedną trzecią mniej pieniędzy wydamy też na inne zakupy świąteczne (97 zł). Skromniejszy budżet – 451 zł – jest też przewidziany na najbardziej znaczący punkt bożonarodzeniowych kosztów czyli prezenty. W tym roku mają być tańsze o 35 zł (7%)” – czytamy w komunikacie.
Deklaracje dotyczące cięcia kosztów, znajdują też potwierdzenie w ocenie świąt 2021 r., według ponad jednej czwartej (26%) ankietowanych mają być skromniejsze niż zwykle, w opinii ponad dwóch trzecich (71%) takie jak zawsze, a zdaniem jedynie 3% bardziej wystawne niż zwykle, podano także.
„Kłopoty z powodu bożonarodzeniowych wydatków to jedno, ale długotrwałe skutki zakupów ponad stan to drugie. O zauważalnym wpływie Wigilii na finanse mówi ponad 40% ankietowanych. 27% informuje, że wyjątkowe grudniowe wydatki odczuwa przez kolejny miesiąc, 13% przez następne dwa, trzy miesiące, a 3% nawet dłużej” – czytamy dalej.
BIG InfoMonitor zwraca uwagę, że trend przechodzenia na zdalne zakupy ma się coraz lepiej.
„Po raz pierwszy w te święta przeważają osoby zapowiadające, że większość prezentów, albo nawet wszystkie kupią przez internet (41%) nad respondentami mówiącymi, że wszystkie podarki lub większość nabędą w sklepach stacjonarnych (31%). 28% deklaruje, że w równym stopniu kupi gwiazdkowe niespodzianki w sieci czy galeriach handlowych” – napisano w komunikacie.
Święta sfinansowane zostaną przede wszystkim z bieżących dochodów – 76% i oszczędności – 16%.
„Podobnie jak w poprzednich latach, by dysponować dodatkową gotówką ok. 5% ograniczy większe wydatki i ewentualne wyjazdy. 3% dostrzega znaczenie wpływów z programu 500+. Znamienny w czasie pandemii stał się natomiast spadek popularności pożyczania na organizację świąt. Odsetek kredytujących się kiedyś w bankach i firmach pożyczkowych zmniejszył się z ok. 7% przed pandemią, do ponad 3% w zeszłym roku i 2% w tym roku. Najczęściej poszukiwana kwota na tę okazję to do 2 tys. zł. Co niepokojące ok. 2% respondentów deklaruje też, że sposobem na sfinansowanie wydatków świątecznych jest przełożenie na później płatności bieżących rachunków. Jednocześnie, na niecałe dwa tygodnie przed świętami 9% badanych wciąż zastanawiało się jak sfinansuje święta” – czytamy dalej.
Badanie wykonane przez Quality Watch metodą CAWI (komputerowo wspomagany wywiad internetowy) wśród Polaków w wieku 18+ na reprezentatywnej próbie: 1033 Polaków w dniach 11-13 grudnia 2021 r.
Źródło: ISBnews