Ponad trzy czwarte respondentów chętnie skorzystałoby z systemu kaucyjnego, gdyby był on wygodny i łatwo dostępny, z kolei 45% uważa, że kluczowym krokiem w poprawie sytuacji ekologicznej w Polsce jest rozwój systemu kaucyjnego (wobec 48% w 2023 r.), a 39% (40% w 2023 r.), że wprowadzenie zakazu stosowania jednorazowych plastikowych artykułów, wynika z raportu Autopay. Według badanych, system kaucyjny miałby być rozwiązaniem znacząco zmniejszającym ilość odpadów i ograniczającym negatywny wpływ plastiku na środowisko.
Raport Autopay „Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2024” wykazuje, że największy odsetek, bo 47% Polaków (49% w 2023 r.) uważa, iż wspieranie transportu publicznego i alternatywnych źródeł energii jest kluczowym krokiem w poprawie sytuacji ekologicznej w Polsce.
Z kolei 80% Polek i Polaków, największy udział człowieka w degradacji środowiska naturalnego dostrzega w generowaniu dużej ilości odpadów i podobny odsetek wskazuje w tym kontekście na wytwarzanie śmieci nieulegających biodegradacji i używanie plastiku na masową skalę.
Śmieci segreguje 78% badanych, 70% oszczędza wodę, 66% prąd, a 64% respondentów korzysta z toreb wielokrotnego użytku i deklaruje gotowość do używania własnych opakowań przy zakupach takich produktów, jak mięso, sery czy kosmetyki. Coraz częściej wyrażają oni również chęć zakupu produktów w opakowaniach alternatywnych do plastikowych. Kolejnym krokiem wydaje się być wprowadzenie systemu kaucyjnego, podano.
„Wyniki badania jasno pokazują gotowość społeczeństwa do zmiany przyzwyczajeń, w tym zwłaszcza do ograniczenia korzystania z plastiku. Co więcej, obecnie 8 na 10 ankietowanych uważa, że to rządy państw powinny podejmować działania mające na celu poprawę sytuacji ekologicznej na świecie. Jest to jasny sygnał od konsumentów, którzy ponad własnym zaangażowaniem oczekują od państwa wdrożenia rozwiązań systemowych, które wesprą proekologiczne wybory i stworzą korzystne warunki do zmiany postaw. Takim rozwiązaniem mógłby być właśnie system kaucyjny” – powiedział zarządzający Business Unitem Platforms & Marketplaces w Autopay Marcin Szczur, cytowany w komunikacie.
Ponad 75% osób biorących udział w badaniu Autopay deklaruje gotowość do rezygnacji z napojów w plastikowych butelkach na rzecz sprzedawanych w szkle, o ile system odbioru będzie wygodny w użytkowaniu.
Źródło: ISBnews