Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 30 maja – 3 czerwca.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Cyfryzacja dokumentów: Największą barierą we wdrażaniu narzędzi do cyfryzacji dokumentów jest dla 61% firm brak specjalistów w tym zakresie, wynika z raportu Asseco pt. „Luka paperless i inne wyzwania na drodze do cyfryzacji dokumentów w biznesie. Mocniej ten problem odczuły firmy, które już korzystają z rozwiązań cyfrowych i wdrożyły w swojej organizacji podpis elektroniczny (65%). Wśród tych, które jeszcze tego nie zrobiły, niedobór specjalistów dostrzega 49%.
E-administracja: Rząd planuje przyjęcie projektu noweli kodeksu cywilnego, zakładającego m.in. rozszerzenie katalogu podpisów elektronicznych o podpis osobisty, zmianę formy umowy leasingu oraz rozszerzenie ochrony konsumenckiej w sprawach o odszkodowanie, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Przyjęcie projektu przez Radę Ministrów ma nastąpić w IV kw.
Cyberbezpieczeństwo: Trzy piąte polskich internautów (60%) odczuwa większy poziom zagrożenia w sieci, a ponad połowa uważa, że sytuacja w zakresie cyberbezpieczeństwa jeszcze bardziej się pogorszy w nadchodzących miesiącach, wynika z badania firmy badawczej Coleman Parkes Research na zlecenie firmy Allot.
Zadłużenie branży IT: Spadło w ciągu ostatniego roku o 18%, problemem są jednak rosnące należności branży. Przez ostatnie 3 lata ich wysokość się prawie potroiła, co oznacza, że firmy IT mają do odzyskania ponad 400 mln zł, wynika z danych Krajowego Rejestru Długów (KRD).
E-commerce: Wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie do 115 mld zł w 2022 r. (ze 100 mld zł w ub.r.) i dalej do 130 mld zł w 2023 r., prognozuje Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) na podstawie raportu PwC Polska „Perspektywy rozwoju e-commerce w Polsce w latach 2021-2026”. Według UKE, wolumen przesyłek kurierskich wzrośnie do 860 mln sztuk w tym roku (z 776 mln sztuk w ub.r.) i do 950 mln sztuk w przyszłym roku.
Rynek pocztowy i kurierski: Rynek usług pocztowych w Polsce zwiększył wartość o 10,9% r/r do 12,89 mld zł w 2021 r., w tym rynek przesyłek kurierskich – o 20,5% r/r do 8,2 mld zł, podał Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) w „Raporcie o stanie rynku pocztowego w 2021 roku”. Wolumen przesyłek kurierskich w ub.r. zwiększył się o 22,1% r/r do 776 mln sztuk. Pozostałe segmenty rynku odnotowały spadki.
Płatności bezgotówkowe: Ponad 3/5 Polaków (62%) preferuje płatności elektroniczne w sklepach stacjonarnych, wynika z badania „Postawy wobec form płatności” zleconego przez eService oraz pozostałe podmioty należące do Grupy EVO Payments. 57% badanych korzysta z wirtualnych portfeli i aplikacji mobilnych służących do dokonywania płatności.
Płatności bezgotówkowe: Udział płatności bezgotówkowych w liczbie transakcji zrealizowanych w punktach handlowo-usługowych wyniósł 57% w stosunku do 43% transakcji wykonanych gotówką w 2021 r., wynika z badania „Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce” przygotowanego dla Fundacji Polska Bezgotówkowa. To wzrost o 3 pkt proc. w porównaniu do 2020 r. i o 11 pkt proc. wobec roku 2019.
Odroczone płatności: Dwie trzecie badanych Polaków (67%) chętniej kupowałoby online produkty z kategorii mody, gdyby miało możliwość odroczenia płatności za zakup, przy użyciu dostępnych i elastycznych opcji płatności, wynika z raportu „Modna Polska. Polak nowej generacji na zakupach” globalnego banku detalicznego Klarna.
Sektor usług biznesowych: Zatrudnienie w sektorze usług biznesowych wzrośnie o 7,9% r/r do 432 tys. w 2023 r. z 400 tys. obecnie, wynika z najnowszego raportu ABSL Sektor Nowoczesnych Usług Biznesowych w Polsce 2022 r. Jednocześnie ze względu na sytuację gospodarczą na świecie (związaną z niepewnością ze względu na pandemię COVID-19 oraz konflikt między Rosją i Ukrainą wskazano także dwa inne warianty wzrostu zatrudnienia: o 4,9% w przypadku spowolnienia i o 2,4% w wariancie pesymistycznym.
Praca w IT: Nad przebranżowieniem do IT myśli blisko 25% Polaków, wynika z raportu „Praca w IT” opracowanego przez Evolution. Poza atrakcyjnymi zarobkami Polacy, jako czynnik zachęcający ich do podjęcia pracy w tej branży, wymieniają: możliwość nieustannego rozwoju oraz udział w ciekawych projektach. Polacy silnie podkreślają chęć rozwoju w branży IT. Najważniejsze dla potencjalnych kandydatów są dobre zarobki (78,93%), potem kolejno: możliwość pracy zdalnej (64,05%), możliwość nieustannego rozwoju (59,5%), możliwość uczestniczenia w ciekawych projektach (57,85%) i obcowania z nowymi technologiami (54,13%), podano.
Branża kulturalna: Przeterminowane płatności firm związanych z działalnością kulturalną wobec dostawców i banków przekroczyły kwotę 37,5 mln zł, wynika z danych BIG InfoMonitor i BIK. Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK wynika, że w marcu 2020 r. 910 podmiotów (aktywnych, zawieszonych i zamkniętych) związanych z kulturą i rozrywką miało problem ze spłacaniem zobowiązań, a ich zaległości przekraczały 30 mln zł. Rok później na 37,5 mln zł zadłużone były 962 podmioty, a po dwóch latach od rozpoczęcia pandemii zaległości na kwotę blisko 37,6 mln zł ma 1021 firm, podano.
Praca w startupach: Według raportu HR Hints „Mental health founderów i pracowników polskich startupów” (2021), 71% członków zespołów startupów deklaruje, że w organizacji przydałby się program wsparcia psychologicznego. Obecnie tylko 15% startupów oferuje tego typu benefity. To bardzo mało. Dynamiczny rozwój firm, długie godziny pracy (ponad połowa pracowników startupów pracuje ponad 8 godzin dziennie) i związany z nią stres bardzo szybko mogą prowadzić do wypalenia zawodowego. Dodatkowo brak atrakcyjnej oferty benefitowej i odpowiedniej opieki zniechęca kandydatów do pracy w startupach.
E-administracja: Rząd planuje skierowanie projektu ustawy o aplikacji mObywatel dot. e-dowodu do konsultacji publicznych w ciągu najbliższego tygodnia, poinformował sekretarz stanu w KPRM Adam Andruszkiewicz. Projekt zakłada korzystanie z dokumentu elektronicznego, potwierdzającego tożsamość, a dostępnego w aplikacji na równi z dowodem osobistym w dotychczasowej formie. W aplikacji mOywatel, którą posiada obecnie niemal 8 mln Polaków, można korzystać m.in. z elektronicznej legitymacji studenckiej, Karty Dużej Rodziny czy prawa jazdy. Rząd chce, aby w przyszłości za pośrednictwem aplikacji możliwe było także dokonywanie płatności online np. opłat skarbowych czy korzystanie z Karty Emeryta czy Rencisty. Planowana jest także integracja aplikacji z systemem teleinformatycznym PUE ZUS.
Praca w IT: Co piąty GIGer – czyli freelancer lub niezależny kontraktor – przeszedł na jednoosobową działalność gospodarczą w wyniku propozycji firmy, wynika z danych GIGLIKE i EY. Większość osób, które zdecydowały się na JDG (jednoosobowa działalność gospodarcza), sama świadomie wybrała taki tryb pracy. Co więcej, 63% GIGerów uważa, że współpraca w modelu B2B jest zdecydowanie korzystniejsza niż praca na etacie, a 73% poleciłoby tę formę swoim znajomym. Jeden na trzech GIGerów miesięcznie prowadzi od 2 do 3 projektów dla różnych podmiotów – najczęściej firm w Polsce. Tylko co dziesiąty badany deklaruje, że świadczy usługi w biurze danej firmy.
Budownictwo: Raport PropTech 2022 „Innowacyjne technologie w polskim przemyśle budowlanym” firm ConQuest i BaupApp wskazuje, że już co trzecia polska firma z sektora MŚP deklaruje, że digitalizacja jest dla niej priorytetem o wysokim, a nawet najwyższym znaczeniu. Konkretnie – aplikacje służące do zarządzania dokumentacją i procesami na budowie (rozwiązania typu CDE – Common Data Environment), prefabrykacja oraz big data to zdecydowanie najcześciej wskazywane przez top management i liderów opinii cyfrowe rozwiązania, które, ich zdaniem, mają wysoki wpływ na marżę i zyski oraz powinny być wdrożone jeszcze w tym roku. „Cieszę się, słysząc od deweloperów, generalnych wykonawców, inspektorów nadzoru, że digitalizacja procesów w ich organizacjach jest jednym z priorytetów. W ciągu ostatnich lat wielu z nich testowało różne narzędzia i systemy. Dziś, w oparciu o te doświadczenia, zaczynają budować własne standardy w zakresie digitalizacji. Wierzę, że liderzy branży budowlanej wezmą na siebie odpowiedzialność i wesprą swoich partnerów, i podwykonawców w tej cyfrowej transformacji” – powiedział dyrektor ds. nowych technologii w BauApp Paweł Smolarek.
Chmura: Raport „2022 Cloud Security Report” opracowany przez Fortinet oraz Cybersecurity Insiders. Według pochodzących z raportu danych: aż 95% firm jest zaniepokojonych kwestią bezpieczeństwa chmury; najczęściej wybierani dostawcy usług chmurowych to AWS i Microsoft Azure, swój udział w rynku szybko zwiększają Google i Oracle; 39% firm wdrażając chmurę wybiera podejście hybrydowe, a 33% – wielochmurowe; największą barierą w szybkim wdrożeniu jest brak wykwalifikowanego personelu.
HR: Według raportu „Aktualny model pracy w firmach a system pracy work-life fit”, przygotowanego przez SW Research na zlecenie platformy rekrutacyjnej Talent Place, tylko 10% firm daje swoim pracownikom wybór, czy chcą pracować stacjonarnie, hybrydowo czy zdalnie. W przypadku połowy podmiotów pracownicy mają ustalone odgórnie godziny realizacji zadań, a w 70% firm są oni zawsze rozliczani z liczby godzin poświęconych na swoje obowiązki. 25% firm w Polsce pozwala swoim pracownikom na pracę zdalną, a 18% na pracę w modelu hybrydowym. W co drugiej firmie model pracy jest odgórnie ustalony przez pracodawcę. Pracownicy większości firm (61%) mają odgórnie ustalony czas pracy, natomiast w 30% firm możliwość wyboru ram czasowych pracy zależy od stanowiska. Co trzeci badany (30%) deklaruje, że obowiązki zawodowe utrudniły mu zmianę miejsca zamieszkania. Taki sam odsetek wskazuje, że praca była przeszkodą w rozpoczęciu lub kontynuowaniu nauki, a dla 24% respondentów także w założeniu rodziny lub rodzicielstwie. Pracownicy pytani o pożądane benefity, które wspierałyby opiekę nad dzieckiem i/lub ich prywatne cele, wymieniali najczęściej: dopłaty do wakacji (42%), elastyczny czas pracy (39%), dodatkowe dni urlopu (34%), bony na zakupy (34%) czy możliwość regulowania czasu pracy (30%).
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Flexee: Spółka z portfela JR Holding planuje mieć łącznie do 100 tys. użytkowników swojej aplikacji salary on demand do końca bieżącego roku, poinformował ISBtech CEO spółki Andrzej Nowak. Po osiągnięciu tego kamienia milowego zakłada przeprowadzenie rundy finansowania powiązanej z wyjściem za granicę.
Digital Network: Skonsolidowane przychody wyniosły 3,9 mln zł w kwietniu br. i były wyższe o 56% r/r, podała spółka, prezentując szacunkowe dane. Po czterech miesiącach br. szacunkowe przychody grupy wyniosły 12,6 mln zł i były o 53% wyższe r/r.
One2Tribe: Spółka z portfela JR Holding wprowadza nową wersję swojej platformy HRtech i planuje ekspansję międzynarodową, poinformował ISBtech wiceprezes One2Tribe Wojciech Ozimek.
Unitop: Jeden z największych w Europie producentów sezamków i chałwy planuje w tym roku inwestycje kapitałowe w wysokości kilku milionów złotych, które zamierza przeznaczyć na automatyzację, poinformował ISBnews prezes Marek Moczulski. Spółka planuje w roku obrotowym 2022/2023 pozytywną dynamikę zarówno wolumenu, jak i obrotu, jak również wzmocnienie eksportu.
Grupa PTWP: Szacuje, ze w 2022 roku i w kolejnych latach największą dynamikę wzrostów przychodów i zysku odnotuje w segmencie digital, poinformował prezes Wojciech Kuśpik.
Pinterest: Otwiera biuro w Warszawie. To pierwsze centrum inżynieryjne tej amerykańskiej firmy w Europie Środkowej, podano w komunikacie. Firma planuje także w tym roku podwoić zatrudnienie inżynierów w Warszawie.
Amazon: Planuje zatrudnić do końca przyszłego roku 200 nowych pracowników we wszystkich Centrach Rozwoju w Polsce, w tym w Warszawie, Gdańsku i Krakowie, podała firma.
Answear.com: Rozpoczął działalność w Słowenii, podała spółka. Otwarcie drugiego rynku na Bałkanach pozwoli zoptymalizować proces logistyczny.
Allegro: Grupa podpisała aneks do umowy kredytu pomostowego w kwocie 1 mld zł, na nabycie spółek Mall Group i WE|DO CZ przedłużający termin spłaty z końca września 2022 r. do końca września 2023 r., podała spółka.
Komputronik: Odnotował 50,7 mln zł skonsolidowanego zysku EBITDA (wzrost o 16% r/r) w roku obrotowym 2021/2022 (tj. od 1 kwietnia 2021 r. do 31 marca 2022 r.), podała spółka, prezentując wstępne dane. Przychody ze sprzedaży wyniosły w tym okresie 1 773,5 mln zł, co oznacza wzrost o 20% r/r.
SatRev: Spółka z portfela JR Holding oczekuje podpisania nowych kontraktów, które bazują na doświadczeniach z projektu na satelity dla Omanu, poinformował ISBtech wiceprezes SatRev Damian Jamroz.
Saule Technologies: Spółka z portfela JR Holding ASI jest w przededniu podejmowania decyzji o budowie nowych fabryk urządzeń perowskitowych, poinformował ISBtech współzałożyciel i co-CEO Saule Technologies Artur Kupczunas. Ponadto spółka prowadzi kolejne rozmowy o testowaniu w sieciach jej perowskitowych urządzeń IoT.
Maxcom: Odnotował 0,5 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2022 r. wobec 74 tys. zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 33,58 mln zł w I kw. 2022 r. wobec 29,3 mln zł rok wcześniej.
R22: Prezes Jakub Dwernicki zgłosił propozycje uchwał na walne zgromadzenie, które przewidują wypłatę dywidendy z zysku za 2021 r. w wysokości 10 mln zł i skup akcji własnych o wartości do 4 mln zł, podała spółka. Nowa propozycja podziału zysku to efekt dialogu z inwestorami, którzy preferują dystrybucję zysków spółki do akcjonariuszy w postaci dywidendy.
ATM Grupa: Odnotowała 4,33 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2022 r. wobec 5,03 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 46,6 mln zł w I kw. 2022 r. wobec 52,94 mln zł rok wcześniej.
Digital Network: Planuje inwestować 4-5 mln zł rocznie w swoją sieć ekranów cyfrowej reklamy zewnętrznej i zakłada wzrost jej pojemności na poziomie 10% rocznie, poinformował ISBtech prezes Wojciech Bieńkowski. Firma dysponuje obecnie siecią 20 tys. ekranów, dzięki którym dociera z przekazem do 6,5 mln osób dziennie.
Groclin: Odnotował 2,65 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2022 r. wobec 1,53 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1,37 mln zł w I kw. 2022 r. wobec 8 tys. zł rok wcześniej.
SoftBlue: W 2021 r. wypracowało 15,2 mln zł przychodów ze sprzedaży wobec 6,5 mln zł rok wcześniej. Zysk operacyjny wzrósł do 2,4 mln zł z 0,7 mln zł w 2020 r. Spółka skoncentrowała się na dalszym pozyskiwaniu nowych klientów w Polsce i za granicą oferując usługi w zakresie software i hardware oraz autorskie rozwiązanie Eco Solutions (AirDron).
Skinwallet: Właściciel platform do handlu dobrami cyfrowymi w grach wideo miał 10,5 mln zł przychodów netto w 2021 r. Rozwój platformy Skinwallet Market przyniósł wzrost zawieranych transakcji o 52% w porównaniu z 2020 r., a zakończenie głównych nakładów inwestycyjnych na technologię doprowadziło do obniżenia kosztów stałych z poziomu 3,42 mln zł w 2020 r. do 2,85 mln zł w 2021 roku.
Eco5tech: Spółka zajmująca się projektowaniem i nadzorami w sektorze budownictwa i implementacją projektowo-wykonawczą innowacyjnych rozwiązań w zakresie Property Technology, wypracowała 8,08 mln zł przychodów ze sprzedaży w 2021 roku br. co przełożyło się na prawie 29% wzrostu r/r. Spółka osiągnęła 2,69 mln zł zysku operacyjnego (wzrost o 22% r/r) i 2,35 mln zł zysku netto (wzrost o niemal 33% r/r).
Saly: Liczba zamówień zrealizowanych w e-sklepach w segmencie B2B, w reprezentatywnej grupie klientów spółki, wzrosła średnio o 81% w I kw. 2022 r. Z kolei liczba użytkowników, tj. „aktywnych kupujących” zwiększyła się średnio o 16%, a liczba klientów (firm z kontem na platformie) wzrosła o 11%. Wzrost wartości zamówień wyniósł średnio 239%.
Gremi Media: Autoodnawialne subskrypcje cyfrowe „Rzeczpospolitej” urosły w I kwartale o 50%, podała spółka. „W minionym roku udział przychodów z produktów cyfrowych i reklamy internetowej osiągnął w wydawnictwie poziom 40%, a w grupie kapitałowej przekroczył 45%. Nowa oferta dla indywidualnego odbiorcy pomoże nam dynamicznie zwiększać ten udział w kolejnych latach” – powiedział prezes Tomasz Jażdżyński, cytowany w komunikacie.
Bank Pekao: Wprowadził nową funkcję Click2Call umożliwiającą klientom korzystającym z aplikacji PeoPay szybkie i wygodnie połączenie z konsultantem infolinii banku. Dzięki wcześniejszemu uwierzytelnieniu w aplikacji PeoPay klienci będą już zidentyfikowani i zalogowani do serwisu konsultanta usługi Pekao24. Podczas takiej rozmowy będzie można zastrzec swoją kartę, otrzymać pomoc w zakresie serwisu Pekao24 i aplikacji PeoPay, uzyskać informacje o swoich kartach płatniczych, a także zapytać o nowości w ofercie banku.
Grupa LeoVegas: Szwedzka firma z sektora iGamingu otwiera swoje pierwsze biuro w Warszawie. Na nowe centrum technologiczne Grupy wybrano Mindspace Koszyki, oferujące butikową powierzchnię biurową typu flex w samym sercu stolicy. LeoVegas zdecydował się wynająć w Mindspace biuro dla 60 osób, które będą pracowały w trybie hybrydowym.
Iron Mountain: Dominik Wcibisz, pełniący dotychczas funkcję digital solutions managera, z początkiem marca objął nowe stanowisko w międzynarodowych strukturach firmy. Jako Regional Implementations Lead będzie odpowiedzialny za zarządzenie zespołami specjalistów w zakresie wdrożeń projektów, a także rozwoju i implementacji oprogramowania dla klientów w regionie CE, DACH i Benelux.
Swappie: W ciągu sześciu lat fińska firma z kilkuosobowego startupu zmieniła się w lidera gospodarki cyrkularnej, zatrudniającego ponad 1200 osób. Firma właśnie sprzedała używanego iPhone’a, którego wcześniej samodzielnie odnowiła, milionowemu użytkownikowi. „Przyjęty przez nas model biznesowy – skupienie się na iPhone’ach, naprawianie telefonów na miejscu i ich sprzedaż przez internet – okazał się bardzo dobry w skalowaniu. Jesteśmy w stanie szybko nadążać za rosnącym w Europie zapotrzebowaniem na bardziej przyjazną środowisku elektronikę – ocenia head of region w Swappie Janne Korpela.
RevDeBug: Wkracza na europejski rynek ochrony zdrowia. Nowym klientem została największa prywatna sieć medyczna w Rumunii. „Wejście na rynek rumuński to pierwszy krok. Celem rundy inwestycyjnej, do której się przygotowujemy, jest rozwój marketingu i sprzedaży w USA” – mówi prezes RevDeBug Marek Szmigiel.
Zalando: Od czasu wprowadzenia go na polski rynek w lipcu 2021 sieć powiązanych z Zalando lokalnych sklepów rozwija się bardzo szybko, a Polska stała się jednym z największych międzynarodowych rynków dla Connected Retail. Na uczestnictwie w programie Connected Retail, który pozwala na połączenie sklepów tradycyjnych z platformą Zalando, korzystają wszyscy: partnerzy są w stanie skutecznie dotrzeć do milionów nowych klientów w łatwy i oszczędny sposób, klienci zyskują szerszy asortyment i możliwość kupowania wielu marek w jednym miejscu, a Zalando poszerza swoją ofertę, aby zapewnić jak najlepsze doświadczenia zakupowe swoim klientom – powiedział general manager CEE Zalando Daniel Rogiński.
JLL: Nawiązało technologiczne partnerstwo z firmą Spantium – dostawcą innowacyjnej platformy digitalowej SQAR, która umożliwia zautomatyzowanie procesu poszukiwania powierzchni biurowych. Dzięki nowemu rozwiązaniu partnerzy JLL zyskają dostęp do nowoczesnych technologii, narzędzi optymalizacji komunikacji oraz zyskają znaczącą przewagę konkurencyjną na polskim rynku.
Realme: Mianowało Francisa Wonga, dotychczasowego CMO realme w krajach Europy oraz w Indiach, na stanowisko CEO realme w Europie. Nowy dyrektor generalny odpowiada za poszerzenie obecności marki w regionie oraz kierowanie operacjami biznesowymi marki na Starym Kontynencie. Objęcie przez niego nowego stanowiska nastąpiło w kluczowym dla marki momencie premiery serii realme GT NEO 3 – najszybciej ładujących się smartfonów na świecie.
Saly: Spółka postanowiła przyjrzeć się wynikom sprzedażowym spowodowanych digitalizacją i optymalizacją procesów sprzedaży i obsługi klientów pośród użytkowników tworzonej i wspieranej przez nich platformy e-commerce B2B. Jak wynika z udostępnionych przez firmę danych, w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku liczba zamówień zrealizowanych w e-sklepach, w reprezentatywnej grupie jej klientów, wzrosła średnio o 81%. Z kolei liczba użytkowników, tj. aktywnych kupujących zwiększyła się średnio o 16%, a liczba klientów (firm z kontem na platformie) wzrosła o 11%. Najbardziej imponujący wzrost zanotowano pod kątem wartości zamówień – w I kw. 2022 wyniósł on średnio 239%. „Przykład wielu naszych klientów prowadzących handel w modelu B2B, pokazuje, że istnieje ogromny potencjał w sprzedaży online, a nasza platforma realnie w tym pomaga. Nasze oprogramowanie dostarcza przedsiębiorcom kluczowych funkcjonalności, skutecznie wpływających na szybsze, sprawniejsze i bardziej intratne dla e-sprzedawców procesy zakupowe – powiedział CEO Saly Sebastian Religa.
NFON: Przejmuje część pracowników i działalności Biznes Innovation, jednego z największych polskich partnerów. Jest to kolejny krok mający na celu popularyzację zintegrowanej komunikacji biznesowej w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej oraz wzmocnienie pozycji rynkowej. Po otwarciu biura w Warszawie, inauguracji nowego programu partnerskiego, rebrandingu oraz wdrożeniu nowych rozwiązań – takich jak CRM Connect, Cloudya Meet & Share – NFON skupia się na rekrutacjach i wzmocnieniach w zespole, wspomagając rozwój firmy w regionie.
Zalando: Wprowadziło się do nowego centrum logistycznego w Przyłękach koło Bydgoszczy. Kompleks wybudowany przez Hillwood Polska, w formie „szytej na miarę” to ponad 100 tys. mkw. powierzchni magazynowej.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Kino Polska TV: Zarząd zarekomendował przeznaczenie 9,91 mln zł z zysku netto za 2021 rok na dywidendę, tj. wypłatę 0,5 zł na akcję, podała spółka.
MCI, eSky: Grupa eSky i MCI.EuroVentures 1.0. sfinalizowali umowę inwestycyjną opiewającą na 157 mln zł za 55% akcji eSky, podała spółka. Grupa eSky planuje kolejne inwestycje w technologię, marketing oraz rozwój oferty.
Creotech Instruments: Wraz z oferującymi ustalili cenę maksymalną akcji oferowanych na 125 zł za każdą akcję oferowaną i akcję sprzedawaną, podała spółka w suplemencie do prospektu emisyjnego. W związku z tym spółka zamierza pozyskać z oferty nowych akcji kwotę brutto 49,6 mln zł, podano także. W osobnym suplemencie spółka podała, że zapisy we wznowionej ofercie publicznej w transzy inwestorów detalicznych będą przyjmowane 6-13 czerwca, zaś book-building wśród inwestorów instytucjonalnych – 8-14 czerwca.
Spyrosoft: Struktura Grupy Spyrosoft poszerzyła się o nową spółkę – Spyrosoft eCommerce, w której grupa ma 60% udziałów, podał Spyrosoft. Spyrosoft eCommerce będzie oferować usługi firmom polskim i zagranicznym z branży handlu detalicznego i tym, które sprzedają produkty dla biznesu.
Orlen VC: Fundusz kapitałowy należący do PKN Orlen dokonał pierwszej bezpośredniej inwestycji. Orlen VC samodzielnie objął nową emisję akcji firmy ICsec – polskiego producenta systemów cyberbezpieczeństwa dla przemysłu, podał PKN Orlen. Inwestycja jest częścią strategii koncernu, która zakłada inwestycje w spółki z autorskimi rozwiązaniami o potencjale międzynarodowym.
MCI Capital: Rada nadzorcza przyjęła rekomendację zarządu dotyczącą wypłaty dywidendy w wysokości 36,72 mln zł z zysku za 2021 r., wynoszącego 465,81 mln zł, co oznacza 0,7 zł na jedną akcję, przy założeniu, że liczba akcji w dniu dywidendy wzrośnie i będzie wynosić 52 461 033, podała spółka.
Kino Polska TV: W wyniku wezwania do sprzedaży akcji Kino Polska TV Canal+ Luxembourg S.a r.l. nabył 168 841 akcji (stanowiących 0,85% kapitału), tj. wszystkie walory objęte wezwaniem, podała spółka, przedstawiając zawiadomienie od Canal+ Luxembourg i SPI BV.
Prometheus: Spółka z portfela JR Holding otrzymuje wiele zapytań z całego świata i intensywnie pozyskuje zlecenia na sprzedaż swojego drona. Do końca roku może zdecydować o wejściu na giełdę, poinformował ISBtech prezes spółki Piotr Jakubik.
Nexera: Zakupiła infrastrukturę światłowodową od firmy Fan-Tex, operującej w województwie warmińsko-mazurskim, podano w komunikacie. Pozyskana sieć obejmuje kilkanaście tysięcy gospodarstw domowych zlokalizowanych w powiatach ełckim i oleckim.
Vigo System: Chce w kolejnych latach inwestować w startupy w ramach Vigo Ventures do 5 mln zł rocznie (do 10 mln zł wliczając środki partnera) i spodziewa, że pierwsze wyjścia z inwestycji mogą mieć miejsce w 2024 r., poinformował członek zarządu Łukasz Piekarski.
Comarch: Rada nadzorcza pozytywnie zaopiniowała wniosek zarządu w kwestii przeznaczenia 32,53 mln zł z zysku netto za 2021 r., wynoszącego 78,05 mln zł, na dywidendę, co oznacza wypłatę 4 zł na akcję, podała spółka.
Kontakt.io: Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) podpisał umowę z Kontakt Micro-Location (Kontakt.io), zapewniający spółce 12 mln euro finansowania na zwiększenie inwestycji w zaawansowane technologie sztucznej inteligencji, podał EBI.
Asseco BS: Zwyczajne walne zgromadzenie Asseco Business Solutions postanowiło, że zysk netto za 2021 r. w wysokości 80,65 mln zł zostanie podzielony w następujący sposób: 70,85 mln zł przeznacza się na dywidendę w kwocie po 2,12 zł na jedną akcję; 9,8 mln zł przekazuje się na kapitał zapasowy, podała spółka.
Shoper: Akcjonariusze zdecydowali podczas walnego zgromadzenia o przeznaczeniu łącznie 20,28 mln zł na dywidendę, tj. wypłacie 50 zł na akcję uprzywilejowaną serii D oraz 0,01 zł na akcję zwykłą serii A, B i C, podała spółka.
JR Holding: Potrzebuje 2-3 lat do pokazania pełnego cyklu inwestycyjnego, poinformował prezes January Ciszewski. W tym roku do portfela funduszu z pewnością dołączą kolejne spółki.
BIK: Biuro Informacji Kredytowej włączyło do swojego portfolio markę Digital Fingerprints – twórcę rozwiązań z zakresu biometrii behawioralnej. Dzięki akwizycji polskiego fintechu, innowacyjna technologia wzmacnia cyfrowy arsenał usług antyfraudowych BIK. Proces przejęcia akcji Digital Fingerprints przez BIK jest wynikiem porozumienia z funduszem mAkcelerator, dotychczasowym inwestorem spółki. Firma Digital Fingerprints to polski startup, działający od 2017 r., oferujący rozwiązania w zakresie cyberbezpieczeństwa oparte na biometrii behawioralnej. Spółka znajdowała się dotychczas w portfolio mAkceleratora – funduszu mBanku, specjalizującego się w inwestycjach w dynamicznie rosnące przedsiębiorstwa we wczesnej fazie ich rozwoju.
Datawalk: Akcjonariusze spółki zdecydują na walnym zgromadzeniu zwołanym na 30 czerwca o przyjęciu programu motywacyjnego, polegającego na przyznaniu kluczowej kadrze spółki warunkowych uprawnień do objęcia i/lub nabycia akcji w łącznej liczbie nie przekraczającej 430 000.
Escola: Do akcjonariatu Escola dołączył Marcin Kuśmierz, prezes notowanej spółki Shoper. Stał się drugim co do wielkości wspólnikiem spółki. Nowy akcjonariusz podpisał umowę lock-up na 12 miesięcy od momentu debiutu Escoli na NewConnect. Inwestor będzie wspierał rozwój spółki oraz współuczestniczył we wdrażaniu nowej strategii rozwoju.
Intenson: Pionier polskiej branży superfoods rusza z kampanią crowdinvestingową. Celem jest 2,5 mln zł. Spółka chce rozwijać kanał e-commerce, który tylko w ubiegłym roku odnotował 270% wzrostu, rozszerzyć portfolio produktów i wejść na największy rynek superfoods na świecie, czyli USA.
SoftwareSupp: Spółkę wsparł fundusz venture capital WP2 Investments, a swoje zaangażowanie zwiększył także Tar Heel Capital Pathfinder. SoftwareSupp to platforma zrzeszająca elitarną, międzynarodową sieć freelancerów, najlepszych specjalistów w swoich obszarach. To pierwsze takie narzędzie, które całkowicie automatyzuje proces poszukiwania ekspertów i angażowania ich w projekty.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
PKP Intercity: Rozszerzyło sieć sprzedaży biletów o kolejnego, po aplikacji mPay, partnera: podróżni zyskali możliwość kupienia biletów przewoźnika w serwisie e-podróżnik.pl, podało PKP IC.
Bank Pocztowy: Wdrożył system CRM w chmurze, podał bank. Z możliwości systemu CRM w chmurze korzystają doradcy klientów w placówkach Banku Pocztowego oraz konsultanci na infolinii banku. Na podstawie analiz przygotowywanych w systemie powstają indywidualne oferty dla potencjalnych klientów. Partnerem wspierającym wdrożenie systemu CRM firmy Microsoft było PwC.
InPost i Carrefour: Nawiązały partnerstwo, dzięki któremu konsumenci zrobią zakupy spożywcze w Carrefour za pośrednictwem aplikacji mobilnej InPost Fresh oraz otrzymają je dostawą kurierską następnego dnia, podał Carrefour. W pierwszej fazie współpracy usługa oferowana jest mieszkańcom Warszawy i Krakowa.
DataWalk: DataWalk Inc. – spółka zależna Datawalk – otrzymała zamówienia od rządu Squamish Nation z Północnego Vancouver w Kolumbii Brytyjskiej w Kanadzie oraz od nieujawnionej platformy e-commerce z siedzibą w USA, podała spółka.
Orange Polska: Wprowadził do swojej oferty hurtowej usługi dla MVNO, podał operator. Oferta operatora to komplet rozwiązań potrzebnych do szybkiego zbudowania wirtualnej sieci.
PKN Orlen: Został sponsorem tytularnym cyklu zawodów esportowych w grę symulującą wyścigi Formuły 1, podała spółka. Rozgrywki organizowane przez Polską Ligę Esportową obejmą dwa sezony startowe, po 12 wyścigów w każdym z nich.
PKP Intercity: Planuje ogłoszenie przetargu na program lojalnościowy dla swoich pasażerów w ciągu dwóch miesięcy, poinformował ISBnews członek zarządu Tomasz Gontarz. Na ten rok – najprawdopodobniej IV kwartał – przewoźnik planuje inne ważne działanie w sferze nowości dla klientów: udostępnienie nowej aplikacji mobilnej.
Biedronka: Wprowadziła odnowioną aplikację mobilną, w której znalazły się m.in. wirtualna karta lojalnościowa „Moja Biedronka”, płatności BLIK-iem bez kodu oraz spersonalizowane oferty promocyjne, podała sieć. W aplikacji dostępny jest wirtualny odpowiednik plastikowej karty Moja Biedronka, dzięki czemu nie trzeba już nosić w portfelu plastikowej karty. Dzięki aplikacji za zakupy w Biedronce będzie też można płacić BLIK-iem bez kodu, podano w materiale. Płatności BLIK-iem bez użycia kodu wdrożyli w aplikacji operator płatności Tpay we współpracy z Bankiem Pekao, jak podały firmy w osobnym komunikacie.
Santander Bank Polska: Wprowadził dla swych klientów, posiadających Santander Internet, możliwość korzystania z kwalifikowanego podpisu elektronicznego Asseco, wydawanego po potwierdzeniu tożsamości usługą eID, podało Asseco Data Systems. Klient będzie mógł używać kwalifikowanego podpisu elektronicznego w całej Unii Europejskiej.
BLIK: Bank Millennium, Santander Bank Polska, mBank oraz Mastercard Europe złożyły wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) o zgodę na utworzenie wspólnego przedsiębiorcy poprzez rozszerzenie działalności już istniejącego wspólnego przedsiębiorcy Polski Standard Płatności (PSP) o oferowanie usługi krótkoterminowego finansowania płatności za zakupy w formule „kup teraz, zapłać później” (ang. buy now, pay later, BNPL), podał Urząd.
Bank Millennium: Jako pierwszy na rynku rozpoczął udostępnianie płatności zbliżeniowych BLIK w lipcu ubiegłego roku. W ciągu kilku miesięcy nowe rozwiązanie stopniowo zdobywało popularność klientów i obecnie bank może się pochwalić już prawie 216 tys. użytkowników tej formy płatności. Zrealizowali oni już prawie 4,3 mln transakcji o wartości ponad 166 mln zł.
Shoper: Do wachlarza usług dostępnych dla klientów Shoper dołączył Booste – platforma fintech, oferująca firmom z branży e-commerce finansowanie zależne od przychodów (revenue-based financing). Polega ono na tym, że spłaty zależą od przychodów sklepu i dostosowują się do ich zmienności, dzięki czemu nie zaburzają płynności finansowej e-biznesu.
Amica: Wyłoniła studenckie projekty w korporacyjnym inkubatorze: innowacyjny interfejs do piekarników marki Amica, zastosowanie Internetu Rzeczy w sprzęcie AGD oraz platforma do ekologicznej i sportowej grywalizacji. Projekty te zostały opracowane przez studentów poznańskich uczelni i nagrodzone w pierwszym w Polsce korporacyjnym inkubatorze.
JLL: Nawiązało technologiczne partnerstwo z firmą Spantium – dostawcą innowacyjnej platformy digitalowej SQAR, która umożliwia zautomatyzowanie procesu poszukiwania powierzchni biurowych. Dzięki nowemu rozwiązaniu partnerzy JLL zyskają dostęp do nowoczesnych technologii, narzędzi optymalizacji komunikacji oraz zyskają znaczącą przewagę konkurencyjną na polskim rynku. Podpisanie umowy miało miejsce podczas ABSL Summit w Katowicach 31 maja 2022 r.
mPay: Liczba użytkowników aplikacji mPay na dzień 31 maja 2022r. wynosiła 879,7 tys., co oznacza wzrost o 66,93% r/r.
Chmura Krajowa: Jako pierwsza firma w Polsce zdobyła specjalizację Application Development – Services Partner Specialization. Uzyskują ją partnerzy Google, którzy wykazali się powtarzalnymi sukcesami w budowaniu i zarządzaniu aplikacjami wykorzystującymi rozwiązania Google Cloud Platform. Formalne potwierdzenie specjalizacji oznacza, że Chmura Krajowa została zaliczona do wąskiego grona firm z całego świata, które w najwyższym stopniu opanowały umiejętności tworzenia od podstaw skalowalnych aplikacji działających na platformie chmurowej Google Cloud Platform, w pełni wykorzystując potencjał wbudowanych w nią rozwiązań a jednocześnie tworząc wartość dodaną.
Volkswagen Bank: Zakończono proces migracji danych kart z systemu Volkswagen Bank do Fiserv Polska. Od tej pory Fiserv – właściciel marki PolCard – będzie świadczyć na rzecz banku usługi kompleksowego zarządzania transakcjami, obsługę kart debetowych Visa oraz szereg usług dodatkowych. Proces migracji kart przebiegł bardzo sprawnie i bez zakłóceń. Mimo, że zmienił się podmiot obsługujący karty, klienci banku nie musieli wymieniać kart płatniczych, czy też zmieniać swoich kodów PIN. Fiserv oprócz podstawowych usług wydawnictwa i zarządzania kartami, autoryzacji i rozliczania transakcji zapewni monitoring transakcji online oraz zadba o bezpieczeństwo zakupów w internecie dzięki silnemu uwierzytelnianiu transakcji z wykorzystaniem usługi 3-D Secure.
Bolt: Wprowadził w Warszawie nowy i bezpieczny środek transportu miejskiego. Na stołecznych ulicach dostępnych jest kilkaset zielonych rowerów elektrycznych. W tym roku Bolt planuje wprowadzić 16 tysięcy rowerów elektrycznych w całej Europie. System rowerowy będzie działać w taki sam sposób, jak system wynajmu hulajnóg elektrycznych Bolt, umożliwiając swobodne przemieszczanie się i parkowanie (system free float). Osoby posiadające już aplikację Bolt, zobaczą w niej uaktualnioną ikonę wypożyczalni hulajnóg, gdzie teraz będzie można znaleźć także rowery. Cena za minutę przejazdu wynosi 50 groszy.
Hydropolis: Stworzył autorski algorytm, automatykę oraz system kontrolowanej atmosfery. Rozwiązanie jest oferowane wraz z aplikacją mobilną Grow Wizard, służącą do monitorowania i sterowania warunkami uprawy, która została opracowana przez polską firmę IT – BinarApps. System Hydropolis pozwala na całoroczne uprawy bez użycia pestycydów i herbicydów, zbiory kilka razy do roku, ograniczenie do 90% zużycia wody oraz ograniczenie emisji CO2 powstającego w procesach logistycznych. Na początku br. roku Hydropolis uzyskał od inwestorów kwotę 2,1 mln zł, a w kwietniu firma uruchomiła sprzedaż swojego rozwiązania.
Progress: Firma wypuściła nową wersję oprogramowania do zarządzania transferem plików MOVEit 2022. Nowa wersja zawiera m.in. dodatek MOVEit do programu Microsoft Outlook, który sprawia, że zabezpieczanie przesyłanych plików jest proste, intuicyjne i łatwe do wdrożenia w całej organizacji.
Emitel: Przeprowadził zmianę częstotliwości i standardu nadawania programów naziemnej telewizji cyfrowej MUX1, MUX2 oraz MUX4. Zmiany dotyczyły prawie całej południowej Polski – objęły południową część Wielkopolski, Ziemię Łódzką, Kielecczyznę, Podkarpacie, Małopolskę, Górny Śląsk i Opolszczyznę.
Silvair: Wypuszcza nową usługę, która pozwala użytkownikom monitorować i przewidywać zużycie energii z infrastruktury oświetleniowej.
Check Point Software: Wprowadził nową wersję rozwiązania Harmony Mobile, która zapobiega pobieraniu złośliwych plików. Harmony Mobile to pierwsze rozwiązanie w zakresie zagrożeń mobilnych wśród czołowych wiodących dostawców w branży, które zapobiega pobieraniu szkodliwych plików na urządzenia mobilne.
Emplocity: Firma zajmująca się automatyzacją procesów w biznesie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), właśnie zakończyła wdrożenie Chatbota Q&A wspierającego komunikację z kandydatami do pracy w polskiej Agencji Wywiadu. AI bierze udział w procesie rekrutacji pracowników, przekazuje najważniejsze informacje związane z zatrudnieniem i kulturą panująca w organizacji.
Comarch: Udostępnił platformę do wysyłki faktur ustrukturyzowanych do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Demo pozwala sprawdzić, jak będzie wyglądał proces wymiany dokumentów po przejściu firmy na e-fakturowanie. Narzędzie dostępne jest zarówno dla klientów Comarch, jak i osób, które nie są użytkownikami jej systemów.
Santander Bank Polska: Klienci posiadający Santander Internet mogą korzystać z kwalifikowanego podpisu elektronicznego Asseco, wydawanego po potwierdzeniu tożsamości usługą eID. Klient będzie mógł używać kwalifikowanego podpisu elektronicznego w całej Unii Europejskiej.
Billennium: Zdalna weryfikacja tożsamości podczas rozmowy z urzędnikiem, sprawy sądowej czy egzaminu kwalifikacyjnego na uczelnię, a także złożenie podpisu pod dokumentem urzędowym czy umową o pracę jest możliwe m.in. dzięki aplikacji Inperly zintegrowanej z komunikatorem Microsoft Teams, która powstała dzięki współpracy Billennium, Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych i firmy Microsoft. Od końca maja rozwiązanie jest oferowane w specjalnej ofercie pre-order.
Cisco: Wraz z partnerami, zaprezentowało szczegóły strategii wprowadzenia na rynek usługi Cisco Private 5G zwiększającej produktywność w firmach wykorzystujących technologię IoT na masową skalę. Oprócz Wi-Fi, prywatne sieci 5G i technologia Internetu rzeczy mają potencjał, aby przekształcić branże i na nowo zdefiniować przyszłość pracy hybrydowej. Cisco postrzega prywatne sieci 5G jako uzupełnienie, a nie zamiennik inwestycji poczynionych przez firmy w Wi-Fi czy Ethernet i połączone z nimi systemy do zarządzania. Private 5G ma umożliwić łączność dla pełnego zakresu zastosowań: hal fabrycznych, łańcuchów dostaw, sieci korporacyjnych, kampusów uniwersyteckich, stadionów, szpitali i wielu innych.
FreeNow: Platforma rozwija swoją usługę w Polsce startując w 5 nowych polskich miastach: Szczecinie, Kielcach, Radomiu, Częstochowie i Olsztynie. Na start, mieszkańcy mogą korzystać z przejazdów tańszych o połowę, a kierowcy taxi otrzymują bonusy do każdego kursu. Łącznie, dostępność platformy obejmuje już 18 największych polskich miast, w których oferuje przejazdy z kierowcą, a także wynajem hulajnóg (w 5 z nich).
Play, UPC: Wzbogacają ofertę swojej telewizji o nowy kanał StudioMED TV o tematyce medycznej i zdrowotnej.
Microsoft: 7 czerwca do sprzedaży w Polsce trafi Surface Laptop Go 2. Ulepszona kamera HD, bezpieczne logowanie Windows Hello, zwiększona wydajność oraz czytnik linii papilarnych, to tylko kilka z nowych rozwiązań wyróżniających sprzęt od swojego poprzednika.
Vectra AI: Firma działająca w obszarze cyberbezpieczeństwa oferuje bezpłatną ocenę bezpieczeństwa dla najemców w chmurze. Do września, organizacje, które zgłoszą się o pomoc, otrzymają bezpłatną ocenę stanu bezpieczeństwa firmy w M365 i spersonalizowany plan wdrożenia poprawek, pozwalający zmniejszając ryzyko.
Comarch: Rozwija współpracę z ENOC (Emirates National Oil Company), przedsiębiorstwem z grupy energetycznej działającej w sektorze naftowo-gazowym. ENOC od siedmiu lat korzysta z systemu informatycznego Comarch Loyalty Management. Platforma jest sercem technologicznym programu lojalnościowego o nazwie „Yes Rewards”. Firmy planują rozwój współpracy i rozbudowę programu lojalnościowego oraz uruchomienie nowego projektu opartego na sztucznej inteligencji, który ma na celu zautomatyzowanie niektórych procesów marketingowych realizowanych przez ENOC. Partnerstwo przeniesie się również do innych obszarów biznesowych, takich jak opieka zdrowotna (punkty diagnostyczne) i Smart Video Analytics.
Trebiada: Polski startup jako pierwszy na świecie wprowadza na rynek rowerowy kod BIN – Bicycle Identification Number. Został on opracowany w oparciu o technologię 4.0 oraz Internet of Things. Służy pozyskiwaniu w czasie rzeczywistym informacji o produkcie, jego historii, naprawach oraz dodatkowo wprowadza ogólnoświatową bazę skradzionych rowerów dostępną dla wszystkich policji czy urzędów. W 2022 roku do projektu dołączył fundusz inwestycyjny Human Alfa. Wraz z NCBiR, w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 – Bridge Alfa, zainwestował 1 mln zł na rozwój BIN oraz systemu RFID.
Źródło: ISBnews