Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 7-10 listopada.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
E-commerce: InPost szacuje, że w najbardziej prawdopodobnym scenariuszu rynek e-commerce w Polsce wzrośnie w tym roku o 15-16% r/r, poinformował prezes Rafał Brzoska.
Cyberbezpieczeństwo: Prace nad nowelizacją Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa (KSC) powinny zostać wstrzymane do czasu przyjęcia europejskiej dyrektywy NIS 2, uważa Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP). Dodatkowo projekt nowelizacji KSC budzi kontrowersje zarówno w zakresie nowych obowiązków dla przedsiębiorstw, jak i braku odpowiednich konsultacji społecznych, podkreśliła Federacja.
Open banking: Niemal 2/3 polskich konsumentów (65%) słyszało o otwartej bankowości, wobec średniej europejskiej wynoszącej 45%,wynika z badania Mastercard New Payment Index 2022. 73% polskich respondentów wyraża obawy związane z dzieleniem się informacjami nt. własnych finansów z innymi podmiotami czy aplikacjami.
E-płatności: Zakupu produktu bądź usługi przez internet od dostawcy z siedzibą za granicą dokonało 46% e-konsumentów w Polsce, wynika z badania przeprowadzonego przez PayU. Dominują zakupy z Chin, następnie z Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii.
Praca w IT: Mediany górnych i dolnych zarobków w branży IT w przypadku kontraktów i umów o pracę wzrosły o blisko 20% r/r, wynika z danych serwisu No Fluff Jobs. Jednocześnie coraz więcej pracodawców proponuje specjalistom wynagrodzenie na poziomie 20 tys. zł. Wśród najpopularniejszych kategorii przy umowach o pracę w serwisie No Fluff Jobs wciąż pozostaje Backend.
ESG w IT: Ponad 1/3 firm z branży IT (35%) skupia się na obszarze środowiska w ramach ESG, na obszarze ładu korporacyjnego – 29%, a na komponencie ludzkim i społecznym – 27%, wynika z raportu ManpowerGroup opisującego dane związane z działaniami ESG i zrównoważonego rozwoju w Polsce.
Praca w IT: We wszystkich państwach Unii Europejskiej pracuje około 9 mln specjalistów IT. Zgodnie z danymi raportu DESI (Digital Economy and Society Index) 2022 Human Capital, to o 11 mln mniej niż cel postawiony przez UE do końca 2030 roku. Największe braki dotyczą cyberbezpieczeństwa oraz analizy danych. Polityka edukacyjna promująca techniczne kierunki studiów oraz wygodny dostęp do narzędzi wspierających przekwalifikowanie – to według ekspertów HRS-IT podstawa do realizacji ambitnych unijnych planów dla sektora technologicznego.
Social media: 93% przedstawicieli Generacji Z jako główne źródło wiedzy o świecie traktuje YouTube, 90% wskazuje Facebook, a 82% Instagram. 56% młodych za wiarygodne uznaje te źródła, które śledzi od dłuższego czasu, a 43% te, które cieszą się dużą popularnością. Przedstawiciele Gen Z średnio śledzą 13 influencerów, a interesujące ich treści udostępnia aż 73% młodych, wynika z raportu „Generacja Z wchodzi do gry. Konsumpcja treści przez młodych” zrealizowanym przez agencję Wise Rabbit na zlecenie Clue PR. Ogólnopolskie badanie zostało zrealizowane we wrześniu br. na grupie ponad 1000 osób w wieku 15-25 lat i zawiera informacje m.in. na temat treści, jakie interesują Generację Z, kanałów, z jakich korzysta i stosunku Gen Z do influencerów oraz liderów opinii.
Internet: Portal RFBenchamark podsumował październik 2022 roku pod kątem jakości i szybkości Internetu mobilnego świadczonego przez polskich operatorów komórkowych. W październiku 2022 roku ranking jakości i szybkości Internetu mobilnego opiera się na 151 929 pomiarach. W zestawieniu doszło do istotnej zmiany: Play wyprzedził Orange i został liderem kategorii średniej najniższej wartości ping.
IT: We wszystkich państwach Unii Europejskiej pracuje ok. 9 mln specjalistów IT. Zgodnie z danymi raportu DESI (Digital Economy and Society Index) 2022 Human Capital, to o 11 mln mniej niż cel postawiony przez UE do końca 2030 roku. Największe braki dotyczą cyberbezpieczeństwa oraz analizy danych. Polityka edukacyjna promująca techniczne kierunki studiów oraz wygodny dostęp do narzędzi wspierających przekwalifikowanie – to wg ekspertów HRS-IT podstawa do realizacji ambitnych unijnych planów dla sektora technologicznego.
Cyberbezpieczeństwo: Z e-usług publicznej opieki zdrowotnej w 2021 r. korzystało 28,7 mln Polaków. Cyfryzacja branży zwiększa jednak powierzchnię cyberataku. Jak wskazuje ekspert firmy Veeam, w wyniku ataków ransomware placówki ochrony zdrowia bezpowrotnie straciły w ubiegłym roku blisko 40% danych, które zostały zaszyfrowane; najwięcej przerw w działalności szpitali i klinik spowodowanych jest cyberatakiem; oprogramowanie i kadra IT w placówkach medycznych mogą być niewystarczające – nawet w 95% z nich specjaliści nie są w stanie przywrócić systemu w wymaganym czasie; placówki powinny zabezpieczyć się przed utratą lub uszkodzeniem danych, aby móc szybko przywrócić działalność bez szkody dla pacjentów.
HR: Platforma rekrutacyjna Talent Place wraz z firmą badawczą SW Research przeprowadziły pierwsze w Polsce badanie dotyczące talent poolingu. To nabierająca na znaczeniu i ciągle jeszcze rozwijająca się koncepcja w rekrutacji, polegająca natworzenie jakościowej bazy kandydatów, budowanie z nimi relacji, dokładne profilowanie i dostarczanie im ofert zgodnych z ich oczekiwaniami i kompetencjami, przez co proces jest szybszy i skuteczniejszy. Z badania wynika m.in., że 57% rekruterów do poszukiwania kandydatów najczęściej stosuje direct search (wyszukiwanie bezpośrednie na LinkedIn i innych platformach społecznościowych). Jednocześnie 40% wskazuje tę metodę za najbardziej frustrującą, a 78% uważa, że jest najbardziej czasochłonna. 62% badanych zna pojęcie talent poolingu, ale częste kontakty ze swoją bazą kandydatów ma tylko 20% rekruterów, a 61% przyznaje, że robi to sporadycznie. 38% rekruterów uważa, że najlepsi kandydaci pochodzą z polecenia, ale tylko co piąty (21%) robi to często.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
T-Mobile Polska: Zanotował wzrost przychodów o 3,8% r/r do 1 667 mln zł w III kw. 2022 r. oraz wzrost zysku EBITDA AL o 0,2% r/r do 458 mln zł, podał operator. Baza klientów wzrosła o 896 tys. r/r i na koniec września wyniosła 12 321 tys.
DataWalk: Odnotował 7,7 mln zł przychodów w III kw. br., co oznacza wzrost o 31% r/r (od początku roku łącznie 25,8 mln zł, czyli wzrost 29% r/r), podała spółka, prezentując szacunkowe dane.
Frisco: Sprzedaż Frisco zwiększyła się o 47% r/r do 85 mln zł w III kw. 2022 r., przy wzroście liczby klientów do ponad 80 tys. z 56 tys. rok wcześniej, podał Eurocash – właściciela supermarketu internetowego.
Oponeo: Odnotowało 7,45 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 3,94 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Kino Polska TV: Odnotowało 6,69 mln zł skonsolidowanego zysku netto w III kw. 2022 r. (spadek o 39% r/r) przy 64,99 mln zł przychodów z umów z klientami (wzrost o 2% r/r), podała spółka, prezentując wstępne dane.
Action: Odnotował 12,21 mln zł skonsolidowanego zysku netto przy 577,1 mln zł przychodów ze sprzedaży w III kw. 2022 r., podała spółka, prezentując wstępne szacunkowe dane.
InPost: Potwierdza, że pracuje nad usługami finansowymi powiązanymi z e-commerce i zaprezentuje jedną z nich w I kw. przyszłego roku, poinformował prezes Rafał Brzoska.
InPost: Ocenia, że w przyszłym roku może utrzymać tempo uruchamiania 2 tys. paczkomatów kwartalnie, przy czym więcej maszyn będzie montowanych we Francji i Wielkiej Brytanii, poinformował prezes Rafał Brzoska.
InPost: Biznes InPostu w Wielkiej Brytanii może stać się rentowny w ostatnich miesiącach przyszłego roku, poinformował dyrektor finansowy Adam Aleksandrowicz
InPost: Odnotował 142,4 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 129 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
XTB: Odnotowało 236,22 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 104,31 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
DHL: Wprowadzi sieć własnych automatów paczkowych POP Box, które uzupełnią – liczącą ponad 14 tysięcy punktów – sieć DHL POP (Punktów Obsługi Paczek), podała firma. Do końca roku DHL na terenie całej Polski ustawi kilkaset automatów, a docelowo zbuduje sieć kilku tysięcy maszyn.
Netskope: Amerykańska firma Netskope – globalny lider w zakresie cyberbezpieczeństwa – planuje uruchomić data center w Warszawie na początku 2023 roku, podała spółka. Będzie to pierwsza tego typu inwestycja w tej części Europy. Jednocześnie firma utworzyła w Polsce nowe stanowisko dyrektora regionalnego odpowiedzialnego za sprzedaż w kraju i Europie Środkowo-Wschodniej, na które został powołany Michał Borowiecki.
Asbis: Podwyższył prognozę przychodów na ten rok o ok. 17% (wobec górnego zakresu pierwotnej prognozy) do 2,6-2,8 mld USD oraz prognozę zysku netto – odpowiednio o ok. 42% do 70-74 mln USD, podała spółka.
Vigo: Portfel zamówień Vigo Photonics wyniósł 67,1 mln zł na 31 października br. i był wyższy o ok. 20% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, podała spółka.
Vigo: Odnotowało 3,05 mln zł skonsolidowanego zysku netto w III kw. 2022 r. wobec 8,61 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Skorygowany zysk netto oczyszczony o wpływ odroczonego podatku dochodowego wyniósł 0,3 mln zł (-96% r/r), zaś skorygowany zysk EBITDA sięgnął 3,3 mln zł (-60% r/r).
One2tribe: Od lipca do września br. firma oferująca platformę do motywowania pracowników i zarządzania wydajnością wypracowała ponad 3,6 mln zł przychodów netto ze sprzedaży. W tym czasie zysk netto wyniósł przeszło 0,74 mln zł, a EBITDA przekroczyła 1 mln zł. One2tribe prowadzi negocjacje z kolejnymi podmiotami, które są zainteresowane usługami spółki i cały czas ma ambitne plany skalowania biznesu na kolejnych rynkach, poinformował wiceprezes zarządu One2tribe Wojciech Ozimek. Firma zakłada największą dynamikę tegorocznych przychodów w drugiej połowie roku.
Microsoft: Tomasz Dreslerski objął stanowisko enterprise commercial lead. Menedżer będzie odpowiedzialny za transformację biznesu z udziałem technologii Microsoft w sektorze największych przedsiębiorstw.
Skipwish: Małgorzata Witkowska objęła stanowisko dyrektor e-commerce w grupie. Będzie m.in. odpowiedzialna za skalowanie sprzedaży oraz rozwój marketingowy i logistyczny trzech sklepów internetowych. Wśród nich jest Mamissima.pl, Hlonda6.pl oraz Cartersoshkosh.pl. Długoterminowym celem będzie stworzenie strategii marki własnej e-commerce Mamissima.pl. Kolejnym etapem będzie opracowanie mechanizmów pozwalających na kupowanie w sklepach produktów z wybranych rynków Europy Środkowo-Wschodniej.
PFR: W ramach Szkoły Pionierów pierwsze miejsce przyznano projektowi Ensigo, który tworzy domowe testy do badania płodności mężczyzn. Rozwiązanie wykorzystuje Sztuczną Inteligencję. Drugie miejsce zajął startup Emote, który stworzył i opatentował test diagnostyczny do oceny skuteczności terapii lekowej zastosowanej u pacjentów zmagających się z depresją. Trzecie rozwiązanie to Micronose – personalizowana terapia przeciwalergiczna oparta o bioterapeutyki (probiotyki/postbiotyki) oraz mikrobiom pacjenta.
Cisco: Nowy cel Cisco Networking Academy to zapewnienie kształcenia w zakresie umiejętności cyfrowych i cyberbezpieczeństwa dla 25 mln ludzi w ciągu najbliższych 10 lat, aby przygotować ich do objęcia stanowisk, które są najbardziej pożądane na rynku pracy. W Polsce program działa od 2000 roku. W tym czasie skorzystało z niego ponad 310 tys. uczniów i studentów. Obecnie w ramach 380 działających w naszym kraju w ramach Akademii Cisco kształci się 41 tys. osób.
Quantee: Startup oferujący platformę nowej generacji do wyceny produktów ubezpieczeniowych, formuje radę doradczą do której dołączają międzynarodowi eksperci z wieloletnim doświadczeniem w sektorze finansowym i ubezpieczeniowych: David Schapiro, Stuart Middleton i Peter Törnquist. Ponadto spółka pozyskała kolejnych klientów i partnerów oraz rundę finansowania, dzięki czemu możliwe było zbudowanie lokalnych zespołów na strategicznych rynkach, tj. Hiszpania i Wielka Brytania.
Microsoft: Brad Smith, Vice Chair & President koncernu ogłosił przedłużenie bezpłatnego wsparcia technologicznego Microsoft dla Ukrainy na rok 2023, którego wartość wyniesie ok. 100 mln USD.
Ericsson: Wykorzysta świat Metaverse w swoim programie szkoleń. To pierwsza tego typu inicjatywa w branży telekomunikacyjnej. Wersja demonstracyjna nowego rozwiązania została zaprezentowana podczas dorocznej konferencji Ericsson Radio Tech Day w Krakowie. Rozwojem tego nowatorskiego projektu zajmuje się zespół polskich specjalistów firmy Ericsson, świadczących usługi szkoleniowe dla klientów w Europie i Ameryce Łacińskiej. „Dysponujemy plastycznym narzędziem, które pozwala w kilka sekund stworzyć całkowicie nową przestrzeń edukacyjną, zawierającą określone moduły szkoleniowe i umożliwiającą prezentację wybranych modeli sprzętu w technologii 3D. W szkoleniu wirtualnym można uczestniczyć zarówno za pomocą gogli VR, jak też z wykorzystaniem komputera” – powiedziała Ewelina Grabowska, dyrektor ds. rozwoju na Europę i Amerykę Łacińską w Ericsson.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
TenderHut: Akcje spółki TenderHut zadebiutowały na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW). Na otwarciu kurs akcji nie zmienił się wobec ceny odniesienia i wyniósł 44 zł. TenderHut jest 418. spółką notowaną na głównym rynku oraz 7. debiutem na tym rynku w 2022 r.
Software Mansion: Celuje w debiut na NewConnect w II półroczu 2023 roku, poinformował prezes Marcin Skotniczny.
JR Holding: Cały czas rozgląda się za nowymi szansami inwestycyjnymi w takich domenach, jak cyfrowy biznes, deep tech, gaming, medycyna i biotechnologia, nowoczesne media i OZE, poinformował ISBnews prezes January Ciszewski. Zaznaczył, że firma chce nie tylko uczestniczyć w przemianach gospodarczych, ale aktywnie na nie wpływać.
Asbis: Nabył 16% udziałów firmy cypryjskiej firmy biotechnologicznej Promed Bioscence Ltd za 800 tys. euro, podała spółka. Promed Bioscence pracuje nad rozwojem zaawansowanych biomateriałów kolagenowych do zastosowań badawczych i klinicznych.
JR Holding: Zawarł umowę inwestycyjną dotyczącą spółek Igloo oraz Miloo-Electronics w sprawie dokonania inwestycji w obydwie spółki na łącznym poziomie 40 mln zł w zamian za 20% udziałów w każdym z tych podmiotów, podała spółka.
ATM Grupa: Zarząd podjął uchwałę o wypłacie zaliczki na poczet dywidendy za 2022 r., w łącznej kwocie 6 744 000 zł tj. 0,08 zł na akcję, podała spółka. Zaliczka zostanie wypłacona z jednostkowego zysku netto za I poł. br.
Grupa WP: Wirtualna Polska Media – spółka zależna Wirtualnej Polski – nabyła 100% udziałów spółki Mediapop od LKN Wealth Capital Investors, podała Wirtualna Polska. Kwota transakcji wyniesie co najmniej 28 mln zł plus maksymalnie 9 mln zł dodatkowego wynagrodzenia (earn-out).
Auxilius Pharma: Spółka biotechnologiczna działająca w obszarze Value Added Medications pozyskała od inwestorów 4,5 mln zł na rozwój swojego flagowego projektu – opracowania nowej formulacji leku kardiologicznego, z zamiarem wprowadzenia go na rynek amerykański.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Alior Bank: Z aplikacji Alior Mobile korzysta 1 mln osób, co oznacza wzrost o 22% w porównaniu z końcem 2021 r., podał Alior Bank. W samym październiku, za jej pośrednictwem wykonano ponad 8 mln transakcji, z których ponad połowa to płatności BLIK-iem.
Shell: Wprowadził rozwiązanie Shell SmartPay, umożliwiające płatności za paliwo na stacjach za pośrednictwem aplikacji, bez potrzeby wchodzenia do sklepu, podała spółka. Z tej metody od kilku miesięcy korzystają już klienci biznesowi sieci. Z mobilnych płatności można korzystać już na prawie 400 stacjach Shell w całej Polsce. Na podstawie lokalizacji urządzenia Shell SmartPay automatycznie rozpozna, czy na danej stacji usługa jest dostępna.
GUS: Główny Urząd Statystyczny udostępnił aplikację mobilną GUS Geo. Aplikacja pozwala na przeglądanie gotowych prezentacji oraz wizualizację danych GUS dostępnych w Portalu Geostatystycznym. Aplikacja dostępna jest w sklepach Google Play i App Store.
Komputronik: Od 5 listopada z innowacyjnej usługi płatności biometrycznych mogą skorzystać mieszkańcy Warszawy i Poznania. Terminale eyePOS 2.0 znalazły się w salonach Komputronik w centrum handlowym Arkadia i Posnania. PayEye uruchomiło tym samym możliwość zamówienia innowacyjnego i jedynego na świecie terminale eyePOS partnerom z całej Polski.
Mazda Motor Europe (MME): Wybrała Fujitsu do realizacji wielomilionowego projektu, którego celem jest przekształcenie działań biznesowych w Europie zgodnie z ideą Connected Company. Producent samochodów dzięki kontraktowi z Fujitsu zamierza skrócić czas wprowadzania produktów na rynek i zoptymalizować koszty w ramach przejścia na najnowocześniejszą infrastrukturę chmurową. Podczas pięcioletniego kontraktu Fujitsu zajmie się modernizacją i automatyzacją kluczowych dla biznesu operacji IT Mazda Europe w 28 lokalizacjach na 23 rynkach europejskich (w tym w Polsce), w związku z transferem do chmury publicznej.
Uber: Platforma wzmacnia kontrolę bezpieczeństwa wprowadzając dodatkową weryfikację dla kierowców oraz nowe wymogi: kierowcy będą musieli zgłosić się osobiście do Centrum Wsparcia Kierowców, potwierdzić swoją tożsamość i uprawnienia. Pracownicy Uber będą fotografować kierowców na unikalnym, jednolitym tle w Centrum Wsparcia Kierowców Uber. Kierowcy, którzy w określonym terminie nie pojawią się w Centrum Wsparcia Kierowców i nie wykonają tam zdjęcia, nie będą mogli dalej korzystać z aplikacji.
Passus: Informatyczna spółka zaczyna sprzedaż udoskonalonego systemu Sycope, czyli swojego flagowego produkt z zakresu cyberbezpieczeństwa i utrzymania sieci. Nowa wersja ma rozszerzone funkcje do analizy ruchu, monitorowania wydajności i wykrywania zagrożeń.
Snowflake: Firma oferująca Chmurę Danych, ogłosiła podczas Snowday 2022 nowości dotyczące jej produktu – wiodącej w branży platformy danych Snowflake. Dzięki usprawnieniom w ramach pojedynczego silnika Snowflake jest teraz szybszy. Snowflake rozwija również możliwości w zakresie Snowgrid – autorskiej warstwy technologicznej, która łączy chmury i obszary działania.
Lexmark: Ogłosił aktualizacje platformy Lexmark Cloud Services Platform, w tym Lexmark Translation Assistant (LTA), rozwiązania zapewniającego usługi tłumaczenia dokumentów w czasie rzeczywistym. Klienci mogą skanować dokumenty w oryginalnym języku za pomocą urządzenia wielofunkcyjnego Lexmark, wybrać odpowiedni język wyjściowy spośród kilku dostępnych, a następnie w ciągu kilku minut otrzymać przetłumaczony dokument.
Free Now: Platforma otworzyła się na 6 nowych polskich miast Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Tarnów, Elbląg, Koszalin i Bielsko-Białą. Marka osiągnęła ogólnopolską dostępność w 25-ciu największych polskich miastach. Natomiast, dla użytkowników w Warszawie testowana jest nowa usługa Lite Basic, która powstała z myślą o użytkownikach, którym zależy na najniższej cenie przejazdu.
DXC Technology: Rusza z nowym projektem wspierającym neuroróżnorodność w Polsce Dandelion. Umożliwia osobom z diagnozą autyzmu, ADHD czy dysleksji zdobycie doświadczenia w obszarze IT. Do projektu, do tej pory z powodzeniem realizowanego w Australii i Nowej Zelandii, dołączyły właśnie Polska, Bułgaria i Wielka Brytania. W ramach projektu zatrudnienie otrzyma 12 wybranych uczestników w obszarze analizy danych i automatyzacji oprogramowania.
HP: Na targach Printing United w Las Vegas firma zaprezentowała swoje najnowsze innowacje, w tym zmodernizowaną maszynę do druku cyfrowego HP Indigo 100K, która po raz pierwszy pojawiła się na wydarzeniu. Ponadto, HP pokazało również HP Indigo 15K Digital Press i HP Indigo 6K Digital Press. HP Indigo bezsprzecznie przekłada się na przyśpieszenie rozwoju biznesu, co udowadnia osiągnięcie przez maszynę w 2022 roku rekordowego w historii wyniku wolumenu druku w formacie B2. Dzięki nagradzanej w branży technologii LEP, HP Indigo otwiera nowe możliwości biznesowe dla klientów.
Eurowag: Dostawca rozwiązań w zakresie komercyjnego transportu drogowego wprowadza dużą aktualizację do swojego portalu klienta. Zaprojektowany dla klientów Eurowag portal oferuje: szybszy czas reakcji, responsywny design dla łatwego i przyjaznego użytkowania na telefonach komórkowych, ulepszoną funkcjonalność map.
Signify: Rozpoczęła certyfikację wszystkich swoich produktów WiZ, aby zapewnić ich zgodność ze standardem Matter. Dzięki temu WiZ stanie się jedną z pierwszych marek Internetu Rzeczy zgodnych z tym standardem.
HP, ePac Flexible Packaging: Firmy ogłosiły nawiązanie kolejnej współpracy, będącej jednocześnie największą transakcją w historii Indigo. Obejmuje ona zakup 50 nowych maszyn do druku cyfrowego HP Indigo, które zostaną wdrożone w ePac Flexible Packaging, zarówno w istniejących, jak i nowych zakładach na całym świecie.
Źródło: ISBnews