Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 27-31 marca.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
E-administracja: Senat wprowadził poprawki do nowelizacji ustawy o aplikacji mObywatel, zrównującej e-dokumenty z tradycyjnymi, które zakładają m.in. że w przypadku niedokonania aktualizacji danych, dokument mObywatel będzie unieważniany.
Cyberbezpieczeństwo: 7% firm w Polsce jest w pełni przygotowane na zagrożenia świata hybrydowego, wynika z badania Cisco Cybersecurity Rediness Index.
E-administracja: Fiskus zwrócił 11 mld zł Polakom z rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) za 2022 r., poinformował wiceminister finansów Artur Soboń.
E-bankowość: Liczba klientów indywidualnych posiadających dostęp do bankowości internetowej wyniosła 41,97 mln na koniec IV kw. 2022 r. (co oznacza wzrost o 6,57% r/r i 1,27% kw./kw.). Liczba aktywnych klientów wyniosła 22,02 mln (wzrost o 4,44% r/r i 0,58% kw/kw), podał Związek Banków Polskich (ZBP) w raporcie NetB@nk.
Lex Pilot: Sejmowa Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii będzie rekomendować Sejmowi odrzucenie projektów ustaw prawo komunikacji elektronicznej oraz przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej, znane jako tzw. Lex Pilot, które wprowadzają m.in. dodatkowe zmiany do ustawy o radiofonii i telewizji w zakresie kształtowania obowiązków must-carry i must-offer.
E-hazard: Wartość obrotów całego rynku kasyn w Polsce osiągnęła 43,4 mld zł, nie licząc szarej strefy na rynku stacjonarnym, w tym wartość obrotów w szarej strefie internetowego rynku kasyn w Polsce wyniosła blisko 20,1 mld zł w 2021 roku, szacują eksperci firmy konsultingowej EY.
Rozwiązania chmurowe: Blisko 2/3 ankietowanych CFO reprezentujących największe organizacje na polskim rynku już rozpoczęło lub w ciągu najbliższych miesięcy przystąpi do wdrożenia rozwiązań chmurowych, a kolejne 10% polskich firm jest na etapie analizy lub planowania migracji, wynika z raportu „CFO Survey 2023. Gdzie leży wartość z chmury? Perspektywa polskich CFO”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte.
E-banking: Technologiczne aspekty funkcjonowania banków cieszą się wysokim poziomem zaufania. Do płatności realizowanych kartami ma zaufanie 98% badanych, technologii zbliżeniowych 93% bankowości mobilnej i internetowej odpowiednio po 90%, wynika z „Monitora Bankowego”, opublikowanego przez firmę badawczą Mind&Roses.
E-commerce: E-commerce towarów i usług realizowany przez klientów PKO Banku Polskiego zwiększył się w grudniu 2022 o 26% r/r, choć duża w tym zasługa inflacji. Warto jednak dodać, że e-commerce rósł zarówno w stosunku do ogółu płatności bezgotówkowych, jak też handlu detalicznego towarów monitorowanego co miesiąc przez GUS.
Cyberbezpieczeństwo: W ciągu ostatniego roku 83% firm z Europy Środkowo-Wschodniej doświadczyło co najmniej jednego ataku ransomware, wskazuje raport firmy Veeam. 22% przedsiębiorstw było celem cyberprzestępców co najmniej cztery razy; cyberataki trzeci rok z rzędu były główną przyczyną najbardziej dotkliwych przestojów w działalności firm; niemal połowy zaszyfrowanych lub zniszczonych danych nie udaje się odzyskać; rośnie świadomość, że strategia cyberbezpieczeństwa firm musi być zintegrowana z ochroną danych i zapewnianiem ciągłości działania.
Cyberbezpieczeństwo: Trzeci kwartał 2022 roku był punktem zwrotnym w tej dziedzinie w związku z konfliktem na Ukrainie, wskazuje firma Thales. Raport spółki pokazuje, że cyberkonflikt wszedł w kolejną fazę – od cyberwojny skoncentrowanej na obszarze Ukrainy i Rosji do konfliktu hybrydowego o wysokiej intensywności, w którym ataki skierowane są przede wszystkim przeciwko Polsce oraz krajom bałtyckim i nordyckim. Ataki coraz częściej dotyczą kluczowych sektorów państwowych takich jak lotnictwo, energetyka, infrastruktura zdrowotna, bankowość i instytucje publiczne.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
InPost: Udostępni usługę finansową powiązaną z e-commerce w II kwartale, poinformował założyciel i prezes spółki Rafał Brzoska.
InPost: Planuje w tym roku zatrudnić netto ok. 500-600 osób, poinformował założyciel i prezes spółki Rafał Brzoska.
InPost: Oczekuje, że rynek e-commerce w Polsce nie wzrośnie w ujęciu wolumenowym w 2023 r., lub wzrośnie nieznacznie – o kilka procent, poinformował założyciel i prezes spółki Rafał Brzoska.
InPost: Grupa spodziewa się jednocyfrowego wzrostu wolumenów rynkowych przesyłek w Polsce w 2023 r., podała spółka. Pomimo oznak spowolnienia wydatków konsumpcyjnych, wolumeny obsługiwanych przesyłek w Polsce nadal rosną w dwucyfrowym tempie w I kw. 2023 r., dodała.
InPost: Grupa planuje wydatki inwestycyjne w 2023 r. na poziomie 1,1-1,2 mld zł, z czego większość chce przeznaczyć na rozwój na rynkach międzynarodowych, podała spółka.
InPost: Grupa spodziewa się w tym roku utrzymania silnej presji kosztowej, jednak wprowadzone na przełomie 2022 i 2023 zmiany cen, wraz z oczekiwanym wzrostem wolumenu, powinny wpłynąć na wzrost skorygowanej marży EBITDA r/r. Grupa oczekuje osiągnięcia progu rentowności na poziomie skorygowanej EBITDA w Wielkiej Brytanii w końcówce 2023 r.
InPost: Odnotował 27,8 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w IV kw. 2022 r. wobec 174,2 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Allegro: Planuje stopniowe wdrażanie modelu marketplace opartego na ofertach stron trzecich (3P) w Czechach od wiosny br., zapowiedział CEO Roy Perticucci.
Asbis: Odnotował 75,87 mln USD skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2022 r. wobec 77,02 mln USD zysku rok wcześniej, podała spółka.
Answear: Odnotowało 25,87 mln zł jednostkowego zysku netto w 2022 r. wobec 22,89 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Allegro: Wartość pożyczek przyznanych za pośrednictwem Allegro Pay wzrosła do 5,5 mld zł w 2022 r., czyli o ponad 3,7 raza w ujęciu rocznym, podało Allegro.
Allegro: Planuje w tym roku komercyjne wdrożenia w Czechach modelu marketplace opartego na ofertach stron trzecich (3P) – platformy Allegro.cz, podała spółka.
Allegro: Przechodzi na kwartalny cykl publikowania prognoz, oczekując w I kw. 2023 r. wzrostu całkowitej wartości brutto sprzedanych towarów (GMV) w Polsce o 13-14% r/r, a przychodów o 20-22%. Skorygowana EBITDA powinna się zwiększyć o 20-23% r/r, zaś oczekiwany capex ma wynieść 100-110 mln zł, podała spółka.
Allegro: Skorygowana EBITDA Grupy Allegro wyniosła 668 mln zł w IV kw. 2022 r. (wzrost o 33,3% r/r), przy czym dla działalności w Polsce 708 mln zł (wzrost o 41,2% r/r), podała spółka. GMV, czyli całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na Allegro, wyniosła w tym okresie 15,9 mld zł (wzrost o 25,2% r/r), zaś w Polsce – 14,4 mld zł (+14% r/r).
DataWalk: Odnotował 129,49 mln zł skonsolidowanej straty z działalności operacyjnej w 2022 r. wobec 5,67 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka, prezentując szacunkowe dane.
Atende: Odnotowało 1,32 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2022 r. wobec 2,28 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Brand24: Odnotował 1,55 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2022 r. wobec 0,26 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
R22: Szacuje, że zgodnie z programami motywacyjnymi ogłoszonymi w Vercomie oraz cyber_Folks, łączna EBITDA dwóch głównych segmentów ma osiągnąć 165 mln zł na koniec 2024 r.
R22: Odnotowało 24,01 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2022 r. wobec 25,44 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Cyfrowy Polsat: Odnotował 174,5 mln zł skonsolidowanego zysku netto w IV kw. 2022 r. przy 3 429,6 mln zł przychodów, podała spółka, prezentując wstępne dane.
Allegro: Rada dyrektorów Allegro.eu postanowiła przedłożyć najbliższemu zwyczajnemu walnemu zgromadzeniu spółki rekomendację dotyczącą powołania Catherine Faiers – COO Auto Trader Group – oraz Tomasza Suchańskiego – prezesa Żabka Polska – na stanowiska niezależnych dyrektorów niewykonawczych, podała spółka. Allegro podkreśliło w oświadczeniu dla ISBnews, że nominacje na dyrektorów oznaczają jedynie „szerszą perspektywę i nic więcej”.
Asseco Business Solutions: Rada nadzorcza powołała do składu zarządu spółki na okres obecnej, wspólnej kadencji obejmującej lata 2019-2023 (i kończącej się 31 grudnia 2023 r.) z dniem 1 kwietnia 2023 r. Renatę Łukasik, Jacka Lisowskiego i Rafała Mroza do pełnienia funkcji członków zarządu, podała spółka.
Eurocash: Liczy, że e-supermarket Frisco utrzyma dwucyfrowy wzrost sprzedaży, zaś sieć marketów alkoholowych Duży Ben osiągnie próg rentowności w tym roku, poinformował ISBnews prezes Paweł Surówka.
Eurocash: Sprzedaż e-supermarketu Frisco wzrosła o 38% r/r do 384 mln zł w 2022 r., zaś sieci marketów alkoholowych Duży Ben – o 63% r/r do 296 mln zł, podał Eurocash.
Agora: Akcjonariusze wyrazili zgody podczas walnego zgromadzenia na zbycie na rzecz spółek zależnych zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP) spółki przeznaczonej do prowadzenia działalności Wydawnictwa Agora, ZCP przeznaczonej do prowadzenia portalu gazeta.pl, do prowadzenia działalności „Gazety Wyborczej”, do prowadzenia obsługi IT, do obsługi księgowej oraz do obsługi nieruchomości, w zamian za udziały w każdej spółce zależnej, podała Agora.
Cyfrowy Polsat: Przesunął publikację jednostkowego i skonsolidowanego raportu rocznego na 20 kwietnia z planowanego terminu 30 marca br. ze względu na analizy w zakresie wątpliwości zgłoszonych przez audytora u Asseco Poland, w której to spółce Cyfrowy Polsat posiada 22,95% udziałów, podała spółka.
Ailleron: W grupie utworzono i zarejestrowano w Niemczech spółkę Software Mind GmbH z siedzibą w Leipzig, podał Ailleron. Nowo powstała spółka jest podmiotem bezpośrednio zależnym od Software Mind, która jest częścią grupy kapitałowej Ailleron, a jej powołanie jest związane z planami intensyfikacji działań na rynku DACH.
Amazon: W 2022 roku zwiększył zdolność do wytwarzania energii odnawialnej o dodatkowe 8,3 gigawata (GW), między innymi dzięki 133 nowym projektom OZE w 11 krajach. W rezultacie łączna moc czystej energii generowanej w ramach 401 projektów solarnych i wiatrowych Amazon w 22 krajach, w tym w Polsce, wynosi już ponad 20 GW. Amazon ustanowił tym samym nowy rekord pod względem ilości energii odnawialnej zakontraktowanej w ciągu roku przez jedną firmę. Na ten wynik składają się także inwestycje w Polsce – w 2022 roku Amazon ogłosił zawarcie jednej z największych w naszym kraju umów typu cPPA na zakup energii odnawialnej pochodzącej z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach.
Cloud Technologies: Online Advertising Network (OAN), jedna ze spółek zależnych notowanego na głównym parkiecie GPW Cloud Technologies, z sukcesem zakończyła transformację swojego dotychczasowego modelu biznesowego. Rozwijająca swoją ofertę OAN skoncentruje się na sprzedaży gaming data, czyli danych dotyczących graczy z całego świata.
AGP: Advanced Graphene Products (AGP) odnotował ok. 211 tys. zł szacowanych przychodów ze sprzedaży produktów w I kw. 2023 r. wyniosły (wobec 95 tys. zł wypracowanych w IV kw. 2022 r. i 46 tys. zł wypracowanych w I kw. roku 2022), podała spółka. Publikacja raportu okresowego za I kw. 2023 roku nastąpi 12 maja 2023 r.
Microsoft: Dołączył do grona partnerów współpracujących w ramach Programu Współpracy w Cyberbezpieczeństwie (PWCyber) prowadzonego przez Ministra Cyfryzacji. Program Współpracy w Cyberbezpieczeństwie (PWCyber) jest przedsięwzięciem niekomercyjnym o charakterze partnerstwa publiczno-prywatnego, które jest realizowane na rzecz krajowego systemu cyberbezpieczeństwa. Partnerzy Programu zobowiązują się do wymiany doświadczeń m.in., aby zwiększać bezpieczeństwo cyfrowych procesów, produktów i usług oraz podnosić świadomość użytkowników rozwiązań cyfrowych. W Programie uczestniczy obecnie 26 firm technologicznych (polskich i zagranicznych), które zdecydowały się współpracować przy działaniach mających na celu podnoszenie poziomu cyberbezpieczeństwa w kraju. W ramach porozumienia Microsoft będzie prowadzić działania podnoszące kompetencje kadr podmiotów krajowego systemu cyberbezpieczeństwa w zakresie świadomości zagrożeń w cyberprzestrzeni oraz umiejętności przeciwdziałania cyberzagrożeniom w systemach i sieciach teleinformatycznych.
Stuart: Z usług szybkich dostaw realizowanych przez platformę mogą korzystać już mieszkańcy Gdańska. Stuart obecny jest nad Wisłą od 2020 roku, oferując już dostawy w siedmiu największych polskich miastach. „Rośniemy mimo wymagających warunków gospodarczych. Uruchomienie usługi platformy szybkich dostaw w Gdańsku to nasz kolejny zrealizowany kamień milowy na drodze do obecności we wszystkich miastach wojewódzkich w Polsce. To także potwierdzenie ogromnego zaufania, jakim darzy nas firma AmRest. Usługi w Gdańsku rozpoczynamy od naszej oferty dla ośmiu restauracji, wierząc, że liczba ta będzie w najbliższych miesiącach rosnąć, także razem z kolejnymi partnerami biznesowymi” – powiedziała general manager w firmie Stuart Agnieszka Majewska.
Transition Technologies PSC: Został partnerem BMC Software, światowego lidera w dziedzinie innowacyjnych rozwiązań wspierających zarządzanie usługami oraz infrastrukturą IT. Celem współpracy jest zaoferowanie kompleksowych rozwiązań i usług IT dla firm z sektorów finansowego, bankowego, ubezpieczeniowego oraz usług publicznych.
Sandis, Quantee: Twórca aplikacji do dystrybucji produktów ubezpieczeniowych i dostawca opartej na sztucznej inteligencji platformy taryfikacyjnej mają strategiczne porozumienie o współpracy w zakresie rozwiązań wspierających sprzedaż ubezpieczeń.
Huawei: Europejski Urząd Patentowy (EPO) otrzymał w 2022 r. 193 460 zgłoszeń patentowych, co stanowi wzrost o 2,5% w stosunku do poprzedniego roku i nowy rekord. Opublikowany właśnie Indeks Patentowy EPO 2022 pokazuje tendencję wzrostową w liczbie zgłoszeń, która trwa od 2021 r. (+4,7%), pomimo lekkiego spadku w 2020 r. (-0,6%). Huawei wyszedł na prowadzenie w rankingu firm, które złożyły najwięcej zgłoszeń patentowych do EPO w 2022 roku.
Grupa LUG: Strategia na lata 2023-2026 zakłada osiągnięcie 75% przychodów z rynków zagranicznych w ujęciu skonsolidowanym oraz 7% rentowności netto grupy. Grupa ma cztery filary wzrostu: transformacja na usługi, partnerstwa międzynarodowe, zrównoważony rozwój oraz nowe rozwiązania dla wyższej jakości życia.
Binance: Udostępnia szerszemu gronu użytkowników Bicasso, generator NFT oparty na AI. Bicasso pozwala użytkownikom tworzyć, wybijać i dodawać do swojej kolekcji spersonalizowany obraz stworzony z AI. Wystarczy przesłać grafikę, która ma być inspiracją, np. zdjęcie profilowe, i uzupełnić ją opisem efektu, który chcemy uzyskać (tzw. promptem). Bicasso przetwarza obraz oraz tekst i przedstawia propozycję, którą użytkownik może jeszcze dopracować lub zaakceptować.
Google: W 2022 roku usunął ponad 5,2 mld i ograniczył zasięg ponad 4,3 id reklam, a także zawiesił ponad 6,7 mln kont reklamodawców. W stosunku do 2021 roku, Google usunął o niemal 2 id więcej fałszywych reklam. Do tej pory Google zablokował ponad 17 mln reklam nawiązujących do wojny w Ukrainie w ramach zasad dotyczących wydarzeń „o charakterze wrażliwym”. Dodatkowo Google zablokował ponad 24 mln nieodpowiednich reklam prezentujących nieprawdziwe twierdzenia (m.in. na temat zdrowia lub zmian klimatu) na ponad 300 tysiącach stron wydawców. Jednocześnie Google uruchamia Centrum przejrzystości reklam, dzięki któremu użytkownicy zyskają większą kontrolę nad reklamami wyświetlanymi na platformach Google, w tym w wyszukiwarce, na YouTube.
No Fluff Jobs: Jako pierwszy portal z ogłoszeniami o pracę w Polsce wypuszcza własne rozwiązanie oparte o sztuczną inteligencję, które skróci proces publikowania ogłoszeń o pracę do kilku minut. Nowe narzędzie w zaledwie dwie sekundy samodzielnie uzupełni ogłoszenie na podstawie przesłanego opisu stanowisk. Poza tym No Fluff Jobs sprawdziło, jak wyglądają zarobki specjalistów zajmujących się sztuczną inteligencją. W 2020 specjaliści w tej kategorii mogli liczyć na zarobki sięgające 12-17 tys. zł brutto na UoP oraz 15,1-21 tys. zł netto na B2B, w 2021 było to 12,5-18 tys. zł na UoP oraz 17-23,7 tys. zł na B2B, a w 2022 mowa o 13-20 tys. zł na UoP oraz 18,5-26 tys. zł na B2B, w 2023 zarobki kształtują się obecnie na poziomie 16-26 tys. zł brutto na UoP oraz 20-29,4 tys. zł netto (+VAT) na B2B.
Brand24: Chce, by nowe produkty w ciągu 3 lat od startu generowały 7-cyfrowe wyniki. Kontynuowane są prace związane z przeglądem opcji strategicznych, w ramach których spółka poszukuje partnera branżowego.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
R22: Grupa nie zastanawia się aktualnie nad przejęciami, za to chce skupić się na rozwoju MailerLite i cyber_Folks w tym roku, poinformował prezes Jakub Dwernicki. Zarząd będzie rekomendował wypłatę dywidendy bez skupu akcji.
Sescom: Akcjonariusze postanowili, iż zysk netto spółki za rok obrotowy od 1 października 2021 roku do 30 września 2022 roku w kwocie 638 309,64 zł przeznacza się na kapitał zapasowy, podała spółka.
Asbis Enterprises: Rada dyrektorów – w oparciu o zaudytowane skonsolidowane sprawozdanie finansowe za 2022 rok – podjęła decyzję o zarekomendowaniu akcjonariuszom wypłaty po 0,25 USD na akcję dywidendy z zysku netto spółki za 2022 r. oprócz 0,2 USD wypłaconej już zaliczki na dywidendę, podała spółka.
R22: Planuje kontynuację polityki dywidendowej zakładającej wypłatę co najmniej 30% skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej, a jej wypłata na akcję ma rosnąć w każdym kolejnym roku. Spółka szacuje też, że na koniec b.r. wskaźnik EBITDA/dług netto spadnie poniżej 2x EBITDA wobec 2,8 na koniec ubiegłego roku wyniósł, podała spółka.
JR Holding: Nie posiada informacji, ani podejrzeń odnośnie jakichkolwiek naruszeń regulacji Rozporządzenia MAR w kontekście emitenta, ani akcji jego spółek portfelowych i deklaruje dalszą, pełną współpracę z UKNF i wyraża nadzieję na szybkie przeprowadzenie postępowania oraz zatwierdzenie złożonego prospektu, podała spółka.
Codeaddict: Notowana na rynku NewConnect spółka technologiczna Codeaddict podpisała list intencyjny z zarządem firmy Proacta – lidera w dziedzinie tworzenia algorytmów predykcyjnych opartych na AI dla branży medycznej, podał Codeaddict. Strony wykazały chęć współpracy w celu całkowitego przejęcia udziałów Proacta przez Codeaddict.
Asbis: Nabył 4,5% udziałów w spółce biotechnologicznej Theramir LTD, która pracuje nad technologiami opartymi na komórkach macierzystych i RNA do diagnozowania i leczenia chorób nowotworowych, za łączną kwotę 800 tys. euro, podała spółka. Fundusze zostaną wykorzystane do zakończenia przedklinicznego rozwoju nowych leków i przygotowania technologii do umowy licencyjnej z partnerem farmaceutycznym, która pozwoli na rozpoczęcie badania klinicznego I fazy w ciągu najbliższych dwóch lat.
Connect Earth: Climate-tech tworzący infrastrukturę dla produktów finansowych ułatwiających walkę ze zmianami klimatycznymi, zamknął rundę seed o wartości 5,6 mln USD. Dzięki finansowaniu będzie mógł dalej rozwijać swoje rozwiązanie API, które oblicza wpływ konsumentów i firm na emisję dwutlenku węgla na podstawie ich wydatków.
Ingenico: Ogłosił przejęcie 100% udziałów w firmie Phos, wiodącym dostawcy rozwiązań typu Software-only Point of Sale (SoftPoS). Podjęta współpraca to kolejny krok w kierunku dalszej ekspansji Ingenico szukającej nowych sposobów obsługi swoich klientów i wzmacniającej swoją rolę jako twórcy ekosystemu płatniczego. Rozwiązanie dostarczone firmie przez Phos jest uzupełnieniem platformy PPaaS (Payments Platform as a Service) należącej do Ingenico.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Comarch: Uruchomił wersję beta portalu wszystko.pl, podała spółka. Premiera konsumencka platformy planowana jest w czerwcu.
WB Electronics: Zawarł z Hutą Stalowa Wola umowę na dostawy systemów teleinformatycznych wraz oprogramowaniem, podała spółka. Wartość umowy wynosi ok. 68 mln zł netto, tj. ok. 83,6 mln zł brutto. Umowa będzie realizowana do końca 2024 roku.
PKP Intercity: Rozszerza możliwość graficznej rezerwacji miejsc w pociągach o kolejne składy wagonowe z kategorii IC. Dotychczas było to możliwe dla niektórych połączeń kategorii EIC; z graficznej rezerwacji można skorzystać podczas zakupu biletu na stronie przewoźnika, a także w aplikacji mobilnej.
PwC: Centrum kompetencyjne PwC Financial Crime Unit rozpoczęło działalność w Lublinie, gdzie planuje zatrudnić ponad 300 osób do końca 2025 r., podało PwC. FCU to centrum wspierające klientów firmy z całego świata w przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Obecnie we wszystkich biurach FCU w Polsce, tj. w Gdańsku i w Warszawie, zatrudnionych jest niemal 1 300 osób.
PKO BP: Asystent głosowy w aplikacji IKO rozumie ponad 320 tematów rozmów i skorzystał z niego 1 mln klientów PKO Banku Polskiego, podał bank. PKO BP podkreśla, że sztuczna inteligencja znajduje coraz szersze zastosowanie w banku i wykorzystywana jest m.in. w obsłudze klienta i procesach wewnętrznych, a także coraz szerzej w ocenie ryzyka oraz na potrzeby CRM.
PKP Intercity: Narodowy przewoźnik podpisał umowę z Politechniką Śląską. To kolejne już porozumienie o wspólnych działaniach naukowo-technicznych i edukacyjnych z partnerem ze świata nauki. Współpraca sektora kolejowego i naukowego ma być motorem napędowym do wzrostu innowacyjności polskiej kolei.
PKO BP: Wprowadził nowy moduł dla klientów korporacyjnych, którzy korzystają z serwisu iPKO biznes. Tracker SWIFT przelewów zagranicznych prezentuje klientowi aktualny status realizacji przelewu, banki uczestniczące w realizacji, czas realizacji przelewu, koszty, jeśli wystąpią i informacje dotyczące odrzucenia bądź anulowania przelewu. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość śledzenia płatności na każdym jej etapie – od chwili przesłania zlecenia do potwierdzenia realizacji płatności.
LPP Logistics: Wdrożyło autorski projekt platformy Control Tower. System opracowany przez ekspertów spółki należącej do Grupy LPP pozwala kontrolować przepływ towarów na poszczególnych etapach łańcucha dostaw w imporcie, usprawnia elektroniczny obieg dokumentów oraz zapewnia informacje w czasie rzeczywistym wszystkim jego uczestnikom – od kupców przez dostawców, centra dystrybucyjne oraz agentów spedycji. Umożliwia także optymalizację procesów logistycznych pod względem kosztowym i operacyjnym oraz szybką reakcję na zmienne uwarunkowania rynkowe.
Travatar.ai: Firma stworzyła narzędzie, które pozwala odzyskiwać budżet reklamowy z fałszywych kliknięć. Travatar zamierza wprowadzić autorski System do sklepów e-commerce i agencji reklamowych. Analizy pokazują, że w kolejnych latach sektor ad fraud (oszustw reklamowych) będzie wciąż dynamicznie rósł.
ING BSK: Wprowadził możliwość spotkania wideo ze specjalistami hipotecznymi. „Z przeprowadzonych badań wśród naszych klientów wynika, że rozmowa z żywą osobą to dla nich kluczowa wartość, która sprzyja budowaniu zaufania i daje poczucie zaopiekowania. Aż 80% z nich zareagowało pozytywnie na naszą propozycję. Planujemy udostępnić takie rozwiązanie również dla innych, specjalistycznych produktów takich, jak oszczędności i inwestycje” – powiedział Marcin Giżycki, wiceprezes ING Banku Śląskiego odpowiedzialny za Pion Bankowości Detalicznej.
Cisco: Wchodzi na nowy poziom współpracy z Microsoft na rzecz lepszego doświadczenia użytkowników korzystających z oprogramowania od obu producentów. Wspólne działania zostały ogłoszone podczas konferencji Microsoft Ingnite w październiku minionego roku. Jednym z efektów wspólnej wizji jest wprowadzenie Microsft Teams do technologii Cisco – firma ogłosiła dwa nowe certyfikaty, których spełnienie pomogło Cisco zapewnić jeszcze lepszą jakość komunikacji użytkownikom na różnych platformach. Cisco Board Pro jest teraz certyfikowany do uruchamiania Microsoft Teams Rooms natywnie na urządzeniu, a Webex Contact Center jest ściśle zintegrowany z Microsoft Teams.
Krajowy Operator Chmury Medycznej (Chmura dla zdrowia): We współpracy z Asseco Poland udostępnił nową usługę eAnkiety.
Microsoft: Po nowościach związanych z integracją AI w wyszukiwarce Bing oraz w narzędziach związanych z produktywnością M365, ogłosił wprowadzenie na rynek usługi wykorzystującej nową generację sztucznej inteligencji do walki z cyberprzestępczością. Microsoft Security Copilot pozwoli zespołom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo lepiej zrozumieć krajobraz cyberzagrożeń, dając im narzędzia do szybszego ich wykrywania i reagowania na potencjalne incydenty.
Bookero: System do zarządzania rezerwacjami udostępnia darmowo usługę, dzięki której pracownicy schroniska i wolontariusze będą mogli poświęcić więcej czasu na pomoc psom.
Goodyear: Uruchomił program mentoringowy pod nazwą „Wingfoot Women”, który skierowany jest do kobiet zainteresowanych budowaniem kariery w branży technologicznej. Celem projektu jest rozwijanie talentów, początkowo w Goodyearze, a następnie także w lokalnych społecznościach.
Źródło: ISBnews