Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 24-28 kwietnia.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
KSC: Stały Komitet Rady Ministrów przyjął nowelizację ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (KSC), poinformował minister digitalizacji Janusz Cieszyński na swoim profilu na Twitterze. W styczniu br. Ministerstwo Cyfryzacji zaprezentowało kolejną wersję projektu nowelizacji ustawy o KSC, który zakłada przebudowę modelu współpracy w ramach krajowego systemu cyberbezpieczeństwa oraz dodanie do niego przedsiębiorców komunikacji elektronicznej.
E-PIT: Ponad 13 mln osób złożyło zeznania podatkowe za 2022 r., przy czym ponad połowa z nich skorzystała z systemu e-PIT, poinformował wiceminister finansów Artur Soboń. Dotychczasowe zwroty sięgnęły 18,5 mld zł.
Cloud computing: Rząd uruchomi program pożyczkowy o wartości 700 mln euro dla firm zainteresowanych technologią chmurową, poinformował minister digitalizacji Janusz Cieszyński.
VC: Przez polski rynek VC przepłynęło 446 mln zł w I kwartale br. wobec 1 169 rok wcześniej, wynika z raportu PFR Ventures i Inovo VC. To łączna wartość kapitału, który polskie i zagraniczne fundusze zainwestowały w 127 transakcjach w rodzime innowacyjne przedsiębiorstwa. Oznacza to spadek w porównaniu z analogicznym okresem w 2022 roku i wzrost o 84% w porównaniu z I kwartałem 2021 roku.
Cyberbezpieczeństwo w bankach: Na rynkach międzynarodowych możliwe są dalsze zawirowania, niepokój budzi też sytuacja geopolityczna na świecie, ocenia Związek Banków Polskich w prezentacji strategii na lata 2023-2026. Według Związku potrzeba „kompleksowych i skoordynowanych działań na rzecz utrzymania stabilności sektora bankowego”. Jeden z pięciu kluczowych obszarów działalności wymienionych w strategii to także bezpieczeństwo i technologia – w tym wzmacnianie bankowego systemu cyberbezpieczeństwa.
Cyberbezpieczeństwo w bankach: Ponad 90% bankowców (93%) uważa, że istnieje obecnie potrzeba istotnego zwiększenia nakładów na cyberbezpieczeństwo w polskim sektorze bankowym, wynika z „Monitora Bankowego”, opublikowanego przez firmę badawczą Mind&Roses.
E-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) spadł do 8,6% w marcu br. z 8,7% przed miesiącem, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Wartość sprzedaży przez internet wzrosła o 14,7% w ujęciu miesięcznym.
AI w diagnostyce: Sektor opieki zdrowotnej jest pod coraz większą presją, aby przyspieszyć wdrażanie technologii medycznych, które mają zwiększyć skuteczność i jakość świadczenia usług, a jednocześnie wspomóc optymalizację kosztów. Do najważniejszych obszarów, których rozwój przyczyni się do większej cyfryzacji opieki zdrowotnej, eksperci Siemens Financial Services zaliczają między innymi wykorzystanie sztucznej inteligencji w diagnostyce. Do 2030 roku globalna wartość takich rozwiązań ma wzrastać o jedną trzecią każdego roku (33% CAGR), do niemal 13,3 mld USD.
Innowacyjność: Badanie Innovation Index przeprowadzone przez Dell Technologies pokazuje, że firmy wierzą w swoją innowacyjność w czasach globalnych wyzwań. Ponad 3/5 badanych – 84 % – uważa, że w ich organizacjach kwitnie kultura innowacji. Niemniej widoczny jest też istotny rozdźwięk między percepcją a rzeczywistością. „Innowacyjna idea plus technologia równa się efekt i wpływ – to bardzo potężne równanie biznesowe. Jednak niektóre aspekty innowacyjności umykają organizacjom. Wydaje im się, że wszystko zależy od wielkiej idei, czekają na przełomowy moment, porównywalny do wynalezienia żarówki. Trzeba pamiętać, że to częściej skromne, praktyczne pomysły wpływają na produktywność, zyskowność i cel organizacji. Tym, bez czego nie ma mowy o skutecznym wprowadzaniu innowacji i jej wspieraniu to właściwe procesy i technologie. Wartość dodana pojawia się dopiero wtedy, kiedy spotykają się w jednej organizacji – powiedział dyrektor generalny Dell Technologies w Polsce Dariusz Piotrowski.
IT: Jedna na trzy osoby jest przytłoczona posiadaniem zbyt dużej ilości danych, nie wiedząc, czemu zaufać lub od czego zacząć przy podejmowaniu decyzji biznesowych, według badania Oracle przeprowadzonego wśród 14 000 liderów biznesowych i pracowników w 17 krajach. 91% liderów biznesowych twierdzi, że rosnąca liczba źródeł danych ograniczyła sukces ich organizacji.
IT: Endava – brytyjski lider rozwiązań IT nowej generacji – przeprowadził badania wśród 700 swoich klientów. 4% ankietowanych liderów nie zna technologii opartej na sztucznej inteligencji (AI), a jeszcze mniej uważa ją za nieistotną dla swojego biznesu. Około 40% badanych organizacji wdrożyło big data i analitykę predykcyjną, zaś 4 na 10 przedsiębiorstw uważa, że wprowadzanie innowacji w obszarze cyfrowych ekosystemów ma duże znaczenie dla ich biznesu. 70% organizacji zna obszar ESG, a 66% z nich wdrożyło już jakąś strategię ESG lub jest w trakcie tego procesu. Tylko 1 na 10 badanych firm w ogóle nie wie, czym jest Web3, a 66% przedsiębiorstw uważa, że ten obszar może mieć znaczenie dla ich inicjatyw.
Cyberbezpieczeństwo: Według ekspertów Sophos, hakerzy w 2022 r. korzystali z ponad 500 różnych technik i narzędzi, by uzyskać dostęp do firmowych danych. Z raportu opracowanego na podstawie incydentów naruszenia bezpieczeństwa z 31 krajów wynika, że: ponad 2/3 analizowanych ataków zakończyło się zaszyfrowaniem danych przy pomocy ransomware; specjaliści wyszczególnili aż 118 rodzajów ataków z wykorzystaniem narzędzi LOLBin (legalnego oprogramowania i komponentów wbudowanych w system Microsoft Windows); w połowie przypadków hakerzy wykorzystali luki ProxyShell i Logshell odkryte jeszcze w 2021 r.; średni czas wykrycia obecności cyberprzestępców skrócił się z 15 do 10 dni (względem roku 2021).
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
ATM Grupa: Odnotowała 44,59 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej w 2022 r. wobec 25,27 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Asseco BS: Asseco Business Solutions odnotowało 20,33 mln zł jednostkowego zysku netto w I kw. 2023 r. wobec 17,59 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Kruk: Automatyzuje procesy i chce, by za 10-15 lat większość z nich odbywała się bez udziału pracownika, zapowiedział prezes spółki Piotr Krupa.
Shoper: Spółka, która zanotowała dwa rekordowe kwartały w swojej historii (IV kw. 2022 i I kw. 2023), liczy, że cały 2023 rok też będzie rekordowy pod kątem wyników finansowych, poinformował prezes Marcin Kuśmierz. Jego zdaniem, dynamika wzrostu całego rynku e-commerce w tym roku może być jednocyfrowa.
PMPG Polskie Media: Odnotowało 4,45 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2022 r. wobec 4,09 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Grupa K2: Odnotowała 24,13 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej w 2022 r. wobec 3,62 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
XTPL: Odnotowało 2,14 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w 2022 r. wobec 6,57 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka. W roku 2023 spółka będzie dążyć do wygenerowania zysku netto w całym 12-miesięcznym okresie.
Asseco SEE: Odnotował 45,51 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2023 r. wobec 38,45 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Shoper: Odnotował 5,11 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2023 r. wobec 4,32 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Kino Polska TV: Oczekuje dwucyfrowego wzrostu przychodów, a także wzrostu zysku w 2023 r. i nie spodziewa się wpływu spowolnienia gospodarczego na działalność grupy, zapowiedzieli przedstawiciele zarządu.
Orange Polska: Jest zadowolony ze zmienionych warunków aukcji częstotliwości na potrzeby sieci 5G, planuje też w II półroczu br. emisję długu na potrzeby tego projektu, poinformował CFO operatora Jacek Kunicki.
Microsoft: Uruchomił w Polsce najbardziej nowoczesny i jednocześnie pierwszy w Europie Środkowo-Wschodniej region przetwarzania danych w chmurze, o wartości 1 mld USD. To pierwszy region przetwarzania danych w chmurze otwarty przez Microsoft w Europie Środkowo-Wschodniej, podkreśla firma.
Agora: Kierunki Strategiczne Grupy Agora na lata 2023-2026 zakładają, że spółka będzie liderem rynku radiowego w Polsce i liderem rynku cyfrowego audio, wynika z prezentacji. Na osiągnięcie celu spółka daje sobie 5 lat.
Agora: Zarząd przyjął Kierunki Strategiczne Grupy Agora na lata 2023-2026, które w obszarze „Wartość” zakładają m.in. powrót do poziomu EBITDA pozwalającego na dynamiczny rozwój grupy i wypłatę dywidendy oraz planowany wynik EBITDA na poziomie minimum 200 mln zł do 2026 r. (z wyłączeniem MSSF 16), podała spółka.
Silvair: Odnotował 2,17 mln USD skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w 2022 r. wobec 3,07 mln USD straty rok wcześniej, podała spółka.
Orange Polska: Podtrzymuje prognozę niskiego, jednocyfrowego wzrostu przychodów r/r i stabilnej lub rosnącej jednocyfrowo EBITDAaL w 2023 r., podała spółka.
Orange Polska: Odnotował 270 mln zł skonsolidowanego zysku netto w w I kw. 2023 r. wobec 125 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
TIM: Planuje przeznaczyć na inwestycje w infrastrukturę IT 25-30 mln zł w najbliższych dwóch latach, przekazał prezes zarządu TIM Krzysztof Folta.
Kino Polska: Odnotowało 47,67 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2022 r. wobec 48,64 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Action: Zwiększył skonsolidowane przychody o 6,3% r/r do 581,79 mln zł w I kw. 2023 r., podała spółka, prezentując szacunkowe dane.
Action: Odnotował 48,97 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2022 r. wobec 100,86 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
One2tribe: Przyjęła strategię spółki na lata 2023-2026, która zakłada m.in. uzyskanie wzrostu spółki na poziomie minimum 50% r/r pod kątem przychodu przy dodatniej EBITDA do końca 2024 r., podało One2tribe.
Orlen VC: Typowe tempo inwestycji na poziomie 5-6 spółek rocznie pozwoli na wydanie środków głównych funduszu w części na inwestycje w perspektywie 3 lat od uruchomienia funduszu, czyli w ciągu ok. półtora roku. Docelowo, jeśli fundusz rozszerzy działalność na rynek amerykański, jego wartość powinna zostać co najmniej podwojona, poinformował ISBnews prezes Marek Garniewski.
eSky: W 2022 r. Grupa eSky, właściciel platformy do organizacji podróży, zanotowała rekordowe w historii spółki wyniki finansowe. Wzrost zysku EBITDA o niemal połowę i sprzedaż wyższą o 78% względem 2021 r. firma zawdzięcza dynamicznie rosnącym przychodom na rynkach Europy, w szczególności Europy Środkowo-Wschodniej. Z roku na rok coraz szybciej zwiększa się również liczba nowych klientów – z 2,2 mln osób w 2021 r. do 3,1 mln w 2022 r.
Cloud Technologies: Odnotował dwucyfrowy wzrost sprzedaży danych do kluczowych klientów. Wskaźnik miesięcznej dynamiki sprzedaży danych notowanej na głównym rynku GPW spółki w lutym br. wzrósł o 36% r/r.
Vertiv: Wojtek Piórko został nowym dyrektorem zarządzającym w Afryce. Jest to dla niego awans z dotychczasowego stanowiska dyrektora regionalnego w Afryce Południowo-Wschodniej. Piórko będzie zarządzał działalnością handlową w regionie, a także nadzorował zespoły sprzedaży, obsługi, operacji i rozwiązań technicznych. „Będę nadal podnosić jakość naszej pracy w Afryce i szukać nowych sposobów na zapewnienie najwyższego poziomu zadowolenia klientów, a jednocześnie wspierać najlepsze talenty w naszej firmie” – powiedział Piórko.
Packeta: Justyna Andreas – dotychczasowa dyrektor zarządzająca Packeta Poland, awansowała w strukturach Grupy i w kwietniu objęła stanowisko managing director commercial entities. W efekcie poza Polską, Skandynawią i krajami bałtyckimi, będzie odpowiadała za szereg rynków Europy Centralnej i Zachodniej. Funkcję dyrektor generalnej Packeta Poland pełni od września 2020 roku. Początkowo odpowiadała wyłącznie za rynek polski, by z czasem podjąć się rozwoju działalności firmy w krajach bałtyckich i skandynawskich. Obecnie obszar podległy Justynie Andreas znacząco wzrośnie – będzie dodatkowo zarządzać działalnością Packety w Niemczech, Rumunii, Słowenii oraz Europie Zachodniej.
Beyond.pl: Podał, że jest pierwszym polskim partnerem VMware Sovereign Cloud. Polski operator data center dołączył do prestiżowego programu suwerennej chmury, co w ocenie firmy o tyle istotne, że z badań VMware wynika, że zapewnienie suwerenności danych jest wyzwaniem dla aż 95% dużych organizacji.
Redmio: Czeski startup wchodzi na polski rynek. Readmio to aplikacja, która przyczynia się do edukacji dzieci poprzez wartościowe opowieści. Readmio powstało w 2020 roku i od tego czasu zostało pobrane przez ponad 350 tys. rodziców. Oferuje setki historii, którym towarzyszą odpowiednio dobrane dźwięki.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Sescom: Zarząd podjął decyzję o rozpoczęciu przeglądu opcji strategicznych, mających na celu rozpoznanie i ocenę działań w celu intensyfikacji rozwoju spółki i jej grupy kapitałowej w obszarze przyszłych akwizycji, podała spółka. Przy przeprowadzaniu przeglądu doradcą została Ipopema Securities.
Wasko: Zarząd podjął uchwałę w sprawie podziału zysku netto za rok obrotowy 2022 w wysokości 13 378 221,20 zł w ten sposób, aby zysk ten w kwocie 6 995 096,20 zł przeznaczony został na zwiększenie kapitału zapasowego spółki, a w kwocie 6 383 125,00 zł przeznaczony został na wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy, to jest w wysokości 0,07 zł na jedną akcję. Jako dzień dywidendy zarekomendowano 16 czerwca, a jako termin wypłaty dywidendy 4 lipca 2023 r., podała spółka. Rada nadzorcza pozytywie oceniła wniosek.
Atende: Zawarło umowę inwestycyjną ze spółką Cryptomage i wszystkimi jej akcjonariuszami, w wykonaniu której obejmie 175 515 nowych akcji, stanowiących 20% wszystkich akcji w kapitale zakładowym za łączną cenę 1 mln zł oraz zawarło umowę nabycia 102 055 uprzywilejowanych akcji imiennych Cryptomage od StartVenture@Poland 2 za cenę uzależnioną od wyników finansowych Cryptomage za 2024 r. Cena sprzedaży nie będzie niższa niż 200 tys. zł i nie może przekroczyć kwoty 8 mln zł, podano także. Docelowo zamiarem Atende jest uzyskanie pakietu kontrolnego w Cryptomage.
QNA Technology: Startup rozwijający technologię syntezy półprzewodnikowych nanomateriałów zamierza przeznaczyć w ciągu 12 miesięcy ok. 14 mln zł m.in. na budowę pilotażowej linii syntezy, podała spółka. Zarząd wrocławskiej spółki otrzymał również od akcjonariuszy formalne upoważnienie do rozpoczęcia procesu wejścia na rynek NewConnect.
Skinwallet: Zawarł umowę sprzedaży aktywów związanych z prowadzeniem działalności Skinwallet Market i Skinwallet Instant, podała spółka. Umowa obejmuje sprzedaż technologii platform wraz z pełnym kodem źródłowym, kontami użytkowników oraz prawami do marki. W ramach tej samej transakcji spółka sprzedała również wszystkie posiadane skórki do gier (tzw. skiny) po cenie rynkowej, ustalonej na moment zawarcia transakcji.
Platige Image: Akcjonariusze na zwyczajnym walnym zgromadzeniu podjęli uchwałę w sprawie podziału zysku netto spółki w wysokości 9 276 132,47 zł za rok 2022. Zgodnie z uchwałą zysk został podzielony w ten sposób, że: kwota 4 058 833 zł została przeznaczona na wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy (tj. 1,15 zł na jedną akcję), a 5 217 299,47 zł na kapitał zapasowy. Dzień dywidendy został ustalony na 2 czerwca 2023 r., a termin wypłaty na 12 czerwca 2023 r. Dywidendą objętych zostało 3 529 420 akcji, podała spółka.
Cosmose AI: Szwajcarska Fundacja NEAR dokonała strategicznej inwestycji w Cosmose AI, co daje wycenę startupu na ponad 2 mld zł (500 mln USD), podał Cosmose AI. Dzięki nowej inwestycji, Cosmose AI ma zamiar zwiększyć tempo wdrażania innowacji opartych na zasadach Web3 oraz dalej rozwijać ekosystem handlu detalicznego napędzanego przez sztuczną inteligencję. Otrzymane wsparcie Cosmose AI wykorzysta również do przyspieszenia działań mających na celu ekspansję na nowe rynki zagraniczne.
Swobbee: SpeedUp Energy Innovation dokonał inwestycji w niemiecką spółkę. Runda opiewa na 2 miliony euro. Startup tworzy hardware oraz software będący stacją wymiany baterii do lekkich pojazdów elektrycznych (np. skutery lub hulajnogi). Dzięki ich rozwiązaniu, zarówno indywidualni użytkownicy, jak i kurierzy działający w modelu last mile delivery nie są zmuszeni do straty czasu związane z okresem ładowania baterii – mogą wymienić baterię i od razu kontynuować podróż/pracę. Z rozwiązania Swobbee korzystają już takie firmy jak Bolt oraz Tier.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Carlson ASI Evig Alfa: Fundusz venture capital chce aktywnie wspierać startupy, w które zainwestował, nie tylko w rozwoju biznesu, ale także w pozyskiwaniu dalszego finansowania. W tym celu organizuje 10 maja wydarzenie „Investor Day”, podczas którego inwestorzy będą mogli zapoznać się z sześcioma spółkami portfelowymi funduszu.
mPay: Zawarł umowę z KBU ws. zorganizowania, uruchomienia i obsługi systemu wnoszenia i monitorowania opłat za parkowanie pojazdów samochodowych w Strefie Płatnego Parkowania i Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania we Wrocławiu za pośrednictwem systemu mPay, według stawek i na warunkach określonych w uchwałach Rady Miejskiej Wrocławia, podała spółka. Spółka szacuje, że uruchomienie usługi nastąpi do końca maja 2023 r.
Klarna, Wojas: Szwedzki fintech Klarna wprowadziła swoją flagową usługę „Zapłać za 30 dni” do sklepów stacjonarnych w Polsce. Marka Wojas jako pierwsza na rynku udostępni klientom możliwość odroczenia płatności we wszystkich punktach sprzedaży oraz e-sklepie, podał fintech.
InPost: Osiągnął liczbę 20 000 urządzeń Paczkomat w Polsce, podała spółka. Mieści się w nich ponad 3 mln skrytek.
Sundragon: Zawarł list intencyjny z WB Electronics w sprawie świadczenia usług naprawczych i modernizacyjnych wozów bojowych używanych przez wojska państw NATO. Wśród wyznaczonych celów podkreślono m.in. wymianę doświadczeń, wzajemne konsultacje inżynierów, wspólny rozwój oraz promocję nowoczesnych rozwiązań.
PKO BP: Dzięki najnowszej aktualizacji aplikacji mobilnej użytkownicy IKO mogą dostać powiadomienia (push) przypominające o zakupie e-biletu autostradowego, gdy zbliżą się do odcinka obsługiwanego przez system e-TOLL. W IKO można też teraz kupić złoto Mennicy Polskiej i ubezpieczenie PKO Moto. Klienci PKO Banku Polskiego korzystający z aplikacji mobilnej mają też wygodniejszy dostęp do Asystenta głosowego, którego ikona znajduje się w prawym dolnym rogu ekranu, a także mogą łatwo dodawać i edytować odbiorców podatkowych.
Transition Technologies PSC: Spółka otrzymała unijne dofinansowanie na trzyletni projekt, który ma wypracować nowatorskie strategie rozwoju produktów dla branż lotniczej i budowlanej. Projekt PIONEER, w którym bierze udział 16 partnerów przemysłowych i akademickich z 11 krajów, otrzyma łącznie 4,43 mln euro unijnego dofinansowania. Dla TT PSC to kolejny projekt z unijnym wsparciem – w ostatnich trzech latach spółka dołączyła do projektów grantowych o łącznej wartości prawie 50 mln euro. „W ramach projektu opracujemy rozwiązania wspierające wdrożenie strategii kontroli i sterowania wyprzedzającego na linii produkcyjnej. Pozwoli to zwiększyć wydajność systemów przemysłowych w warunkach produkcji o dużej różnorodności i małych wolumenach. Chodzi przede wszystkim o zmniejszenie zużycia energii (mierzone w kWh/dzień), materiałów oraz kosztów pracy, a także ograniczenie strat” – powiedział CTO w TT PSC Adam Gąsiorek.
Mokka: Z początkiem maja fintech udostępni usługi BNPL w sklepie internetowym Briju. Klienci kupujący online będą mogli skorzystać z odroczenia płatności o 30 dni lub wygodnych systemów ratalnych (3, 6 lub 12 miesięcy).
Poczta Polska: Klienci mogą wysyłać przesyłki kurierskie Pocztex bez konieczności drukowania etykiet nadawczych oraz odwiedzania placówek pocztowych. Nadania bezetykietowe możliwe są w sklepach Żabka, ABC, Lewiatan, Groszek, Arhelan czy w Delikatesach Centrum.
Pyszne.pl: Testuje w Warszawie innowacyjne rozwiązanie, które ma usprawnić proces dowozu zamówień na niewielkich dystansach – półautonomicznego robota dostawczego, którego skonstruowała lubelska firma Delivery Couple. Testy robota potrwają miesiąc. Bierze w nich udział restauracja indyjska Mandala Express, mieszcząca się na warszawskim Śródmieściu.
Senuto: Od marca 2023 polski startup udostępnia swoją platformę w pełnej wersji w Szwecji, Czechach, Słowacji, Rumunii, a także na Węgrzech. Przewagę nad pozostałymi narzędziami Senuto osiągnął dzięki wielomilionowej bazie danych. Ten sukces chce powtórzyć również za granicą. Już teraz w wymienionych krajach analizuje co miesiąc od blisko 4 do 5 milionów fraz. W planach zapowiada uruchomienie platformy na kolejnych rynkach.
Onesano: Producent naturalnych suplementów diety stawia na e-commerce, wprowadzając nową platformę sprzedażową www.onevital.pl. Zakupy można realizować m.in. w modelu subskrypcyjnym, który niesie za sobą promocje oraz atrakcyjne ceny.
Honey Payment: Polski fintech, który jest właścicielem multiaplikacji DotBee do zarządzania finansami i życiem wprowadził nową funkcjonalność. Wiąże się ona z funkcją e-TOLL, która pozwala na zakup biletów autostradowych na odcinkach A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica. Aplikacja oferuje także monitorowanie miesięcznego budżetu, przelewy natychmiastowe, organizację zrzutki wśród znajomych, zakup bonu podarunkowego, a także wiele innych usług, które ułatwiają codzienne płatności. Przez dwa lata działalności aplikacja DotBee zgromadziła 500 tys. osób, a znaczną część użytkowników stanowią osoby w wieku 18-35 lat.
Netskope: Lider w dziedzinie Secure Access Service Edge (SASE) oraz cyberbezpieczeństwa wprowadza na rynek nowy produkt Endpoint SD-WAN czyli oprogramowanie zapewniające pracownikom firm bezpieczny, zoptymalizowany dostęp do komputerów z dowolnego miejsca na świecie. Netskope Endpoint SD-WAN to pierwsze w branży rozwiązanie łączące możliwości SD-WAN i Security Service Edge (SSE). Dzięki nowej ofercie firmy, przedsiębiorstwa i organizacje będą mogły łatwo zmniejszyć koszty działania, uprościć łączność między pracownikami oraz zachować wydajność sieci w dowolnej skali.
Google, EDP Renewables: Zawarły umowę ramową na realizację rozproszonych elektrowni słonecznych o łącznej mocy zainstalowanej 500 MWac w USA. Jest to największe do tej pory wsparcie korporacyjne dla rozproszonej fotowoltaiki w USA.
Asseco: Bank Spółdzielczy we Wschowie zwiększa bezpieczeństwo transakcji dzięki systemowi Asseco FDS. Zdecydowaliśmy się na wdrożenie systemu Asseco FDS, aby ograniczyć liczbę transakcji oszukańczych i straty, które się z nimi wiążą.
Motorola: Moto KeySafe to nowe rozwiązanie firmy, dzięki któremu wybrane smartfony (m.in.: ThinkPhone by Motorola) mogą oferować dodatkową, sprzętową warstwę zabezpieczeń. Moto KeySafe zapewnia szczególny poziom ochrony wszędzie tam, gdzie jest ona potrzebna – gwarantując bezpieczeństwo haseł i plików, ale także cyfrowych kluczyków do samochodów, e-dokumentów oraz e-płatności.
OnstageAI: Technologiczny startup wykorzystujący sztuczną inteligencję do analizy i śledzenia muzyki wykonywanej na żywo nawiązuje partnerstwa z ważnymi instytucjami muzycznymi w USA – Curtis Institute of Music w Filadelfii oraz Louisville Orchestra. Innowacyjna technologia została opracowana w Polsce we współpracy z firmą QED Software, liderem technologii AI.
Cisco: Zaprezentowała postępy w realizacji swojej wizji Cisco Security Cloud, ujednoliconej, napędzanej sztuczną inteligencją, platformy bezpieczeństwa działającej w środowisku hybrydowym. Nowe rozwiązanie Cisco XDR oraz udostępnienie zaawansowanych funkcji dla Cisco Duo pomoże organizacjom lepiej chronić integralność całego ekosystemu IT.
Jakdojade: Użytkownicy smartfonów posługujący się aplikacją mogą korzystać z nowej funkcji, która uprości proces zakupu biletów na przejazdy pociągami PKP Intercity – przekierowania do systemu sprzedaży przewoźnika. Współpraca z Jakdojade jest kolejnym działaniem w ramach strategii PKP Intercity, który stawia na rozwój sieci sprzedaży poprzez partnerskie działania z zewnętrznymi podmiotami.
ING: Jako pierwszy bank udostępnił klientom usługę zakupu biletu parkingowego przez Android Auto w aplikacji Moje ING. Wystarczy, że użytkownik, który ma telefon z systemem operacyjnym Android, połączy go z wyświetlaczem samochodu. Dzięki tej funkcji będzie mógł zapłacić za postój na parkingu prosto ze swojego konta.
Honeywell: Ogłosił, że Globalworth, wiodący inwestor na rynku nieruchomości w Europie Środkowo-Wschodniej, wybrał oprogramowanie amerykańskiego producenta, które pomoże zwiększyć efektywność operacyjną, będzie wspierać działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i poprawi komfort użytkowania obiektów z całego portfolio komercyjnych budynków biurowych Globalworth w Polsce i Rumunii. Globalworth będzie korzystać z rozwiązań firmy Honeywell – Forge for Buildings, które tworzą kompleksowy system utrzymania budynków i zarządzania procesami, umożliwiając przy tym zwiększenie wydajności i zmniejszenie zużycia energii we wszystkich obiektach.
Fortinet: W 2022 roku firma umożliwiła ponad 219 tys. osób przekwalifikowanie lub poszerzenie umiejętności w zakresie kariery w cyberbezpieczeństwie poprzez inicjatywy sponsorowane przez Instytut Szkoleniowy Fortinet.
Pfeifer & Langen Polska: Na polu pod Grodziskiem Wielkopolskim kilkanaście dni temu rozpoczął pracę autonomiczny bezemisyjny robot do siewu i pielenia buraków cukrowych. Urządzenie zostało wynajęte przez firmę, jego działanie jest testowane na plantacji gospodarstwa rolnego Ptaszkowo.
Youniversity: Serwis rozwojowy w pierwszym kwartale 2023 odnotował wzrost sprzedaży o 271% w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku. Treści edukacyjne przyswajane są już przez blisko 20 250 użytkowników.
Hewlett Packard Enterprise (HPE): Wprowadza nowe rozwiązania, których celem jest uproszczenie zarządzania siecią i poprawa sprawności operacyjnej. Ma w tym pomóc nowa generacja chmurowego rozwiązania do zarządzania siecią – HPE Aruba Networking Central. HPE Aruba Networking udostępnia ponadto funkcje z obszaru network-as-a-service (NaaS), które mogą być uruchamiane i zarządzane przez klientów oraz partnerów za pośrednictwem platformy HPE GreenLake na zasadzie miesięcznego abonamentu. „Zmodernizowana sieć jest podstawą cyfrowych rozwiązań kolejnej generacji i nowych modeli biznesowych. Ewolucja naszych rozwiązań AIOps w HPE Aruba Networking Central, wraz z wykorzystaniem agile NaaS, stanowi kolejny krok w kierunku bardziej efektywnego zarządzania złożonością operacyjną, a jednocześnie odpowiada na wyzwania coraz większych obciążeń na brzegu sieci i w chmurze. W efekcie otrzymujemy bezproblemowe, hybrydowe środowisko pracy” – powiedział Phil Mottram, wiceprezes i dyrektor generalny HPE Aruba Networking.
home.pl: Ogłosił zakończenie ostatniego etapu modernizacji swoich połączeń w szkielecie sieci. Od teraz transfer odbywa się na 100 Gbitowych redundantnych połączeniach, które zapewniają wysoką przepustowość sieci.
Google Cloud: Przedstawił, w jaki sposób wykorzystuje sztuczną inteligencję i jak przekłada się to na bezpieczeństwo: Google Cloud Security AI Workbench – pierwsza w branży rozszerzalna platforma oparta na bezpiecznym LLM, Sec-PaLM. Rozwiązanie to pozwala odpowiedzieć na trzy główne wyzwania związane z bezpieczeństwem: przeciążenie zagrożeniami, uciążliwe narzędzia i niedobór kompetencji. Google Cloud wprowadza również nowe możliwości AI w Chronicle Security Operations i Security Command Center, a także VirusTotal Code Insight, wykorzystując GenAI do analizy zagrożeń. Rozwój partnerstwa z Accenture – usługa Managed Detection and Response (MxDR) firmy Accenture wykorzystuje teraz Google Cloud Chronicle Security Operations, Mandiant Threat Intelligence oraz Security Workbench AI. Pozwala to lepiej pomagać firmom na dowolnej platformie chmurowej w przekształcaniu ich programów bezpieczeństwa, ochronie krytycznych zasobów i wyprzedzaniu cyberzagrożeń. Nowe partnerstwa Workspace z Okta, VMWare i JumpCloud – oferują doskonałe możliwości współpracy i bezpieczeństwa, w tym wbudowane funkcje zarządzania tożsamością, urządzeniami i dostępem w Google Workspace dzięki nowym porozumieniom z Okta i VMware oraz zastąpienie starszych usług katalogowych przez JumpCloud.
Fintecom: Trwają prace nad GG dla biznesu i stworzeniem narzędzia dla małych i średnich firm, dzięki któremu będą mogły usprawnić obieg informacji.
Huawei: Najnowszy smartwatch znalazł uznanie w oczach polskich konsumentów. W pierwszym tygodniu od premiery sprzedało się aż 400 sztuk HUAWEI WATCH Ultimate, czyli większość pierwotnego nakładu. Zaprezentowany 3 kwietnia br. smart zegarek dostępny jest w dwóch wersjach: srebrzystej i czarnej. Ta pierwsza wyprzedała się już na huawei.pl, ale wciąż jest do kupienia w ramach promocyjnej oferty przedsprzedażowej u wybranych Partnerów Biznesowych firmy. Premiera HUAWEI WATCH Ultimate wpłynęła również na wzrost sprzedaży innych smartwatchy z portfolio Huawei.
HMD Global: Producent telefonów Nokia ogłasza premierę modelu Nokia 110 4G – łatwego w użyciu aparatu do codziennego użytku lub zapasowego telefonu. Nokia 110 4G jest wyposażona w łączność 4G i obsługę głosu HD. Dodatkowo ma też technologię wyświetlacza IPS. Duża bateria zapewnia do ośmiu godzin rozmów (4G) i aż do 12 dni czuwania.
Puma: Marka odzieżowa, dzięki wdrożeniu rozwiązań SAP, przebudowała swoje podejście do segmentacji klientów i stworzyła od nowa cały system poleceń.
SAS: Rozwiązanie klasy Martech, SAS Customer Intelligence 360 zostało udostępnione w AWS Marketplace, cyfrowym katalogu z szeroką ofertą narzędzi i produktów od niezależnych producentów oprogramowania, który ułatwia znalezienie, przetestowanie, zakup i wdrożenie oprogramowania działającego w środowisku Amazon Web Services (AWS). Rozwiązanie wspiera globalne marki w tworzeniu, zarządzaniu i realizowaniu skutecznych strategii customer experience.
Krakowski Bank Spółdzielczy: Jako pierwszy bank spółdzielczy w Polsce wdraża rozwiązanie w Chmurze Oracle.
AR-Labs.io: Polski startup wychodzi naprzeciw markom modowym, które chcą zapewnić swoim klientom możliwość wirtualnego przymierzania! Do grona ich klientów dołączyła ostatnio marka Eva Minge EyeLab, oferująca w swojej kolekcji unikatowe projekty oprawek do okularów.
HP: Zaprezentowało nowe rozwiązania stworzone dla przedsiębiorstw każdej wielkości: HP Color LaserJet 4200/4300 oraz HP Color LaserJet Enterprise 5000/6000 i X500/X600. Wszystkie nowe drukarki z serii HP Color LaserJet wykorzystują, zaprojektowany w oparciu o idee zrównoważonego rozwoju, toner HP nowej generacji, który zużywa do 27 % mniej energii, a w jego opakowaniu wykorzystuje się nawet do 78 % mniej plastiku.
Webcon: Planzer – szwajcarska firma logistyczna, wybrała polską platformę low-code do automatyzacji swoich procesów biznesowych. Rozwiązanie krakowskiej firmy zdobyło zaufanie szwajcarskich logistyków dzięki szybkości wdrażania aplikacji, dużym możliwościom integracji oraz bezpieczeństwu. Platforma umożliwia automatyzację zarówno procesów back-office, takich jak obiegi dokumentów i umów, aktywności działu HR, ale też procesów krytycznych dla działalności firmy jak wparcie obsługi łańcucha dostaw.
Atman: Nawiązuje współpracę partnerską z Lenovo i otrzymuje, jako pierwszy w Polsce, status Cloud Service Providera z uprawnieniami do prowadzenia autoryzowanego serwisu serwerów Lenovo. Dzięki poszerzeniu portfolio dostawców sprzętu klienci usługi Serwerów Dedykowanych Atman zyskują większy wybór wydajnych konfiguracji wyposażonych w procesory 3. generacji czołowych producentów: AMD i Intel.
Comfino, Paywerk: Fintechy z Polski i Estonii ogłosiły współpracę. W jej efekcie oferta Comfino zostanie poszerzona o wygodne rozwiązania ratalne i BNPL w oparciu o karty płatnicze klientów, z których płatności potrącane będą automatycznie. Paweł Szukalski, członek zarządu Comperia.pl odpowiedzialny za rozwój Comfino ocenił, że wprowadzenie rozwiązań Paywerk do oferty Comfino to kolejny krok w tworzeniu największego w Polsce marketplace’u płatniczego.
Źródło: ISBnews