Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 3-7 lipca.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Cyberbezpieczeństwo: Ponad 1/3 polskich internautów (36%) ocenia swoją wiedzę o cyberbezpieczństwie jako zdecydowanie lub raczej dużą, natomiast 53% jest otwarte na poszerzanie wiedzy w tej dziedzinie, wynika z raportu Banku Pekao pt. „Czy czujesz się bezpiecznie w Internecie”. Zdaniem 55% to banki powinny informować o zagrożeniach w sieci.
Finanse: Sektor pożyczek buy now and pay later (BNPL) udzielił finansowania w wysokości ok. 2,1 mld zł w 2022 roku, co oznacza wzrost o 181% r/r, wynika z wynika z raportu Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego. Wartość finansowania w tradycyjnym sektorze pożyczkowym wyniosła 13,79 mld zł.
Cyberbezpieczeństwo: Polska platforma do wideokonferencji ClickMeeting przeprowadziła badanie na temat bezpieczeństwa dzieci w sieci. 48% rodziców deklaruje, że za każdym razem dba o bezpieczeństwo online swoich dzieci. Jeśli coś robią w tym kierunku, to przede wszystkim edukują podopiecznych (71%) oraz śledzą ich działania w sieci (49%). Jednocześnie 54% badanych uważa, że dzieci są odpowiednio uświadomione w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Praca w IT: W II kw. br. zanotowano spadek liczby ogłoszeń o pracę w IT – do 18 837 ofert. Liczba firm publikujących ogłoszenia spadła o 27% kw/kw do 2680. To najniższy wynik od II kw. 2020 roku. Spadł odsetek ofert dotyczących pracy zdalnej, wynika z danych najnowszego raportu inhire.io. Odsetek ofert pracy zdalnej w porównaniu do I kw. 2023 spadł o 2 pkt proc. i dotyczył 68% wszystkich ofert. O 32 pkt proc. w skali roku wzrosła liczba ofert publikowanych przez firmy zagraniczne.
Telekomunikacja: Główny Inspektorat Ochrony Środowiska (GIOŚ) w ramach swoich zadań prowadzi ciągły monitoring środowiska, w ramach którego monitoruje także poziomu pola elektromagnetycznego (PEM) w całej Polsce. W 2022 roku kontrola odbywała się w kilkuset punktach na terenie całej Polski, obejmujących zarówno duże miasta jak i małe miejscowości. Wyniki pokazały, że średni poziom PEM w Polsce wynosił 0,77 V/m, co stanowi znacznie mniejszy odsetek dopuszczalnej normy, w porównaniu do wyników z 2021 roku. Wtedy, zmierzony w 767 punktach pomiarowych, poziom pola elektromagnetycznego wyniósł średnio 1,21 V/m. GIOŚ dodatkowo poinformował, że od 2020 roku nie odnotowano przekroczenia dopuszczalnego limitu PEM przez żadną stację bazową.
AI: Goldman Sachs w swoim raporcie wskazuje, że kluczowym ustaleniem firmy jest to, że wielu pracowników spędza dużo czasu na wykonywanie zadań, które modele AI dobrze nadają się do automatyzacji. W w szczególności szacuje, że ok. 2/3 zawodów w USA jest narażonych przynajmniej w pewnym stopniu na automatyzację przez sztuczną inteligencję. Firma szacuje, że 1/4 obecnych zadań roboczych może być zautomatyzowane przez sztuczną inteligencję, ze szczególnie wysokim narażeniem w zawodach administracji (46%) i prawniczych (44%) i z niskim narażeniem w zawodach wymagających dużej aktywności fizycznej, takich jak budownictwo (6%) i utrzymanie (4%). Firma szacuje jednocześnie, że 24% podobnych zadań w strefie euro mogłoby potencjalnie zostać zautomatyzowane przez sztuczną inteligencję. Goldman Sachs sugeruje, że generatywna sztuczna inteligencja mogłaby ostatecznie zautomatyzować ok. 18% globalnej pracy, przy większym udziale w DM niż EM.
Cyberbezpieczeństwo: Główny wniosek z tegorocznego badania Cisco Cybersecurity Readiness Index: Resilience in a Hybrid World wskazuje, że w świecie pracy hybrydowej zaledwie 7% firm w Polsce może uznać się za w pełni bezpieczne, a nawet duże organizacje potrafią tracić setki tysięcy czy wręcz miliony złotych w wyniku działań cyberprzestępców. Co więcej, ¾ osób ankietowanych w badaniu spodziewa się, że incydent związany z cyberbezpieczeństwem zakłóci działalność ich firm w ciągu najbliższych 12 do 24 miesięcy.
Brandy w FMCG: Polski rynek produktów FMCG posiadających licencjonowaną grafikę z postaciami z bajek, filmów czy seriali wart jest ponad 403 mln zł i z roku na rok rośnie, wynika z raportu przygotowanego przez Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Brandowane artykuły FMCG najczęściej kupujemy w dyskontach – tam zaopatrujemy się w 42% tego typu produktów, a najważniejsze kategorie stanowią chrupki, soki i wyroby z czekolady. Wykupowane licencje to głównie grafiki z bohaterami popularnych bajek animowanych.
Prawa w IT: Według stanu z początku 2023 roku, na rynku pracy IT w sektorze kosmicznym otwartych było ponad 60 pozycji, z czego ponad połowa, bo blisko 60% wszystkich dostępnych etatów stanowiły głównie te dla inżynierów oprogramowania, wynika z raportu stworzonego przez ekspertów Planet Partners i Związku Pracodawców Sektora Kosmicznego (ZPSK), na zlecenie Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP). Ponad 87% zatrudnionych w branży ma przepracowanych powyżej 2 lat, z czego znaczna większość deklarowała doświadczenie na poziomie od 5 lat wzwyż.
Praca w IT: Ponad 151 tys. pracowników IT straciło pracę w firmach technologicznych w USA w tym roku, według branżowego licznika zwolnień uruchomionego przez CrunchBase. Tylko w minionym tygodniu pracę straciło blisko 1 tys. pracowników w różnych firmach. Jak jednak zwraca uwagę Huntly.ai, platforma umożliwiająca rekrutację z wykorzystaniem społeczności rekruterów IT, nie oznacza to zamrożenia rekrutacji w IT za oceanem. Po prostu ma miejsce masowa rezygnacja z drogiej kadry w Stanach Zjednoczonych i tradycyjnej rekrutacji na rzecz pracowników znacznie tańszych, a o podobnych kwalifikacjach z krajów Europy Wschodniej, w tym w przede wszystkim z Polski.
Płatności ratalne online: Z wykorzystaniem metody płatności ratalnych online w ciągu ostatnich sześciu miesięcy najbardziej wzrosła sprzedaż produktów z kategorii poligrafia, wydawnictwa, księgarnie (+ 748 pkt proc.), budownictwo i narzędzia specjalistyczne (+ 213 pkt proc.), portale internetowe (+ 102 pkt proc.) oraz dom i ogród (+ 96 pkt proc.), podał operator płatności Tpay.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Orange Polska: Dokonał podwyżek cen w ofertach stacjonarnego internetu i konwergentnej.
Merino Consulting Services BV: Międzynarodowy partner Infora, zainaugurował działalność biura w Polsce. Będzie ono odpowiadać za obsługę firm prowadzących działalność w tej części Europy. Polski oddział Merino dołącza do grona takich firm, jak S&T, iPCC, BPX czy Cogit, będących partnerami Infor w naszym kraju. To integrator wyspecjalizowany we wdrożeniach chmurowych systemów CloudSuite™ opartych o oprogramowanie Infor LN.
Livechat Software: Pracuje nad nową wersją ChatBota i chce rozwijać produkty w oparciu o technologię AI. Na najbliższym walnym planowana zmiana nazwy spółki na Text. Ponadto pracuje z audytorem nad zmianą rozpoznawania przychodów i zakłada, że wyniki za I kw. roku obrotowego 2023/24 będzie pierwszym kwartałem z nowym raportowaniem.
Amazon Web Services (AWS): Ogłosił uruchomienie programu AWS Global Fintech Accelerator. Ostatecznie zostanie wybranych 150 startupów fintech wykorzystujących moc sztucznej inteligencji (AI) i technologii uczenia maszynowego (ML).
Bolt: Ogłosił przekroczenie progu 150 mln klientów w ponad 45 krajach i 500 miastach. Jednocześnie firma zapowiada osiągnięcie pełnej rentowności w ciągu najbliższych 12 miesięcy i mianuje Mikko Salovaara nowym dyrektorem finansowym firmy (CFO).
mPay: Prof. dr. hab. Konrad Raczkowski został nowym członkiem rady nadzorczej.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
STS: Entain Holdings (CEE) Limited ogłosiło wezwanie do zapisywania się na sprzedaż wszystkich akcji STS Holding po cenie 24,8 zł za jedną akcję, podał wzywający i podmiot pośredniczący Trigon Dom Maklerski.
Ekipa Investments ASI: Inwestuje 1 mln zł w Plenti, platformę technologiczną, zajmującą się wypożyczaniem elektroniki użytkowej, podała Ekipa.
Wellbee: Do grona obecnych inwestorów, wspierających spółkę od początku działalności funduszu Tar Heel Capital Pathfinder oraz funduszu WP2 Investments – dołączył właśnie fundusz bValue.
Livechat Software: Zarekomendował akcjonariuszom przeznaczenie 153,21 mln zł z zysku netto za rok obrotowy 2022/2023 na dywidendę, tj. wypłatę 5,95 zł na akcję, przy uwzględnieniu dwóch zaliczek w kwocie 37,6 mln zł każda, podała spółka. Pozostałe 18,51 mln zł ma trafić na kapitał zapasowy.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Agora: W związku ze spełnieniem się warunku sprzedaży nieruchomości położonej w Tychach tj. rezygnacją przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną z prawa pierwokupu nieruchomości, zawarła umowę przeniesienia własności nieruchomości za cenę 19,65 mln zł netto, podała spółka. Wcześniej szacowała, że pozytywny wpływ tej transakcji na EBIT grupy Agora w II kwartale br. może wynieść około 1,5 mln zł.
Trumpf Huettinger: Chce zatrudnić 1000 osób do czerwca 2024 r. w swoich polskich zakładach, podała spółka.
Moris: Uruchomił pierwszą w Polsce internetową platformę sprzedażową, podała spółka. Na stronie moris.eu dostępne są niemal 4 tysiące artykułów dla klientów biznesowych m.in. z branży stalowej i kolejowej.
Pointpack: Spółka zależna P2A Box (P2A) konsorcjant P2A oraz Poczta Polska zawarły umowę cesji praw i obowiązków, na podstawie której Pointpack przejął od P2A i jej konsorcjanta prawa i obowiązki wynikające z umowy na dostawę technologii i urządzeń na rzecz Poczty Polskiej (umowa PP), podała spółka. Jednocześnie Pointpack oraz Poczta Polska zawarły aneks do umowy PP, w którym ustaliły m.in. łączne wynagrodzenie na kwotę 241,26 mln zł netto.
Answear.com: Zanotował 281 mln zł przychodów ze sprzedaży według sprawozdawczości MSSF w II kw. 2023 r., co oznacza wzrost o 42% r/r, podała spółka, prezentując wstępne dane. W II kw. 2023 r. sprzedaż online wzrosła o 43% r/r do 284 mln zł, podała spółka.
Oponeo.pl: Odnotowało 602,71 mln zł przychodów w I poł. 2023 r., co oznacza wzrost o 11% r/r, podała spółka, prezentując wstępne dane. Wstępna wielkość przychodów ze sprzedaży netto osiągniętych przez spółkę w czerwcu br. wyniosła 82,89 mln zł, co oznacza wzrost o 13% r/r.
Asbis: Rozpoczął proces sprzedaży 328 800 akcji własnych, czyli 0,59% kapitału i głosów na walnym zgromadzeniu spółki, a akcje zostały zaoferowane kluczowym pracownikom oraz Provident Funduszowi Pracowniczemu Grupy Asbis za 15 zł za akcję, podała spółka. Akcje objęte będą umowną 12 miesięczną blokadą, a zostały nabyte na GPW w ramach programu skupu akcji własnych po średniej cenie 13,32 zł za akcję.
LiveChat Software: Szacowana wartość miesięcznych powtarzalnych przychodów (MRR – Monthly Recurring Revenue) LiveChat Software ze wszystkich produktów, na koniec czerwca 2023 r. wyniosła 6,47 mln USD. Oznacza to wzrost o 1,1% w stosunku do stanu na koniec marca 2023 r. i o 34,2% w stosunku do stanu sprzed roku, podała spółka, prezentując wskaźniki operacyjne za I kwartał 2023/2024 roku finansowego (kwiecień – czerwiec 2023).
Polski Światłowód Otwarty (PŚO): Uruchomił nowe finansowanie, w łącznej wysokości 5,125 mld zł, przeznaczone na modernizację obecnej sieci HFC do standardu FTTH (fiber-to-the-home) oraz dalszą rozbudowę sieci światłowodowej, tak by docelowo objąć swoim zasięgiem ponad 6 mln gospodarstw domowych w Polsce, podała spółka.
FedEx Express i Pointpack: Rozszerzyły współpracę o kolejne punkty odbioru w Polsce: przesyłki FedEx można teraz odbierać w wybranych punktach sieci Delikatesy Centrum, ABC, Groszek, Duży Ben oraz Shell, podał FedEx.
Dadelo: Osiągnęło 70,1 mln zł przychodów w II kwartale 2023 r., czyli o 69,09% więcej r/r, podała spółka prezentując wstępne dane. Narastająco od początku br. sprzedaż wyniosła 98,38 mln zł, co oznacza wzrost o 61,66% r/r. Głównymi czynnikami wzrostu są stale rosnąca oferta sklepu, ciągle rosnąca popularność marki Centrumrowerowe.pl oraz otwarcie pierwszego sklepu stacjonarnego w Warszawie, podano.
mPay: Liczba użytkowników aplikacji mPay wynosiła 1,297 mln na dzień 30 czerwca 2023 r., co oznacza wzrost o 40,6% r/r, podała spółka. W stosunku do maja liczba kont wzrosła o 24 tys.
ZE PAK: Zawarł z Cyfrowym Polsatem aneks nr 5 do umowy z 20 grudnia 2021 r. dotyczącej sprzedaży 67% udziałów w PAK-Polska Czysta Energia (PAK-PCE) na rzecz Cyfrowego Polsatu, zmniejszający liczbę udziałów podlegających sprzedaży do 2 390 600 udziałów, czyli 10,1%, podały spółki. Jednocześnie zawarta została umowa przyrzeczona przeniesienia udziałów. Finalna cena, po wszystkich korektach, wyniosła 117,03 mln zł.
PTWP: Akcjonariusze Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości (PTWP) zdecydowali o przeznaczeniu 7 mln zł z zysku za 2022 r. na dywidendę, co oznacza wypłatę 5,66 zł na akcję, podała spółka. Dniem dywidendy będzie 10 lipca, a dniem wypłaty 18 lipca 2023 r.
Sescom: Podtrzymuje cel osiągnięcia 35 mln oczyszczonej EBITDA dla segmentu facility management (FM) do 2025 r. i zapowiada aktywne poszukiwanie celów akwizycyjnych, szczególnie w krajach Europy Zachodniej, poinformował prezes Sławomir Halbryt.
Comarch: Otworzył rozwijany od ponad dwóch lat marketplace wszystko.pl, podała spółka. Firma zapowiada kolejne wdrożenia i funkcjonalności. Klienci mogą wybierać produkty z takich obszarów, jak dom i ogród, elektronika, motoryzacja, moda czy artykuły dziecięce. Asortyment (w dniu premiery na platformie aktywnych było kilka milionów ofert) zapewniają sklepy internetowe, których do tej pory na wszystko.pl zarejestrowało się ponad 15 tys.
XTPL: Rada nadzorcza powołała zarząd nowej kadencji w składzie: Filip Granek – prezes zarządu; Jacek Olszański – członek zarządu, podała spółka.
Grupa eSky: Właściciel platformy do organizacji podróży, wchodzi na nowy poziom współpracy z Lufthansa Group. Klienci eSky latający liniami niemieckiego potentata zyskują dostęp do wielu usług dodatkowych, takich jak dokładny wybór posiłków podczas lotu czy wstęp do saloników biznesowych na lotniskach. Dodatkowo otrzymują bardziej precyzyjną informację o dostępności miejsc na pokładzie czy opłatach za bagaż.
Play: Rozszerza ofertę kanałów w swoich pakietach telewizyjnych o kanały tematyczne TVP: TVP Info, TVP Kultura, TVP Sport, TVP Nauka oraz Alfa TVP. TVP Info będzie dostępne dla wszystkich abonentów telewizji mobilnej PLAY NOW oraz usług telewizyjnych Play z dekoderem.
Teufel: Zaprezentował najbardziej zaawansowane słuchawki w swoim portfolio – REAL BLUE PRO. Wyposażono je w trzy poziomy regulacji aktywnej redukcji szumów (ANC), tryb transparentny oraz opracowaną przez firmę Teufel technologię Dynamore Headphones, która gwarantuje szeroką panoramę stereo.
Premium Mobile: Operator wprowadza ofertę internetu mobilnego z 100 GB, 200 GB, a nawet 500 GB w atrakcyjnych cenach, również w technologii 5G. Oferta łączy się z promocją 0 zł opłaty aktywacyjnej.
Vectra: Przygotowała oferty wakacyjne, z których obecni i nowi klienci będą mogli skorzystać do końca lipca. Na zainteresowanych czekają m.in. paczki łączące usługi internetowe, telewizyjne oraz dostęp do pakietów premium i serwisów sVOD w atrakcyjnej cenie.
Infinix: Osiem modeli smartfonów z oferty zostało objętych promocjami nawet do 33%: ZERO Ultra z ładowaniem 180 W można kupić już za 1999 zł (regularna cena sugerowana to 2999 zł). Oprócz tego w promocji znalazły się też modele HOT 20 5G, HOT 20 NFC, HOT 20i, NOTE 12 2023, NOTE 12 Pro, NOTE 12 Pro 5G oraz Smart 6 HD. Dodatkowo do 16 lipca jeden z najnowszych smartfonów producenta, NOTE 30 Pro z szybkim ładowaniem przewodowym 68 W i ładowaniem bezprzewodowym 15 W, jest dostępny w promocyjnej ofercie z ładowarką bezprzewodową 15 W za 1 zł.
Fabryka Elektryków WFE: Zaprezentowała nowy skuter elektryczny M50e. Są to restomody (czyli uwspółcześnione technologicznie wersje) legendarnego, polskiego skutera WFM M50 „Osa”.
Honor: Ogłosił wprowadzenie serii smartfonów Honor 90 na rynki europejskie. Aparat główny o rozdzielczości 200 MP i innowacyjny wyświetlacz Quad-Curved Floating Display z technologią zapewniającą komfort dla oczu.
Netia: Stworzyła promocyjny trójpak dla firm z segmentu MŚP: dostęp do internetu (Netia BDI, Netia Cloud Firewall) wraz z rozwiązaniem Netia WIFI z 50% niższąc ceną przez cały okres umowy.
Unima: Zawarła umowę z Allegro na wdrożenie i wsparcie systemu Omnichannel Contact Center – Genesys Cloud CX.
Emplocity: Spółka zajmująca się automatyzacją procesów w biznesie z wykorzystaniem AI zakończyła projekt realizowany na rzecz Instytutu Badań Edukacyjnych z siedzibą w Warszawie o nazwie „Zeterka”. Z tego tytułu spółka uzyskała wynagrodzenie w wysokości 942 400 zł.
Glovo: Glovo Prime – miesięczny abonament, dzięki któremu użytkownicy aplikacji mogą korzystać z nielimitowanych, darmowych dostaw z większości restauracji, supermarketów oraz sklepów – został rozszerzony o dostawy z McDonald’s.
Grupa eSky: Klienci eSky latający liniami Lufthansa Group zyskują dostęp do wielu usług dodatkowych, takich jak dokładny wybór posiłków podczas lotu czy wstęp do saloników biznesowych na lotniskach. Dodatkowo otrzymują bardziej precyzyjną informację o dostępności miejsc na pokładzie czy opłatach za bagaż. Stoi za tym nowoczesna technologia dystrybucji oferty lotniczej, znana w branży jako model New Distribution Capability (NDC).
ING: Wprowadził nowe rozwiązanie wzmacniające cyberbezpieczeństwo – klucze U2F w Moim ING. To jedno z najmocniejszych zabezpieczeń platform internetowych przed atakami socjotechnicznymi typu phishing, które opierają się na wyłudzeniu danych. Umożliwia zabezpieczenie zarówno logowania w przeglądarce, jak i w aplikacji mobilnej. Chroni nawet wtedy, gdy ktoś skradnie login i hasło użytkownika.
Tauron: Drony wyposażone w kamery termowizyjne oraz urządzenia do pomiarów akustycznych wykorzystuje Tauron do monitoringu i diagnostyki sieci ciepłowniczej. Dzięki zastosowaniu tych nowoczesnych metod diagnostycznych możliwe jest skrócenie czasu naprawy sieci oraz poprawa efektywności jej pracy.
PKP: Polskie Koleje Państwowe S.A. zawarły porozumienie z Ministerstwem Cyfryzacji oraz spółkami PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i PKP Informatyka sp. z o.o., którego celem jest współpraca spółek kolejowych z administracją państwową w zakresie zwiększenia poziomu bezpieczeństwa polskiej cyberprzestrzeni.
Aldi: Aldi Technology Hub w Krakowie posiada otwartą rekrutację na ponad 100 stanowisk pracy. Docelowo w nowym centrum technologicznym będzie pracować ponad 250 osób. Aktualnie w hubie jest zatrudnionych ponad 100 specjalistów, a wśród nich blisko 20% to osoby z doświadczeniem eksperckim i starszych stażem.
Bank Pekao: Z początkiem lipca rozpoczęło się przyjmowanie wniosków w ramach programu Dobry Start 300+ na rok szkolny 2023/2024. Wnioski można składać wyłącznie drogą elektroniczną. Klienci Banku Pekao S.A. mogą wygodnie zawnioskować o dofinansowanie wyprawki szkolnej, korzystając z bankowości internetowej Pekao24 lub aplikacji mobilnej PeoPay. Podobnie jak w ubiegłym roku, świadczenia są dostępne również dla obywateli Ukrainy.
Źródło: ISBnews