Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 13-17 stycznia.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Cyberbezpieczeństwo: Ataki typu ransomware na Polskę wzrosły o 37% w II poł. 2024 roku wobec I poł. 2024 r., wynika z raportu Threat Report przygotowanego przez analityków ESET. Polska tym samym stała się jednym z kluczowych celów tego typu ataków i znalazła się na wysoko niebezpiecznym 7. miejscu na świecie, podczas gdy w I półroczu była to 13. pozycja.
Cloud i AI: Odsetek firm w regionie EMEA, które zamierzają inwestować w rozwiązania chmurowe wynosi 99%, zaś 78% chce dzięki temu szybciej wdrażać narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję, wynika z badania Red Hat. Do najczęściej wymienianych barier na drodze do wprowadzania nowych narzędzi IT należą luka kompetencyjna oraz brak współpracy między poszczególnymi działami w firmach, czyli tzw. silosy organizacyjne. Ponad połowa badanych przedsiębiorstw (52%) spotyka się z tą przeszkodą często lub stale.
Pasmo dla 5G: Ministerstwo Cyfryzacji (MC) prowadzi rozmowy ze stroną ukraińską w zakresie sposobu wykorzystania pasma 700 MHz – przeznaczonego na rozwój sieci 5G w Polsce – na obszarach przygranicznych, co pozwoli na zmniejszenie ryzyka zakłóceń w Polsce, a jednocześnie nie stworzy przeszkód dla prawidłowego funkcjonowania naziemnej telewizji cyfrowej w Ukrainie, podał resort.
GenAI: Obawy dotyczące prywatności danych związane z rozwojem generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) wzrosły w ciągu ostatnich 12 miesięcy do 73% z 67%, wynika z badań firmy doradczo-technologicznej Future Mind. 6% ankietowanych jest spokojnych w tej sferze, a co piąty respondent nie ma jasno określonej opinii na ten temat.
Inwestycje w AI: Okazjami inwestycyjnymi w tym roku mogą spółki które z powodzeniem zaimplementują technologie AI, a także z sektora silver economy, uważa kierownik zespołu ds. doradztwa inwestycyjnego w Biurze Maklerskim Banku BNP Paribas Michał Krajczewski.
Limit chipów: Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował, że zwrócił się do ministra spraw zagranicznych o podjęcie „stanowczych i pilnych” działań w związku z wprowadzeniem przez administrację USA limitu m.in. dla Polski odnośnie importu najnowocześniejszych chipów. Zapowiedział też rozmowy w tej sprawie z Komisją Europejską.
Dostęp do internetu: W zasięgu stacjonarnego dostępu do usług szerokopasmowego internetu było 7 634 907 punktów adresowych, a 1 496 177 pozostało bez zasięgu na koniec 2024 r., wynika z raportu opublikowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji.
Ceny w telekomunikacji: Ceny sprzętu telekomunikacyjnego spadły (średniorocznie) o 11,2% r/r, zaś usług telekomunikacyjnych – wzrosły o 3% r/r w 2024 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Limit chipów: Polska wykorzysta poniżej 10% limitu ustanowionego przez administrację USA odnośnie importu najnowocześniejszych chipów w tym roku, jednakże wprowadzenie takich ograniczeń będzie stanowić problem przy planowaniu wieloletnim, ocenia wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.
GenAI: Generatywna AI staje się w Polsce coraz bardziej obecna w codziennym życiu, a 41% Polaków deklaruje korzystanie z narzędzi generatywnej AI, wynika z globalnego badania przeprowadzonego przez Ipsos dla Google.
Telefonia komórkowa: Częściej niż raz dziennie telefonu komórkowego korzysta 93% badanych Polaków, a 35% z nich niemal się z nim nie rozstaje, wynika z badania „Mobilny Portret Polaka” przeprowadzonego na zlecenie Banku Millennium. Respondenci zadeklarowali także, że bardziej uciążliwe byłoby dla nich, gdyby wychodząc z domu zapomnieli telefonu niż portfela.
E-banking: Liczba wniosków o zmianę rachunku bankowego z wykorzystaniem systemu Ognivo wyniosła 3 197 w wobec 3 439 wniosków kwartał wcześniej, podała Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR).
AI: Zgodnie z zasadą opt-out, dzieła chronione przez Stowarzyszenia Autorów ZAiKS nie mogą zasilać systemów AI, chyba że firmy technologiczne wykupią odpowiednie licencje, podało Stowarzyszenie.
Cyfryzacja: Planowane wsparcie projektów cyfryzacji – w tym rozwoju AI, cloud, 5G – wyniesie w tym roku ponad 4,5 mld zł, poinformował wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Nabór w ramach pierwszego programu – na 1,3 mld zł w ramach ścieżki SMART – ruszył w piątek, dodał.
Social media: Polecenia w mediach społecznościowych mają wpływ na zakupy 36% Polaków, a dla 52% badanych polecenia znajomych i rodziny są najważniejszym źródłem inspiracji zakupowych, wynika z ankiety Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Banku (SCB). Wśród najmłodszych badanych – w wieku 18-29 lat – polecenia w social mediach mają wpływ na decyzje zakupowe 59% osób.
Treści w internecie: Obecnie nielegalne treści zamieszczane na platformach internetowych oceniane są wyłącznie przez te platformy i to one decydują o ich usunięciu bądź nie. Planowane przez Ministerstwo Cyfryzacji zmiany w prawie mają spowodować, że można będzie wnioskować o usunięcie nielegalnych treści w procedurze administracyjnej i będzie możliwe odwołanie do sądu, poinformował wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Telefonia komórkowa: Trzech na czterech użytkowników smartfonów uważa, że w telefonie komórkowym niezbędna jest pojemna i wytrzymała bateria, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Infinix. Według badania, najważniejszym kryterium wyboru smartfona dla największego odsetka Polaków (41%) jest jego cena; kolejne miejsca zajmują: bateria (33% wskazań), aparat fotograficzny (30%), ogólnie pojmowana jakość (22%), pamięć (19%) oraz design (17%); 80% polskich użytkowników chce mieć w smartfonie funkcję szybkiego ładowania; prawie połowie badanych często zdarza się wyłączać funkcje lokalizacji, transmisji danych czy Bluetooth, by oszczędzić energię, a niemal często unika korzystania ze smartfona poza domem, jeśli wie, że nie będzie miała możliwości podładowania go.
Praca w IT: W 2024 roku wynagrodzenia w branży IT lekko wzrosły, choć nadal były średnio o 20% niższe od oczekiwań specjalistów. Jednocześnie liczba ofert pracy spadła o 9%, wynika z raportu „Co z tym Eldorado? Zarobki i oczekiwania branży IT 2024/2025” przygotowanego przez justjoin.it i N-iX.
AI: Podczas gdy 42% milenialsów i 37% pokolenia Z ma pozytywny stosunek do sztucznej inteligencji, 15% pokolenia wyżu demograficznego podziela tę perspektywę, wynika z globalnego badania „AI at Work” przeprowadzone przez Jabra. Również młodsi pracownicy częściej korzystają ze sztucznej inteligencji w miejscu pracy, co stawia ich w roli kluczowych podmiotów stymulujących integrację AI w wielu sektorach.
E-administracja: Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa, który dostosowuje polskie prawo do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej i administracyjnej, można będzie nadać pismo do urzędu u dowolnego operatora pocztowego. Do tej pory było to możliwe tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Radio: Udział RMF FM w czasie słuchania wynosił w 2024 roku 29,2% – to więcej niż suma udziałów 3 stacji konkurencyjnych. Zasięg dzienny RMF FM w 2024 roku to 7,79 mln słuchaczy, co jest wynikiem dwukrotnie wyższym niż suma zasięgów kolejnych dwóch stacji konkurencyjnych. RMF FM: Udział w czasie słuchania 29,2%, Zasięg dzienny 7,79 mln; Radio Zet 15,1%, 4,61 mln; Eska 7,1%, 2,84 mln; Jedynka – Program 1 Polskiego Radia 4,7%, 1,31 mln, podał RMF na podstawie Radio Track Kantar Polska; 01-12.2024; TG: ogół badanych; wskaźnik słuchalności: udział w czasie słuchania; zasięg dzienny; próba: 84 085.
Rynek TV: Statystyczny Polak oglądał TV w 2024 roku średnio 3 godz. 48 minut dziennie, o minute krócej niż w 2023, podał Nielsen Media. W grupie komercyjnej 16-59 czas oglądania TV (ATV) wynosił 3 godziny i 10 minut (również o 1 minute krócej r/r). Wśród widzów powyżej 60 roku życia średni czas wynosił 6 godz. 18 minut, o 7 minut mniej r/r. Wśród widzów w wieku 13-29 czas oglądania średnio wynosił 1 godz. 13 minut dziennie, o 4 minut więcej r/r.
AI: Sztuczną inteligencję w codziennej pracy wykorzystuje 13% Polaków, wynika z badania Fundacji WłączeniPlus. Wśród polskich przedsiębiorczyń odsetek ten jest dwukrotnie wyższy i wynosi 26%. Według raportu, wykorzystywanie narzędzi AI w pracy zawodowej częściej zdarza się osobom młodym (27% w grupie 18-24 lat w porównaniu do 9% w grupie 55-65 lat), a także mieszkańcom miast powyżej 500 tysięcy mieszkańców (22% w porównaniu do 10% wśród mieszkańców wsi).
Cyberbezpieczeństwo: 73,9% polskich firm doświadczyło w ubr. cyberataku (wzrost z 68,9% w 2023 roku), 79,7% polskich firm byłoby gotowych zapłacić okup w przypadku skutecznego ataku ransomware, zaś 28,3% respondentów uważa, że sieć w ich firmie jest prawidłowo zabezpieczona, wynika z raportu Vecto. 34,6% firm ma przygotowany scenariusz postępowania w przypadku incydentu naruszającego bezpieczeństwa danych.
AI: Prawie połowa kadry kierowniczej uważa, że zastosowanie Gen AI przyczyniło się do wzrostu emisji gazów cieplarnianych (GHG), a 42% z nich musiało zweryfikować swoje cele klimatyczne, wynika z raportu Capgemini. Ponad połowa respondentów i respondentek wskazuje, że priorytetem jest wydajność, a nie pomiar wpływu na środowisko. 12% organizacji mierzy wpływ Gen AI na środowisko.
Edukacja: 84% polskich nauczycieli przyznaje, że w trakcie lekcji uczniowie mają problem z odczytywaniem treści z monitorów, wynika z badania przeprowadzonego przez Epson. Poza nieczytelnym obrazem stwierdzono też inne problemy, w tym odbicia i odblaski. 77% prowadzących lekcje od czasu do czasu przesadza uczniów podczas zajęć, aby umożliwić wszystkim dobrą widoczność ekranu monitora. „Szkoły mają wielką szansę na poprawę wyników i osiągnięć uczniów, wybierając inną technologię inną niż standardowa, np. zastępując monitory interaktywnymi projektorami. Obraz rzutowany z projektora jest o wiele większy i jaśniejszy, zapewniając każdemu uczniowi dobry widok. Inspiruje to uczniów do współpracy i zapewnia, że wszyscy w klasie mogą w pełni uczestniczyć w zajęciach” – powiedział Andrzej Bieniek z Epson Polska.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
InPost: Gupa zainwestuje w Wielkiej Brytanii prawie 600 mln funtów do końca 2029 roku, zwiększając łączną wartość inwestycji do 1 mld funtów, podała spółka. W ramach tych działań InPost planuje rozszerzenie sieci urządzeń Paczkomat – w br. zostanie zainstalowanych 5 tys. nowych urządzeń – oraz rozbudowę infrastruktury logistycznej, co umożliwi utworzenie 12 000 nowych miejsc pracy.
Creotech: Podpisanie kontraktu na satelity obserwacyjne dla Wojska Polskiego oznacza, że w tym roku Creotech Instruments co najmniej osiągnie próg rentowności, poinformował prezes Grzegorz Brona.
Vigo Photonics: Skonsolidowane przychody wyniosły 24,1 mln zł w IV kw. 2024 r. (+10,47% r/r), podała spółka, prezentując szacunkowe dane. W ujęciu jednostkowym przychody wyniosły 24,06 mln zł (+8,33% r/r).
Brand24: Powtarzalne miesięczne przychody (MRR) wzrosły o 27% r/r do 726 tys. USD (2,9 mln zł) na koniec IV kw. 2024 r., podała spółka. Średni przychód operacyjny przypadający na użytkownika subskrypcyjnego (ARPU) na koniec IV kw. ub.r. wyniósł 191 USD (762 zł), co oznacza wzrost o 43 USD (29% r/r). Natomiast średni przychód operacyjny przypadający na nowego użytkownika subskrypcyjnego tj. użytkownika pozyskanego w IV kwartale 2024 roku wyniósł 233 USD (928 zł).
JRH: The Batteries – z portfela JRH ASI – wchodzi w fazę komercjalizacji swojej technologii, przygotowuje linię produkcyjną i pozyskuje listy intencyjne z potencjalnymi odbiorcami, poinformował CEO Jacek Królik.
Mastercard: Podpisał z Ministerstwem Cyfryzacji porozumienie o współpracy w ramach Programu Współpracy w Cyberbezpieczeństwie (PWCyber). Celem współpracy jest podnoszenie kompetencji podmiotów krajowego systemu cyberbezpieczeństwa w zakresie świadomości zagrożeń, metod ataków w cyberprzestrzeni oraz umiejętności przeciwdziałania zagrożeniom w systemach i sieciach teleinformatycznych.
InPost: Prezes InPost Rafał Brzoska i premier Wielkiej Brytanii Keir Starmer mają zaplanowane na piątek, 17 stycznia, spotkanie w Warszawie. InPost Group zapowiedział, że zainwestuje w Wielkiej Brytanii prawie 600 mln funtów do 2029 roku, zwiększając łączną wartość inwestycji do 1 mld funtów. W ramach tych działań InPost planuje rozszerzenie sieci urządzeń Paczkomat i rozbudowę infrastruktury logistycznej, co umożliwi utworzenie nawet 12 000 nowych miejsc pracy.
E-shopping Group: Odnotował 226.439,36 zł przychodów brutto ze sprzedaży za IV kwartał 2024 roku, z uwzględnieniem częściowych korekt, co odpowiada łącznej liczbie 1235 zamówień ze wszystkich kanałów sprzedaży. Powyższe wyniki oznaczają spadek o ok. 32% w stosunku do wysokości przychodów brutto ze sprzedaży osiągniętych w III kwartale 2024 roku oraz spadek o ok. 72% w stosunku do liczby zamówień zrealizowanych w III kwartale 2024 roku.
Omnilogy: Nowym partnerem Programu Współpracy w Cyberbezpieczeństwie (PWCyber), realizowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji, będzie firma Omnilogy.
Netia: Dzięki współpracy z Polskim Światłowodem Otwartym (PŚO), internet o przepustowości do 1 Gb/s jest teraz dostępny dla kolejnych 2,1 mln gospodarstw domowych w całej Polsce. Oznacza to, że łącznie ponad 9 mln domów może korzystać z oferty Netii, w tym ponad 6,5 mln za pośrednictwem partnerów hurtowych.
Orange Polska: W 2024 r. w całej sieci Orange użytkownicy przesłali 10,26 mln TB danych, co oznacza wzrost o ponad 13% r/r. Z tej liczby przesłanych danych za 7,70 mln TB danych odpowiada sieć stacjonarna, z czego najwięcej przypada na światłowód – 80%. W porównaniu do 2023 r. w tej technologii klienci przesłali prawie 25% więcej danych. Za pośrednictwem sieci mobilnej Orange w 2024 roku użytkownicy przesłali 2,56 mln TB danych komórkowych. Wyraźnie widać wzrost popularności 5G. W najnowszej generacji sieci przesłano 5,6 razy więcej danych niż w 2023 r., a sieć 5G odpowiada za prawie 7,5% transmisji danych. To efekt uruchomienia 5G w docelowym paśmie C. Orange ma ponad 3000 stacji 5G w tym standardzie. Jednocześnie operator zauważa ponad 20-procentowy spadek wykorzystania technologii 2G i 3G. Orange odnotował też 1,5-procentowy spadek ruchu głosowego. Systematycznie zyskują za to technologie głosowe oparte o platformę IMS. Są coraz powszechniej wykorzystywane – w 2024 roku 68% rozmów przeprowadzone zostało w VoLTE i VoWiFi.
XTB: W ciągu roku pozyskał 169,296 tys. rachunków maklerskich, wynika z danych KDPW. Na koniec 2024 roku liczba rachunków papierów wartościowych oraz rachunków zbiorczych wyniosła 380,222 tys. W ciągu miesiąca w XTB otwarto 30,346 tys. rachunków.
Cyfrowy Polsat: Grupa podjeła decyzje, ze w tzw. drugiej aukcji 5G bedzie starac sie o jeden blok, podał „Parkiet”.
Polski Światłowód Otwarty: W grudniu 2024 r. w zasięgu sieci optycznej PŚO znalazło się blisko 63 tys. nowych gospodarstw domowych z 83 miejscowości. Najwięcej nowych adresów zostało dodanych w Warszawie (6930), Olsztynie (5060) i Łodzi (4580). Operator przeprowadził też modernizację sieci HFC do standardu FTTH w przeszło 31 tys. gospodarstw domowych. Dodatkowo, dzięki akwizycjom innych spółek przez PŚO, zasięg do komercjalizacji dla operatorów współpracujących z PŚO urósł o kolejne prawie 32 tys. gospodarstw domowych. W zasięgu grupy znajduje się już ponad 4,1 mln gospodarstw domowych, z czego ponad 846 tys. to sieć światłowodowa.
Glovo: Opublikował wyniki najnowszego raportu ekonomicznego Yellow Effect Report. W 2023 roku firma i jej partnerzy wspólnie wygenerowali w Polsce Ekonomiczną Wartość Dodaną (EVA) na poziomie 552 mln euro oraz przyczynili się do zabezpieczenia ponad 9 000 miejsc pracy.
Play: Smartfony z serii Galaxy firmy Samsung oraz iPhone’y Apple zdominowały zestawienie najpopularniejszych urządzeń wybieranych przez klientów Play w 2024 roku. W tym okresie operator sprzedał łącznie ponad 1 mln smartfonów.
Brother Polska: Do firmy dołączyła Dagmara Pomirska, która została head of sales. Na nowym stanowisku będzie odpowiedzialna za zarządzanie zespołem sprzedaży, kontynuowanie i budowanie strategii rozwoju oraz realizację celów biznesowych firmy.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Synektik: Nabył 100% udziałów w spółce IT4KAN, która zajmuje się głównie realizacją projektów informatyczno-technologicznych w placówkach służby zdrowia, podała spółka. IT4KNAN jest m.in. producentem autorskiego oprogramowania dedykowanego dla potrzeb zakładów diagnostyki obrazowej, świadczy usługi wsparcia i serwisu systemów oraz infrastruktury IT w podmiotach leczniczych oraz zajmuje się sprzedażą sprzętu medycznego.
TenderHut: Miał 49,76 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży w 2024 r., co stanowi spadek o 10,5% r/r, podała spółka, powołując się na wstępne szacunkowe dane. W samym grudniu ub.r. spółka szacuje skonsolidowane przychody na 4,89 mln zł, co oznacza wzrost o 21,3% r/r.
MCI:Z perspektywy MCI Capital jest dobry okres na nowe inwestycje, takie jak ostatnie transakcje NTFY z sektora food e-commerce oraz Profitroom z branży Traveltech SaaS. Spodziewa się wzrostu wyników w 2025 roku przy atrakcyjnej polityce dywidendy w wysokości 4% aktywów netto rocznie, poinformował ISBtech partner zarządzający MCI Capital Paweł Borys.
Thorium Space: Planuje wprowadzenie akcji na New Connect, podano w uchwałach na walne zgromadzenie zwołane na 6 lutego, ogłoszonych w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Poczta Polska: Jest zainteresowana automatami paczkowymi Orlenu, poinformował prezes Poczty Polskiej.
TT PSC Germany: Spółka należąca do Transition Technologies PSC globalnego integratora rozwiązań IT, przejęła niemiecką firmę x-Info Wieland Sacher. Transakcja wyznacza strategiczny kierunek ekspansji cyfrowych rozwiązań produkcyjnych i wzmocni obecności TT PSC na rynkach niemieckojęzycznych, w szczególności w branży motoryzacyjnej.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Asseco: Asseco Data Systems (ADS) i Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW) podpisały list intencyjny, deklarując gotowość do podjęcia współpracy i dostarczania usługi kwalifikowanych podpisów elektronicznych dla wszystkich obywateli, udostępnianych w ramach Europejskiego Portfela Tożsamości Cyfrowej, podały spółki. Porozumienie jest odpowiedzią na wymogi rozporządzenia eIDAS 2.0.
QNA Technology: Podpisała list intencyjny z nowym klientem ze Stanów Zjednoczonych, specjalizującym się w modyfikowaniu oraz wykorzystywaniu nanomateriałów, w tym kropek kwantowych, do zastosowań w obrazowaniu i detekcji medycznej oraz tworzeniu i sprzedaży produktów w tym zakresie, podała spółka. List określa zakres współpracy na najbliższe 12 miesięcy.
XTPL: Urząd Patentowy Korei Południowej udzielił patentu na wynalazek XTPL pn. „Methods of dispensing a metallic nanoparticle composition from a nozzle onto a substrate”, podała spółka. Procedura zgłoszeniowa dla tego patentu została rozpoczęta 28 lipca 2020 r. Uzyskana ochrona patentowa wpłynie na podniesienie wartości potencjalnej komercjalizacji technologii spółki w zakresie rozwiązań technologicznych dla rynku elektroniki nowej generacji.
Tauron: Tauron Nowe Technologie – spółka z Grupy Tauron – otrzymał wsparcie z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na zaprojektowanie i wdrożenie systemu do obsługi infrastruktury oświetleniowej, podał Tauron. Narzędzie IT zostanie w 60% dofinansowane ze środków zewnętrznych. Spółka otrzyma w formie dotacji do 8,6 mln zł na realizację tego przedsięwzięcia.
Eurocash: Grupa planuje zakończyć proces wdrażania i migracji technologicznej klientów M/platform na EuroPlatform (kompleksowe rozwiązanie wspierające detalistów, jak i dostawców) pod koniec I kw. 2025 roku, podała spółka. Dzięki integracji z M/platform narzędzie do zarządzania placówką handlową będzie dostępne dla około 12 tys. sklepów.
IdoSell: IdoPayments, należące do grupy IAI uzyskało paszportyzację na świadczenie usług płatności w każdym kraju EOG (Europejski Obszar Gospodarczy). Dzięki temu firma otwiera przed merchantami IdoSell nowe możliwości w sprzedaży cross-border. Paszportyzacja to mechanizm umożliwiający firmom finansowym, takim jak IdoPayments, świadczenie usług płatniczych na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, bez konieczności ubiegania się o oddzielne licencje w każdym kraju. Daje to merchantom kolejne możliwości łatwego i szybkiego zaistnienia ze swoją ofertą na wielu rynkach międzynarodowych.
Media Expert: Bank Pekao i Terg – właściciel marki Media Expert – zacieśnili współpracę. Od grudnia 2024 roku kredytem ratalnym „Raty z Żubrem” można finansować zakupy nie tylko w sklepach stacjonarnych Media Expert, ale również te dokonywane na MediaExpert.pl.
Netia: Zwiększyła zasięg internetu o prędkości do 1 Gb/s o kolejnych 2,1 mln gospodarstw domowych. Są to lokale w zasięgu sieci operatora wyłącznie hurtowego, firmy Polski Światłowód Otwarty (PŚO). Sieć PŚO dociera łącznie do ponad 4 mln gospodarstw domowych. W efekcie z internetu o prędkości rzędu 1 Gb/s pod marką Netia może skorzystać ponad 9 mln gospodarstw domowych, w tym ponad 6,5 mln stanowią łącza partnerów hurtowych (m.in. sieci budowane w ramach POPC przez takie firmy jak: Nexera, Fiberhost, czy Orange Polska). W przypadku łączy światłowodowych na sieci własnej Netii, dostępna jest usługa w jeszcze szybszym wariancie – do 2 Gb/s pobierania (download) i do 1 Gb/s wysyłania danych (upload).
Samsung: Telewizory Samsung Neo QLED i Lifestyle z 2025 roku otrzymały certyfikat „EyeCare Circadian” przyznany przez Verband Deutscher Elektrotechniker (VDE) – wiodący niemiecki instytut certyfikacji elektrotechniki konsumenckiej. Wyróżnienie to podkreśla zaangażowanie firmy Samsung w rozwój technologii wspierającej naturalne rytmy dobowe, promującej dobre samopoczucie oraz komfort wizualny.
HPE: Przedstawił nowe rozwiązania sieciowe HPE Aruba Networking dla handlu detalicznego, które mają pomóc branży poprawić poziom obsługi klienta i wydajność operacyjną dzięki lepszej łączności i dostępowi do wysokowydajnych obliczeń, potrzebnych do modernizacji rozwiązań sprzedażowych.
Google: W ciągu ostatniego roku ponad 100 000 klientów skorzystało z Gemini for Workspace, aby wesprzeć środowisko pracy w firmach. Google ogłosiło, że Google AI będzie teraz zawarte w planach Workspace Business i Enterprise. Możliwości AI będą możliwe do wykorzystywania m.in. poprzez: Klienci uzyskają dostęp do Gemini, aby pomóc podsumować, stworzyć szkic i znaleźć informacje w wiadomościach e-mail, czatach i plikach; tworzyć profesjonalne dokumenty, slajdy, arkusze kalkulacyjne i filmy od podstaw; robić notatki ze spotkań i nie tylko. Gemini Advanced, sztuczna inteligencja nowej generacji Google: Czatuj z Gemini Advanced, aby uzyskać pomoc w realizacji złożonych projektów, w tym kodowaniu, badaniach i analizie danych. NotebookLM Plus: Prześlij źródła, aby uzyskać natychmiastowe wnioski i formaty audio przypominające podcasty, a następnie udostępnij materiały zespołowi, aby przyspieszyć naukę i wdrażanie.
HP: Podczas targów CES 2025 firma zaprezentowała nowe komputery i rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję do sprawnego zarządzania środowiskiem biznesowym. HP EliteBook Ultra G1i – notebook z wbudowaną sztuczną inteligencją, przewodzi nowej serii komputerów biznesowych HP, wykorzystujących sztuczną inteligencję do optymalizacji pracy. HP przedstawia 14-calową mobilną stację roboczą HP ZBook Ultra G1a 14 oraz kompaktową stację roboczą HP Z2 Mini G1a do zadań wymagających wysokiej wydajności. HP Z Captis, laureat nagrody CES 2025 Best of Innovation w kategorii Peryferia i Akcesoria Komputerowe, łączy świat rzeczywisty z cyfrowym. Stacje dokujące HP Thunderbolt 4 G6 z funkcją aktywacji zbliżeniowej automatycznie uruchamiają komputer, zanim użytkownik zajmie miejsce przy biurku.
SALESmanago: Platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – wprowadza na rynek narzędzie marketingowe Recommendation Architect. Nowe rozwiązanie umożliwia tworzenie spersonalizowanych rekomendacji opartych na interakcjach i preferencjach klientów.
Grupa Polsat Plus: Finalizuje prace nad wdrożeniem ogólnopolskiego rozwiązania infrastrukturalnego z zakresu łączności krytycznej – Plus MCX, którego celem jest zapewnienie niezawodnej łączności w sytuacjach kryzysowych, takich jak np. powódź. Uruchamiany system działa w oparciu o wydzieloną sieć telekomunikacyjną na częstotliwości 420 MHz w technologii LTE, dzięki czemu można zrealizować połączenia głosowe, transmisję danych oraz komunikację grupową przeznaczoną dla służb i agencji państwowych, jednostek samorządowych oraz przedsiębiorstw.
Źródło: ISBnews