Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 20-24 stycznia.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Rynek elektroniki: Wartość rynku RTV, AGD i sprzętu elektronicznego w Polsce wzrosła o 0,3% r/r do ponad 44 mld zł w 2024 r., natomiast w tym roku spodziewane jest jego ożywienie, wynika z raportu firmy PMR Market Experts.
Pasmo dla 5G: Z najnowszych ustaleń Polski z Ukrainą wynika, że jeszcze zanim częstotliwości w paśmie 700 MHz – przeznaczonym na rozwój sieci 5G w Polsce – trafią w ręce operatorów, znacząco zmniejszone zostaną zakłócenia tych pasm wywoływane obecnie przez ukraińską naziemną telewizję cyfrową, podało Ministerstwo Cyfryzacji.
E-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) wzrósł do 10,2% w grudniu ub.r. z 9,4% przed rokiem, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
E-Doręczenia: Minister cyfryzacji zwrócił się do Poczty Polskiej o przedstawienie do 23 stycznia informacji nt. stanu realizowanych usług m.in. w zakresie zgłaszanych błędów dotyczących realizacji usługi e-Doręczeń oraz zaproponowanie działań naprawczych usprawniających korzystanie z tej usługi, podał resort.
Praca w IT: W większości specjalizacji branży IT odnotowano niewielkie wzrosty oferowanych zarobków w ub.r.; nie są one jednak spektakularne i wynoszą po kilka procent w skali roku, wynika z danych No Fluff Jobs. Mediany górnych widełek dla najbardziej doświadczonych specjalistów IT sięgają obecnie 27,5 tys. zł netto (+ VAT) w przypadku umów B2B oraz 23 tys. zł brutto na UoP. Drugi rok z rzędu spadł odsetek ofert z możliwością pracy zdalnej, chociaż nadal można ją znaleźć w 48% ogłoszeń.
Praca i technologie: Po wdrożeniu nowego systemu lub maszyny szkolenia dla pracowników planuje 49% firm, a 31% chce przekwalifikować tych, którym robot zabrał pracę, wynika z danych Personnel Service.
AI Act: Ponad połowa (58%) rodzimych organizacji rozpoczęła proces dostosowywania się do regulacji związanych z AI Act, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie EY. Stanowi to potwierdzenie rosnącej świadomości dynamicznych zmian środowiska prawnego związanych z rozwojem sztucznej inteligencji.
E-travel: Prawie połowa Polaków planuje wyjazd zimowy w góry, a 7 na 10 z nich będzie płacić cyfrowo: kartą, smartfonem lub zegarkiem, wynika z badania Visa. Połowa podróżujących planuje wydawać dziennie od 150 do 399 zł na osobę. Jak potwierdzają dane, jeśli w ośrodkach narciarskich nie byłyby akceptowane płatności cyfrowe, znaczna liczba polskich podróżujących wydawałaby mniej (16%), skorzystałaby z usług konkurencji (14%) lub nie wróciłaby w to samo miejsce następnym razem (11%). Wielu Polaków (65%) chce wyruszyć na stoki bez portfela, mając w kieszeni jedynie smartfon lub smartwatch, by płacić cyfrowo najczęściej za posiłki w restauracjach oraz w sklepach (26%) i za zakwaterowanie (17%). Respondenci chcieliby płacić cyfrowo w miejscach, gdzie do tej pory nie mieli takiej możliwości. Wskazują parkingi (31%), sklepy (19%) i hotele oraz noclegi (18%). Z drugiej strony chwalą możliwość płatności cyfrowych za karnety narciarskie, gdzie 16% z nich napotkało problem.
E-commerce: Wzrost sprzedaży online można tłumaczyć wpływem kilku kluczowych czynników makroekonomicznych i technologicznych. Do najważniejszych należy rozwój technologii płatniczych BNPL, oraz wzrost cen towarów, który skłania konsumentów do przenoszenia zakupów do Internetu w poszukiwaniu lepszych okazji cenowych, niedostępnych w sklepach stacjonarnych. Istotnym elementem pozostaje także postępująca cyfryzacja handlu detalicznego, ocenia business development manager w Ambiscale Tadeusz Rolski. „W nadchodzących miesiącach możemy spodziewać się stopniowego wzrostu sprzedaży internetowej w sprzedaży ogółem, wspieranego przez integrację nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i automatyzacja, w strategię obsługi klienta oraz w logistyce. Kluczowym wyzwaniem pozostanie jednak utrzymanie wysokiej jakości obsługi w kontekście rosnących oczekiwań konsumentów i zaostrzającej się konkurencji w e-commerce” – wskazał dyrektor.
Firmy IT: W 2024 r. zarejestrowano w branży IT niemal 24 tys. firm – o 10% więcej niż rok wcześniej; wcześniej wzrosty sięgały 20-25%, wynika z danych Dun & Bradstreet cytowanych przez „Rzeczpospolitą”. D&B uważa, że ma to związek z tym, iż informatycy zaczęli powracać na etaty do firm, rezygnując z własnej działalności.
Rynek telekomunikacyjny: Polski rynek telekomunikacyjny cechuje się wysoką dostępnością (usługi mobilne), niskimi cenami oraz wysokim na tle UE udziałem łączy światłowodowych i znacznym rozdrobnieniem rynku (usługi stacjonarne), ocenia Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) w raporcie. Ewentualna konsolidacja operatorów telekomunikacyjnych mogłaby przynieść niekorzystne skutki – podniesienie cen (np. przez wyrównanie do średniej europejskiej) oraz mniejsze zainteresowanie inwestycjami w obszarach pozbawionych nowoczesnej łączności, wskazał Instytut. Z kolei barierą dla wchodzenia operatorów telekomunikacyjnych na nowe rynki (w czym należy szukać perspektyw rozwoju) może być duża konkurencja (np. w obszarze chmury obliczeniowej i centrów przetwarzania danych) oraz niski poziom cyfryzacji firm w Polsce.
Wsparcie innowacyjności: Przedsiębiorcy i ośrodki badawcze, aspirujący do podniesienia poziomu innowacyjności i konkurencyjności na arenie międzynarodowej, wciąż mogą składać wnioski w ramach naboru „Granty na Eurogranty”. To program ukierunkowany na wzrost innowacyjności i umiędzynarodowienia polskich firm i organizacji badawczych. Dofinansowanie można przeznaczyć na przygotowanie dokumentacji do programów centralnie zarządzanych przez Komisję Europejską. Nabór PARP dla przedsiębiorców trwa do 17 kwietnia 2025 r., a dla organizacji badawczych do 24 kwietnia 2025 r.
E-commerce: Polacy często rezygnują z rozpoczętych zakupów internetowych – ponad 20% uczestników badania Santander Consumer Banku przyznaje, że robi to bardzo często lub często, 43% sporadycznie, co czwarty rzadko, a 9% – nigdy. Najczęstszym powodem jest znalezienie tańszego produktu gdzie indziej (40%) oraz zbyt wysokie koszty dostawy (36%).
AI: AI nie zastąpi ludzi, a raczej przyspieszy rewolucję w zakresie umiejętności pracowników podnosząc do rangi najcenniejszych zasobów takie ludzkie kompetencje jak empatia i podejmowanie etycznych decyzji, wynika z raportu Workday, Inc. pt. „Elevating Human Potential: The AI Skills Revolution”. W tej globalnej zmianie chodzi nie tylko o wdrożenie nowej technologii, ale także o zwiększanie ludzkiego potencjału, wspieranie wyjątkowych umiejętności i ponowne zdefiniowanie tego, czym jest sukces w erze sztucznej inteligencji. „W rozmowach o sztucznej inteligencji często dominuje temat strachu i obawy o zastąpienie, ale my postrzegamy AI jako niesamowitą szansę” – powiedział Jim Stratton, CTO w Workday. „Dzięki niej możemy skupić się na tym, co czyni ludzi wyjątkowymi i rozwijać naszą kreatywność, empatię oraz zdolność do nawiązywania kontaktów po to, by budować miejsce pracy, w którym te umiejętności będą napędzać sukces. Wyniki naszego badania wskazują, że pracownicy są gotowi przyjąć tę rewolucyjną perspektywę i uczynić z niej rzeczywistość” – dodał.
Inwestycje: Według raportu Capgemini „Navigating uncertainty with confidence – Investment priorities for 2025”, w obliczu trwającej niepewności na rynku liderzy i liderki biznesu wykazują się większym niż wcześniej optymizmem, jeśli chodzi o perspektywy dla swoich organizacji. Pomimo konieczności ograniczania kosztów, takie podejście napędza wzrost inwestycji, szczególnie w obszary takie jak doświadczenie klienta, łańcuchy dostaw i zrównoważony rozwój. Celem tych działań jest wspieranie innowacyjności, efektywności, konkurencyjności oraz budowanie odporności. Mimo, że ograniczanie kosztów jest konieczne, 50% organizacji planuje zwiększyć ogólne inwestycje w 2025 roku, aby poprawić efektywność i zapewnić długoterminową konkurencyjność. Organizacje podejmują również działania na rzecz minimalizowania ryzyka w łańcuchach dostaw, aby złagodzić obawy związane z cłami i wojnami handlowymi.
IT: Alokacja 470 mln euro funduszy FERC została przesunięta z internetu szerokopasmowego do zaawansowanych usług cyfrowych. Środki maja być przekazane na dofinansowanie projektów wspomagających administracje publiczna w wykorzystaniu nowoczesnych technologii, w tym: (1) wdrożenie e-usług publicznych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, (2) cyberbezpieczenstwo, w tym lokalne centra cyberbezpieczenstwa, (3) stworzenie Ogólnopolskiej Sieci Medycznej (OSMED) łaczacej jednostki ochrony zdrowia pełniące role operatów kluczowych, administracje (m.in. NFZ) i ośrodki przetwarzania danych. Rzad ma przyjąć projekt uchwały w I kwartale 2025 r.
Streaming: Netflix, Spotify oraz YouTube – te marki w sposób spontaniczny wymienili Polacy jako najbardziej cenione platformy streamingowe. Respondenci nie tylko dostrzegają różnorodność treści dostępnych w serwisach, ale wskazują również na ich wysoką jakość, wynika z badania przeprowadzonego przez agencję LoveBrands Group wraz z agencją badawczą SW Research i LoveBrands Group. Okazuje się, że Polacy mają dość pragmatyczne podejście, a palmę pierwszeństwa przyznają raczej markom dostępnym finansowo, a nie tym luksusowym. Oczywiście o ile oferują one także inne benefity: dbają o jakość obsługi, doceniają lojalnych klientów, a także angażują się w kwestie ochrony środowiska. Zakładają bowiem, że aby móc markę pokochać, trzeba mieć możliwość korzystania z niej (94% wskazań), a doświadczenia te powinny być jak najlepsze. Zaledwie 6% ankietowanych deklaruje, że istnieje marka, do której aspirują i traktują ją jako swój love brand, pomimo tego że jest poza ich zasięgiem – choćby finansowym. „Polacy jako konsumenci to wciąż tradycjonaliści i lokalni patrioci. Z perspektywy przeciętnego Kowalskiego największe szanse na zostanie love brandem mają zatem marki, które mają długą tradycję (45% wskazań) i, tu zaskoczenie, są dostępne finansowo (44% wskazań). Fory mają także marki mogące pochwalić się polskimi korzeniami lub też tym, że są produkowane w Polsce (30% wskazań) – zauważa Dorota Bieniek, Chairman LoveBrands Group.
Fintech: Wśród aktywnych cyfrowo polskich seniorów, coraz częstsza jest rezygnacja z gotówkowej formy płatności. Blisko 9 na 10 z nich korzysta z karty płacąc za codzienne zakupy, a 4 na 10 deklaruje, że płaci kartą wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Tylko co dziesiąty badany sięga w takich sytuacjach chętniej po gotówkę, wynika z badania pt. „Seniorzy w świecie cyfrowych finansów” przeprowadzonego przed Dniem Babci i Dziadka na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości (WIB) we współpracy ze Związkiem Banków Polskich. Płatności elektroniczne to coraz częstszy wybór wśród aktywnych cyfrowych seniorów. Badani częściej płacą za swoje codzienne zakupy kartami płatniczymi (debetowymi lub kredytowymi) niż gotówką – 86% wskazało na płatność za zakupy kartą, a gotówką 76%. 3/4 badanych seniorów płaci kartą wszędzie tam, gdzie to możliwe lub w zdecydowanej większości miejsc (odpowiednio 39 i 37% badanych), a 9% zdecydowanie chętniej płaci za zakupy gotówką. Coraz popularniejsze staje się płacenie w sklepach BLIK-iem (45%), a co piąty senior wybiera płatność zbliżeniową smartfonem. W przypadku zakupów online najczęściej wybierane są: płatność przelewem internetowym (44%) i BLIK (37%), a 12% decyduje się na płatność gotówką przy odbiorze. Seniorzy czują się zazwyczaj bezpiecznie korzystając z cyfrowych finansów 87% seniorów ma rachunek osobisty w banku. 76% przyznaje, że korzysta z bankowości internetowej, a z bankowości mobilnej na swoim smartfonie lub tablecie korzysta 61% badanych. Seniorzy deklarują poczucie bezpieczeństwa korzystając z cyfrowych narzędzi finansowych – 86% respondentów czuje się bezpiecznie korzystając z bankowości internetowej, a 66% z bankowości mobilnej.
Cyberbezpieczeństwo: W tym roku możemy się spodziewać kolejnych prób manipulacji opinią publiczną w okresie kampanii wyborczych. Rozwój ataków socjotechnicznych wspieranych sztuczną inteligencją (AI), to jedno z zagrożeń, na które muszą przygotować się rządy państw, w których odbędą się wybory w tym roku, w tym Polska, ostrzegają eksperci firmy Check Point Software Technologies, autorzy raportu State of Global Cyber Security 2025. „Cyberbezpieczeństwo w 2025 r. nie dotyczy tylko ochrony sieci, lecz ochrony zaufania do naszych systemów i instytucji. Raport State of Global Cyber Security 2025 podkreśla szybką ewolucję zagrożeń i potwierdza potrzebę odporności w obliczu złożonych działań cyberprzestępczych na świecie” – powiedziała Maya Horowitz, wiceprezes ds. badań w Check Point Software. Jak wynika z raportu Check Point Research, sztuczna inteligencja była wykorzystywana w co najmniej jednej trzeciej wyborów na całym świecie, które miały miejsce między wrześniem 2023 roku a lutym 2024 roku, zarówno przez samych kandydatów, jak i potencjalnie przez cyberprzestępców.
AI: 90% respondentów wskazuje przestarzałą infrastrukturę jako barierę dla wdrożeń technologii generatywnej sztucznej inteligencji, wynika z badania NTT DATA „Global GenAI Report: How organizations are mastering their GenAI destiny in 2025”. Wyzwaniem jest nie tylko ten aspekt, ale również brak rozwoju kompetencji w zakresie AI. 97% spośród przebadanych 2 307 dyrektorów z 34 krajów spodziewa się realnego wpływu GenAI na procesy biznesowe w ich firmach. Z tego względu 99% z nich planuje dalsze inwestycje w rozwój tej technologii. 2/3 firm chce ponadto w ciągu dwóch najbliższych lat znacząco zwiększyć budżety na GenAI. 83% firm przyznaje, że posiada strategię w zakresie GenAI, a 49% musi jeszcze w pełni dostosować ją do ogólnych celów biznesowych. Firmy jednoznacznie przyznają, że specjalistyczna wiedza z zakresu GenAI jest kluczowa do realizacji udanych, skalowalnych wdrożeń. Dwie trzecie z nich stwierdza jednak, że pracownicy nie mają obecnie odpowiednich umiejętności, aby w pełni wykorzystać generatywną sztuczną inteligencję. Z tego względu prawie 80 proc. respondentów twierdzi, że utworzyło lub buduje zespoły ekspertów GenAI. Na rynku są jednak również mniejsze podmioty, których nie stać na tworzenie bądź rozwój dużych, rozbudowanych zespołów.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
AGP: Advanced Graphene Products oficjalnie zmienił nazwę na Highlander Enterprise – 21 stycznia 2025 r. w Krajowym Rejestrze Sądowym nastąpiła zmiana nazwy, podała spółka. Pod nową nazwą, firma będzie rozwijała się głównie w branży kosmetycznej, kontynuując jednocześnie działalność związaną z grafenem.
Woodpecker: Miał 0,18 mln zł straty netto wobec 0,14 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka, prezentując wstępne szacunkowe dane. W całym 2024 roku zysk netto wyniósł 0,35 mln zł wobec 2,09 mln zł zysku rok wcześniej.
Play, Netia: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zakwestionował praktyki operatorów telekomunikacyjnych – P4 oraz Netii i postawił spółkom zarzuty w związku z prezentowaniem cen w wysokości uwzględniającej fakultatywne rabaty w sposób, który może wprowadzać w błąd, podał Urząd.
Asbis: Szacunkowe skonsolidowane przychody Asbisu za grudzień ub.r. wyniosły ok. ok. 383 mln USD, co oznacza wzrost o ok. 17% r/r, podała spółka. Tym samym Asbis zamknął najlepszy miesiąc sprzedaży w ub. r., podkreślono.
XTPL: Miało 5,43 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży w IV kw. 2024 r., w porównaniu do 4,25 mln zł rok wcześniej, podała spółka, prezentując wstępne dane. W trakcie całego roku przychody wyniosły 12,1 mln zł wobec 13,42 mln zł rok wcześniej.
Play: W odpowiedzi na zarzuty Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Play zwraca uwagę, że abonament po rabatach jest komunikowany przez tę sieć i innych operatorów od ponad dekady i jest standardem rynkowym. Play ocenia, że informuje klientów o rabatach w przejrzysty sposób i deklaruje chęć współpracy w tej sprawie z prezesem UOKiK.
zondacrypto: Szykuje platformę BeOne, łączącą świat krypto i tradycyjne finanse. Liczy także na szybkie pozyskanie licencji w USA, poinformował ISBtech CEO zondacrypto Przemysław Kral.
E-shopping Group: Prezes zarządu Maciej Nowak złożył rezygnację z zasiadania w składzie zarządu ze skutkiem natychmiastowym, jako przyczynę rezygnacji wskazując względy osobiste, podała spółka. Rada nadzorcza spółki podjęła uchwałę w sprawie powołania Jarosława Kaim na stanowisko prezesa zarządu, podano także.
Comp: Zdecydował o podniesieniu celów strategii Comp 2025 Next Generation w zakresie transferu do akcjonariuszy i zamierza przeznaczyć na ten cel 42 mln zł w 2025 roku wobec ok. 37,6 mln zł w roku ubiegłym, podała spółka.
Comarch: Zdecydował o rozpoczęciu procesu przeglądu opcji strategicznych dla działalności prowadzonej w ramach Sektora Administracji Publicznej oraz Sektora e-Zdrowie, podała spółka.
E-shopping Group: Zakończył przegląd opcji strategicznych i zdecydował o rozszerzeniu działalności o rynek ochrony zdrowia, w szczególności w obszarze zaawansowanej diagnostyki z wykorzystaniem technologii AI, podała spółka.
Polcom: Dostawca zaawansowanych usług chmurowych i operator nowoczesnych data center ogłosił rozpoczęcie budowy farmy fotowoltaicznej o mocy 1,7 MW, której pierwszy etap ma zostać zakończony już w lutym 2025 roku.
Cloud Technologies: Szacunkowa miesięczna dynamika sprzedaży danych do kluczowych klientów za listopad wynosi -2% r/r.
LM Pay: Rada nadzorcza powołała nowego członka zarządu. Została nim Olga Gójska, dyrektor sprzedaży i obsługi klienta, która z ramienia zarządu będzie odpowiedzialna za obszary: sprzedaży, marketingu, HR i back office. Kandydaturę Gójskiej na stanowisko nowego członka zarządu zgłosił CEO firmy – Jakub Czarzasty. LM Pay od 2010 roku współpracuje z klinikami, salonami i gabinetami z branży health & beauty w całej Polsce, oferując ich klientom odroczenie płatności za usługi medyczne i estetyczne lub rozłożenie ich na dogodne raty.
Autopay: Wojciech Murawski obejmuje nową rolę co-CEO w zarządzie Autopay. W spółce odpowiada za bieżące operacje biznesowe firmy, koncentrując się na zarządzaniu i komercjalizacji produktów Autopay. Andrzej Antoń, jako CEO, skupi się na projektowaniu przyszłości firmy, w tym na jej międzynarodowym rozwoju oraz innowacjach. Z początkiem 2025 roku w skład zarządu Autopay wchodzą cztery osoby. Andrzej Antoń w roli CEO, Wojciech Murawski w roli co-CEO, Marcin Mazurek jako chief product and technology officer (CPTO) oraz Ewa Woroszył jako chief financial and compliance officer (CFCO).
ClickMeeting: W 2024 r. organizator wydarzeń online sprzedał 21,5 tys. biletów za kwotę ponad 760 tys. zł, rekordowym pod względem wartości sprzedanych biletów pojedynczym wydarzeniem była konferencja na temat coachingu – sprzedano na nią 951 biletów za kwotę niemal 96,6 tys. zł, 55% wszystkich webinarów w 2024 r. miało charakter edukacyjny – były to różnego rodzaju szkolenia, lekcje i treningi. Kolejne miejsce zajęły wydarzenia marketingowe i sprzedażowe (18%), średnio jedno wydarzenie organizowane za pośrednictwem ClickMeeting w 2024 r. trwało 106 minut i uczestniczyło w nim 75 osób. Najchętniej wybieranym dniem przez polskich organizatorów tego typu wydarzeń jest środa. „Rok 2024 r. był rokiem twórców. To coraz większa grupa naszych klientów, którzy wykorzystują wydarzenia online jako ważne narzędzia w swoim warsztacie. Jednym z nowych trendów, który na pewno będzie się rozwijał, są tzw. donejty, czyli dobrowolne wpłaty od uczestników wydarzeń online. Ponad 45 proc. internautów deklaruje gotowość do finansowego wspierania twórców, których treści uznają za wartościowe, a 40% użytkowników przekazuje twórcom regularne napiwki w przedziale 5-10 USD. To znaczący wzrost z zaledwie 17% w 2021 roku” – powiedziała Martyna Grzegorczyk, marketing manager ClickMeeting.
Comarch, AGH w Krakowie: Podpisały porozumienie o współpracy. Partnerstwo to ma na celu wspieranie innowacji w sektorze nowoczesnych technologii informacyjnych, łącząc akademicką wiedzę z biznesowym doświadczeniem. Wspólne działania obejmą m.in. rozwój projektów badawczo-rozwojowych, edukację przyszłych specjalistów oraz promocję przedsiębiorczości. To wydarzenie nie tylko nawiązuje do historycznych korzeni firmy Comarch, założonej na AGH, ale także wyznacza nowe kierunki dla rozwoju telekomunikacji i IT w Polsce i na arenie międzynarodowej.
Forterro Polska: Działająca pod dotychczasową nazwą firma BPSC zmienia nazwę i prezentuje unowocześniony system ERP dla produkcji, dostosowany do aktualnych światowych standardów technologicznych i graficznych. Spółka funkcjonuje teraz jako Forterro Polska, co jest efektem unifikacji podmiotów z Grupy Forterro, do której śląska firma należy od 2017 roku.
Platige Image: Do zespołu dołączył Jakub Mączka, obejmując funkcję head of motion capture studio. To strategiczny krok, mający na celu dalszy rozwój technologii, jak i dywersyfikację projektów studio, podkreśliła spółka.
Imker: Firma wspierająca twórców internetowych w sprzedaży własnych, fizycznych i cyfrowych, podsumowała rok 2024: twórcy internetowi korzystający z oprogramowania Imker odnotowali ponad 570 tys. zamówień; wygenerowali łączną kwotę zamówień na 102 mln zł; z oprogramowania Imker skorzystało kilkaset twórczyń i twórców; z magazynów Imker (czyli usługi fulfillment dla self-publisherów) wysłano niemal 740 tys. przesyłek; na znaczeniu zyskują też kursy internetowe – twórcy uruchomili 340 platform kursowych na oprogramowaniu Imker.
Spice Solutions: Zgodnie z analizą polskiej spółki technologicznej, standardowy obieg informacji (bez digitalizacji) – od księgowości, poprzez kadry, po controlling – zajmuje około 60 dni. Wprowadzenie rozwiązań digitalizacji procesów może zmniejszyć ten czas do zaledwie kilku minut, a nawet sekund. Europejskie firmy będą musiały wdrażać nowe modele digitalizacji i zarządzania dokumentami. Proces ten będzie napędzało m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który będzie obowiązywał od lutego 2026 r. Z oferty Spice Solutions korzysta obecnie ok. 3 tys. użytkowników na całym świecie. Oprogramowanie obsługuje rocznie 200 tys. dokumentów i 4 tys. wniosków urlopowych.
Erli.pl: Okres świąteczny 2024 był przełomowy dla platformy, która odnotowała ona w tym czasie wzrost GMV o 70,45% r/r, a 16 grudnia był najlepszym dniem sprzedażowym dla marketplace’u – ponad 51 tys. transakcji i 95 tys. sprzedanych produktów. Kategorie takie jak „Dom i ogród” oraz „Supermarket” odnotowały rekordowe wyniki, pokazując, że Polacy coraz chętniej wybierają zakupy online również w codziennych kategoriach.
OKX: Ogłosiło, że jest pierwszą globalną giełdą, która otrzymała wstępną autoryzację MiCA. Na podstawie licencji, Europejscy klienci będą mieli dostęp do zlokalizowanych, kryptowalutowych produktów i usług OKX. W ofercie znajdują się handel OTC, handel spot oraz handel z wykorzystaniem botów obejmujące ponad 240 kryptowalut dostępnych w ponad 260 parach handlowych. Platforma OKX będzie dostępna w lokalnych wersjach językowych, a klienci będą mogli wyświetlać swoje aktywa w krajowych walutach oraz korzystać z obsługi klienta w rodzimych językach.
LSI Software: Szacunkowe skonsolidowane przychody ze sprzedaży w 2024 roku na poziomie 69,7 mln zł, wzrost o 22% r/r.
RMF FM: Sieć audioXi, flagowa platforma Grupy RMF do cyfrowej reklamy audio, wraz z powiększeniem się sieci o dwie nowe rozgłośnie lokalne, Radio Skierniewice z jego dwoma stacjami, tj. Radio RSC oraz RSC Dance, a także Radio Sudety24, dociera obecnie do 6,24 mln unikalnych użytkowników miesięcznie, oferując reklamodawcom dostępną powierzchnię reklamową sieci na poziomie 488 mln odsłon. Od czasu startu sieci, wyemitowano już ponad 2 tys. kampanii, z których skorzystało blisko 170 klientów. Wśród partnerów audioXi znajdują się wszystkie stacje Grupy RMF, lokalne rozgłośnie oraz inni ogólnopolscy, duzi gracze – m.in. główne stacje Polskiego Radia (m.in. Jedyna, Dwójka, Trójka i Czwórka), ale także internetowy Open FM.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Smartlink Partners: Fundusz utworzony wspólnie przez JRH ASI organizację Corporate Connections oraz zarządzających Bartłomieja Kurylaka i Pawła Szydłowskiego planuje kolejne 3 inwestycje w I połowie bieżącego roku, poinformował ISBtech partner zarządzający Smartlink i CFO JRH ASI Bartłomiej Kurylak. Fundusz analizuje projekty w obszarze AI, B2B SaaS, Healthtech/Deeptech.
JRH ASI: Planuje rozwój ekosystemu inwestycyjnego poza granicami kraju, a szczególnie w USA i na półwyspie arabskim i przynajmniej 3 nowe inwestycje w 2025 r., szczególnie w obszarze AI i space tech, poinformował ISBtech CFO Bartłomiej Kurylak.
Euvic: Zarządzany przez PFR TFI Fundusz Ekspansji Zagranicznej 2 FIZ AN i Grupa Euvic podpisały umowę inwestycyjną, na mocy której Fundusz udzieli finansowania dłużnego na przejęcie pakietów udziałów pięciu ukraińskich spółek działających w sektorze IT – dwóch we Lwowie oraz w Kijowie, Charkowie i Winnicy, podał fundusz.
Prosoma: Fundusz Smartlink Partners, tworzony przez JRH ASI oraz czołowych polskich przedsiębiorców zrzeszonych w Corporate Connections Polska, zainwestował 1 mln euro we właściciela aplikacji Living Well, medtech Prosoma, zajmujący się opieką nad pacjentami onkologicznymi.
Scanway: Planuje do końca I poł. br. złożyć prospekt do Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) i w II poł. br. zadebiutować na głównym rynku GPW po przejściu z NewConnect, podała spółka. Na ten moment nie planuje emisji akcji.
Fudo Security: bValue Fund zainwestował 40 mln zł w Fudo Security – europejskiego lidera rynku Privileged Access Management, podał fundusz.
Readmio: Czeski startup Readmio, zmieniający sposób czytania bajek dzieciom, pozyskał od Simpact Ventures 500 tysięcy euro. Środki te umożliwią firmie umocnienie pozycji w Polsce, dalszą ekspansję oraz rozwój nowych funkcji produktu. „Badania jednoznacznie pokazują, jak wielki wpływ na rozwój językowy i poznawczy dzieci ma regularne czytanie im na głos. Cieszymy się, że możemy wspierać projekt, który nie tylko stawia na edukację, ale także odpowiada na współczesne wyzwania, dbając o zdrowy rozwój dzieci w cyfrowym świecie” – powiedział partner Simpact Ventures Krzysztof Grochowski.
Asseco: Sfinalizowało przejęcie 51% udziałów w spółce Infocomp z Torunia, specjalizującej się w zaawansowanych usługach outsourcingu informatycznego i procesowego systemów szpitalnych, podał „Puls Biznesu”.
Prime ASI: Maciej Zientara – założyciel Supernova Group,uznany inwestor oraz ekspert w obszarze AI – objął ponad 6 mln akcji Prime ASI, stając się jednym z kluczowych udziałowców funduszu. „Widzę w Prime ASI ogromny potencjał i unikalne kompetencje, które wystarczy uporządkować i skoncentrować na kluczowych przewagach. Chcę być katalizatorem i gwarantem realizacji deklarowanej strategii, a także aktywnie uczestniczyć w synergii i ko-inwestycjach” – powiedział Zientara.
BR-AG: Spółka dostarczająca rozwiązania z obszarów Regulatory Technology oraz Supervisory Technology, została przejęta przez Regnology Germany GmbH – globalnego lidera tych segmentów. CMT Advisory był doradcą M&A po stronie Sprzedającego.
MCI Capital: MCI Management sp. z o.o., podmiot związany z prezesem MCI Capital, sprzedał 115,9 tys. akcji po 22 zł.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Wasko: Oferta Wasko, warta maksymalnie 16,77 mln zł netto (20,62 mln zł brutto), została wybrana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w postępowaniu na „Utrzymanie systemów bezpieczeństwa i urządzeń obsługi tunelu w ciągu drogi ekspresowej S7 w m. Naprawa wraz z przynależną infrastrukturą i obsługą Centrum Zarządzania Tunelem”, podała spółka. Termin realizacji zamówienia wynosi 36 miesięcy.
XTPL: Tajwański Urząd Własności Intelektualnej udzielił patentu na wynalazek XTPL pn. „Method of filling a microcavity with a polymer material, a filler in a microcavity, and an apparatus for filling a microcavity on or in a substrate with a polymer material”, podała spółka.
XTB: Wprowadza wirtualne portfele z kartą wielowalutową na kolejnych rynkach Europy, podała spółka. W styczniu fintech udostępnił ją w Rumunii, Słowacji, Niemiec oraz Francji. W najbliższych tygodniach wśród rynków, na których pojawi się wirtualny portfel będą m.in. Włochy, Hiszpania, Polska oraz Wielka Brytania.
Orange: Orange Polska i Polski Światłowód Otwartyzawarły umowę, dzięki której Orange może oferować swoje usługi światłowodowe na sieci FTTH (Fiber To The Home, czyli światłowód doprowadzony bezpośrednio do domu użytkownika) docelowo dla 120 tys. gospodarstw domowych, podała spółka.
Creotech Instruments: Zawarł umowę z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) na opracowanie kluczowych komponentów pozwalających na połączenie naziemnych prywatnych sieci 5G w technologii mmWave z satelitarną komunikacją 5G NTN (Non-Terrestrial Networks), podała spółka. Wartość kontraktu wynosi 0,6 mln euro, z czego 80% tej kwoty, czyli 0,5 mln euro, stanowi dofinansowanie.
Żabka: Grupa udostępni reklamodawcom nowe narzędzie Żabka Ads – Shopper-Driven Media, pozwalające na docieranie do odbiorców, codziennie dokonujących zakupów w sklepach Żabka, podała spółka. Dzięki infrastrukturze cyfrowych nośników, których jest już ponad 1500, klienci na ekranach będą mogli zobaczyć już nie tylko oferty produktowe, ale i usługi, informacje o wydarzeniach, czy np. akcjach społecznych. Kampanie będą mogły być prowadzone ogólnopolsko i lokalnie.
Revolut: Udostępnił nową usługę: bezprowizyjne plany inwestycyjne ETF (fundusze indeksowe). Produkt w krajach EOG (Europejski Obszar Gospodarczy), w tym w Polsce, dostarcza podmiot Revolut Securities Europe UAB, podała firma.
Pfeifer & Langen Polska: Podpisał umowę na wdrożenie rozwiązania Comarch EDI KSeF która pomoże usprawnić proces wymiany dokumentów oraz zapewnić pełną zgodność z nowymi przepisami. Korzystając z Comarch EDI KSeF, producent cukru może liczyć też na zwiększoną transparentność przepływu faktur oraz optymalizację procesów AP/AR.
Symfonia: Dostawca oprogramowania dla MŚP oraz administracji publicznej i Akademia Leona Koźmińskiego ogłosili partnerstwo. Firma zapewni studentom i wykładowcom wymianę wiedzy, wsparcie merytoryczne i dydaktyczne oraz inicjatyw ukierunkowanych na rozwój. W programie studiów znajdzie się flagowy produkt HR-owy Symfonii. „Praktyczna edukacja, oparta na współpracy z wiodącymi firmami, takimi jak Symfonia, daje naszym studentom kompetencje, które są kluczowe na współczesnym rynku pracy. Wierzymy, że ścisła współpraca uczelni z sektorem prywatnym jest kluczem do kształtowania przyszłych liderów HR i biznesu” – powiedział Paweł Korzyński, kierownik Katedry ZZL, prorektor ds. badań i rozwoju kadry z Akademii Leona Koźmińskiego.
Mastercard: Po raz 13. jest partnerem Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i 8. rok z rzędu udostępnia pomagającym eSkarbonkę – narzędzie do wygodnego i bezpiecznego kwestowania online. eSkarbonkę napędzaną przez Mastercard może założyć każdy – zarówno osoby prywatne, jak i instytucje czy firmy. W tym roku już ponad 68 tys. pomagających skorzystało z eSkarbonki, łącznie zasilając ją kwotą ponad 5 mln zł. Zebrane tym razem środki będą przeznaczone na onkologię i hematologię dziecięcą.
Samsung: Zaprezentował smartfony Galaxy S25 Ultra, Galaxy S25+ i Galaxy S25. „Możliwości Galaxy AI w najnowszej serii Galaxy S25 osiągają nowy poziom dzięki niezawodnemu inteligentnemu przetwarzaniu danych w urządzeniu, możliwościom fotograficznym z wykorzystaniem silnika ProVisual nowej generacji i wyjątkowej wydajności platformy mobilnej Snapdragon 8 Elite dla Galaxy” – czytamy w komunikacie.
InPost: Grupa przedłużyła umowę sponsorską z Natalią Bukowiecką – multimedalistką olimpijską i gwiazdą światowej lekkiej atletyki. Natalia jest rekordzistką Polski w biegu na 400 m, mistrzynią Europy w biegu na 400 m (Rzym 2024), a także brązową medalistką olimpijską w biegu na 400 m (Paryż 2024).
VeloBank: To pierwsza instytucja sektora finansowego w Polsce, która umożliwia swoim klientom skonfigurowanie Click to Pay w bankowości elektronicznej. W bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej VeloBanku należy aktywować usługę Click to Pay i dodać swoją kartę płatniczą (lub karty), a następnie zweryfikować dane oraz zaakceptować wymagane zgody. Klient całą operację potwierdza PIN-em, po czym usługa Click to Pay staje się aktywna i gotowa do użycia. Z Click to Pay można skorzystać u wielu sprzedawców online w Polsce i na całym świecie.
PKO BP: Wprowadzi od 6 maja zmiany w regulaminie bankowości elektronicznej, by dodatkowo zwiększyć bezpieczeństwo transakcji w internecie. M.in. wprowadzi dzienny limit domyślny i maksymalny limit na przelewy w serwisie internetowym iPKO. Klient będzie mógł samodzielnie w serwisie iPKO obniżyć limit dzienny lub podwyższyć go do limitu maksymalnego. Od 6 maja domyślny limit dzienny od 6 maja wyniesie 10 tys. zł. Jeśli klient miał wcześniej ustawiony wyższy limit, bank automatycznie obniży mu go do tej kwoty. Klient będzie mógł go podnieść do wysokości maksymalnego limitu dziennego (do 300 tys. zł).
Google: Od 20 stycznia Gemini Live jest dostępne w większej liczbie języków, w tym w języku polskim. W ciągu kilku dni Gemini Live będzie dostępny dla wszystkich użytkowników aplikacji Gemini. W zeszłym roku Google udostępnił Gemini Live, umożliwiając ludziom swobodne, naturalne rozmowy z Gemini w języku angielskim.
PKO BP: Najnowsza wersja aplikacji PKO Junior daje młodym klientom PKO Banku Polskiego możliwość płacenia telefonem za pomocą BLIK-a zbliżeniowego. Z rozwiązania skorzystają dzieci, które skończyły 6 lat i mają telefon z systemem Android oraz włączoną funkcję NFC. Rodzic ustala limity i kontroluje wydatki dziecka w swoim serwisie internetowym iPKO.
Orange Polska: Jako pierwszy operator w Polsce, udostępnił urządzenie z najszybszą na rynku technologią bezprzewodową Wi-Fi 7. Oferta jest dostępna w 39 miastach, docierając do ok. 2,5 mln gospodarstw domowych i firm. Wi-Fi 7 to najnowsza, zaawansowana technologia i kolejny krok w łączności bezprzewodowej. Umożliwia korzystanie z wielogigabitowych prędkości w domowej sieci, zapewniając stabilność i lepszą wydajność.
Deloitte: Fundacja Deloitte we współpracy z Ukraińskim Hubem Edukacyjnym rozwijają platformę Lingva Polska. Bezpłatna platforma do nauki języka polskiego została uzupełniona o kolejne poziomy zaawansowania, nowe funkcjonalności i elementy grywalizacji, a pracownicy Deloitte nagrali setkę nowych dialogów wzorowanych na sytuacjach z życia codziennego, które uzupełniły materiały edukacyjne.
Alior Bank: Zakończył wdrożenie nowoczesnej sieci SD-WAN oraz Wi-Fi Plus we wszystkich 180 oddziałach i centralach w Polsce. Projekt, oparty na nowoczesnych rozwiązaniach sieciowych Cisco, został zrealizowany przez Integrated Solutions.
Orange: Dzięki przeniesieniu numeru do operatora można zyskać: abonament komórkowy 5G i smartfon 5G razem już od 60 zł miesięcznie z rabatami. Do domu polecany jest ultraszybki światłowód z abonamentem pół roku za darmo, Netflixem na 6 miesięcy w prezencie i Pakietem Eleven bezpłatnie przez 2 lata i smartfony w korzystnych cenach dla klientów indywidualnych i biznesu.
PLL LOT: Rozpoczęły współpracę z PayPo. Od teraz podróżujący mogą wygodnie odroczyć płatności za zakupione bilety lotnicze. Współpraca LOT-u i PayPo odbywa się za pośrednictwem Adyen – platformy technologii finansowych, wybieranej przez rynkowych liderów, oferującej popularne metody płatności z całego świata. Zainteresowanie podróżami wśród Polaków rośnie – w 2024 roku samo Lotnisko Chopina obsłużyło rekordową – ponad 21 milionów – liczbę pasażerów. Podróżni mogą płacić za bilety za pomocą płatności odroczonych PayPo.
Plus: W ofercie Na Kartę pojawiła się oferta, jakiej do tej pory na polskim rynku nie było. Osoby, które wybiorą nowy pakiet 100 GB, będą mogły skorzystać z bezkonkurencyjnej promocji, w której otrzymają dodatkowe 9000 GB na przestrzeni całego roku.
SALESmanago: Wprowadza nowe rozwiązanie pozwalające tworzyć spersonalizowane rekomendacje oparte na interakcjach i preferencjach klientów. Recommendation Architect stanowi część szerszej strategii SALESmanago polegającej na zastąpieniu rozproszonych rozwiązań martech zintegrowanym zestawem narzędzi personalizacji. W kolejnych miesiącach firma planuje rozbudować je o dokładne analizy pozwalające sprzedawcom dogłębnie zrozumieć zachowania klientów i o funkcje umożliwiające sortowanie i dopasowywanie rekomendacji z jeszcze większą precyzją.
ZTE: Wprowadził na rynek zestaw montażowy, który umożliwia umieszczenie routera zewnętrznego ZTE MC889 5G nawet na gładkiej szybie!
DXC Technology: Ogłosiła rozszerzenie partnerstwa z Ferrari, które zakłada współpracę nad kolejnymi generacjami zaawansowanych systemów informacyjno-rozrywkowych w modelu F80. Nowe rozwiązania mają zapewnić kierowcom jeszcze lepsze doświadczenia z jazdy oraz intuicyjny dostęp do funkcjonalności Ferrari.
iTaxi, Grupa Polenergia: Zawarły partnerstwo, które ma na celu stworzenie bardziej zintegrowanego i efektywnego systemu zeroemisyjnego przewozu osób poprzez udostępnienie elektrycznej flocie iTaxi dostępu do rozbudowanej infrastruktury ultraszybkich stacji ładowania w Warszawie. Inicjatywa jest elementem szeroko zakrojonej strategii iTaxi, ukierunkowanej na rozwój inteligentnych rozwiązań w mobilności i zrównoważonych technologii transportowych.
Lenovo: Przedstawiło nowe rozwiązania i sprzęt, które mają ułatwić uczniom i nauczycielom łączenie się i współpracę oraz umożliwić pracę z dowolnego miejsca. Wśród nowości w ofercie Lenovo są nowe laptopy z systemem Windows 11 lub ChromeOS zaprojektowane tak, aby wspomagać uczniów i nauczycieli w cyfrowej nauce, a także wykorzystywać potencjał aplikacji opartych na generatywnej sztucznej inteligencji.
Canon: Zaprezentował aplikację, która przyspiesza dopasowanie kolorów Camera Colour Matching przeznaczoną dla modelu CR-N700.
Raben: Międzynarodowa grupa logistyczna we współpracy z SD Worx Poland wdrożyła platformę szkoleniową SAP SuccesFactors LMS. Umożliwia ona pełną konfigurację procesu szkoleniowego pracownika oraz przygotowanie grupy obiektów szkoleniowych czy rodzajów szkoleń. W jego ramach można także udostępnić programy szkoleń, ankiety ewaluacyjne, materiały do nauki, certyfikaty, programy cykli. Rozwiązanie jest zintegrowane z wykorzystywanymi wcześniej platformami szkoleniowymi, oprogramowaniem Microsoft Teams oraz rozwiązaniami kadrowymi, w tym autorskimi narzędziami SD Worx Poland. Nowe rozwiązanie integruje dotychczas używane narzędzia szkoleniowe, a korzystać z niego będzie docelowo 4500 tysiąca osób.
Traficar: Firma wkroczyła na rynek mikromobilności, wprowadzając do swojej krakowskiej floty hulajnogi elektryczne. Uruchomiono także nową usługę Traficar Spot, która umożliwia użytkownikom zamówienie podstawienia samochodu na wybraną lokalizację (Spot), we wskazanym dniu i godzinie. Dodatkowo, zgodnie ze zmianami zapowiedzianymi pod koniec roku, od stycznia 2025 marka obniżyła cenę za kilometr w ofercie „Na ile chcesz” dla samochodów miejskich z 2,09 zł do 1,69 zł.
Źródło: ISBnews