Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 3-7 marca.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Liczba internautów: Liczba internautów wyniosła 29,7 mln zarówno w styczniu, jak i w lutym 2025 r., przy czym liczba użytkowników (real users) Grupy Google sięgnęła odpowiednio: 29,13 mln i 28,91 mln, Grupy Meta Platforms – 26,35 mln i 26,19 mln, a Grupy Allegro – 22,38 mln i 21,69 mln, wynika z Mediapanelu Polskiego Badania Internetu.
Finanse i IT: Zarządzanie rentownością to największe wyzwanie w obszarze finansów według 48% przedstawicieli 100 firm z sektora IT badanych przez fintech Ebury i związek polskich firm technologicznych SoDA. Dla 77% firm IT środki własne pozostają głównym źródłem finansowania, zaś 9% firm zadeklarowało, że rozważa finansowanie przez fundusz VC i inwestorów prywatnych.
E-płatności: Ośmiu na dziesięciu Polaków (80%) regularnie płaci w sklepach stacjonarnych kartą, telefonem lub kodem BLIK: kartą do konta (41%) lub kartą kredytową (13%), telefonem z wykorzystaniem portfela cyfrowego (12%), telefonem z wykorzystaniem BLIK-a zbliżeniowego (7%), kodem BLIK (5%), zegarkiem lub opaskę płatniczą (1%), wynika z badania Banku Millennium.
Scale-upy: Unijne firmy scale-up (czyli przechodzące do etapu skalowania działalności) pozyskały średnio o 50% mniej kapitału niż ich amerykańskie odpowiedniki w ciągu ostatnich 10 lat, wynika z danych Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI).
E-Doręczenia: Liczba założonych skrzynek e-Doręczeń wynosi ponad 800 tys., odnotowano również ponad 1 mln nadanych i odebranych w pełni online cyfrowych listów poleconych, podała Poczta Polska.
E-płatności: Portfele mobilne to dla 45% polskich respondentów jedna z ulubionych metod płatniczych w sklepach stacjonarnych; 6 na 10 ankietowanych regularnie korzysta z aplikacji mobilnych, za pomocą których wyszukuje i kupuje produkty online, wynika z badania Mastercard. Polacy pozytywnie postrzegają stokenizowane płatności, określając je jako najszybszą (60%) i najwygodniejszą (19%) metodę płatności.
E-commerce: Sprzedaż sklepów internetowych wzrosła o 16,6% r/r do 39,3 mld zł w r.obr. 2023/2024, wynika z danych Dun & Bradstreet dla „Rzeczpospolitej”. „Dane finansowe pokazują, jak dynamicznie rozwijał się polski sektor e-commerce. W latach 2019/2020 sprzedaż wzrosła o 58%, w latach 2020/2021 o 43,4%, a w latach 2021/2022 o blisko 30%” – powiedział Tomasz Starzyk, rzecznik Dun & Bradstreet Poland.
E-usługi KAS: Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) planuje usprawnić proces płatności w serwisie e-US tak, aby klienci mogli wygodnie wpłacać podatki korzystając z różnych narzędzi, w tym z płatności kartą. Termin wdrożenia płatności kartą płatniczą zaplanowano na marzec 2025 r. Także na ten miesiąc zaplanowano wdrożenie nowej usługi w ramach Multikanałowego Centrum Komunikacji – wideorozmowę.
Integracja IT: Choć większość firm (79%) korzysta z 5 różnych systemów, 22% z nich posiada pełną integrację, wynika z badania SW Research na zlecenie Mizzox. Co więcej, blisko 40% pracowników spędza ponad 30 minut dziennie na samym przenoszeniu informacji między systemami (w tym 18% między 30-59 minut, a pozostali nawet powyżej godziny), co przekłada się na znaczące straty w produktywności.
Transformacja cyfrowa: Transformacja cyfrowa stała się priorytetem dla większości producentów, a w 2024 roku 30% budżetów operacyjnych przeznaczono na technologie, wynika z raportu Deloitte „2025 Manufacturing Industry Outlook”. Polskie przedsiębiorstwa coraz chętniej inwestują w chmurę obliczeniową i sztuczną inteligencję (AI), które wraz z integracją systemów IT i OT usprawniają zarządzanie danymi. Wzrost znaczenia AI i rzeczywistości rozszerzonej dodatkowo wspiera automatyzację procesów oraz efektywne szkolenie pracowników, zwiększając konkurencyjność firm.
Cyberbezpieczeństwo: Trzech na czterech Polaków otwiera linki lub załączniki, gdy uważa, że ich nadawca jest wiarygodny, wynika z badania firmy Sophos. Trwający okres składania PIT-ów to zarazem czas wzmożonej aktywności cyberprzestępców. Podszywając się np. pod urzędy skarbowe wykorzystują oni pośpiech i nieuwagę użytkowników w celu pozyskania ich poufnych danych osobowych. 65% Polaków uważa, że potrafi rozpoznać phishing, ale 28% nie jest tego pewnych. Osoby po 55. roku życia są znacznie mniej pewne swoich umiejętności rozpoznawania fałszywych wiadomości. Oszuści wywierają presję czasową, straszą negatywnymi konsekwencjami lub obiecują szybki zwrot podatku.
Ranking firm IT: „Financial Times” we współpracy ze Statista opublikował najnowszy ranking FT1000, zestawiający najszybciej rozwijające się firmy w Europie. Wśród nich jest prawie 40 firm z Polski. Jedną z polskich spółek, która znalazła się w zestawieniu FT1000 już po raz czwarty są Hostersi z sektora IT. Firma może się pochwalić skumulowanym rocznym wskaźnikiem wzrostu na poziomie 47,1%. „To dla nas ogromne wyróżnienie i dowód na to, że konsekwentny rozwój oraz inwestycje w nowe technologie i zespół przynoszą efekty. Jesteśmy na rynku, który jest skazany na sukces. Wszystkie nowe technologie, w tym AI, mają swój komponent chmurowy. Chcemy pomagać wszystkim tym firmom, które szukają specjalistycznej wiedzy z zakresu transformacji cyfrowej, zarówno w Polsce, jak i za granicą” – powiedział Paweł Satalecki, chief commercial officer w Hostersach. W zestawieniu FT1000 nie zabrakło również innych przedstawicieli branży IT, takich, jak Solid Studio, specjalizującego się w rozwiązaniach dla sektora e-mobility. Co ciekawe, zarówno Hostersi, jak i Solid Studio znajdują się w portfelu funduszu inwestycyjnego bValue Fund. Na szczycie rankingu znalazła się polska spółka Menlo Electric – dostawca paneli fotowoltaicznych i inwerterów.
Aplikacje: Polskie firmy wydają średnio 4000 zł miesięcznie na rozproszone narzędzia, jednak wciąż nie wykorzystują ich pełnego potencjału, wynika z badania przeprowadzonego przez Mizzox. 22% przedsiębiorstw w pełni zintegrowało swoje systemy, podczas gdy 8,4% nadal ręcznie przenosi wszystkie dane. Choć dotychczas sporo mówiło się o czasie traconym na dublowanie czynności, dane pokazują, że to zaledwie część znacznie większego problemu, który przekłada się również na konkretne straty finansowe, skomentował Mizzox.
Cyberbezpieczeństwo: Przedsiębiorstwa potrzebują średnio ponad 190 dni na wykrycie naruszenia danych w swoich strukturach, wynika z badania IBM. Eksperci z firmy Progress zauważają, że czas ten może zostać zredukowany nawet do 1 godziny dzięki analizie ruchu sieciowego bazującej na sztucznej inteligencji. Rozwiązania takie pozwalają firmom na identyfikowanie anomalii w ruchu sieciowym wskazujących na próby przeprowadzania ataków; automatyczną reakcję na wykryte zagrożenie; oszczędzenie średnio 2,2 mln USD w porównaniu z przedsiębiorstwami, które nie korzystają ze wsparcia AI w procesach związanych z cyberbezpieczeństwem.
Fintech: Polscy przedsiębiorcy, choć akceptują coraz więcej metod płatności, w tym zbliżeniowe, mobilne czy BNPL, a także korzystają z mobilnych POS, wciąż borykają się z brakiem integracji kanałów sprzedaży, wynika z badania Adyen Retail Report 2024. Tymczasem zapotrzebowanie na omnichannel jest wysokie – chciałoby go doświadczać 63% konsumentów. „O tym, jak może to być ważne świadczy fakt, że 56% firm, które w 2024 roku zdecydowały się połączyć swoje systemy backend, odnotowało wzrost sprzedaży. Model omnichannel, polegający na bezproblemowym przechodzeniu pomiędzy kanałami sprzedaży, staje się powoli standardem. Konsumenci oczekują, że sprzedawcy dopasują się do ich sposobu robienia zakupów oraz umożliwią dokonywanie zwrotów bez względu na to, jak towar został zakupiony. Integracja systemów, którą umożliwia strategia unified commerce, to naturalna odpowiedź na te potrzeby. Z danych wynika, że 56% firm, które zintegrowały swoje systemy płatności i logistykę, doświadczyły wzrostu sprzedaży, co tylko potwierdza efektywność takiego rozwiązania” – powiedział Matouš Michněvič, country mananer Adyen CEE.
Delivery: 83% partnerów kurierskich działających na terenie Polski preferuje model niezależnych wykonawców niż tradycyjną formę zatrudnienia, wynika z badań Copenhagen Economics na zlecenie Wolt. Atut takiej współpracy z platformami stanowi elastyczność w wyborze godzin pracy czy podejmowanych zadań – 76% respondentów deklaruje, że zrezygnowałoby z dostarczania zakupów i posiłków, gdyby taką dowolność utraciło. „Szacuje się, że dyrektywa o pracy platformowej obejmie w Unii ponad 40 mln osób. Kluczowe jest zatem, aby uważnie słuchać potrzeb osób bezpośrednio zaangażowanych w proces jej wdrażania. Dlatego w Wolt zrealizowaliśmy we współpracy z Copenhagen Economics szerokie badanie opinii wśród partnerów kurierskich działających w 23 krajach, spośród których 17 należy do Unii Europejskiej. Na poziomie międzynarodowym wnioski są takie same – kurierzy nie chcą rezygnować z elastycznego modelu współpracy z platformami. Aż 81% uważa, że nowe przepisy nie powinny wymuszać takiej zmiany” – wyjaśnia Veronika Bush, szefowa ds. polityki publicznej na Europę Środkowo-Wschodnią i kraje bałtyckie w Wolt.
HR: Ponad połowa (51%) liderów biznesowych na świecie obawia się luki kompetencyjnej w przyszłości, a 32% jest przekonanych, że ich organizacja posiada umiejętności niezbędne do osiągnięcia długoterminowego sukcesu, wynika z raportu „The Global State of Skills” autorstwa Workday, Inc. – platformy AI do zarządzania ludźmi i finansami. Ośmiu na dziesięciu (81%) liderów zgadza się, że przyjęcie podejścia opartego na umiejętnościach napędza wzrost gospodarczy poprzez poprawę produktywności, innowacyjności i zwinności organizacyjnej. Ponad połowa (55%) organizacji na całym świecie rozpoczęła przejście do modelu zarządzania talentami opartego na umiejętnościach, a kolejne 23% planuje rozpocząć ten proces w tym roku. Poza wpływem na biznes, strategie oparte na umiejętnościach mogą pomóc zlikwidować luki w dostępie do możliwości zawodowych. Wśród kluczowych korzyści wdrożenia takiego podejścia liderzy wymieniają szerszy dostęp pracowników do ofert pracy (82%), większą równość w miejscu pracy (72%) oraz niższy poziom bezrobocia (61%).
E-commerce: Wartość sektora e-commerce w Polsce ma osiągnąć 192 mld zł do 2028 roku, co oznacza średni roczny wzrost o 12%, wynika z raportu „E-commerce w Polsce: konkurencja i rosnące oczekiwania napędzają rozwój”. „Rynek e-commerce w Polsce i na świecie wchodzi w nową fazę rozwoju, kształtowaną przez technologie, zmieniające się oczekiwania konsumentów oraz nowe modele biznesowe. Pomimo wyzwań związanych z inflacją, konkurencją i oczekiwaniami klientów, perspektywy dla branży pozostają optymistyczne. Kluczowym czynnikiem sukcesu będzie umiejętność adaptacji do dynamicznych zmian, inwestycje w technologie oraz budowanie zaufania i lojalności klientów” – ocenił Łukasz Łukasiewicz, operations manager SwipBox Polska.
AI: Ponad 42% firm działających w Polsce wdrożyło sztuczną inteligencję, wynika z badania Navigator przeprowadzonego przez SD Worx. Plasuje nas to w czołówce 18 objętych raportem europejskich krajów. Jednocześnie jedna na pięć osób obawia się, że sztuczna inteligencja może zastąpić ją w większości zawodowych zadań. Wśród najbardziej zagrożonych wyparciem z rynku przez nieumiejętnie i nieetycznie stosowaną technologię grup społecznych są kobiety, stwierdzono w informacji. „Narażone na negatywny wpływ AI – a taki może mieć miejsce, jeśli technologia jest stosowana nieodpowiedzialnie i nieetycznie, czyli zamiast być narzędziem dla pracowników, próbuje się nią ich zastąpić – są te zawody, gdzie dominują osoby ze specjalistycznym i wyższym wykształceniem. A więc właśnie kobiety, które statystycznie częściej mają takie kompetencje. Ale posiadana przez nie wiedza i doświadczenie pozwalają im się łatwiej adaptować do nowych warunków rynku pracy i zdobywać nowe umiejętności” – powiedziała Teresa Olszewska, dyrektor zarządzająca europejską firmą SD Worx SAP Solutions.
GenAI: W 2024 roku 8% banków rozwijało rozwiązania oparte na generatywnej AI w sposób systematyczny, podczas gdy 78% stosowało podejście taktyczne, wynika z badania IBM IBV. W miarę przechodzenia od fazy pilotażowej do pełnej implementacji, coraz więcej instytucji finansowych redefiniuje swoją strategię rozwoju usług, uwzględniając w niej także agentową AI. Dotychczasowy trend konwergencji sektora bankowego ustępuje miejsca coraz większym różnicom w wynikach finansowych poszczególnych graczy.
Finanse: Umiejętnie oszczędzają, częściej korzystają z BLIK-a i więcej niż mężczyźni wydają na zdrowie oraz urodę – tak przedstawia się Finansowy Portret Polek, na podstawie danych przeanalizowanych przez VeloBank. Kobiety rzadziej sięgają też po produkty kredytowe, a częściej w ich finansowym koszyku znajdują się konta oszczędnościowe. Parząc jednak na wysokość ich depozytów i przelewy wynagrodzeń, nadal przewaga dotyczy mężczyzn.
Social media: Wśród nieco ponad 600 twórców internetowych, którzy wzięli udział w ankiecie Imker dot. ekonomii twórców i twórczyń w Polsce, 74% stanowią kobiety. 60% respondentek i respondentów zarabia na swojej działalności internetowej. Co czwarty respondent – mężczyzna zarabia na swoje działalności powyżej 10 tys. zł, podczas gdy na takie zarobki może liczyć zaledwie 12% respondentek.
Cyberbezpieczeństwo: Co druga osoba w wieku 40+ miała styczność z przestępczością w sieci – wynika z drugiej fali badań zleconych przez Bank Pocztowy w ramach programu edukacyjno-społecznego „Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta”. 53% badanych wskazało z kolei, że kiedykolwiek zetknęło się z próbą oszustwa – to o 11 pkt proc. więcej niż rok temu. Wśród metod oszustw, z którymi respondenci lub ich bliscy mieli osobiście do czynienia, najbardziej popularna była metoda „na dopłatę do paczki” (21%) oraz „na wnuczka”, „na pracownika banku” i „na sprzedaż na popularnym portalu” (po 13%). Coraz więcej szybkich zakupów realizowanych przez Polaków online, to także potencjalna okazja dla cyberprzestępców, bazujących często na ludzkim pośpiechu w procesie zakupowym. Jak pokazuje badanie przeprowadzone na zlecenie Banku Pocztowego przez SW Research, liczba osób deklarujących kontakt z oszustem finansowym znacząco wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem. 53% respondentów przyznało, że miało do czynienia z próbą oszustwa. Liczba aktywnych osób w wieku 40+ , które miały styczność z przestępczością w sieci wzrosła do 57% z 44% w pierwszej fali badania.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
BFG: Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG) przyjął strategię na lata 2025-2030, w której planuje m.in. wzmocnienie swojej zdolności do reagowania na zagrożenia w sektorze finansowym, wdrożenie nowoczesnych technologii (w tym rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji), pogłębienie cyfryzacji, zwiększenie efektywności operacyjnej Funduszu i wdrożenie elektronicznego systemu wypłat środków gwarantowanych, podał Fundusz.
Scanway: Zamierza wkrótce rozpocząć komercjalizację nowego projektu Hydra – modułowego systemu wizyjnego, który zwiększa automatyzację w przemyśle, podała spółka.
PTWP: Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości (PTWP) osiągnęło 3,8 mln zł skonsolidowanego zysku netto i 9,1 mln zł zysku EBITDA w 2024 r., podała spółka, powołując się na wstępne dane.
Mollie: Dostawca usług finansowych Mollie ogłosił wejście na polski rynek, podała spółka. Mollie podało, że dostrzega ogromny potencjał Polski jako jednego z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie.
Asseco BS: Backlog Asseco Business Solutions (Asseco BS) na 2025 rok wynosił na koniec ubiegłego roku 306,8 mln zł, co oznaczało wzrost o 9,7% r/r, poinformował członek zarządu i dyrektor finansowy Mariusz Lizon.
InPost: Zrefinansował swoje dotychczasowe zadłużenie, zwiększając łączną kwotę finansowania do 4,2 mld zł z 2,75 mld zł, podała spółka.
Asseco BS: Asseco Business Solutions odnotowało 115,03 mln zł jednostkowego zysku netto w 2024 r. wobec 95,03 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
mPay: Liczba użytkowników aplikacji mPay wynosiła 1,741 mln na 28 lutego 2025 r., co oznacza wzrost o 16,8% r/r, podała spółka. W stosunku do poprzedniego miesiąca liczba kont wzrosła o 20 tys.
mPay: Przekroczyło 1 mln zł udzielonych wraz z partnerami pożyczek przez pierwsze dwa miesiące 2025 roku, co oznacza wzrost o 63% r/r, podała spółka.
Wasko: Odnotowało 3,8 mln zł skonsolidowanego zysku netto w IV kw. 2024 r. wobec 13,97 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Movie Games VR: Zdecydował o zmianie przedmiotu działalności i opracował kluczowe kierunki rozwoju – planuje podjęcie współpracy z specjalistami w zakresie genetyki oraz szerokie zastosowanie zaawansowanej sztucznej inteligencji, podała spółka.
Carrefour Polska: Podpisał list intencyjny z GS1, zobowiązując się do wdrożenia kodów 2D na produktach marki własnej. Sieć planuje w najbliższych miesiącach wprowadzenie pierwszych produktów wykorzystujących nowe kody w Polsce oraz przystosowanie wszystkich swoich kas do ich odczytywania do końca 2027 roku. Celem Carrefour jest wykorzystanie nowej technologii do przyspieszenia obsługi i podniesienia komfortu klientów na zakupach, a także zwiększenia skuteczności logistyki. „W najbliższych miesiącach planujemy wspólnie z GS1 wprowadzić do sprzedaży w naszych sklepach pierwsze produkty wyposażone w kody 2D. Dzięki nim będziemy mogli wdrażać kolejne innowacje w polskim handlu, m.in. w obszarze obsługi klienta czy współpracy z dostawcami” – powiedział Dyrektor Rozwoju Sprzedaży w Carrefour Polska Piotr Lubiewa-Wieleżyński.
Platige Image: Przechodzi na energię pochodzącą w 100% z odnawialnych źródeł. Nowym sprzedawcą energii elektrycznej dla firmy jest Respect Energy.
HONOR: Marka zaprezentowała swój nowy projekt HONOR PLAN ALFA. Podczas wydarzenia przedstawiono strategię, której celem jest przekształcenie firmy z producenta smartfonów w globalnego lidera rozwiązań AI. Trzyetapowy plan określa działania, jakie firma podejmie, aby kształtować nowy, inteligentny świat. Ogłoszono również szczegóły dotyczące nowych funkcji sztucznej inteligencji w urządzeniach mobilnych.
realme: Zaprezentowało na targach MWC 2025 swój trzyletni plan strategiczny, którego celem jest podwojenie globalnej bazy użytkowników przy jednoczesnym osiągnięciu sukcesu na rynku urządzeń ze średniej i wyższej półki. Debiutując na MWC, marka ogłosiła również globalną premierę smartfonów z serii realme 14 Pro i zaprezentowała najnowocześniejszą koncepcję smartfona z wymiennymi obiektywami.
Fortinet: W IV kwartale skutecznie zrównoważył wzrost przychodów i rentowność – marża operacyjna (inna niż GAAP) wzrosła o 720 punktów bazowych rok do roku, osiągając rekordowy poziom 39%. Tymczasem przychody zwiększyły się o 17%, poinformował powiedział Ken Xie, założyciel, prezes i dyrektor generalny Fortinet. „Nadal realizujemy naszą strategię inwestowania w szybko rozwijające się rynki Unified SASE i Security Operations, przy równoczesnym wzmacnianiu naszej pozycji w segmencie bezpiecznej infrastruktury sieciowej. Nasi klienci w coraz większym stopniu dostrzegają korzyści płynące z podejścia do SASE bazującego na usługach jednego dostawcy. Oczekujemy, że staniemy się liderem w tej dziedzinie, gdyż jesteśmy jedyną firmą, która natywnie rozwija wszystkie funkcje SASE w ramach ujednoliconego systemu operacyjnego FortiOS, który z powodzeniem łączy funkcje sieciowe i bezpieczeństwa” – dodał prezes.
Universal Music Polska: Jakub Barzak, ostatnio head of marketing w Onet Premium należącej do Grupy Ringier Axel Springer Polska obejmuje stanowisko director, head of Polydor Records Poland w Universal Music Polska.
Comarch: Aktualna dynamika portfela zamówień spółki jest 3-5% na plusie – poinformował wiceprezes.
XTB: Działu Marketingu wzmocnił Marek Kozłowski – manager, który realizował kampanie promocyjne dla największych polskich firm, m.in. PKO BP, jak i pracował w najbardziej cenionych agencjach reklamowych.
Vasco Electronics: W roku 2024 firma zwiększyła sprzedaż o 27% r/r, rozszerzyła działalność o sześć nowych rynków. Ponadto wprowadziła do oferty innowacyjny produkt – słuchawkę tłumaczącą Vasco Translator E1. W 2025 roku portfolio firmy powiększy się o urządzenie tłumaczące z funkcją klonowania głosu i tłumaczenia rozmów telefonicznych.
Zalando: Przewiduje przyśpieszenie wzrostu w tym roku, napędzane strategią ekosystemu. Prognoza na rok 2025: Oczekiwany wzrost GMV i przychodów w przedziale od 4% do 9%, wynikający z realizacji strategii ekosystemu Zalando w obszarach B2C i B2B. Przewidywany wzrost skorygowanego EBIT do poziomu pomiędzy 530 mln a 590 mln euro. Wyniki za rok 2024: Zarówno GMV, jak i przychody osiągnęły górny przedział prognoz, odnotowując wzrost odpowiednio o 4,5% i 4,2%. Skorygowany EBIT wyniósł 511 mln euro wobec poziomu 350 mln euro w roku poprzedzającym, przewyższając zaktualizowaną prognozę 440 – 480 mln euro. Wzrost liczby aktywnych klientów: w 2024 roku Zalando powróciło do zwiększania liczby aktywnych klientów, odnotowując wzrost o 4,5% i osiągając najwyższy jak dotąd poziom 51,8 mln.
ERLI: W 2024 platforma e-commerce odnotowała imponujący wzrost GMV o 67% i liczby transakcji o 66%, osiągając 1,23 mld zł i blisko 6 mln transakcji. ERLI przekroczyło próg 5 mln zarejestrowanych użytkowników, potwierdzając swoją pozycję jednego z najszybciej rosnących marketplace’ów w Polsce. Największy wpływ na ten sukces miała rozwijana aplikacja mobilna, która odpowiada już za 54% transakcji, a także rosnące zainteresowanie kluczowymi kategoriami, takimi jak Supermarket (+74%), Motoryzacja (+68%) czy Sport i Turystyka (+64%).
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Flexee: Pozyskał w najnowszej rundzie finansowania kolejnego inwestora – Macieja Dudę. Pozyskane w tej rundzie środki zostaną przeznaczone na dalszy rozwój technologii, podała spółka.
Sygnity: Rozpoczęło skup do 64 135 akcji własnych po cenie nie niższej niż 63 zł i nie wyższej niż 77 zł za jedną akcję poprzez zaproszenie do składania ofert, podała spółka. Akcje nabywane będą w celu wykonania zobowiązań wynikających z programów motywacyjnych obowiązujących w spółce i grupie kapitałowej. Rozpoczęcie przyjmowania ofert rozpocznie się 7 marca, a zakończy – 14 marca.
Kino Polska TV: Filmbox Iberia – spółka w 100% zależna od Kino Polska TV – zdecydowała o wypłacie dywidendy w wysokości 4,96 mln euro, która w całości trafi do spółki-matki, podała spółka. Dywidenda będzie miała pozytywny wpływ na wynik finansowy Kino Polska TV w 2025 r., podkreślono.
FixMap: Internet Union został kupiony przez Grupę FixMap, podała spółka. Internet Union została wyceniona na ponad 100 mln zł. Grupa FixMap zapłaciła 14,83 zł za akcję. FixMap zamierza docelowo przejąć 100% akcji Internet Union.
Grupa Pracuj: Nabyła 65,5% udziałów w spółce Kadromierz za ok. 20 mln zł z intencją zwiększenia udziałów do 100% w perspektywie kolejnych trzech lat, podała Grupa Pracuj. Akwizycja ta wpisuje się w strategię grupy zakładającą m.in. dynamiczny rozwój w obszarze HR Software, czyli oprogramowania dla branży HR oferowanego w modelu subskrypcyjnym. Dzięki przejęciu Kadromierza oferta Grupy Pracuj wzbogaci się o kolejne rozwiązania post-hire. Transakcja została sfinansowana ze środków własnych Grupy Pracuj.
Asseco BS: Asseco Business Solutions zarekomendował wypłatę dywidendy w wysokości 3,3 zł na akcję biorącą udział w dywidendzie, podała spółka. Ogólna kwota zysku netto za rok obrotowy 2024 przeznaczona na dywidendę wynosi 110,28 mln zł, przy czym kwota ta zostanie pomniejszona o iloczyn kwoty dywidendy na akcję oraz liczby akcji własnych spółki, które będą w posiadaniu spółki w dniu dywidendy. Pozostałą część zysku netto za 2024 r. rada nadzorcza, zgodnie z rekomendacją zarządu, proponuje przekazać na kapitał zapasowy.
Choice: Startup foodtech Choice pozyskał 1 mln euro od polskiego funduszu VC Smartlink, aby zintensyfikować rozwój w Polsce oraz ekspansję na nowe rynki, podała spółka.
KOMSA Poland: Fuzja Westcoast i ALSO nie obejmuje działalności KOMSA Poland, która pozostaje częścią grupy KOMSA AG i będzie nadal działać na polskim rynku jako niezależny dystrybutor ICT, podała spółka.
Ailleron: Spółka zależna Software Mind Inc. zawarła umowe nabycia pozostałych 30% udziałów w Virtual M oraz The Big Three 912 Inc.
Grupa WP: Konsorcjum grupy jest jednym z trzech podmiotów w drugim etapie procesu sprzedaży TVN, podał serwis VSquare. Do drugiego etapu przeszło trzech oferentów: konsorcjum z Wirtualna Polska jako liderem oraz Rafałem Brzoska, Michał Sołowow, Grzegorz Hajdarowicz (Gremi Media).
Dassault Systèmes: Poinformował, że jej spółka zależna Centric Software, lider rynku w obszarze zarządzania cyklem życia produktu (PLM), podpisała umowę przejęcia Contentserv, wiodącego dostawcy narzędzi do zarządzania informacją o produkcie (PIM) i doświadczeniem produktowym (PXM). Wartość transakcji wyniosła 220 mln euro. Centric Software dostarcza innowacyjne rozwiązania dla firm do planowania, projektowania, rozwoju, pozyskiwania, wyceny i sprzedaży produktów z takich kategorii jak odzież, dom, obuwie, artykuły sportowe, elektronika użytkowa, kosmetyki, żywność i napoje oraz produkty luksusowe.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Scanway: Zawarł kontrakt z Nara Space Technology z siedzibą w Korei Płd. dotyczący przeprowadzenia testów lotniczych pierwszej sztuki dostarczanego instrumentu obserwacji Ziemi, składającego się z dwóch teleskopów, pozwalających na obrazowanie Ziemi w paśmie widzialnym oraz podczerwonym w celu detekcji emisji metanu, podała spółka. Wartość umowy wynosi 285 100 USD. Wykonanie testów lotniczych przewidziane jest do końca III kwartału 2025 roku.
Play: Zwiększa prędkość swojego światłowodu do 8 Gb/s dla klientów indywidualnych oraz firm, podał operator.
Comarch: Wdrożył u siebie PLLuM-a – pierwszy polski otwarty duży model językowy, który swoją premierę miał przed tygodniem, podała spółka. Model wspiera pracę aplikacji ChatERP, asystenta AI użytkowników systemów Comarch ERP. Jest to jedna z pierwszych praktycznych implementacji PLLuM-a w rodzimym biznesie, podkreślono.
Kaczmarski Inkasso: Faktura.pl – najdłużej działająca na polskim rynku platforma do wystawiania faktur – nawiązała współpracę z firmą windykacyjną Kaczmarski Inkasso, partnerem Krajowego Rejestru Długów. Dzięki integracji obu systemów przedsiębiorcy korzystający z Faktura.pl zyskali dostęp do szybkiego i prostego zlecania windykacji online bezpośrednio z systemu księgowego. Dzięki temu mikro- i małe firmy mogą poprawić swoją płynność finansową.
VeloBank: Wprowadził do swojej aplikacji mobilnej nową funkcję opartą na sztucznej inteligencji wirtualną asystentkę Vela. Dzięki intuicyjnej obsłudze ułatwi klientom zarządzanie finansami, odpowiadając na pytania dotyczące ich produktów, salda konta, historii transakcji czy terminów spłat rat. Wirtualna asystentka pomoże wygenerować kod BLIK, zmienić limity transakcyjne na karcie albo szybko odnaleźć produkt lub usługę w apce. Vela będzie udostępniana dla klientów etapami.
AliExpress: Wprowadza w Polsce ofertę „Gwarancji Najlepszej Ceny” – nową funkcję, która umożliwia klientom dokonującym zakupów w kanale Big Save na AliExpress porównywanie cen na różnych platformach e-commerce i ubieganie się o zwrot różnicy, jeśli znajdą lepszą ofertę w ciągu siedmiu dni. Wcześniej klienci mieli na to 24 godziny.
Revolut: Przystąpił do ekosystemu FinTech Poland, platformy dialogu i współpracy skupiającej polskie firmy z obszaru innowacji finansowych. Założona w 2016 roku Fundacja FinTech Poland jest dziś największą w Polsce asocjacją firm z obszaru innowacji finansowych oraz niezależnym think tankiem specjalizującym się w cyfrowych finansach. Misją organizacji jest przyspieszenie rozwoju tego sektora w Polsce oraz budowa i umacnianie polskiego centrum finansowego nowej generacji.
Glovo: Nowa funkcja „Picks” pozwala tworzyć i udostępniać listy ulubionych restauracji. To największa zmiana w aplikacji od 2016 roku.
Plus: Ruszyła sprzedaż najnowszego iPhone’a 16e.
Lenovo: Na targach MWC 2025 firma zaprezentowała swoje najnowsze portfolio urządzeń biznesowych opartych na sztucznej inteligencji, obejmujące serie laptopów ThinkPad i ThinkBook nowej generacji, rozszerzone oprogramowanie i najnowsze rozwiązania zabezpieczające ThinkShield, a także przedstawiła wizjonerskie innowacje typu proof-of-concept.
Motorola: Wprowadza marcowe promocje na smartfony. Co tydzień wybrane modele dostępne będą w nowych cenach. Od 1 marca w pierwszej marcowej można kupić semi-flagowca motorola edge 50 pro. Lawendowy wariant kolorystyczny smartfona przeceniony został do 1899 zł – kosztuje więc o 1100 złotych mniej niż w dniu swojej premiery.
Cisco: Na MWC lider w dziedzinie technologii sieciowych i bezpieczeństwa, zaprezentował innowacyjne rozwiązania, które zmieniają sposób, w jaki dostawcy usług projektują i zarządzają swoimi sieciami. Cisco Agile Services Networking otwiera przed operatorami nowe możliwości – łączy zaawansowane układy routingowe Cisco Silicon One, zunifikowane oprogramowanie oraz integrację technologii IP i optyki. Pierwsi klienci, m.in. Arelion, Lumen oraz Reliance Jio, już odnotowali znaczną poprawę wydajności sieci, redukcję kosztów oraz wzrost jakości usług.
Samsung: Nowe smartfony z serii Galaxy A to pierwsze urządzenia oferujące rozwiązania Awesome Intelligence, zaawansowane funkcje aparatu oraz wyższy poziom trwałości Samsung zaprezentował najnowsze smartfony serii Galaxy A, czyli modele Galaxy A56 5G oraz Galaxy A36 5G.
F5: Zaprezentowało platformę F5 Application Delivery and Security Platform, pierwsze w branży rozwiązanie Application Delivery Controller (ADC, kontroler dostarczania aplikacji), które w ramach jednej platformy w pełni łączy wysokowydajne równoważenie obciążenia i zarządzanie ruchem z zaawansowanymi funkcjami bezpieczeństwa aplikacji oraz API. Dzięki tej platformie firma spełnia obietnicę stworzenia nowej generacji kontrolerów ADC – ADC 3.0 – zaprojektowanych specjalnie, aby sprostać wymaganiom nowoczesnych aplikacji opartych na AI.
Amazon Web Services (AWS): Ogłosił powstanie prototypowego chipu kwantowego Ocelot. Inżynierowie AWS przedefiniowali podstawy budowy chipu z dodawania większej liczby bitów kwantowych (kubitów) na skuteczniejszą korekcję istniejących szumów. Szacują, że to podejście przyspieszy ogólnodostępność komputerów kwantowych nawet o pięć lat.
mBank: Idea „technologii do usług” była kluczowa podczas tworzenia nowego www. Strona będzie szybciej się ładować dzięki temu, że jest zbudowana w chmurze a uproszczone treści pozwolą łatwiej znaleźć informacje. Strona powstała z myślą o urządzeniach mobilnych (mobile-first by design) i będzie udostępniona użytkownikom 9 marca. Bank podkreśla, że nie zmienia wyglądu strony logowania do serwisu bankowości internetowej.
nubia: W dniach 3-9 marca składany smartfon nubia Flip 5G kupicie w specjalnej cenie 1999 zł – to o 500 zł taniej. W okresie promocji, do każdego nabytego smartfona nubia Flip 5G można dokupić etui za 1 zł.
Vectra: Wprowadza nowe oferty bez długoterminowej umowy dla wszystkich głównych usług. Klienci mogą dopasować usługi do swoich potrzeb i sami decydować, jak długo chcą z nich korzystać.
T-Mobile Polska: Ponownie został partnerem głównym Polskiego Związku Tenisowego. Jedną z inicjatyw w 2025 roku będzie seria filmów edukacyjnych z udziałem Magdy Linette – ambasadorki projektu. Operator został też Partnerem Tytularnym konkursu T-Mobile KLUB ROKU Tenis 10. W T-Mobile ruszyła sprzedaż modeli jednego z najpopularniejszych producentów w Polsce – marki Hisense. Operator nie tylko powiększył w ten sposób swoje portfolio produktów, ale dodatkowo oferuje dwa popularne modele w wyjątkowo atrakcyjnych cenach.
Intel: Na targach MWC 2025 firma ogłosiła znaczące rozszerzenie zakresu wsparcia branżowego dla niedawno zaprezentowanych procesorów Intel Xeon 6 SoC i Xeon 6 E-cores dla ponad 50 klientów i partnerów. Oto kilka przykładów: AT&T, Ericsson, Vodafone, Samsung i Verizon wykorzystują procesory Intel Xeon 6 SoC, stworzone specjalnie do zastosowań sieciowych i brzegowych, aby zrewolucjonizować swoje sieci. Firma Verizon opracowuje serwer vRAN nowej generacji oparty na procesorze Intel Xeon 6, który podwoi moc obliczeniową sieci RAN i umożliwi większą efektywność energetyczną oraz niższy całkowity koszt posiadania. AT&T nawiązała współpracę z firmą Ericsson i Intel w celu zbudowania najbardziej otwartej, programowalnej i niezawodnej sieci RAN na świecie. W tym roku AT&T zacznie korzystać z procesorów Intel Xeon 6 SoC i programowalnej wirtualnej platformy sprzętowej RAN, aby umożliwić ciągły rozwój AI poprzez płynne aktualizacje oprogramowania.
HONOR: Podczas prezentacji HONOR PLAN ALFA globalna marka technologiczna ogłosiła, że jej flagowa seria HONOR Magic będzie objęta 7-letnim wsparciem obejmującym aktualizacje systemu Android oraz zabezpieczeń. Proces ten rozpocznie się w Europie od smartfona HONOR Magic7 Pro.
Samsung: We współpracy z Google opracowała technologię dźwięku 3D – Eclipsa Audio. Swój debiut odnotowała ona na tegorocznych targach CES, gdzie została wykorzystana w telewizorach Samsung. W 2023 r. Alliance for Open Media (AOM) – globalne konsorcjum, w skład którego wchodzą takie firmy jak Samsung, Google, Netflix, czy Meta – oficjalnie przyjęło Immersive Audio Model and Formats (IAMF) jako standard branżowy dźwięku 3D. Ten innowacyjny format dźwięku 3D, opracowany przez firmy Samsung i Google, jest obecnie dostępny pod marką Eclipsa Audio. Eclipsa Audio ustanawia wspólny protokół pomiędzy różnymi rodzajami treści multimedialnych i urządzeniami, które je odtwarzają.
Traficar: Dane spółki pokazują, że 1/4 wszystkich użytkowników aplikacji korzysta z samochodu przez minimum 120 minut w ramach jednorazowego wynajmu. Odpowiadając na tę potrzebę, lider carsharingu w Polsce wprowadza ofertę „Na godziny”. Nowa oferta wypełnia lukę między wynajmem na kilometry a wynajmem dobowym, zapewniając większy wybór i kontrolę nad wydatkami.
Hostinger: Firma usług hostingowych z Litwy wprowadza Hostinger Horizons – platformę opartą na AI, która nie tylko upraszcza, ale wręcz automatyzuje proces budowy aplikacji webowych. Polska jest jednym z kluczowych rynków dla Hostinger, a firma mocno stawia na jego rozwój, dostosowując swoje narzędzie do lokalnych potrzeb użytkowników i intensyfikując działania w regionie.
Nothing: Zaprezentowało serię Phone (3a), wzbogacając swoje urządzenia ze średniej półki o zaawansowane funkcje. Bazując na zainteresowaniu i dużej popularności Phone (2a), Nothing przedstawia zaawansowany system potrójnego aparatu z zoomem optycznym, potężny procesor Snapdragon, jaśniejszy, bardziej responsywny wyświetlacz oraz innowacje Nothing OS, takie jak Essential Space – wszystko to w dwóch wyjątkowo wyrafinowanych i futurystycznych wzorach.
zondacrypto: W kinach sieci Cinema City oraz Multikino w całej Polsce wystartowała kampania giełdy kryptowalut, obejmująca projekcję 30-sek. spotu w blokach reklamowych przed seansami oraz komunikację na nośnikach „offscreen” w holach kinowych. W roli ambasadorki zondacrypto występuje kolarka szosowa Katarzyna Niewiadoma, zwyciężczyni ubiegłorocznego żeńskiego Tour de France i zawodniczka zespołu Canyon//SRAM zondacrypto. Jest to pierwsza w Polsce kinowa kampania zondacrypto. Za planowanie i zakup mediów odpowiada agencja Point One. „To dla nas naprawdę wyjątkowa chwila – po raz pierwszy w historii zondacrypto pojawi się na ekranach kin. Wierzymy, że kryptowaluty powinny być łatwo dostępne dla każdego, a ta kampania to kolejny krok w tym kierunku. Jesteśmy ogromnie ciekawi, jakie przyniesie ona rezultaty i czekamy na nowych użytkowników, którzy dołączą do społeczności zondacrypto. Chcemy budować świadomość w zakresie tego, czym właściwie są kryptowaluty i obalać mity na temat przyszłości finansów, bo ona jest tu i teraz” – skomentował Przemysław Kral, CEO zondacrypto.
Visa: Tap to Phone to rozwiązanie dla płatności zbliżeniowych Visa. Ułatwia małym i średnim przedsiębiorstwom przyjmowanie płatności dzięki technologii, która po pobraniu aplikacji zamienia smartfon w terminal. Prawie 30% korzystających z tego rozwiązania to małe, nowo otwarte firmy. Visa Tap to Phone odnotował wzrost o 200% w ciągu ostatniego roku, wspierając miliony sprzedawców i ich firmy różnej wielkości. W krajach, gdzie jest najwięcej sprzedawców korzystających z Tap to Phone, czyli USA, Wielkiej Brytanii i Brazylii, poziom adopcji rozwiązania rósł dynamicznie, wykazując łączny wzrost o 234%. Technologia Tap to Phone pomaga w demokratyzacji dostępu do narzędzi usprawniających handel i wspieraniu mikro-biznesów oraz właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw, poprzez możliwość akceptacji płatności zbliżeniowych za pomocą smartfonów z funkcją NFC. „Tap to Phone to rozwiązanie, które wyrównuje szanse biznesowe. Sprzedawcy w największych sklepach detalicznych na świecie i na lokalnym bazarku używają tej samej technologii do akceptowania płatności na swoim smartfonie” – powiedział Mark Nelsen, Global head of consumer Products, Visa.
Epson: Zaprezentował nową odsłonę rozwiązania – PaperLab A-8100. Urządzenie pozwala firmom na wyprodukowanie we własnym biurze nowego papieru z zadrukowanych wcześniej kartek. Proces odbywa się bez potrzeby użycia wody, co zdecydowanie ogranicza negatywny wpływ na środowisko naturalne (do przetworzenia makulatury w sposób tradycyjny potrzeba prawie 100 razy więcej wody niż zużywa PaperLab). Dodatkowo produkcja papieru „na miejscu” pozwala uprościć i skrócić proces recyklingu, a także ograniczyć emisję CO2 związaną z transportem na wielu etapach tradycyjnego przetwarzania zużytego papieru.
Plus: Zaoferował niższe ceny smartfonów Samsung, motorola i realme w Plusie. Motorola razr 50 ultra nawet 1400 zł taniej. W portfolio pojawiły się również nowości od Samsung, OPPO i realme.
KP Labs: Gliwicka spółka stworzyła Smart Mission Lab, platformę współfinansowaną przez Europejską Agencję Kosmiczną w ramach programu ESA InCubed, która daje zdalny dostęp do wysokowydajnych jednostek przetwarzania danych (DPU). Dzięki temu, w ciągu zalednie 48 godzin podmioty sektora kosmicznego mogą testować swoje oprogramowanie na sprzęcie firmy, sprawdzając swoje algorytmy.
Jio Platforms Limited (JPL): Na targach MWC 2025 firma we współpracy z AMD, Cisco i Nokia ogłosiła sformowanie konsorcjum telekomunikacyjnego i stworzenie Open Telecom AI Platform, czyli nowego ekosystemu, który zredefiniuje sposób działania operatorów oraz usług cyfrowych. Współpraca zaowocuje powstaniem możliwej do powielenia referencyjnej architektury dla szerokiego grona dostawców usług, która pozwoli zwiększyć wydajność, niezawodność i ochronę, a także możliwości dla użytkowników. Dzięki temu możliwe będzie wspólne rozwijanie i komercjalizacja usług telekomunikacyjnych bazujących na AI. AI będzie wykorzystywane na wielu poziomach: agentów AI, ogólnych i wyspecjalizowanych modeli LLM oraz SLM, a także niegeneratywnego uczenia maszynowego. Połączone siły dostawców technologii radiowych, sieciowych, telekomunikacyjnych i sztucznej inteligencji pozwolą stworzyć nową inteligentną przestrzeń dla całej branży, która umożliwi korzystanie z AI i automatyki na każdym poziomie działania sieci. „AMD jest dumne z nawiązanej współpracy z Jio Platforms Limited, Cisco i Nokia. Współpraca ta będzie siłą napędową następnej generacji infrastruktury telekomunikacyjnej na bazie AI” – powiedziała przewodnicząca zarządu i dyrektor generalna AMD, dr Lisa Su. „Dzięki wykorzystaniu naszego szerokiego portfolio wydajnych procesorów, układów graficznych, adaptacyjnych rozwiązań, dostawcy usług będą mogli tworzyć bezpieczniejsze, bardziej efektywne i skalowalne sieci. Razem możemy też zaoferować operatorom i użytkownikom nową jakość oraz stworzyć warunki do rozwijania innowacyjnych usług, które ukształtują przyszłość komunikacji i łączności” – dodała.
Webfleet: Rozwiązanie Bridgestone do zarządzania flotą wprowadziło Webfleet AI Assistant – innowacyjne narzędzie oparte na generatywnej sztucznej inteligencji. Pozwala menedżerom flot szybciej i precyzyjniej analizować dane, umożliwiając podejmowanie lepszych decyzji w zakresie optymalizacji kosztów, poprawy bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej.
Infinix: Podczas Mobile World Congress zaprezentował swoje najnowsze, autorskie innowacje: ZERO Series Mini Tri-Fold – koncepcyjnego smartfona z potrójnym mechanizmem składania i podwójnymi zawiasami, oferującego wiele trybów użytkowania; rozwiązanie SolarEnergy-Reserving, łączące zaawansowaną technologię fotowoltaiczną z inteligentnymi algorytmami AI. Jej integralną częścią jest technologia bezprzewodowego ładowania „Sunflower”, inspirowana roślinami heliotropowymi, które naturalnie zwracają się w stronę światła; E-Color Shift 2.0, rozszerzającą możliwości pierwszej iteracji tej technologii, pozwalając użytkownikom personalizować wygląd urządzenia poprzez interaktywne przejścia kolorów w oparciu o wybrane preferencje i czynniki zewnętrzne. Dzięki integracji systemów wykrywania włamania i napadu (SSWiN) z monitoringiem wizyjnym, kontrolą dostępu, zarządzaniem tożsamością oraz obsługą gości, Security Center SaaS oferuje teraz w pełni zintegrowaną, otwartą platformę zarządzaną w chmurze, wspieraną przez linię urządzeń Genetec Cloudlink. Security Center SaaS będzie obsługiwać szeroką gamę urządzeń SSWiN pochodzących od wielu dostawców, m.in paneli antywłamaniowych firmy Bosch
Asana: Firma zarządzania pracą w firmie, wprowadza AI Studio, który pozwala na tworzenie agentów AI w podejściu no-code. Zespoły korzystające z platformy do zarządzania pracą mogą samodzielnie zaprojektować, zbudować i wdrożyć agentów AI bezpośrednio do już istniejących przepływów pracy.
Apple: Zaprezentował iPada Air napędzanego czipem M3 i stworzonego dla Apple Intelligence. To pierwszy w historii iPad Air z zaawansowaną architekturą graficzną Apple i prawdziwie bezprecedensowe połączenie energooszczędności z mobilnością. iPad Air z czipem M3 jest niemal 2x szybszy niż iPad Air z czipem M11 i do 3,5x szybszy niż iPad Air z czipem A14 Bionic.2 Użytkownicy odczują szybkość czipa M3 we wszystkim, co będą robić – od sprawniejszego niż dotąd tworzenia ciekawych treści po granie w gry z rozbudowaną grafiką.
Revolut: Firma ogłosiła kolejne duże wdrożenie usługi Revolut Pay w branży lotniczej, nowym partnerem zostały linie Wizz Air. Dzięki partnerstwu, najbardziej zrównoważony przewoźnik w regionie EMEA zaoferuje ponad 60 mln swoich klientów bezpieczne, wygodne i szybkie płatności online na „1-kliknięcie”. Z początku pojawią się w aplikacji, a w maju także na stronie www.
Getac: Wprowadził nowe latopy Getac B360 i B360 Pro nowej generacji, które łączą w sobie potężną technologię AI-Ready z w pełni wytrzymałą niezawodnością. Oba urządzenia umożliwiają użytkownikom wykorzystanie Edge AI na urządzeniu do szybkiego i płynnego wykonywania zadań w sytuacjach wymagających przetwarzania w czasie rzeczywistym, wysokiego poziomu prywatności i bezpieczeństwa danych, możliwości pracy w trybie offline i efektywności kosztowej. B360 idealnie nadaje się dla profesjonalistów pracujących w sektorze użyteczności publicznej i usług terenowych, podczas gdy B360 Pro został stworzony z myślą o wyjątkowych potrzebach profesjonalistów z branży obronnej.
AWS: Zapowiedział, że usługa Amazon Nova dostępna będzie w obszarach Unii Europejskiej i Azji. Użytkownicy uzyskają dostęp do międzyregionalnych profili, który automatycznie przekieruje żądania do Amazon Nova w wielu regionach, jednocześnie nadając priorytet regionowi źródłowemu w celu zminimalizowania opóźnień. Takie podejście zapewnia również efektywność kosztową, ponieważ nie ma dodatkowych kosztów routingu, a opłaty są oparte wyłącznie na regionie źródłowym żądania.
Samsung: Poinformował o pomyślnym zakończeniu pierwszego w branży, kompleksowego testu rozwiązania Reduced Capability (RedCap). Został on przeprowadzony z wykorzystaniem prywatnej sieci 5G należącej do Hyundai Motor Company (Hyundai Motor) – globalnego lidera w dziedzinie inteligentnych rozwiązań w dziedzinie mobilności. Przeprowadzone próby potwierdziły ogromny potencjał prywatnych, przemysłowych sieci 5G nowej generacji.
ICEYE: Firma z domeny satelitów do obserwacji Ziemi wykorzystujących radary z syntetyczną aperturą (SAR) oraz Saab, ogłosili podpisanie porozumienia o współpracy (MoU) w celu wspólnego rozwijania i integracji zaawansowanych danych z satelitów radarowych z systemami dowodzenia i kontroli (C2) firmy Saab. Możliwości sensorów rozmieszczonych w przestrzeni kosmicznej stają się kluczowe dla nowoczesnych sił zbrojnych, zapewniając dostęp do krytycznych informacji w trudnych warunkach operacyjnych. Współpraca ma na celu dostarczenie wymiernych korzyści klientom poprzez zintegrowanie dostarczanych przez ICEYE zdolności w zakresie zwiększonej świadomości sytuacyjnej ISR, oznaczania celów na dalekich dystansach (LRT, Long-Range Targeting) oraz usprawnionego podejmowania decyzji taktycznych (TDM, Tactical Decision Making) z systemami dowodzenia i kontroli oferowanymi przez firmę Saab.
Okoora: Fintech, który w czerwcu 2024 wszedł na polski rynek, prezentuje swoje najnowsze rozwiązanie bazujące na AI – FX360. Jego celem jest przekształcanie wahań kursów walutowych w strategiczną przewagę dla firm i instytucji finansowych. Zintegrowana infrastruktura obejmuje analizę ryzyka rynkowego, zautomatyzowany hedging walutowy i płynność walutową. Okoora obsługuje różnorodne branże, w których zmienność kursów walut, transakcje transgraniczne i zarządzanie płynnością mają kluczowe znaczenie. FX360 jest dostępne jako API lub moduł na platformie Okoora i można je płynnie zintegrować z istniejącą infrastrukturą. Firmy, które wbudują FX360 w swoją infrastrukturę, uzyskają dostęp do możliwości finansowych, które kiedyś były dostępne wyłącznie dla elitarnych klientów banków.
IT Vision: Rozszerza ofertę z producentem rozwiązań dla produkcji DSR 4FACTORY. Kluczowym elementem strategii jest rozwój rozwiązań dla firm produkcyjnych dzięki połączeniu wieloletniego doświadczenia we wdrażaniu i rozszerzaniu systemów ERP oraz specjalistycznej wiedzy w rozwiązywaniu problemów firm produkcyjnych. „Współpraca z DSR 4FACTORY przyniesie wymierne korzyści przede wszystkim naszym klientom. Wiodący system ERP od Microsoft, który zapewni dostęp do najnowszych funkcji i bezpieczeństwo globalnej marki, uzupełniony o specjalistyczne rozwiązania produkcji wsparte o wieloletnie doświadczenia praktyczne, pomoże zyskać naszym klientom przewagę konkurencyjną, zapewniając automatyzację na najwyższym poziomie. Chcemy ułatwić firmom produkcyjnym skuteczną digitalizację i rozwój. Dzięki naszej współpracy z DSR 4FACTORY kompleksową ofertę, a także ekspercką, aktualną wiedzę na temat rozwiązań w branży znajdą w jednym miejscu” – powiedział Paweł Prymakowski, CEO, IT Vision.
Salesforce: Ogłosił premierę Agentforce 2dx – najnowszej wersji swojej platformy cyfrowej pracy, umożliwiającej integrację zaufanych, autonomicznych agentów AI w codzienne procesy biznesowe. W tej wersji Agentforce wychodzi poza model reaktywnych, inicjowanych przez użytkownika interfejsów czatu i umożliwia wdrażanie proaktywnych agentów AI, którzy działają w tle i automatycznie reagują na potrzeby biznesowe. Firmy mogą teraz płynnie integrować autonomicznych agentów AI z istniejącymi systemami danych, logiką biznesową i interfejsami użytkownika. Ponadto firma wprowadziła platformę AgentExchange. Daje ona użytkownikom dostęp do setek gotowych rozwiązań agentowych, dopasowanych do potrzeb różnych branż czy nawet poszczególnych zadań. AgentExchange to także nowe miejsce dla deweloperów, którzy za pośrednictwem platformy mogą oferować swoje rozwiązania. Co ważne, wszystkie rozwiązania dostępne na platformie przeszły rygorystyczną kontrolę pod względem bezpieczeństwa oraz są oceniane przez użytkowników, co ułatwia dokonanie wyboru.
Huawei: Podczas Mobile World Congress 2025, firma zaprezentowała dwa rozwiązania, które przyspieszą rozwój mobilnej sztucznej inteligencji: AI Core Network oraz AI-Centric 5.5G.
NanoSci: Polska firma technologiczna, specjalizująca się w zaawansowanych rozwiązaniach oczyszczania powietrza, dostarczy innowacyjny system łączący oczyszczanie powietrza z odzyskiem ciepła do zasilania budynków Skanska Residential Development Poland. Według przyjętego przez obie firmy planu działania, docelowo system ma funkcjonować także w ramach projektów mieszkaniowych.
Cisco: Wprowadza na rynek UCS C845A M8 Rack Server – rozwiązanie zaprojektowane z myślą o nowoczesnych obciążeniach związanych ze sztuczną inteligencją. Nowy serwer, akcelerowany przez NVIDIA, oferuje rewolucyjną architekturę oraz wyjątkową skalowalność. W porównaniu do poprzedniego modelu UCS C885A M8 opartego na platformie NVIDIA HGX, nowy serwer zapewnia jeszcze większą wydajność i elastyczność dla szerokiego zakresu obciążeń AI. UCS C845A M8 to krok w stronę bardziej wydajnej i elastycznej infrastruktury IT, która pozwala organizacjom skutecznie rozwijać się w erze cyfrowej.
TCL: Jedną z najważniejszych premier na tegorocznych targach MWC 2025 jest seria TCL 60, a także TCL NXTPAPER 11 Plus. Lider w branży technologii prezentuje również nowe, zaawansowane rozwiązania łączności 5G i innowacyjne projektory.
Samsung: Ogłosił udostępnienie funkcji Galaxy AI większej liczbie urządzeń Galaxy w ramach programu One UI 7 beta. Ta wersja oprogramowania wprowadza najbardziej naturalne jak dotąd i płynne wrażenia w korzystaniu z mobilnej AI. Wersja „beta” zadebiutowała 5 marca, a w okresie najbliższego miesiąca pojawi się w urządzeniach Samsung Galaxy, w tym modelach S23, S22 i S21, Z Fold6, Z Flip6, Z Fold5, Z Flip5, Z Fold4, Z Flip4, Z Fold3, Z Flip3, Tab S10, A55, A54, A53, A34, A15 i A14. Oficjalna aktualizacja One UI 7 będzie dostępna na początku kwietnia.
seegame: Firma technologiczna oferującą rozbudowane opcje reklamowe w obszarze gamingu, udostępniła właśnie platformę Ad Manager, dzięki której marketerzy mogą samodzielnie planować kampanie w streamach, znajdować odpowiednich twórców i inicjować współprace. Dzięki narzędziu możliwe jest tworzenie i zarządzanie kampaniami, a także śledzenie postępów ich realizacji.
Uniperks: Polski startup uruchamia pierwszą w kraju platformę łączącą marki ze studentami poprzez system zniżek i promocji zakupowych. Uniperks weryfikuje status studencki w czasie rzeczywistym, oferując firmom dotarcie do wartościowego segmentu konsumenckiego o rocznych wydatkach przekraczających 60 mld zł. Wśród partnerów platformy znajdują się już czołowe marki, w tym Samsung, HP, LG, Acer, Medicine, House, Sephora i Max Premium Burgers. Do końca 2025 roku Uniperks planuje pozyskać 300 000 aktywnych użytkowników oraz rozbudować sieć do 150 partnerów biznesowych. Strategia spółki zakłada również ekspansję na rynki Europy Środkowo-Wschodniej i Turcji.
Źródło: ISBnews