Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 21-25 kwietnia.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
AI: W systemie finansowym następują ciągłe zmiany i Polska, choć jest jednym z najbardziej zaawansowanych rynków, musi liczyć się z kolejnymi nowościami. Po rewolucji technologicznej, wprowadzeniu bankowości internetowej nadchodzi czas sztucznej inteligencji, uznali uczestnicy debaty pt. „Finanse przyszłości” podczas XVII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Agencja ISBnews jest partnerem medialnym Kongresu.
Cyfryzacja: Unia Europejska, a wraz z nią Polska, odstają technologicznie i informatycznie od USA czy krajów azjatyckich, a podstawowym problemem jest przeregulowanie rynku i nadmiar przepisów. Mamy technologie, wiedzę, możliwości, ale wszystko rozbija się o papierologię czy nadmierne regulacje, ocenili uczestnicy debaty pt. „Digitalizacja, technologie, regulacje” podczas XVII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Agencja ISBnews jest partnerem medialnym Kongresu.
Płace w IT: Najwyższe wynagrodzenia w I kwartale 2025 r. oferowano w branży IT, wynika z danych No Fluff Jobs. Dotyczy to kategorii, takich jak Analiza danych, programowanie Fullstack i Backend czy DevOps – we wszystkich tych specjalizacjach widełki wynagrodzeń na kontrakcie B2B przekraczają 20 tys. zł. Wśród analizowanych branż istotne zmiany widełek wynagrodzeń w stosunku do końca 2024 r. widać w kategoriach Finanse i księgowość, Obsługa klienta i Sprzedaż. Jedynie w Marketingu pensje pozostały bez zmian. Ponad 1/4 ogłoszeń w I kwartale 2025 r. to oferty pracy w Warszawie. Kolejne miejsca zajmują Kraków, Wrocław i Trójmiasto.
Cyfryzacja: Cyfryzacja jest kluczowa dla przyszłej rentowności firmy według 87% polskich małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), wynika z badania przeprowadzonego przez grupę IONOS, do której należy home.pl.
E-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) wzrósł do 9% w marcu br. z 8% przed rokiem, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
AI: Biuro ds. Sztucznej Inteligencji Komisji Europejskiej ogłosiło rozpoczęcie konsultacji publicznych dotyczących unijnej strategii wdrażania AI – Apply AI Strategy, podało Ministerstwo Cyfryzacji. Dokument ma zostać opublikowany jeszcze w tym roku i stanowić plan działania na rzecz pełnego wykorzystania potencjału sztucznej inteligencji w strategicznych sektorach Unii Europejskiej. Konsultacje potrwają do 4 czerwca 2025 r.
Cyberbezpieczeństwo: 39% specjalistów i menedżerów otrzymuje w miejscu pracy szkolenia z cyberbezpieczeństwa, a 82% z nich uważa je za skuteczne, wynika z badania Hays. Z kolei wśród osób, które nie mają dostępu do takiej edukacji, ponad połowa uznaje to za błąd po stronie pracodawcy.
AI: 78% firm i instytucji na świecie korzysta z AI wobec 55% w 2023 r.; 49% firm odnotowało oszczędności dzięki AI w „operacjach serwisowych”, a 71% – wzrost przychodów w marketingu i sprzedaży, wynika z analiz Stanford University Human-Centered Artificial Intelligence (HAI), cytowanych przez „Rzeczpospolitą”.
Europejski Akt Dostępności (EAA): Od 28 czerwca 2025 r. wszystkie firmy świadczące określone usługi lub sprzedające wybrane produkty będą musiały zapewnić ich dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, jak przewiduje wchodzący wówczas w życie Europejski Akt Dostępności (EAA). Niespełnienie tych wymagań grozi nie tylko utratą reputacji, ale i surowymi karami finansowymi. Wysokość grzywny może wynosić do dziesięciokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za poprzedni rok, jednak nie więcej niż 10% obrotu firmy w poprzednim roku. Przeciętne wynagrodzenie w 2024 roku wynosiło 8181,72 zł, co oznacza, że jedna kara może wynieść nawet ponad 81 tys. zł, wskazuje mecenas Magdalena Szczepanek z kancelarii prawnej Causa Finita Szczepanek i Wspólnicy Sp.K. „W Polsce nowe przepisy obejmą szerokie grono podmiotów gospodarczych: producentów, importerów, dystrybutorów i usługodawców. Dostosować będą się musieli m.in. właściciele sklepów internetowych, banki, operatorzy systemów płatności, przewoźnicy, instytucje kultury i firmy technologiczne. To właśnie te grupy będą zobowiązane do spełnienia szczegółowych wymogów dotyczących dostępności oferowanych produktów i usług. Wdrożenie EAA to nie tylko obowiązek prawny, ale szansa na poprawę jakości obsługi dla wszystkich. Dostępność cyfrowa i technologiczna to nie przywilej – to standard, który powinien obowiązywać każdego dostawcę usług” – skomentowała Szczepanek.
Ulga B+R: Eksperci Związku Cyfrowa Polska, w ramach konsultacji prowadzonej przez Ministerstwo Finansów, przedstawili stanowisko dotyczące reformy ulgi na działalność badawczo-rozwojową (B+R). Ich zdaniem, bez gruntownej rewizji obecnych przepisów nasz kraj może stracić na konkurencyjności wobec innych państw. „Czas na konkretne zmiany. Reforma ulgi B+R to nie tylko korekta przepisów. To inwestycja w przyszłość polskiej innowacyjności i gospodarki. Dlatego doceniamy otwartość Ministerstwa Finansów na dialog i chęć współpracy z przedsiębiorcami w tym zakresie” – powiedział Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska. Dodał, że inwestycje w B+R ściśle wiążą się z rozwojem polskiej nauki, miejscami pracy dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów oraz transferem nowoczesnych technologii. „Międzynarodowe grupy kapitałowe wnoszą realną wartość do polskiego ekosystemu innowacji i nie możemy pozwolić, by zrezygnowały z naszej gospodarki tylko dlatego, że inne państwa oferują bardziej przewidywalne i dostosowane do globalnych standardów rozwiązania” – wskazał Kanownik.
AI: Sztuczna inteligencja może stać się kluczowym katalizatorem rozwoju sektora publicznego. Jak wynika z raportu Economist Impact: Reimagining the future of public sector productivity, 60% pracowników sektora publicznego twierdzi, że ich organizacje muszą rozwijać zdolność adaptacji do zmieniającego się otoczenia, a 58% pokłada nadzieje na zwiększenie produktywności w transformacji cyfrowej. W zależności od regionu, od 47% do 65% badanych sądzi, że sztuczna inteligencja będzie mieć znaczący lub kluczowy wpływ na zwiększenie produktywności ich organizacji w ciągu najbliższych 3 lat. Raport Economist Impact przygotowany we współpracy z SAS poświęcony jest możliwościom i przeszkodom związanym z reformą sektora publicznego. Badanie stanowiące podstawę przeprowadzono wśród ponad 1 550 pracowników sektora publicznego w 26 krajach USA, Ameryki Łacińskiej, Europy, Azji i Pacyfiku oraz na Bliskim Wschodzie.
Smart home: Przy wyborze rozwiązań smart home Polaków interesują przede wszystkim praktyczne aspekty, takie jak bezpieczeństwo i prywatność, wynika z badania ASM wykonanego na zlecenie Somfy. Co piąta osoba konsultuje się z profesjonalistami przy zakupie automatycznych osłon okiennych, częściej wybiera rekomendacje bliskich i znajomych. Badanie pokazuje, że Polacy montują automatyczne osłony okienne głównie ze względów bezpieczeństwa. Prawie połowa ankietowanych (49,8%) wskazała ten powód jako najważniejszy. Tuż za bezpieczeństwem plasuje się potrzeba zachowania prywatności (49%). „To idealny moment na podjęcie zdecydowanych działań – nie tylko po to, by dogonić zagraniczne trendy, ale by stać się liderem innowacji i wyznaczać nowe standardy w tej dynamicznie rozwijającej się branży. W Polsce wciąż brakuje odpowiedniego wsparcia w zakresie popularyzacji technologii smart home. Kluczowe znaczenie będzie miała tu zmiana postaw konsumentów. Aby lepiej zrozumieć, jak skutecznie zwiększyć świadomość i zainteresowanie inteligentnymi rozwiązaniami, we współpracy z ASM przeprowadziliśmy badanie nad czynnikami wpływającymi na decyzje zakupowe dotyczące automatycznych osłon zewnętrznych” – skomentował Krzysztof Majewski, country mSomfy.
Cyberbezpieczeństwo: Cyberprzestępcy coraz częściej sięgają po bardziej wyrafinowane i trudniejsze do wykrycia metody działania, wynika z raportu IBM X-Force. Gwałtownie wzrosła liczba ataków związanych z kradzieżą poświadczeń, podczas gdy liczba ataków ransomware na firmy spadła. Zespół IBM X-Force wskazuje również na 84-proc. wzrost liczby e-maili zawierających tzw. infostealery w 2024 roku w porównaniu z rokiem poprzednim – to technika, na której cyberprzestępcy silnie polegali, realizując ataki na tożsamość użytkowników. Organizacje z sektora infrastruktury krytycznej stanowiły 70% wszystkich przypadków, na które reagował zespół IBM X-Force w ubiegłym roku, z czego ponad jedna czwarta była wynikiem wykorzystania podatności. Coraz więcej cyberprzestępców decyduje się na kradzież danych (18%) zamiast ich szyfrowania (11%), co jest odpowiedzią na rozwój technologii wykrywania zagrożeń oraz wzmożoną aktywność organów ścigania, skłaniającą atakujących do szybszego wycofywania się. Prawie co trzecie zarejestrowane zdarzenie w 2024 roku wiązało się z kradzieżą danych uwierzytelniających. Atakujący inwestowali w różne metody, aby szybko uzyskać dostęp, wyprowadzić dane i spieniężyć informacje logowania. „Cyberprzestępcy najczęściej włamują się, nie niszcząc niczego, wykorzystując luki tożsamościowe wynikające ze złożonych środowisk chmurowych typu hybrid cloud, które oferują im wiele punktów dostępu. Firmy muszą odejść od doraźnego podejścia do prewencji i skupić się na działaniach proaktywnych, takich jak modernizacja zarządzania uwierzytelnianiem, uszczelnianie mechanizmów uwierzytelniania wieloskładnikowego oraz prowadzenie analiz zagrożeń w czasie rzeczywistym, aby wykrywać ukryte ataki, zanim doprowadzą do ujawnienia wrażliwych danych” – powiedział Mark Hughes, global managing partner of cybersecurity services, IBM.
Cyberbezpieczeństwo: Cyberprzestępcy wykorzystują śmierć papieża Franciszka, aby kraść dane i oszukiwać internautów, ostrzega Check Point Software Technologies. Eksperci zidentyfikowali wpisy na platformach społecznościowych, takich jak Instagram i TikTok, których celem było nakłonienie użytkowników do kliknięcia w złośliwe linki zamieszczone w postach. „Cyberprzestępcy żerują na chaosie i ciekawości. Za każdym razem, gdy dochodzi do dużego wydarzenia medialnego, obserwujemy gwałtowny wzrost liczby oszustw mających na celu wykorzystanie zainteresowania opinii publicznej” – powiedział Rafa Lopez, inżynier ds. bezpieczeństwa w Check Point. W mediach społecznościowych, takich jak Instagram, TikTok czy Facebook, publikowane są fałszywe obrazy papieża wygenerowane przez sztuczną inteligencję. Po zaangażowaniu się, użytkownicy przekierowywani są na fałszywe strony internetowe. Okazało się, że część z nich wykonuje polecenia w tle bez jakiejkolwiek interakcji ze strony użytkownika. Złośliwe oprogramowanie zbiera informacje takie jak nazwa komputera, system operacyjny, kraj, język i inne dane. Celem jest zgromadzenie szczegółowych informacji o użytkownikach, aby później przeprowadzać silnie ukierunkowane kampanie phishingowe lub sprzedać te dane w Darknecie. Mogą należeć do nich dane logowania, informacje finansowe lub specyfikacje techniczne urządzenia, wskazali eksperci Check Pointa. Innym poważnym zagrożeniem jest tzw. SEO poisoning (zatrucie wyników wyszukiwania).
TV: Ponad 54% Polaków deklaruje pozytywne nastawienie do sztucznej inteligencji. Jest to wynik wyższy niż europejska średnia, która stanowi 45%. 64% polskich konsumentów uznaje obecność AI w telewizorach za pożądaną, a Polska – zaraz po Rumunii (72%) – znajduje się w czołówce krajów najbardziej otwartych na zastosowanie AI w urządzeniach RTV, podał Samsung. 42% badanych dostrzega osobiste korzyści z AI, a 40% widzi jej pozytywny wpływ na społeczeństwo. W zakresie znajomości Vision AI w telewizorach rozwiązania Samsung AI, cieszą się w Polsce największym poziomem rozpoznawalności spośród wszystkich producentów – aż 49% respondentów deklaruje, że zna i rozumie ten system. To znacznie przewyższa średnią europejską, która wynosi 34%. Ponadto zarówno Polska, jak i Rumunia odznaczają się najwyższym wskaźnikiem świadomości i zrozumienia Samsung Vision AI, który wynosi 21%, podczas gdy średnia europejska wynosi 13%. Wśród funkcji opartych na AI, polscy konsumenci biorący udział w badaniu szczególnie cenią te związane z obrazem i dźwiękiem
Praca i innowacje: Niska wydajność pracy, niska odporność na zmiany, oderwanie od celów firmy oraz powolność – to cztery główne wyzwania pracowników umysłowych opisane w raporcie „State of Work Innovation Report” firmy Asana. Raport wskazuje m.in. na niską wydajność: 53% czasu pracy pochłaniają zadania nieproduktywne, a liczba godzin spędzonych na zbędnych spotkaniach jest dwa razy wyższa niż w 2019 r.; niską odporność: 43% osób czuje się przytłoczonych zbyt dużą liczbą zmian organizacyjnych. Tylko 27% wierzy, że ich firma poradzi sobie z przyszłymi wyzwaniami; oderwanie od celów firmy: Mniej niż połowa pracowników (47%) rozumie, jak ich praca przyczynia się do realizacji celów biznesowych. 38% w ogóle nie czuje się odpowiedzialna za jakość swojej pracy; powolne działanie: Pracownicy tracą średnio 9 godzin tygodniowo na szukanie informacji, a 64% twierdzi, że firmowe narzędzia utrudniają im pracę. Według raportu „State of Work Innovation” Asany, mimo ogromnych zmian w sposobie pracy, wiele firm nadal zmaga się z problemami, które ograniczają produktywność. Tylko 13% ankietowanych zadeklarowało pracę w tradycyjnym modelu, w godzinach 9:00 –17:00. Aż 59% pracuje w modelu hybrydowym lub ma taką możliwość, a 81% polega głównie na komunikacji asynchronicznej. Mimo tak dużych zmian w trybie pracy, badanie – oparte na ankiecie przeprowadzonej wśród ponad 13 000 pracowników umysłowych w sześciu krajach – wskazuje na wciąż utrzymujące się cztery obszary, w których firmy tracą na produktywności.
Kryptowaluty: Bitget, giełda kryptowalut i firma Web3, opublikowała raport „Blockchain vs. AI: Niewykorzystany potencjał w przyciąganiu i rozwoju talentów”, który sugeruje, że technologia blockchain pozostaje śpiącym gigantem z potencjałem do przekształcenia globalnych rynków pracy na podobną lub nawet większą skalę niż AI. Analiza ujawnia, że podczas gdy obecny rynek pracy blockchain pozostaje w tyle za gwałtownym wzrostem AI, sektor ten może wygenerować ponad milion nowych stanowisk do 2030 roku, rywalizując z boomem zatrudnienia w AI, jeśli tylko adopcja przyspieszy w branżach takich jak finanse, opieka zdrowotna i logistyka. Wśród kluczowych wniosków wskazano że: Blockchain może stworzyć 1,5 mln miejsc pracy do 2030 r., jeśli tylko adopcja przyspieszy, aby dorównać trajektorii sztucznej inteligencji; kluczowe znaczenie ma jasność przepisów (np. unijna MiCA) i wdrożenie technologii przez przedsiębiorstwa (JPMorgan, Visa); parytet finansowania – blockchain potrzebuje ponad 100 mld USD rocznych inwestycji VC, aby konkurować ze sztuczną inteligencją; integracja przedsiębiorstw i ramy regulacyjne przyczynią się lub uniemożliwią dalszy rozwój tej tendencji; wynagrodzenia dla pracowników na niszowych stanowiskach (np. audytorów inteligentnych kontraktów) mogą przewyższać ich odpowiedniki w branży AI; Ameryka Północna (40% ról) oraz Azja i Pacyfik (35%) są liderami pod względem zatrudnienia, napędzanymi przez centra innowacji i politykę przyjazną kryptowalutom.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Platige Image: Utworzył w ramach grupy nowe studio – Platige Film Project do produkcji pełnometrażowych filmów fabularnych oraz seriali, podała spółka. Będzie produkować treści zarówno na rynek lokalny, jak i międzynarodowy.
Spyrosoft: Odnotował 34,29 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2024 r. wobec 19,71 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Sygnity: Odnotowało 60,46 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2024 r. wobec 49,94 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Orange Polska: Po publikacji wyników za I kw. br. Orange Polska podtrzymał prognozy na cały 2025 rok, podała spółka. Zakładają one: niski jednocyfrowy wzrost przychodów, niski jednocyfrowy wzrost EBITDAaL oraz eCapex w przedziale 1,8-1,9 mld zł.
Orange Polska: Odnotował 191 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 wobec 227 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
TT PSC: Transition Technologies PSC (TT PSC) uruchomił spółkę w Wielkiej Brytanii – drugim co do wielkości rynku IT oraz PLM w Europie, podała spółka. Liczy na zlecenia w obszarze budowania centrów R&D, sztucznej inteligencji w zakresie Predictive Maintenance, a także monitoringu i analizy danych oraz w usługach DevOps/Platform Engineering.
InPost: Podpisał z platformą Vinted umowę na dostawy w ośmiu krajach, zgodnie z którą do końca 2027 r. InPost będzie obsługiwał paczki Vinted w Wielkiej Brytanii, Polsce, Francji, Belgii, Holandii, Włoszech, Portugalii i Hiszpanii, w tym za pośrednictwem swojej jednostki Mondial Relay, podał InPost.
Sonel: Planuje sprzedaż na rynku niemieckim poprzez spółkę JV MBS Sonel w wysokości ok. 2 mln euro w tym roku wobec 251 tys. euro w 2024 r., poinformowali członkowie zarządu.
Boosteroid: Jeden z największych dostawców gier w chmurze na świecie rozpoczął inwestycje w Polse od 3 mln USD przeznaczonych na uruchomienie nowego środowiska serwerowego, a w najbliższych latach planuje przeznaczyć od 250 do 500 mln USD na dalszą rozbudowę, podano w komunikacie. Kluczowym partnerem technologicznym i operacyjnym na początkowym etapie została firma Polcom – właściciel dwóch polskich data center, która udostępnia dla Boosteroid infrastrukturę i wsparcie techniczne w modelu kolokacyjnym.
Asbis: Szacunkowe skonsolidowane przychody za marzec br. wyniosły ok. ok. 276 mln USD, co oznacza wzrost o ok. 9% r/r, podała spółka. Był to najlepszy marzec pod względem sprzedaży w całej historii spółki, który był wyższy od rekordowego marca 2023 r. o 2,6%, podkreślono.
Modivo: Karol Półtorak złożył rezygnację z pełnienia funkcji wiceprezesa zarządu CCC oraz członkostwa w zarządzie spółki ze skutkiem na dzień 21 kwietnia 2025 r., podała spółka. Powodem złożenia rezygnacji są plany przejścia Karola Półtoraka do zarządu Modivo i jego koncentracji na sprzedaży cyfrowej i rozwoju Modivo.
RMF: Serwis internetowy RMF.fm marcu znalazł się na pierwszym miejscu wśród wszystkich domen radiowych w Polsce. Według danych z badania Mediapanel, witrynę odwiedziło ponad blisko 7,5 mln użytkowników (real users). To już drugi miesiąc z rzędu, kiedy RMF.fm utrzymuje pozycję lidera wśród domen marek radiowych.
Orange Polska: W trzy miesiące 2025 operator uruchomił 64 nowe stacje bazowe, zmodernizował ponad 900 istniejących i odpalił 5G w pasmie C w 133 lokalizacjach. Na koniec marca użytkownicy sieci Orange mieli do dyspozycji 12 573 nadajniki. Najwięcej nowych stacji pojawiło się w województwie mazowieckim, małopolskim, pomorskim i śląskim. Wszystkie stacje nadają sygnał LTE, a konfiguracja pasm zależy od lokalnych potrzeb sieciowych. Trzy spośród nowo uruchomionych stacji wyposażone są również w 5G w paśmie C.
Binance: Zgodnie z raportem CoinGecko o branży kryptowalut, w I kwartale 2025 roku Binance osiągnęło imponujący 40,7% udział w rynku w marcu, w porównaniu do 38% w styczniu, mimo że całkowity wolumen obrotu spot wśród 10 największych giełd CEX spadł o 16,3% w ujęciu kwartalnym, osiągając wartość 5,4 bln USD. Binance samodzielnie przetworzył wolumen spot na poziomie 2,2 bln USD w I kwartale. Szeroko pojęta branża kryptowalut doświadczyła spadku całkowitej kapitalizacji rynkowej o 18,6% – z 3,8 bln USD w styczniu do 2,8 bln USD na koniec kwartału. Średnie dzienne wolumeny obrotu również spadły o 27,3% kwkw do 146 mld USD. Binance odnotował wzrost udziału w rynku z 38% do 40,7% między styczniem a marcem.
Intel: Wdrożenie pilotażowe pracowni AI w polskich szkołach może stać się referencyjnym projektem w skali międzynarodowej. „Pilotaż pracowni AI wsparty przez Ministerstwo Edukacji Narodowej opiera się na sukcesie programów nauczania AI realizowanych przez Intela w Polsce. Pilotaż nie byłby możliwy bez wsparcia partnerów: firm Dell, HP Inc., Lenovo, oraz Microsoft. Połączenie ich sił pozwoliło na otwarcie sześciu pracowni AI. Cztery z nich to placówki z mniejszych miejscowości, na czym nam szczególnie zależało ze względu na chęć zapewniania uczniom jakościowego dostępu do edukacji cyfrowej, niezależnie od lokalizacji” – powiedział Michał Dżoga, Country Manager firmy Intel w Polsce.
CTHINGS.CO: Polska firma specjalizująca się w technologiach Edge Computing, Internecie Rzeczy (IoT) i infrastrukturze 5G, zadebiutuje na rynku azjatyckim podczas Japan IT Week Spring 2025 – największej wystawy IT w Japonii. Firma zaprezentuje swoje zaawansowane rozwiązania w ramach Polskiego Pawilonu Narodowego, organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w ramach Programu Promocji Polskiego IT/ICT. „Obecność na Japan IT Week to dla nas szansa, by pokazać globalnej publiczności, jak polskie technologie odpowiadają na wyzwania Przemysłu 4.0. Chcemy inspirować i współtworzyć przyszłość inteligentnych rozwiązań przemysłowych” – powiedział Arnold Wierzejski, CEO i założyciel firmy CTHINGS.CO.
Samsung: Od 2020 roku, według wewnętrznych danych, Polacy zakupili ponad 400 000 telewizorów Samsung Smart TV z funkcjami AI i technologią skalowania. Co istotne, od 2023 roku, kiedy na rynku pojawiły się modele wyposażone w procesory z sieciami neuronowymi, sprzedano aż 390 000 sztuk telewizorów z AI, należących do serii od Q70 wzwyż. Trend ten potwierdza po raz kolejny, że dla polskich konsumentów kryterium, jakim jest zaawansowanie technologiczne nowego sprzętu, stanowi niezwykle ważny czynnik przy jego wyborze. Wysoka jakość obrazu, personalizacja i dźwięk klasy kinowej to dziś nie tylko oczekiwania – to standard, którego Polacy wymagają od nowoczesnych telewizorów. Technologia Samsung Vision AI to świeże spojrzenie marki na wykorzystanie sztucznej inteligencji w świecie domowej rozrywki, które po raz pierwszy zostało zaprezentowane na targach CES 2025.
Play, Scaleway: Spółki działające w dziedzinie telekomunikacji i usług chmurowych z Grupy iliad ogłaszają strategiczne partnerstwo, który przyspieszy wdrażanie chmury publicznej i rozwiązań z dziedziny sztucznej inteligencji (AI) w Polsce.
IEŁDA, EMISJE, M&A
Sygnity: Zakończył skup akcji własnych z uwagi na wyczerpanie środków przeznaczonych na nabycie akcji. W ramach skupu na rachunek spółki zostało nabyte łącznie 53 105 akcji po średniej cenie 76,08 zł, akcje te stanowią 0,2333% udziału w kapitale zakładowym oraz uprawniają do 53 105 głosów na walnym zgromadzeniu, co stanowi 0,2333% ogólnej liczby głosów, podała spółka.
Grupa WP: Transakcja nabycia 100% akcji Invia Group SE od European Bridge Travel (EBT) przez Wirtualna Polska Media (WPM) – spółkę zależną Wirtualna Polska Holding – została zamknięta, podała Grupa WP.
Orange Polska: Podpisał umowę wstępną sprzedaży należącej do operatora w 100% spółki Orange Energia na rzecz firmy Fortum, podał operator. Wartość transakcji to ok. 120 mln zł. Sprzedaż wpisuje się w strategię Orange Polska, która zakłada koncentrowanie się na dostarczaniu usług telekomunikacyjnych i rozwiązań cyfrowych, podkreślono.
Moliera2: Zawarł m.in. ze wspólnikiem spółki z branży medialnej (o następujących szacunkowych wynikach za 2024 r.: przychody – ok. 57 mln zł i EBITDA – ok. 9 mln zł) umowę inwestycyjną dotyczącą nabycia łącznie 100% udziałów za cenę sprzedaży równą 100 mln zł, podało Moliera2. Umowa inwestycyjna przewiduje, że w ramach transakcji udziały zbywane będą przez wspólnika oraz jego podmiot zależny.
Digital Network: Zarekomendował wypłaty dywidendy za 2024 rok w łącznej wysokości 20 078 601,70 zł, tj. 4,82 zł na akcję, podała spółka. Z powyższej kwoty 10 039 300,85 zł, tj. 2,41 zł na akcję zostało wypłacone w formie zaliczki 5 grudnia 2024 r.
Stp.one: Dostawca kompleksowych rozwiązań legal tech dla prawników, syndyków, notariuszy i działów prawnych ogłosił przejęcie międzynarodowego dostawcy oprogramowania dla kancelarii prawnych Amberlo. Dla stp.one to kolejny ważny etap na drodze do pozycji wiodącej platformy legal tech w Europie, a także krok w kierunku większej konsolidacji tego rynku.
RODUKTY, WDROŻENIA, INNE
XTB: Wprowadza do oferty francuskie PEA (Plan d’Épargne en Actions), które ma na celu zwiększenie konkurencyjności fintecha na tamtejszym rynku, podała spółka.
Jerónimo Martins Polska: Właściciel sieci sklepów Biedronka wdrożył system cyfrowego obiegu dokumentów oparty na rozwiązaniach do budowy procesów paperless przy wsparciu Asseco Data Systems (ADS), podało Asseco.
Grupa AB: Uruchomiła farmę fotowoltaiczną w Magnicach pod Wrocławiem, która zajmuje obszar 10 tys. m2 i ma generować rocznie około 760 MWh energii elektrycznej, podała spółka. Koszt inwestycji zamknął się kwotą 3,1 mln zł, co oznacza, że szacowany okres zwrotu z inwestycji wynosi około 7 lat. Powstała infrastruktura, w tym stacja transformatorowa, zostanie wykorzystana m.in. do zasilania planowanych ładowarek pojazdów elektrycznych.
CPPC: Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) podpisało 63 umowy na dofinansowanie rozbudowy internetu szerokopasmowego w ramach Krajowego Planu Odbudowy, podało Ministerstwo Cyfryzacji. Wartość umowy, dzięki której szybki internet dotrze do 97 tys. punktów w obszarach wykluczonych cyfrowo, wynosi ponad 393 mln zł. Celem projektu jest zapewnienie dostępu do internetu o przepustowości co najmniej 300 Mb/s dla 1,6 mln białych plam.
Allegro: Na Allegro – według danych sprzedażowych – łącznie sprzedano 25 mln egzemplarzy w 2024 r., czyli średnio 47 sztuk na minutę, tj. o jedną więcej niż w 2023 roku, podała spółka. Na zakup literatury zdecydowało się 4 mln użytkowników, a rekordową sprzedaż w kategorii odnotowano 4 września, gdy kupiono 207 tys. egzemplarzy, czyli 144 książki na minutę.
Cisco: Zakończyło modernizację infrastruktury sieciowej w krakowskim Domu Ronalda McDonalda. Dzięki nowoczesnemu i bezpiecznemu rozwiązaniu sieciowemu, rodzice dzieci przebywających na długoterminowym leczeniu w pobliskim szpitalu mogą komfortowo pracować zdalnie, utrzymywać kontakt z bliskimi oraz korzystać z cyfrowych narzędzi wspierających codzienne funkcjonowanie.
Epson: Rozszerza linię profesjonalnych urządzeń fotograficznych o dwa nowe modele – 24-calowy SureColor SC-P7300 oraz 44-calowy SC-P9300. Urządzenia zaprojektowano z myślą o potrzebach fotografów, grafików, twórców sztuki, specjalistów od proofingu oraz producentów oznakowań.
Stoen Operator: Wprowadził nową funkcjonalność w Portalu planowanych wyłączeń i awarii. Dzięki usłudze powiadomień o przerwach w dostawie energii użytkownicy zyskują możliwość lepszego planowania codziennych aktywności i ograniczenia niedogodności związanych z czasowym, niezbędnym wstrzymaniem dostaw prądu.
OVHcloud: Globalny gracz na rynku chmury obliczeniowej i europejski lider w tej dziedzinie, udostępnił nowe rozwiązanie dla przedsiębiorstw pod nazwą Data Platform. To innowacyjna platforma PaaS typu „end to end”, która w strategiczny sposób wspiera organizacje w utrzymaniu przewagi konkurencyjnej, odpowiadając na wyzwania związane z rosnącą ilością i złożonością informacji oraz dynamicznym rozwojem generatywnej sztucznej inteligencji. Data Platform umożliwia łatwe gromadzenie, przechowywanie, przetwarzanie, analizę i wizualizację danych w bezpiecznym środowisku chmury obliczeniowej.
Intel: Ogłosił Intel 200S Boost, czyli nową funkcję, zaprojektowaną do zwiększenia wydajności procesorów Core Ultra 200S K w gamingu, dzięki prekonfigurowanym profilom OC stworzonym przez Intela. Uruchamiając 200S Boost będzie można podnieść wiele częstotliwości procesora, jednocześnie wpierając profile XMP do DDR5-8000. Ta funkcja jest możliwa do uruchomienia w BIOSie płyt głównych z serii Z890. Dodatkowo, korzystanie z tej opcji nie wyklucza procesorów z obowiązującej 3-letniej gwarancji Intela.
Lenovo: Zaprezentowało odświeżone portfolio urządzeń ThinkPad, zaprojektowanych z myślą o zmieniających się potrzebach współczesnych profesjonalistów – od twórców treści i inżynierów po pracowników umysłowych i zespoły pracujące hybrydowo. Oferta obejmuje wydajne komputery Copilot+, w tym mobilne stacje robocze ThinkPad P14s Gen 6 AMD i ThinkPad P16s Gen 4 AMD, a także nowe laptopy biznesowe ThinkPad z serii L. Firma rozszerza również serię ThinkPad X1 Aura Edition, dzięki czemu zapewnia wydajność i łatwość zarządzania, które są niezbędne do dzisiejszej, wspieranej przez sztuczną inteligencję płynnej pracy.
Huawei: Zaprezentuje aktualizację swojego systemu HUAWEI TruSense, wzbogaconą o nowy moduł Distributed Super-Sensing. Ta innowacja łączy czujniki na nadgarstku z dodatkowym sensorem umieszczonym na boku koperty smartwatcha. Dzięki temu użytkownicy zyskają dokładniejsze i szybsze dane o swoim zdrowiu. Nowy czujnik zadebiutuje w premierowych zegarkach z serii HUAWEI WATCH 5, które zadebiutują w połowie maja.
Veeam: Wprowadza Model Dojrzałości Odporności Danych (Data Resilience Maturity Model, DRMM), który pomoże przedsiębiorstwom realnie ocenić i wzmocnić odporność na cyberataki i awarie. Z badań Veeam i McKinsey wynika, że: 30% dyrektorów IT błędnie ocenia odporność swojej firmy na zagrożenia; firmy o najwyższej dojrzałości odzyskują dane 7 razy szybciej; 74% firm działa na dwóch najniższych poziomach dojrzałości; każdy dolar zainwestowany w odporność danych przynosi 3-5 dolarów zwrotu.
Check Point: Raport GigaOm Radar przeanalizował 14 wiodących rozwiązań zapór sieciowych klasy enterprise, oceniając ich funkcje w celu wyłonienia najlepszych dostawców. „Check Point został sklasyfikowany jako Outperformer dzięki konsekwentnemu wdrażaniu nowych funkcji oraz ambitnej mapie rozwoju. Silne ukierunkowanie na sztuczną inteligencję oraz rosnące wykorzystanie układów ASIC do odciążenia sprzętu i poprawy wydajności sprawiają, że Check Point wyznacza mocny kierunek dla całego rynku” – powiedział analityk GigaOm Paul Stringfellow.
TomTom: Specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji został wybrany przez smart, markę w pełni elektrycznych samochodów klasy premium. TomTom ma dostarczać ulepszone rozwiązania nawigacyjne dla systemów informacyjno-rozrywkowych w pojazdach smart na światowych rynkach.
Pyszne.pl: Zaprezentowało testy nowej formy dostaw z wykorzystaniem robotów kroczących.
Signify: Zajęło pierwsze miejsce wśród firm oświetleniowych pod względem liczby zgłoszonych patentów do Europejskiego Urzędu Patentowego (EPO). W 2024 roku firma zgłosiła łącznie 742 patenty, co dało jej drugie miejsce wśród przedsiębiorstw w Niderlandach oraz 23. pozycję wśród wszystkich wnioskodawców EPO w ubiegłym roku. Patenty Signify dotyczą poprawy jakości i wydajności oświetlenia. Innowacje te są dodatkowo wspierane przez generatywną sztuczną inteligencję, która umożliwiła firmie udoskonalenie inteligentnych systemów sterowania, czujników oraz innych funkcji, dostarczając użytkownikom jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązania oświetleniowe. Rozwiązania AI wykorzystywane przez Signify analizują m.in. indywidualne potrzeby użytkowników, automatycznie sterują oświetleniem i płynnie współpracują z innymi systemami smart.
Fortinet: Zaprezentował nowe, innowacyjne funkcje modułu FortiAI, zintegrowanego z platformą Fortinet Security Fabric. Zapewniają one m.in.: zwiększenie ochrony przed nowymi i pojawiającymi się zagrożeniami; uproszczenie oraz automatyzację operacji sieciowych i związanych z bezpieczeństwem; bezpieczne korzystanie przez pracowników z usług bazujących na sztucznej inteligencji. Przedsiębiorstwa mogą bezpiecznie wdrażać mechanizmy AI modułu FortiAI-SecureAI, m.in. do ochrony bazujących na sztucznej inteligencji środowisk, zabezpieczania aplikacji internetowych czy interfejsów API.
Lenovo: Ogłosiło przeprowadzenie największej w historii firmy aktualizacji oferty dotyczącej pamięci masowych i zaprezentowało nowe portfolio rozwiązań w rodziny Lenovo Data Storage. Pozwalają one dopasować rozwiązania IT w przedsiębiorstwach do wykorzystywania sztucznej inteligencji – dzięki lepszej wydajności, efektywności i skalowalności. Rozpoczynają nowy rozdział w rozwoju pamięci masowych, które są teraz zoptymalizowane pod kątem sztucznej inteligencji i napędzają cyfrową transformację biznesową. Kompletne portfolio obejmuje macierze dyskowe, pamięci masowe definiowane programowo (SDI) oraz innowacyjne rozwiązania w zakresie sztucznej inteligencji i wirtualizacji, aby elastycznie reagować na szybko ewoluujące operacje na danych. Korzystając ze sprawdzonej infrastruktury Lenovo ThinkSystem i ThinkAgile nowej generacji, firmy mogą z łatwością wykonywać zadania powiązane ze sztuczną inteligencją i z modernizacją danych. Rozwiązania te wykorzystują dane do wnioskowania w czasie rzeczywistym i pozwalają na bezpieczne wdrożenie zadań związanych z AI i modernizacją danych na dużą skalę.
Girteka: Największy europejski przewoźnik drogowy, wdrożyła nowy, cyfrowy system płatności – Payhawk, który zmienia sposób w jaki kierowcy mogą zarządzać wydatkami służbowymi. Rozwiązanie opiera się na kartach – wirtualnych i fizycznych, których wykorzystanie umożliwia kierowcom wygodne opłacenie kosztów, tj. parkingi czy noclegi a także nieprzewidzianych wydatków.
Narwal: Ogłosił oficjalne wejście na polski rynek, wprowadzając swoje najnowsze flagowe roboty sprzątające – Freo Z10 Ultra i Freo Z10 – odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie
użytkowników na inteligentne i dokładne sprzątanie. Ten ruch stanowi kolejny etap europejskiej ekspansji firmy, rozpoczętej w 2023 roku.
Roborock: Udostępnił są nowe roboty sprzątające Roborock: Q7 TF+, Q7TF, QR 798 oraz Qrevo 5AE, oferujące wysoką moc ssania, kompatybilność z aplikacją Roborock oraz najnowszą aktualizacją Matter, dzięki której można sterować urządzeniami choćby z poziomu Siri.
Webfleet: Rozwiązanie Bridgestone do zarządzania flotą, uruchomił Webfleet Video 2.0, zaawansowane narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, zaprojektowane dla zwiększenia bezpieczeństwa floty, ochrony, zgodności z lokalnymi przepisami i wydajności operacyjnej dzięki wglądowi wideo w czasie rzeczywistym. „Dzięki Webfleet Video 2.0 podnosimy standard bezpieczeństwa floty” – powiedział Jan-Maarten de Vries, President Fleet Management Solutions w Bridgestone. „Łącząc monitorowanie oparte na sztucznej inteligencji z analizą wideo w czasie rzeczywistym, dajemy flotom narzędzia do proaktywnego zarządzania ryzykiem, ochrony zasobów i poprawy samopoczucia kierowców. Ta innowacja zapewnia lepszą widoczność i kontrolę, pomagając flotom podejmować mądrzejsze, oparte na danych decyzje, które poprawiają zarówno bezpieczeństwo, jak i wydajność” – dodał.
Prido: Polski producent kamer samochodowych zaprezentował swój najnowszy model wideorejestratora – Prido X8 4K Wi-Fi GPS.
Wärtsilä: Globalna grupa technologiczna nawiązała współpracę z brazylijską firmą energetyczną Energetica Suape II S.A, której większościowym właścicielem jest Grupo Econômico 4M, w celu przeprowadzenia pierwszej na świecie próby, w ramach której etanol – biopaliwo produkowane głównie z trzciny cukrowej – zostanie wykorzystany do produkcji czystej energii. Test przeprowadzany w elektrowni Suape II w Recife (Brazylia), będzie pionierskim wydarzeniem w zakresie stosowania silnika napędzanego etanolem do produkcji energii elektrycznej na dużą skalę.
ElevenLabs: Udostępnia polską wersję aplikacji mobilnej ElevenReader. Aplikacja umożliwia zamianę książek, artykułów i innych tekstów na dźwięk – dodanych samodzielnie oraz z katalogu. Wśród dostępnych materiałów znajduje się ponad 6,8 tys. utworów po polsku z biblioteki Wolne Lektury, w tym lektury szkolne i klasyka literatury. Wszystkie treści przeczyta m.in. głos AI Piotra Fronczewskiego – przygotowany wspólnie z artystą pierwszy polski głos w serii Iconic Voices.
vivo: Marka wprowadza na polski rynek trzy nowe smartfony: X200 Pro, V50 Lite oraz Y19s. Urządzenia trafią do sprzedaży 9 maja.
Motorola: Wkrótce cztery nowe modele oraz dedykowane im akcesoria trafią również do Polski. Zapowiedziano modele motorola razr 60 ultra (16/512 GB) – składany smartfon klasy premium, wykończony ekskluzywnymi materiałami (w tym drewnem lub włoską Alcantarą). Najbardziej zaawansowany i najwydajniejszy razr w historii; motorola razr 60 (8/256 GB) – składany smartfon z wyższej średniej półki, łączący ikoniczny design, kolory Pantone i funkcjonalność; motorola edge 60 pro (12/512 GB) – smartfon z procesorem MediaTek Dimensity 8350 Extreme, baterią 6000 mAh i ładowaniem 90 W dostępny w trzech kolorach Pantone; motorola edge 60 (12/512 GB oraz 12/256 GB) – smartfon w segmencie do 2000 zł, z profesjonalnym zestawem aparatów (50 Mpx + 50 Mpx + 10 Mpx); moto buds loop – douszne słuchawki o otwartej konstrukcji, dostępne również w luksusowej edycji z kryształami Swarovski; moto watch fit – przystępny cenowo smartwatch.
Netto: Klienci sieci sklepów mogą już skorzystać z usługi wpłaty na kartę Mastercard przy okazji codziennych zakupów. Za wdrożenie funkcjonalności w terminalach płatniczych odpowiada Fiserv Polska – właściciel marki PolCard.
MOVA: Producent inteligentnych rozwiązań dla domu wprowadza na polski rynek swój flagowy odkurzacz Wet&Dry X4 Pro z technologią SpotHeat wykorzystującą gorącą wodę o temperaturze 80°C oraz siłą ssania 20 000 Pa.
Źródło: ISBnews