Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 2-6 czerwca.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Zamówienia publiczne: Choć wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wynosi 275 mld zł rocznie, sektor ICT korzysta z tego potencjału tylko w ograniczonym zakresie. Liczba przetargów na sprzęt i usługi ICT spadła w 2024 r. o 15% r/r, wynika z raportu opracowanego przez Związek Cyfrowa Polska przy współpracy z ekspertami MDP Polska. Zdaniem ekspertów, za dotychczasowy spadek zakupów urządzeń mobilnych częściowo odpowiadają czynniki geopolityczne (w tym wzrost znaczenia cyberbezpieczeństwa) oraz nowe regulacje prawne.
E-podatki: Kwota zwrotu z tytułu rozliczeń podatku dochodowego za rok ubiegły sięgnęła dotychczas ponad 20 mld zł, podało Ministerstwo Finansów. Ponad 95% deklaracji podatkowych za 2024 r. złożono elektronicznie.
E-banking: Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR) przetworzyła w systemie Elixir 187,31 mln transakcji o łącznej wartości 792,03 mld zł w maju br. W ujęciu rocznym liczba transakcji wzrosła o 1%, a wartość o 6%, podała Izba.
Instytucje kultury: Przychody instytucji kultury w Polsce wzrosły o 13,9% r/r do 16 666,2 mln zł zł w 2024 r., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS).
AI w bankach: Około połowa klientów banków jest niezdecydowana co do tego, jak traktować sztuczną inteligencję – ze względu na swoje obawy lub brak zrozumienia tej technologii – i są to ci klienci, nad którymi banki powinny pracować, żeby oswoić ich z rozwiązaniami opartymi na AI. Jest to bowiem technologia, której wdrażanie jest nieuniknione, a klienci z czasem przekonają się do niej, tak jak to było np. z bankowością internetową i mobilną, ocenili uczestnicy panelu „’Rozmowa z maszyną’? – AI a klienci banków – wnioski z badania i doświadczeń rynkowych” na Europejskim Kongresie Finansowym (EKF) w Sopocie. Agencja ISBnews jest patronem medialnym Kongresu.
Cyberbezpieczeństwo: Niemal siedem na dziesięć firm, które w ubiegłym roku zapłaciły okup cyberprzestępcom, zostało zaatakowanych ponownie, wynika z raportu Veeam. Jak wskazują eksperci firmy, 17% zaatakowanych przedsiębiorstw mimo przekazania pieniędzy i tak nie odzyskało swoich danych; przestępcy coraz częściej stosują podwójny szantaż: nie tylko szyfrują dane, ale je również wykradają, a następnie grożą ich ujawnieniem; 26% badanych podmiotów ma opracowaną formalną procedurę podejmowania decyzji w sprawie płatności okupu.
Badanie: Co piąta polska firma gromadzi dane potrzebne do raportowania ESG drogą mailową, a co trzecia w plikach Excel; 28% deklaruje, że ma przygotowaną strategię ESG, wynika z badania firmy WEBCON. Ponadto 21% firm utworzyło osobny dział do realizacji zadań związanych z ESG; jedynie 14% wdrożyło systemy IT wspierające zbieranie danych; 49% przedsiębiorstw wciąż pracuje nad strategią raportowania; aż 30% firm nie potrafi wskazać, jakich narzędzi używa do gromadzenia danych ESG.
Reklama: Polskim internautom wyświetlanych jest prawie 700 reklam dziennie. Liczba ta plasuje Polskę na 39. miejscu w badaniu przeprowadzonym przez platformę ad-tech Eskimi. „Codziennie oglądamy setki reklam, ale stajemy się na nie po prostu odporni, nie widzimy ich. W wielu przypadkach nie potrzebujemy nawet włączania w przeglądarce ad blocka, ponieważ nasze mózgi robią to za nas. Dla wielu firm z branży reklamowej jest to wielkie wyzwanie – przebić się przez tę blokadę i zostać zauważonym” – powiedział CEO Eskimi Vytautas Paukstys.
Rynek TV: Wyniki oglądalności w maju – Grupa Polsat 22,4% (-0,2p.p. r/r), w tym kanał główny 7,2% (+0,2 pkt proc. r/r) – Grupa Discovery 22,3% (-1,1 pkt proc.) – Grupa TVP 16,1% (0 pkt proc.) – WP TV 0,59% (-0,09 pkt proc.).
AI: Ponad 1/3 użytkowników internetu w Polsce wyżej ceni odpowiedzi AI niż z tradycyjnej wyszukiwarki. wynika z badania przygotowanego przez agencję On Board Think Kong (OBTK). Polscy internauci coraz chętniej szukają odpowiedzi używając „chat-botów AI”. Tylko 26% użytkowników deklaruje, że w ogóle nie korzysta do pozyskiwania informacji z popularnych modeli AI (chatGPT, Deepseek itd.). Jednocześnie 51% osób, którym zdarza się używać do pozyskiwania informacji modeli AI uważa, że uzyskiwane rezultaty są bardziej satysfakcjonujące niż te z klasycznej wyszukiwarki Google, a 11 % jest przeciwnego zdania. Badanie wskazało też, że najczęściej używanym narzędziem AI jest ChatGPT, z którego korzysta 60% sięgających po narzędzia AI. Drugie miejsce zajmuje Gemini (30%). Jednocześnie 33% respondentów deklaruje regularne, tygodniowe lub częstsze korzystanie z modeli AI. „Dla większości marek obecność w odpowiedziach narzędzi opartych na modele AI staje się naprawdę ważna. LLMy nie są jeszcze ważnym źródłem ruchu na stronach, ale ich przełożenie na świadomość czy wizerunek marki jest coraz mocniejsze. Firmy powinny nie tylko zrewidować swoje plany SEO, ale też szerzej spojrzeć na strategie contentowe, zadbać o widoczność treści dla dużych modeli językowych” – powiedział Norbert Kilen, strateg On Board Think Kong.
Płatności: 87% polskich firm deklaruje, że działa zgodnie ze strategią unified commerce, zaś 39% – realnie oferuje klientom możliwość swobodnego poruszania się pomiędzy kanałami sprzedaży, wynika z badania Adyen Index: Retail Report 2025. Ponadto 20% chce ujednolicić współpracę z dostawcami systemów transakcyjnych, by lepiej analizować dane i szybciej reagować na potrzeby rynku; 29% planuje w najbliższych 12 miesiącach przyspieszyć przetwarzanie płatności, a 28% skrócić czas finalizacji transakcji; 24% zamierza wyposażyć swoich sprzedawców w mobilne terminale POS, które pozwalają na szybszą obsługę i rozładowanie kolejek w sklepach; 22% firm online i 21% sklepów stacjonarnych planuje udostępnić nowe opcje płatności odroczonych (BNPL); 28% zamierza wykorzystać AI do wsparcia marketingu i procesów sprzedażowych.
Inwestycje: Ponad połowa Polaków uważa, że nasz kraj jest obecnie atrakcyjnym miejscem dla dużych zagranicznych inwestorów z sektora wysokich technologii, wynika z badania zrealizowanego przez K+Research we współpracy z firmą TRUMPF Huettinger. Jako branże, na których rozwój należy postawić najmocniej, respondenci wskazali cyberbezpieczeństwo, sztuczną inteligencję i półprzewodniki. Potencjał ostatniego z wymienionych sektorów potwierdza także raport firmy doradczej Kearney, według którego Polska zajmuje pierwsze miejsce w Europie i piąte na świecie pod względem atrakcyjności inwestycji w produkcję półprzewodników typu back-end. Atutem naszego kraju jest szczególnie dostęp do wykwalifikowanej kadry. Według ponad 70%, respondentów biorących udział w badaniu K+Research i TRUMPF Huettinger, Polska dysponuje odpowiednią liczbą takich specjalistów gotowych do pracy w sektorze półprzewodników.
Cyberbezpieczeństwo: Średni okup płacony przez firmy w ubiegłym roku wyniósł dwa miliony dolarów, podała firma Sophos. Cyberprzestępcy potrzebują upłynnić zdobyte w ten sposób środki i inwestują w legalne biznesy. Zakładają startupy, otwierają restauracje i prowadzą kursy programowania. Eksperci Sophos zaobserwowali, że hakerzy: inwestują w nieruchomości, metale szlachetne i akcje, osiągając legalny dochód pasywny; lokują środki w firmach i startupach z branży cyberbezpieczeństwa oraz IT, dzięki czemu poszerzają swoją wiedzę do kolejnych ataków; jako przykrywkę stosują m.in. inwestycje w organizacje pozarządowe i instytucje edukacyjne; wybierają biznesy z dużym przepływem gotówki (restauracje, hurtownie tytoniu i alkoholu). „Nie mówimy już tylko o tradycyjnym praniu brudnych pieniędzy. To, co obserwujemy to nowa forma przedsiębiorczej przestępczości – kryminaliści wchodzą na rynek jako legalni biznesmeni” – powiedział John Shier, field CISO w Sophos.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Creotech Instruments: Podtrzymuje cel ok. 40% marży EBITDA na projektach budowy satelitów, poinformował prezes Grzegorz Brona.
Creotech Instruments: Ocenia, że jest szansa pozyskania nowych umów z Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) w II półroczu, wynika ze słów prezesa Grzegorza Brony.
Grupa AB: Spodziewa się intensywnego II półrocza w związku z wymianą sprzętu, zakończeniem wsparcia Win10 i oczekiwanymi przetargami w administracji, poinformował prezes Andrzej Przybyło.
Poczta Polska: Zawarła partnerstwo strategiczne z Temu, co umożliwi płynną integrację logistyczną, a w konsekwencji zapewni szybsze dostawy klientom, podała Poczta Polska.
Creotech Instruments: Odnotował 1,4 mln zł jednostkowego zysku netto w I kw. 2025 roku wobec 3,33 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
PTWP: Odnotowało 1,34 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 1,12 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka
PSP: Wraz z początkiem czerwca 2025 roku Katarzyna Matuszczyk, dyrektorka finansowa Grupy BLIK, dołączyła do zarządu Polskiego Standardu Płatności. Objęła stanowisko członkini zarządu i zajęła miejsce obok prezesa zarządu PSP Dariusza Mazurkiewicza i wiceprezeski zarządu Moniki Król.Komputronik: Sebastian Pawłowski zrezygnował z pełnienia funkcji wiceprezesa zarządu oraz członkostwa w zarządzie spółki ze skutkiem natychmiastowym. Powody rezygnacji nie zostały wskazane. Dodatkowo rada nadzorcza powołała do zarządu na stanowiska członków zarządu Karolinę Pietz-Drapińską, pełniąca funkcję dyrektora marketingu i digital development oraz Radosława Olejniczaka, pełniącego obecnie funkcję dyrektora handlowego, odpowiedzialnego za obszar zakupów oraz niektóre kanały sprzedażowe.
Apple: Opublikowało dane dotyczące popularności systemu iOS – 88% urządzeń wprowadzonych na rynek w ciągu ostatnich czterech lat korzysta obecnie z iOS 18; 82% wszystkich urządzeń korzysta z iOS 18. iPadOS – 81% iPadów wprowadzonych na rynek w ciągu ostatnich czterech lat ma zainstalowany system iPadOS 18; 71% wszystkich iPadów korzysta z iPadOS 18.
Vectra: TVN Warner Bros. Discovery oraz Vectra – czołowi nadawca i operator kablowy w Polsce – podpisały nową długoterminową umowę o współpracy. Nowa umowa zapewnia abonentom Vectry dostęp do pełnej oferty programowej grupy TVN Warner Bros. Discovery, obejmującej kanały z portfolio nadawcy – zarówno w modelu linearnym, jak i OTT, wraz z innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie dynamicznej podmiany reklam (DAI).
HONOR: Poinformował o dynamicznym wzroście sprzedaży swojej najnowszej serii smartfonów HONOR 400 w Polsce. W ciągu pierwszego tygodnia od premiery sprzedaż wzrosła aż o 102% w porównaniu do poprzedniej generacji urządzeń.
Kyndryl: Dostawca kluczowych usług technologicznych dla przedsiębiorstw ogłosił powołanie Michała Zajączkowskiego na stanowisko dyrektora zarządzającego w Polsce. Zajączkowski będzie odpowiedzialny za kierowanie działalnością firmy w kraju, dbanie o rozwój biznesu, pogłębianie relacji z klientami i partnerami, a także wspieranie organizacji na ich ścieżkach transformacji cyfrowej.
Microsoft: Brad Smith, wiceprezes i prezydent ogłosił Europejski Program Bezpieczeństwa, który ma na celu wzmocnienie cyberbezpieczeństwa w całej Europie poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz rozwój partnerstw. Inicjatywa stanowi część szerszych Europejskich Zobowiązań Cyfrowych, które zostały przedstawione pięć tygodni temu w Brukseli. Najważniejsze elementy programu to: Rozszerzenie współpracy z rządami europejskimi w zakresie wymiany informacji o zagrożeniach opartych na AI; Dodatkowe inwestycje w rozwój zdolności i odporności w zakresie cyberbezpieczeństwa’ Zacieśnianie współpracy na rzecz zwalczania cyberataków i likwidacji sieci cyberprzestępczych. Ta inicjatywa odzwierciedla długoterminowe zaangażowanie Microsoft w ochronę europejskiego ekosystemu cyfrowego i zapewnienie bezpiecznej przyszłości.
OVHcloud: Globalny gracz na rynku chmury obliczeniowej i europejski lider w tej dziedzinie, ponownie zajął najwyższą pozycję wśród dostawców domen z rozszerzeniem .pl. Jak pokazuje najnowszy raport opublikowany przez NASK, w 2024 roku firma utrzymała pozycję lidera w kategorii „Udział w obsłudze nazw domeny .pl” oraz „Wzrost liczby odnowień nazw domeny .pl (2024 vs. 2023)”, zaś w kategoriach „Udział w rejestracjach nazw domeny .pl” jak również „Udział w obsłudze nazw domeny .pl zabezpieczonych DNSSEC” OVHcloud zajęła miejsca trzecie.
Stuart: Firma odpowiedzialna za szybkie dostawy dla klientów m.in. takich jak AmRest czy Leclerc, jest coraz bliżej celu osiągnięcia zerowej emisji netto do 2035 r., wynika z tegorocznego raportu Sustainability. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy liczba zrealizowanych przez nią ekologicznych dostaw wzrosła o ponad połowę, a emisja CO przypadająca na jedną przesyłkę zmniejszyła się o 1/4.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Answear.com: Forum X FIZ – główny akcjonariusz Answear.com (fundusz powiązany z rodziną Bajołków) – przeniesie akcje spółki do fundacji rodzinnych KB&F i AB&F, podała spółka. Reorganizacja ma na celu optymalizację struktury holdingowej i nie zmienia kontroli nad spółką – wszystkie podmioty pozostają w rękach założycieli Krzysztofa i Arkadiusza Bajołków.
MedTech Solutions: Opublikowało memorandum informacyjne w związku z rozpoczynającą się emisją publiczną do 60,4 mln akcji serii C z zachowaniem prawa poboru na rzecz obecnych akcjonariuszy. Terminy zapisów podstawowych i dodatkowych potrwają od 9 do 23 czerwca br. Wartość oferty publicznej wynosi do 6,04 mln zł, podała spółka.
Fabrity: Akcjonariusze zdecydowali podczas walnego zgromadzenia o wypłacie łącznie 8,51 mln zł tytułem dywidendy za 2024 rok, w tym 2,95 mln zł (1,3 zł na akcję) zaliczki dywidendowej, wypłaconej w listopadzie, oraz 5,56 mln zł (2 zł na akcję) dodatkowo, podała spółka. Ponadto walne zdecydowało o wypłacie warunkowej dywidendy w wysokości 2,78 mln zł (1 zł na akcję).
Asseco SEE: Zwyczajne walne zgromadzenie Asseco South Eastern Europe (Asseco SEE) podjęło uchwałę o wypłacie dywidendy z części zysku za 2024 rok (w kwocie 74,87 mln zł) oraz z części środków kapitału rezerwowego (w kwocie 15,95 mln zł) w wysokości 1,75 zł na jedną akcję, tj. w łącznej wysokości90,81 mln zł, podała spółka. 6,51 mln zł z zysku za 2024 rok zostało przeznaczone na kapitał zapasowy. Dniem dywidendy jest 3 lipca 2025 roku, wypłata dywidendy odbędzie się 10 lipca.
mPay: Grupa Lew, akcjonariusz mPay, podpisała ze spółką Techstreet Capital przedwstępną warunkową umowę sprzedaży 6,9 mln szt. akcji mPay po 0,35 zł za akcję, podała spółka. Ponadto kupujący zapłaci sprzedającemu 0,05 zł za akcję premii po przejęciu przez kupującego większości w kapitale zakładowym spółki.
QNA Technology: Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) zatwierdziła Dokument Ofertowy i Podsumowanie Prospektu QNA Technology, co otwiera drogę do ubiegania się o wprowadzenie akcji do obrotu na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW), podała spółka.
Zortrax w restrukturyzacji: Podjął uchwałę o emisji tokenów użytkowych (ang. utility tokens) – tzw. Zortrax Utility Tokens. Spółka wyemituje łącznie 380 000 000 o wartości nominalnej 0,01 USD każdy, z których każdy będzie oznaczony jako token ZRXT. W ramach przedmiotowej emisji 266 000 000 sztuk tokenów zostanie zaoferowanych nieoznaczonemu adresatowi. Z emisji tokenów spółka planuje pozyskać kwotę od 200.000 do 2 422 500 USD. Środki będą przeznaczone na realizację planów rozwojowych w czterech obszarach: ekspansja produktowa i technologiczna; blockchain i AI; partnerstwa strategiczne (B2B & R&D); globalizacja dystrybucji i usług.
Startupy: Ruszył nabór zgłoszeń do 26. edycji programu Deloitte Technology Fast 50 Central Europe, który wyróżnia najszybciej rozwijające się i najbardziej innowacyjne firmy technologiczne z regionu Europy Środkowej. Ranking od lat stanowi platformę promocji lokalnych liderów, umożliwiając im zaprezentowanie swojego potencjału na arenie międzynarodowej. Tegoroczna odsłona programu obejmuje również aktualizacje w kategoriach Companies to Watch i Impact Stars oraz wprowadzenie nowej kategorii AI Value Driver. CE Rocketship Innovations in GenAI, realizowanej we współpracy z Google Cloud i poświęconej innowacyjnym zastosowaniom generatywnej sztucznej inteligencji. Nabór zgłoszeń trwa do końca sierpnia br., a ogłoszenie wyników rankingu odbędzie się 20 listopada br.
Fintecom: Rozpoczęła się prekampania spółki, właściciela GG. Polski komunikator GG ma zmienić się w globalną superaplikację GGapp.
Do Rzeczy: Emisja akcji została przedłużona do 13 czerwca.
bolttech: Insurtech ogłosił dołączenie Sumitomo Corporation, jednej z największych japońskich firm handlowych, oraz Iberis Capital, czołowego menedżera funduszy private equity i venture capital w Portugalii, do grona swoich inwestorów strategicznych. Ich udział oznacza pomyślne zamknięcie rundy finansowania serii C, w której inwestorzy objęli akcje o łącznej wartości 147 mln USD, co odzwierciedla wycenę spółki na poziomie 2,1 miliarda USD. Oprócz strategicznej inwestycji, Sumitomo Corporation zawarła z bolttech joint venture, którego celem jest wspólne wdrażanie programów embedded insurance oraz usług dodatkowych dla partnerów w regionie Azji. Sumitomo Corporation i Iberis Capital dołączyli do grona pozostałych inwestorów serii C bolttech, obejmującego m.in. Dragon Fund by Liquidity and MUFG, Baillie Gifford, Lion River należący do Generali oraz innych partnerów. Pozyskane środki pozwolą firmie na dalszą rozbudowę swojej platformy i przyspieszenie globalnego rozwoju, by uczynić ubezpieczenia bardziej przystępnymi i wygodnymi dla klientów.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Asbis: Grupa podpisała umowę dystrybucyjną z firmą Royal Kludge, która specjalizuje się w produkcji mechanicznych klawiatur gamingowych, podała spółka. Umowa rozszerza ofertę Asbis na rynku urządzeń peryferyjnych do gier, zwiększając udział firmy w tym szybko rozwijającym się segmencie, podkreślił Asbis.
InPost: Grupa rozbudowała swoją sieć maszyn Paczkomat do ponad 10 tys. urządzeń w Wlk. Brytanii i 8 tys. we Francji, podała spółka. Łącznie z punktami PUDO, w Wlk. Brytanii sieć InPost liczy 16 tys. lokalizacji, a we Francji ponad 17 tys.
Scanway: Podpisał umowę z EvraFish na wdrożenie systemu wizyjnego do kontroli produkowanych puszek rybnych w automatycznej linii technologicznej w zakładzie produkcyjnym w Brusach za 102,5 tys. euro, podała spółka. Jest to kolejna komercjalizacja systemu Hydra.
mPay: Liczba użytkowników aplikacji mPay wynosiła 1,797 mln na 31 maja 2025 r., co oznacza wzrost o 15,6% r/r, podała spółka. W stosunku do poprzedniego miesiąca liczba kont wzrosła o 20 tys.
Creotech Instruments: Agencja Uzbrojenia zatwierdziła dokumentację wynikową C w ramach realizacji umowy z Creotech Instruments na wytworzenie i dostawę Satelitarnego Systemu Obserwacji Ziemi (SSOZ) „Mikroglob”, podała spółka. Creotech zakończył tym samym realizację fazy C, za którą łącznie przysługuje spółce wynagrodzenie w wysokości 20,03 mln zł netto, w tym 16,01 mln zł netto tytułem dostarczonej dokumentacji oraz 4,02 mln zł netto tytułem realizacji kamienia milowego projektu „Mikroglob” tj. realizacji umowy z podmiotem trzecim na wyniesienie satelitów Mikroglob. Zatwierdzenie dokumentacji wynikowej C oznacza również rozpoczęcie fazy D umowy.
Medicalgorithmics: Uzyskał dopuszczenia FDA (510(k)) dla najnowszej wersji zestawu algorytmów sztucznej inteligencji DeepRhythmAI (DRAI), podała spółka. Nowa wersja umożliwia automatyczną analizę sygnału EKG zarówno w konfiguracji dwukanałowej, jak i jednokanałowej, powszechnie używanej w USA (np. patch umieszczony na klatce piersiowej), oferując lekarzom bardziej wszechstronne i dokładne narzędzie wspierające wykrywanie arytmii serca.
Tauron: Blisko 65% wolumenu energii dla klientów biznesowych Taurona co roku sprzedawane jest z wykorzystaniem różnych rozwiązań giełdowych, podał Tauron. Firmy coraz chętniej wykorzystują elastyczne sposoby kontraktacji energii.
SPIE Nexotech: Rozszerza swoją działalność na nowe regiony Polski Olsztyn i Katowice, w których dokonuje aktywacji usług sieci FTTH z prędkością standardową (300-600 Mb) oraz wysoką (1 Gb) dla biznesowych i indywidualnych klientów operatorów telekomunikacyjnych.
Leadenhall Insurance: Rozbudowuje cyfrową dystrybucję ubezpieczeń od utraty dochodu. Sprzedaż w modelu B2B2C opiera się o tzw. linki sprzedażowe. Agenci kierują klientów na ścieżkę zakupu online, ale pozostają przypisani do transakcji. Klienci decydują, czy samodzielnie finalizować zakup, czy włączyć doradcę do procesu.
Apart: Jako pierwsza firma w tej branży w naszym kraju wdrożył rozwiązania technologiczne Salesforce. Partnerstwo rozpoczęte w 2023 roku obejmuje implementację trzech kluczowych rozwiązań Salesforce: Marketing Cloud z modułem Personalization, Service Cloud oraz Data Cloud.
Alior Bank: Udostępnia nową usługę tłumaczenia na polski język migowy, realizowaną we współpracy z firmą Migam. Nowe rozwiązanie umożliwia osobom głuchym i niedosłyszącym wygodny kontakt z bankiem zarówno przez infolinię, jak i w placówkach stacjonarnych.
Cisco: Zaprezentowało nową wersję rozwiązania Cisco Duo, która redefiniuje podejście do bezpieczeństwa tożsamości w obliczu rosnących zagrożeń związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Nowe Duo IAM (Identity and Access Management) to kompleksowe narzędzie, które pozwala organizacjom skutecznie chronić tożsamości użytkowników.
Autopay: Rozpoczyna pilotaż HandGo – systemu do zakupów biometrycznych przy użyciu dłoni. To pierwsza tego typu usługa dostępna na polskim rynku, która łączy wygodę i bezpieczeństwo, eliminując konieczność noszenia dodatkowych urządzeń.
ESET: Skoordynowana akcja służb i analityków ds. cyberbezpieczeństwa doprowadziła do unieszkodliwienia groźnego narzędzia Danabot wykorzystywanego na całym świecie m. in. do kradzieży danych. Zidentyfikowano osoby odpowiedzialne za rozwój i wykorzystywanie narzędzia. Polacy byli głównym celem przestępców i stanowili ponad 60% globalnych wykryć ataków przy użyciu tego narzędzia, podała firma ESET.
Orange Polska: Uruchomił w magazynie ID Logistics w Mszczonowie sieć kampusową 5G opartą na paśmie 3,6 GHz. Na powierzchni 15 000 m2 zapewnia ultraszybką i niezawodną łączność bezprzewodową usprawniając wiele operacji logistycznych To pierwsze tego typu rozwiązanie dla wielkoskalowej logistyki od Orange Polska. „Przy tak specyficznych procesach logistycznych, wymagającym obiekcie i warunkach trudnych dla technologii bezprzewodowych sieć kampusowa 5G była optymalnym rozwiązaniem” – powiedział Piotr Markowicz, dyrektor strategii i rozwoju ICT Orange Polska. „Pozwala ona na zwiększenie liczby działań logistycznych, ich efektywności, a przede wszystkim zapewnia ultraszybką i stabilną łączność bezprzewodową – bez przerw, długiego czasu oczekiwania na przesył danych, bez błędów i wylogowań. 5G jako technologia wspierająca mobilność na najwyższym poziomie sprawdza się zwłaszcza w przypadku komunikacji z urządzeniami, które stale się przemieszczają, jak skanery ręczne, czy wózki Put2Light z kamerą cyfrową” – dodał.
Nothing: Londyńska firma technologiczna ogłosiła, że zaprezentuje swój flagowy smartfon, Phone (3) 1 lipca.
Snowflake: Podczas dorocznej konferencji Snowflake Summit 2025 firma zaprezentowała nowe rozwiązania, które upraszczają zarządzanie danymi i wspierają wdrażanie sztucznej inteligencji w biznesie. Wśród nowości znalazły się m.in. narzędzia umożliwiające automatyzację analiz i decyzji z wykorzystaniem inteligentnych agentów AI, a także usprawnienia w integracji danych, zwiększeniu wydajności i dostępności zaawansowanej analityki – także dla użytkowników bez technicznego przygotowania.
Spectrum Instrumentation: Wprowadza na rynek cztery nowe generatory przebiegów arbitralnych (AWG), stanowiące znaczące uzupełnienie oferty produktowej firmy. Zaprojektowane do wymagających zastosowań w zakresie generowania sygnałów w.cz. i mikrofalowych, zapewniają one szybkość wyprowadzania danych do 10 GSps, 16-bitową rozdzielczość amplitudy i szerokość pasma sięgającą 3,9 GHz. Są przeznaczone dla inżynierów i naukowców, pracujących w sektorze komunikacji bezprzewodowej, systemów radarowych, badań w zakresie fizyki kwantowej i testów komponentów lotniczych.
SatRev: Wystrzelony na początku roku satelita BlueBON nadaje z orbity. Spółka pokazała pierwsze publiczne zdjęcia z polsko-koreańskiej platformy 6U-XL.
mBank: Ponad rok temu powołał wewnętrzny inkubator, którego celem jest dostarczenie rozwiązań opartych na generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI). Rozwiązania te funkcjonują już w obszarze reklamacji, analizy danych i jakości obsługi oraz wspierają doradców korporacyjnych. Mają pomagać pracownikom w codziennych obowiązkach i wpływać na poprawę jakości obsługi. W założeniu każde z nich będzie mogło być wykorzystane także w innych działach.
Amazon Web Services (AWS): Przedstawił szczegóły dotyczące utworzenia AWS European Sovereign Cloud – w pełni niezależnego, europejskiego Regionu chmurowego, którego otwarcie planowane jest na koniec 2025 r. Projekt obejmuje stworzenie czterech spółek na terenie Unii Europejskiej (UE) oraz przygotowanie w pełni samodzielnej infrastruktury do obsługi chmurowej na terenie UE gwarantując bezpieczeństwo działania, dostęp do rozwiązań technologicznych AWS, a także pełną zgodność z europejskimi regulacjami prawnymi.
Toyota, Waymo: Przyspieszą wdrażanie technologii jazdy autonomicznej, by poprawić bezpieczeństwa na drogach. Firmy opracują platformę dla pojazdów autonomicznych oraz zbadają możliwość wprowadzenia technologii jazdy zautomatyzowanej w kolejnej generacji samochodów.
OPPO: Ogłosiło zawarcie globalnej umowy licencyjnej z Volkswagen Aktiengesellschaft, znanym jako Volkswagen. Umowa umożliwi firmie Volkswagen korzystanie z zaawansowanych patentów OPPO dotyczących standardów komórkowych, w tym kluczowej technologii 5G, co znacząco wzbogaci ofertę samochodów marki podłączonych do sieci (tzw. Connected Cars) na rynkach światowych.
Epson: Dzięki strategicznemu partnerstwu z firmą Umango – ekspertem w dziedzinie inteligentnego przetwarzania dokumentów – urządzenia wielofunkcyjne i skanery firmy zyskują dostęp do zaawansowanych funkcji digitalizacji bezpośrednio z poziomu panelu użytkownika. Integracja technologii pozwala na szybkie i precyzyjne przechwytywanie danych, automatyzację procesów oraz eliminację błędów przy jednoczesnym obniżeniu kosztów i wpływu na środowisko.
Kompania Piwowarska: Zdecydowała się rozszerzyć współpracę z Comarch, wybierając rozwiązanie Comarch EDI KSeF zapewniające funkcjonalności zgodne z wymaganiami Krajowego Systemu e-Faktur. Dzięki temu Kompania Piwowarska może wystawiać i odbierać faktury ustrukturyzowane za pośrednictwem KSeF.
Źródło: ISBnews