Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 22-26 listopada br.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Cyberbezpieczeństwo: Senat przyjął ustawę zakładającą utworzenie Funduszu Cyberbezpieczeństwa jako państwowego funduszu celowego, z którego będą finansowane zadania podmiotów publicznych z zakresu zapewnienia bezpieczeństwa w sieci. Wprowadził do niej jednak poprawki, podwyższające m.in. limit środków przekazywanych do Funduszu. Ustawa o szczególnych zasadach wynagradzania osób, realizujących zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa dotyczy utworzenia Funduszu w celu finansowania zadań podmiotów publicznych z zakresu cyberbezpieczeństwa. Ma on być państwowym funduszem celowym, a jego dysponentem będzie minister właściwy do spraw informatyzacji. Środki Funduszu mają zostać przeznaczone na świadczenie teleinformatyczne oraz koszty związane z obsługą. Źródło: ISBnews
e-commerce:Zaległości e-handlu wobec banków i dostawców wzrosły przez rok o 21,3 mln zł i przekroczyły 292 mln zł na koniec września, wynika z danych BIG InfoMonitor i Biura Informacji Kredytowej (BIK). Średnio na jeden sklep przypada 63 373 zł zaległych zobowiązań, podczas gdy w marcu ubiegłego roku było to 58 715 zł. Obecnie problemy finansowe ma 4 614 aktywnych, zawieszonych i zamkniętych podmiotów. Od początku pandemii zaległości branży wzrosły o niespełna 38 mln zł. Kłopoty z zaległymi zobowiązaniami wobec banków i kontrahentów dotyczą 4,3% firm e-commerce. To nieznacznie mniej niż na początku pandemii i znacznie mniej niż wynosi średnia dla całej gospodarki, która kształtuje się na poziomie 5,7%. W okresie pandemii tempo przyrostu zaległości firm zajmujących się zdalną sprzedażą znacznie spowolniło i nie dorównuje średniej, jaką notuje ogół przedsiębiorstw. W ostatnie półtora roku przeterminowane zobowiązania firm dłużników podwyższyły się o 16%, a w ciągu roku o 12%. Źródło: ISBnews
Reklama: Komisja Europejska przedstawiła wniosek ustawodawczy w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej w ramach środków mających na celu ochronę integralności wyborów i demokratycznego w nich uczestnictwa. Proponuje, by wszelkie reklamy polityczne były wyraźnie oznaczone jako takie i zawierały informacje m.in. o tym, kto za nie zapłacił i ile, poinformowała Komisja. „Techniki targetowania politycznego i amplifikacji musiałyby zostać podane do wiadomości publicznej z bezprecedensową dokładnością, a w przypadku wykorzystywania wrażliwych danych osobowych bez wyraźnej zgody osoby zainteresowanej zakazano by ich stosowania” – podała Komisja. Źródło: ISBnews
e-commerce:Odsetek przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż elektroniczną wyniósł 17,9% w 2020 r., tj. o 1,4 pkt proc. więcej niż w roku poprzednim, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS) w raporcie „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 r.”. „W 2020 r. ponad jedna trzecia przedsiębiorstw (35,5%) zadeklarowała zwiększenie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych, 18,1% firm wskazało wzrost odsetka pracowników posiadających zdalny dostęp do poczty elektronicznej przedsiębiorstwa, 20,5% wskazało wzrost odsetka pracowników posiadających zdalny dostęp do aplikacji lub systemów przedsiębiorstwa innych niż poczta elektroniczna, a 29,4% wskazało wzrost liczby spotkań zdalnych prowadzonych za pośrednictwem komunikatorów internetowych” – podał GUS. Źródło: ISBnews
Internet: Dostęp do internetu posiadało w br. 92,4% gospodarstw domowych. Odsetek ten był wyższy o 2 pkt proc. niż rok wcześniej, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS) w raporcie „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 r.”. W 2021 r. zakupów przez internet w Polsce dokonało 61,2% osób w wieku 16-74 lata (wobec 60,9% w 2020 r.). Źródło: ISBnews
e-commerce:Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) wyniósł 8,4% w październiku 2021 r. tak samo, jak przed miesiącem, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Wartość sprzedaży przez internet wzrosła o 5,4% w ujęciu miesięcznym. „W październiku 2021 r. w porównaniu z wrześniem br. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 5,4%). Udział tej sprzedaży był taki sam, jak w poprzednim miesiącu – 8,4%. Źródło: ISBnews
Reklama: Wydatki na reklamę turystyczną w Polsce wzrosną o 14% w 2023 roku wobec poziomu z roku 2019, wynika z prognozy agencji mediowej Zenith. Reklama związana z turystyką na 13 kluczowych rynkach (w tym w Polsce) wzrośnie o 24% w 2021 roku oraz o 36% w 2022 r. i o kolejne 19% w 2023 r. „Wydatki na reklamę w branży turystycznej mają szansę na szybki wzrost. Marki związane z tym sektorem muszą na nowo zbudować relacje z konsumentami po zapaści branży w 2020 roku” – czytamy w komunikacie dotyczącym raportu Zenith Business Intelligence Travel. Źródło: ISBnews
e-faktury: Ponad 21% przedsiębiorców planuje dobrowolnie wdrożyć e-faktury już w roku przyszłym, a – wedle deklaracji – działania w tym zakresie podjęło ok. 20% wynika z danych PwC. Obecnie 16% polskich przedsiębiorstw operuje fakturami nadającymi się do automatycznego przetworzenia. Wprowadzenie możliwości e-fakturowania od przyszłego roku zakłada nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), która 18 listopada ukazała się w Dzienniku Ustaw. W roku 2023 e-faktury będą obowiązkowe dla wszystkich przedsiębiorców. Według szacunkowych statystyk, w Polsce jest około 1,7 mln podatników VAT. Źródło: ISBnews
Rynek IT: Pomimo luki kompetencyjnej, z którą zmaga się wiele europejskich firm, Polska jest atrakcyjnym krajem dla osób pracujących w środowisku cyfrowym. Przyczynia się do tego m.in. liczba inwestycji w ośrodki badawczo-rozwojowe, która plasuje nas w czołówce krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej, wynika z przygotowanego przez Microsoft „Indeksu Cyfrowej Przyszłości”. Źródło: ISBnews
e-commerce: Aż 9 na 10 badanych wskazuje rolę darmowej dostawy jako istotnego czynnika, motywującego klientów do robienia zakupów w wybranym sklepie internetowym, co oznacza wzrost w stosunku do poprzedniego roku o około 10%, wynika z badania Gemius „E-commerce w Polsce 2021”. trend ten i oczekiwania konsumentów idealnie wpisuje się akcja Dzień Darmowej Dostawy, która odbędzie się już 14 grudnia br. po raz dwunasty. Źródło: spółka
Cyfryzacja: Dla blisko 80% firm z sektora MŚP podczas wdrażania oprogramowania do zarządzania biznesem kluczowe jest profesjonalne doradztwo oraz kompleksowe wsparcie ze strony dostawcy, zaś kwestie finansowe mają drugorzędne znaczenie. wynika z raportu firmy Symfonia „Inwestycje w technologie w dobie pandemii. Nowe wyzwania MŚP: cyfryzować czy oszczędzać?”. 75% małych i średnich firm cyfryzuje swój biznes, większość postrzega ten proces jako źródło korzyści. Niemniej wchodzenie na ścieżkę digitalizacji jest różne w zależności od specjalizacji. Cyfryzację księgowości i sprzedaży deklaruje odpowiednio 67,5% oraz 59,2% firm, ale pozostałe specjalizacje wypadają już znacznie słabiej. Cyfrowe wsparcie marketingu ma 28% badanych przedsiębiorstw, cyfrowe zarządzanie zasobami ludzkimi 26,5%, cyfrową logistykę 23,5%, a produkcję zaledwie 12,2%. Źródło: spółka
IT: Firma badawcza Gartner zapowiada kolejny dobry rok dla branży IT. Zdaniem analityków tegoroczne tempo wzrostu będzie niemal dwucyfrowe (9,5%). W nadchodzącym 2022 nieco zwolni, ale 6,5% to wciąż dobry wynik. Eksperci oczekują, że skumulowana wartość budżetów przedsiębiorstw na IT będzie wynosiła 4,474 mld USD. Niemal jedna trzecia tej kwoty – 1,3 mld USD – pochodzić będzie z „naszego” regionu EMEA. W następnym roku budżety na firmowy software będą rosły najszybciej. Zarówno na świecie, jak i w naszym regionie. Źródło: ISBtech
Telekomunikacja: Operatorzy będą stroną w postępowaniu dotyczącym ryzykownych dostawców sprzętu, podaje DGP. Zmiana ma zostać uwzględniona w projekcie nowelizacji ustawy o cyberbezpieczeństwie, którym ma zająć się Rada Ministrów. Ostateczna wersja ustawy zatwierdzona przez RM umożliwi regulatorowi ogłoszenie warunków aukcji 3,6GHz. Źródło: Trigon
Reklama: Szacowany wzrost rynku reklamy na koniec 2021 roku to ok. 14%, podał Publicis Groupe. W kolejnym roku ma być kontynuowany rosnący trend z 2019 roku, z dynamiką na poziomie 4,7%. Źródło: Trigon
IT: Software house’y wyraźnie zwiększyły nacisk na media społecznościowe, content marketing, webinaria, podcasty i pay-per-click, wynika z raportu „Granularity of Growth: Polish Software Development Companies” Komitetu Badań i Analiz SoDA we współpracy z Valueships. Łączna liczba unikalnych odwiedzających strony internetowe polskich software house’ów od sierpnia 2019 do lipca 2021 roku wzrosła o 112%, co oznacza podwojenie wielkości ruchu. Prawie 80% analizowanych firm udało się osiągnąć wzrost średniej miesięcznej liczby unikalnych użytkowników. Potrzeba jednak minimum 16 tys. UV miesięcznie, aby znaleźć się wśród najlepszych (stanowią one 10% badanych domen). „Software house’y, których strony osiągnęły wzrost UV w 2019 r., w 2020 r. otrzymały znaczną premię i odwrotnie, dostępny rynek stał się bardziej kompetytywny dla firm, które wzrostu nie osiągnęły. Najlepsze firmy urosły 5x szybciej niż rynek” – podsumowuje Maciej Wilczyński z SoDA. Źródło: spółka
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
LiveChat Software: Spółka po otrzymaniu zgody od rady nadzorczej, podjęła uchwałę o wypłacie 1,14 zł na akcję zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy z zysku za rok obrotowy 2021/2022. Źródło: ISBnews
Grupa CCC: Spółka przyjęła nową strategię zakładającą w perspektywie do 2025 r. osiągnięcie m.in. skonsolidowanej rentowności EBITDA (z MSSF16) powyżej 12% oraz udział sprzedaży z kanałów online na poziomie ponad 60% przychodów grupy. Realizacja strategii finansowana będzie ze środków własnych oraz zdolności kredytowej, dodano. Źródło: ISBnews
XTPL: Spółka odnotowała 6,49 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I- III kw. 2021 r. wobec 6,43 mln zł straty rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 0,21 mln zł w I-III kw. 2021 r. wobec 44 tys. zł rok wcześniej. Źródło: ISBnews
Silvair: Rada dyrektorów Silvair Inc. podjęła uchwałę dotyczącą realizacji oferty akcji zwykłych nowej emisji w ramach kapitału autoryzowanego. W ramach oferty spółka wyemituje do 1 mln nowych akcji po cenie emisyjnej wynoszącej 7,5 zł. Źródło: ISBnews
Grupa IMS: Spółka odnotowała 1,27 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2021 r. wobec 1,23 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 1,64 mln zł wobec 1,46 mln zł zysku rok wcześniej. Wynik EBITDA wyniósł odpowiednio: 3,35 mln zł wobec 2,94 mln zł. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 10,99 mln zł w III kw. 2021 r. wobec 8,91 mln zł rok wcześniej. Źródło: ISBnews
Silvair: Spółka odnotowała 1,03 mln USD skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2021 r. wobec 0,32 mln USD straty rok wcześniej. Strata operacyjna wyniosła 0,58 mln USD wobec 0,42 mln USD straty rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 0,19 mln USD w III kw. 2021 r. wobec 0,14 mln USD rok wcześniej. Źródło: ISBnews
Infoscan: Spółka podjęła decyzję o zakończeniu przeglądu opcji strategicznych i przyjął strategię na lata 2021-2025. Zakłada w niej m.in. zmianę podstawowej działalności na branżę e-commerce oraz przeniesienie notowań spółki na rynek główny Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW). Źródło: ISBnews
LiveChat: Zarząd LiveChat Software zdecydował o wnioskowanie do rady nadzorczej o zgodę na wypłatę 1,14 zł na akcję zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy za rok obrotowy 2021/2022. Źródło: ISBnews
LiveChat: Spółka odnotowała 59,29 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. roku obrotowego 2021/2022 (kwiecień-wrzesień 2021) wobec 46,44 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 63,84 mln zł wobec 49,69 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 104,57 mln zł w I poł. r.obr. 2021/2022 wobec 84,74 mln zł rok wcześniej. Źródło: ISBnews
Asseco Poland: Spółka jest optymistycznie nastawiona do dalszych realizacji projektów wdrożeniowych, szczególnie w sektorze bankowym i finansowym, a także w sektorze instytucji publicznych, wynika ze słów wiceprezesa Marka Panka. Spółka pozostaje nadal aktywna na rynku M&A. „Realizujemy obecnie 3 duże wdrożenia systemów core’owych w Polsce w dużych bankach, w tym jest BPS, ale kolejnych dwóch przypadkach nie możemy niestety ich nazwy ujawnić. Wzięliśmy również udział w połączeniu dwóch krajowych banków i robiliśmy taki projekt po raz pierwszy, co daje nam kolejne istotne referencje na przyszłość” – powiedział Panek. Źródło: ISBnews
Vigo System: Spółka zainwestuje około 5,4 mln euro w zakup sprzętu do produkcji materiałów półprzewodnikowych przeznaczonych do masowego zastosowania w fotonice i elektronice. Inwestycja podwoi moce produkcyjne w tym obszarze, pozwalając zarówno zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na materiały od klientów zewnętrznych, jak i potrzeby własne, związane z pracami nad nowymi produktami. Źródło: ISBnews
InPost: Spółka we współpracy z GreenWay Polska rozpoczęła budowę sieci stacji ładowania dla samochodów elektrycznych. Stacje znajdą się w centrach dystrybucyjnych InPost oraz przy Paczkomatach. Źródło: ISBnews
PMPG Polskie Media: Spółka odnotowała 0,81 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2021 r. wobec 1,72 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 0,17 mln zł wobec 0,44 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 7,39 mln zł w III kw. 2021 r. wobec 6,49 mln zł rok wcześniej. Źródło: ISBnews
Comp: Spółka odnotowała 3,27 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2021 r. wobec 5,33 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 6,76 mln zł wobec 10,01 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 162,88 mln zł w III kw. 2021 r. wobec 156,51 mln zł rok wcześniej. Źródło: ISBnews
Asseco Poland: Portfel zamówień Grupy Asseco na 2021 rok wynosi obecnie 10 846 mln zł, co oznacza wzrost o 17% w skali roku. W segmencie Asseco International portfel zamówień wynosi 2 269 mln zł (wzrost o 12% r/r), segment Formula Systems ma wartość 7 217 mln zł (wzrost o 19% r/r), a segment Asseco Poland to 1 360 mln zł (wzrost o 14%). Źródło: ISBnews
Asseco Poland: Spółka odnotowała 120,4 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2021 r. wobec 90,7 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 373 mln zł wobec 299 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 3 502,1 mln zł w III kw. 2021 r. wobec 2 938,1 mln zł rok wcześniej. Źródło: ISBnews
Grupa AB: Spółka oczekuje, że dostępność wielu produktów na rynku będzie nadal zaburzona w IV kwartale br., a poprawy należy oczekiwać dopiero w kolejnych okresach, poinformował członek zarządu Grzegorz Ochędzan.”Dostępność produktów jest zaburzona i ona jest różna w różnych segmentach. Czasami mamy opóźnienia w dostawach, a czasami mamy mniejsze dostawy od niektórych producentów. Obecnie mamy do czynienia z dużym popytem na produkt, który może nie być w pełni zaspokojony przez podaż. Jest to jednak trend ogólnoświatowy” – powiedział Ochędzan. Źródło: ISBnews
Brand24: Spółka odnotował 0,21 mln zł skonsolidowanego zysku netto w III kw. 2021 r. wobec 75 tys. zł straty rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 0,35 mln zł wobec 1 tys. zł zysku rok wcześniej. Wynik EBITDA wyniósł odpowiednio: 0,88 mln zł wobec 0,63 mln zł. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 4,01 mln zł w III kw. 2021 r. wobec 3,3 mln zł rok wcześniej. Źródło: ISBnews
Grupa AB: Spółka odnotowała 24,91 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kwartale roku obrotowego 2021/2022 (od 1 lipca do 30 września 2021) wobec 19,09 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 35,64 mln zł wobec 28,96 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 3 105,36 mln zł w I kw. r. obr. 2021/2022 wobec 2 881,63 mln zł rok wcześniej. Źródło: ISBnews
Shoper: Spółka odnotowała 2,9 mln zł skonsolidowanego zysku netto w III kw. 2021 r. wobec 3,31 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 3,96 mln zł wobec 4,49 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 20 mln zł w III kw. 2021 r. wobec 11,57 mln zł rok wcześniej. Źródło: ISBnews
Zortrax: Zarząd Zortrax podjął uchwałę w sprawie emisji w ramach oferty publicznej kierowanej do inwestorów kwalifikowanych do 8 000 obligacji na okaziciela serii H o wartości nominalnej 1 000 zł każda i łącznej wartości nominalnej do 8 000 000 zł. Źródło: ISBnews
Asbis Enterprises: Spółka wstępnie wypracowała skonsolidowane przychody na poziomie ok. 246 mln USD w październiku br., co oznacza wzrost o ok. 11%. Źródło: ISBnews
Wasko: Oferta spółki zależnej Gabos Software została uznana jako najkorzystniejsza w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest dostawa oprogramowania „Serwera Komunikacyjnego eCareMed” (OSK) dla części wspólnej projektu Ecaremed przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Wojewódzki Szpital Specjalistyczny Nr 3 w Rybniku (lidera zamawiających). Wartość oferty wynosi 5 510 400 zł brutto. Źródło: spółka
Bayer, Microsoft: Nawiązują partnerstwo strategiczne w celu stworzenia opartego na chmurze obliczeniowej zestawu narzędzi i rozwiązań z dziedziny danetyki do zastosowań w rolnictwie. Źródło: ISBtech
Deloitte: Rozbudowa Technology Delivery Center w Trójmieście to kolejny etap poszerzania kompetencji technologicznych firmy doradczej Deloitte, który pozwoli oferować klientom z Polski i z zagranicy szerokie wsparcie w zakresie wdrożenia oraz integracji systemów informatycznych. Znajdą w nim zatrudnienie specjaliści o zróżnicowanych kompetencjach technologicznych, którzy przyczynią się do dalszego dynamicznego rozwoju Deloitte w Polsce. Źródło: spółka
EC2: Zmienia nazwę na Sedivio i wejdzie w nowe obszary rozwoju. Spółka specjalizująca się w dostarczaniu usług i systemów IT w obszarze e-zdrowia poszerza swoje portfolio o produkty i usługi z obszaru bezpieczeństwa informacji. Firma pracuje nad produktem do zarządzania ryzykiem w tym obszarze. Źródło: ISBtech
Fiberhost: Funkcję CFO spółki od 1 grudnia 2021 r. obejmie Adam Błażeczek. Do zarządu spółki wejdzie także Rafał Markiewicz, który od 3 stycznia 2022 r. będzie pełnił funkcję COO. Na stanowisku prezesa pozostaje Marta Wojciechowska. Źródło: spółka
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Gremi Media: KCI zawarło z Pluralis B.V. niewiążące porozumienie term sheet dotyczące podstawowych warunków brzegowych sprzedaży na rzecz holenderskiej spółki łącznie 691 299 akcji Gremi Media (w dwóch transzach), stanowiących 40% kapitału zakładowego Gremi Media i uprawniających do 37,6% głosów na walnym zgromadzeniu. „W wyniku dokonanego przeglądu opcji strategicznych, zarząd emitenta podjął w dniu 26 listopada 2021 decyzję o wyborze jednego z podmiotów, na zasadzie czasowej wyłączności, jako partnera do szczegółowych uzgodnień dotyczących strategicznej współpracy z uwagi na największą wartość dodaną zarówno dla spółki, jak i dla Gremi Media” – podano. Źródło: ISBnews
Cyfrowy Polsat: Spółka zdecydowała o nabyciu przez spółkę nie więcej niż 29 mln akcji zwykłych spółki od Reddev Investments Limited, w cenie 35 zł za walor. Źródło: ISBnews
Grupa CCC: Spółka jest zainteresowana ewentualnymi akwizycjami spółek technologicznych, wynika ze słów przewodniczącego rady nadzorczej CCC Dariusza Miłka. „Jeżeli pojawią się na horyzoncie spółki technologiczne, które będą mogły podbić nasz biznes strategiczny, to owszem będziemy zainteresowani. Ale nic z dużych rzeczy, jakiś partnerów nie zamierzamy w najbliższym czasie ani kupować czy przejmować, ani się łączyć” – powiedział Miłek. Źródło: ISBnews
Grupa CCC: Spółka potwierdza plany związane z pierwotną ofertą publiczną (IPO) e-obuwie w terminie 2022/2023, poinformował wiceprezes Grupy CCC ds. strategii i rozwoju Karol Półtorak. Źródło: ISBnews
Shoper: Spółka pozostaje aktywna na rynku M&A i szuka dobrych spółek do ewentualnego przejęcia, poinformował prezes Marcin Kuśmierz. W razie potrzeby, Shoper może potencjalnie sięgnąć po finansowanie zewnętrzne przejęcia. „Prowadzimy szereg rozmów, również poza Polską. Zależy nam na wysokiej jakości przejmowanych aktywów, dlatego podchodzimy do nich bardzo selektywnie. Budujemy platformę e-commerce, która będzie pierwszym wyborem dla MŚP – zarówno pod kątem szerokości oferty, jak i jakości oraz przyjazności usług” – powiedział ISBnews Kuśmierz. Źródło: ISBnews
STS Holding: Spółka nie planuje przejęć w Polsce, a jeśli za granicą pojawi się „ciekawy target”, z pewnością go przeanalizuje, poinformował prezes Mateusz Juroszek. Ewentualne transakcje przejęć małych i średniej wielkości spółka mogłaby sfinansować bez emisji akcji, dodał. „Na dziś nie mamy żadnego celu do przejęcia, jeżeli chodzi o firmy bukmacherskie. Ale trzeba też sobie jasno wytłumaczyć, że my w Polsce żadnej firmy przejąć nie możemy, ponieważ nie uzyskalibyśmy zgody UOKiK – mielibyśmy zbyt duży udział w rynku” – powiedział Juroszek. Źródło: ISBnews
Grupa INC: Spółka ma nadzieję przeprowadzić jeszcze kilka debiutów giełdowych spółek pod koniec roku, choć ze względu na sytuację rynkową część może zostać przesunięta na I kw. 2022 r., poinformował prezes Paweł Śliwiński. Spółka przygotowuje także nową odsłonę platformy CrowdConnect. „Nasz obecny 'pipeline’ w podpisanych umowach, albo w tych, w których negocjacje się kończą, to jest około 10 ofert na końcówkę tego roku, jak i na I kw. 2022 r.” – powiedział Śliwiński. Źródło: ISBnews
STS Holding: Spółka liczy na stały wzrost marży EBITDA dzięki temu, że wzrost wydatków grupy na technologie spowolni do ok. 10% r/r i będzie niższy niż wzrost obrotów i przychodów z gier hazardowych netto (NGR), poinformowali przedstawiciele spółki. Źródło: ISBnews
Passus: Zarząd Passus podjął decyzję o przeniesieniu notowań na rynek główny GPW z NewConnect. Zmianie rynku notowań może towarzyszyć emisja akcji. Pozyskane środki spółka planuje przeznaczyć na rozwój produktów własnych oraz rozbudowę sieci sprzedaży na rynkach zagranicznych. Źródło: ISBnews
STS Holding: Spółka zamierza osiągnąć wzrost przychodów z gier hazardowych netto (NGR) na poziomie ok. 35% r/r na koniec br., zaś w perspektywie średniookresowej chce osiągnąć dynamikę wzrostu NGR na poziomie 20-25% r/r, podano w prospekcie emisyjnym. Źródło: ISBnews
STS Holding: Intencją spółki w perspektywie średniookresowej jest wypłata 100% zysku netto w formie dywidendy, podała spółka w prospekcie emisyjnym. Źródło: ISBnews
STS Holding: Spółka zamierza złożyć wniosek o wydanie zezwolenia na urządzanie gier hazardowych w Holandii i może rozważyć akwizycje, celem m.in. zdobycia komplementarnych kompetencji w zakresie technologii lub wejście na zbliżone produktowo rynki, podała spółka w prospekcie emisyjnym. Źródło: ISBnews
STS Holding: Oferta publiczna do 46 874 998 istniejących akcji, stanowiących do 30% kapitału zakładowego STS Holding, rozpoczeła się 24 listopada od book-buildingu wśród inwestorów instytucjonalnych, podano w prospekcie. Inwestorzy indywidualni mogą składać zapisy na akcje od czwartku, 25 listopada, po cenie maksymalnej ustalonej na 26 zł za akcję. Źródło: ISBnews
Immersion: Spółka rozważa scenariusz wejścia na giełdę, jednak nie wcześniej niż w 2023 roku, poinformował ISBtech prezes Immersion Piotr Baczyński. Firma oczekuje dynamicznego rozwoju na fali wzrostu segmentu wirtualnej rzeczywistości. „Na obecnym etapie jest zbyt wcześnie na twarde deklaracje o giełdzie. Zapewniam jednak, że w swojej działalności uwzględniamy potencjalny debiut na giełdzie. Myślę, że jeżeli taki scenariusz miałby się zrealizować, to będzie mieć to miejsce najwcześniej w 2023 roku” – powiedział ISBtech Baczyński. Źródło: ISBnews
Advanced Graphene Products: AGP zadebiutuje na NewConnect w poniedziałek, 29 listopada. Do obrotu trafi 4 994 000 sztuk akcji o wartości nominalnej 1 zł każda. Debiut poprzedziła publiczna emisja akcji serii C, z której spółka pozyskała 7,4 mln zł brutto. Źródło: ISBnews
TDJ: Spółka ogłosiła nową strategię inwestycyjną w obszarze venture capital (VC). W jej ramach zainwestuje do 200 mln zł w dojrzałe startupy, we wzrostowych branżach, takich jak automatyzacja, opakowania, OZE, magazynowanie energii, proptech itp. TDJ Venture będzie aktywnie szukał atrakcyjnych spółek w Polsce i regionie CEE, natomiast działający na rynku Fundusz VC TDJ – TDJ Pitango Ventures zakończył już poszukiwanie nowych spółek. Teraz skupi się budowie wartości firm portfelowych i będzie brał udział w ich kolejnych rundach inwestycyjnych. Źródło: ISBnews
TTMS: Transition Technologies MS ogłosiła zamiar przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej akcji, obejmującej subskrypcję do 2,4 mln nowo emitowanych akcji, skierowanej do inwestorów indywidualnych oraz instytucjonalnych. TTMS zapowiedziała także debiut na rynku podstawowym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. „Wpływy z oferty zostaną przeznaczone przede wszystkim na finansowanie akwizycji zagranicznych spółek świadczących usługi IT, o ugruntowanej pozycji rynkowej i specjalizujących się w technologiach zgodnych ze strategicznymi kompetencjami TTMS. Celem akwizycji jest przyspieszenie ekspansji Grupy na wybranych rynkach zagranicznych” – podała spółka. Źródło: ISBnews
MBE Worldwide: Przejmuje PrestaShop − wiodącą platformę e-commerce w Europie i Ameryce Łacińskiej. Rozwiązania uzupełnią się wzajemnie w ramach jednego łańcucha usług dla handlu. Wspólna baza obu firm obejmie ponad 600 000 klientów w Europie oraz ponad milion na całym świecie. Alexandre Eruimy, dyrektor zarządzający PrestaShop, nadal będzie zarządzał zespołem i biznesem marki. Źródło: ISBtech
Infobip: Globalna firma zajmująca się komunikacją w chmurze, wprowadza plan opcji na akcje pracownicze dla wszystkich swoich pracowników. Benefity dotyczą również polskich pracowników – zatrudnionych w oddziale warszawskim oraz otwartym w zeszłym roku centrum inżynieryjnym (Engineering Hub) w Katowicach. Źródło: spółka
Progress: Dostawca rozwiązań DevOps, Application Development, Data Connectivity i Digital Experience, ogłosił przejęcie spółki Kemp Technologies. Kemp niedawno przejął firmę Flowmon, zatem zarówno rozwiązania Kemp (loadbalancing / ADC), jak i Flowmon (monitoring sieci) wchodzą teraz w skład portfolio Progress. Źródło: spółka
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
ABSL: Zatrudnienie w warszawskich centrach usług biznesowych może wzrosnąć – w scenariuszu optymistycznym – do 129,5 tys. osób w roku 2031 (z 70,8 tys.), przy założeniu, że utrzymany zostanie obecny udział Warszawy w całkowitym zatrudnieniu w Polsce na stałym poziomie, wynika z raportu ABSL „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Warszawie” przygotowanego na zlecenie miasta stołecznego Warszawy. Raport zakłada, że do 2031 roku liczba miejsc pracy w sektorze nowoczesnych usług biznesowych w całej Polsce wzrośnie do poziomu 483-653 tys. Źródło: ISBnews
Play: Operator wprowadza usługi chroniące przed zagrożeniami w internecie. „Na bieżąco monitorujemy rynek pod kątem zagrożeń, na które narażeni mogą być nasi klienci. Przestępcy coraz częściej i odważniej używają nowych technologii, a strony służące do wyłudzenia danych wyglądają na coraz bardziej wiarygodne i trudne od rozróżnienia od oryginałów, za które się podszywają. Dlatego chcąc zadbać o bezpieczeństwo naszych klientów, oferujemy im rozwiązania, dzięki którym mogą czuć się bardziej komfortowo korzystając z sieci” – powiedział dyrektor Departamentu Marketingu B2C i B2B w Play Maciej Swat. Źródło: ISBnews
PKN Orlen: PKN Orlen w ramach programu Orlen Skylight Accelerator podpisał list intencyjny o współpracy z firmą Saule Technologies, która opracowała i produkuje pierwsze na świecie etykiety zasilane światłem, czyli wykorzystujące perowskitowe ogniwa fotowoltaiczne. Saule poinformował, że obok PKN Orlen, testy będą realizowane we współpracy z Google Cloud Platform oraz w sieci Grupy Maspex. Źródło: ISBnews
Poczta Polska: Operator został strategicznym partnerem Shopee w zakresie doręczania przesyłek. Poczta Polska umożliwia doręczanie zamówień paczek z platformy eCommerce Shopee na terenie całej Polski. Źródło: ISBnews
PayPal: Produkty spożywcze w sieci zamawia obecnie 85% Polaków, natomiast 41% planuje kupić w ten sposób przynajmniej część żywności na Boże Narodzenie, wynika z badania „Trendy w branży zakupów spożywczych online i dostaw żywności w Wielkiej Brytanii i UE” przeprowadzonego na zlecenie PayPal przez Maru/Matchbox. Prognozy wskazują na upowszechnienie się w przyszłości modelu hybrydowego, w którym kanał online płynnie łączy się ze stacjonarnym i go uzupełnia. Źródło: ISBnews
PGNiG: Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zostało partnerem akceleratora Space3ac. „Startupy w akceleratorze Space3ac otrzymają wsparcie finansowe od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w wysokości nawet do 65 000 euro, pomoc w założeniu działalności w Polsce, wsparcie merytoryczne, a także możliwość współpracy m.in. z PGNiG” – podała spółka. Akcelerator oferuje kilka ścieżek współpracy z partnerami przemysłowymi i korporacyjnymi, takich jak: wdrożenia pilotażowe, realizacja projektów partnerskich pomiędzy dużymi firmami i startupami, ścieżka komercyjna, a także inwestycyjna. Źródło: ISBnews
PZU: Powszechny Zakład Ubezpieczeń (PZU) udostępnił platformę pozapłacowych benefitów pracowniczych – PZU Benefity wszystkim zainteresowanym firmom w Polsce. Obejmuje ona takie produkty, jak ubezpieczenia życiowe i majątkowe, abonamenty medyczne PZU Zdrowie, abonament sportowo-rekreacyjny PZU Sport, pożyczki PZU Cash oraz oferty prawie 200 współpracujących z PZU partnerów. Źródło: ISBnews
Deloitte: Abonament za dostęp do serwisów przesyłających treści wideo płaci 66% polskich konsumentów wobec 55% rok wcześniej, wynika z raportu Digital Consumer Trends 2021, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte. Branża może spodziewać się w Polsce dalszego rozwoju, bowiem w przyszłym roku debiut na polskim rynku zapowiedziały trzy duże platformy streamingowe. Raport Deloitte pokazuje, że w ciągu roku najwięcej nowych użytkowników płatnego streamingu przybyło w grupie wiekowej 55-65 lat – 39%. Drugi wynik zanotowali użytkownicy z przedziału 25-34 lata, gdzie ten odsetek wzrósł o 26%. Źródło: ISBnews
Poczta Polska: Operator poszukuje ok. 1500 pracowników do sortowni przesyłek oraz kierowców. Ze względu na sytuację pandemiczną w Polsce, Poczta Polska spodziewa się istotnego wzrostu popytu na usługi kurierskie i paczkowe podczas najbliższego okresu świątecznego, o co najmniej 60% w stosunku do miesięcy wcześniejszych. Poczta Polska przygotowuje się do obsłużenia nawet dwukrotnie większej liczby przesyłek niż przeciętnie notowanych wielkości w roku – w tym również z okazji Black Friday. Źródło: ISBnews
Pointpack: Spółka podpisała z firmą Smyk umowę dotyczącą prowadzenia w sklepach sieci handlowej „Smyk”, na zasadzie agencji pocztowej, placówek pocztowych Pointpack oraz wdrożenia w nich systemu Pointpack w oparciu o infrastrukturę handlową partnera. Źródło: ISBnews
IBM Polska: Marcin Gajdziński został powołany na stanowisko dyrektora generalnego IBM Polska i Kraje Bałtyckie, podała spółka. Zastąpi Jarosława Szymczuka, który objął stanowisko general managera działu IBM Consulting w Europie Środkowo-Wschodniej. Marcin Gajdziński będzie odpowiedzialny za całokształt działalności IBM w Polsce i krajach bałtyckich, wzrost biznesowy i budowanie satysfakcji klientów. Wcześniej pełnił funkcje kierownicze w dziale rozwiązań technologicznych. Źródło: ISBnews
Allegro: Black Week na Allegro, trwający 8 dni festiwal zakupowy, rozpoczął się 22 listopada i skończy w Cyber Monday, 29 listopada. Spółka liczy, że będzie to kolejne wydarzenie bijące rekordy – w ub.r. podczas Black Week klienci każdego dnia kupowali prawie 3,5 mln produktów, a uczestniczący w akcji sprzedawcy odnotowywali sprzedaż o ok. 250-300% wyższą niż przeciętnego dnia, poinformowała strategy director w Allegro Aleksandra Sroka-Krzyżak. Źródło: ISBnews
Briju: Polska firma jubilerska, która na rynku działa nieprzerwanie od 1920 roku, przygotowała aplikację umożliwiającą mierzenie biżuterii. Moduł Briju JewelARy to pierwszy i jedyny w branży wirtualny salon jubilerski w 3D, wykorzystujący technologię AR (Augmented Reality). Źródło: spółka
IdoSell: Platforma integruje się z międzynarodowym serwisem sprzedażowym Spartoo. „Spartoo to dynamicznie rozwijający się serwis z branży fashion. Co miesiąc odwiedza go ponad 14 mln osób z całej Europy. Obecność dedykowanych wersji w ponad 30 krajach czyni go interesującym kanałem do rozpoczęcia lub poszerzenia sprzedaży cross-border” – powiedział product manager z IdoSell Konrad Pleszczuk. Źródło: spółka
Packeta: Cyfrowa platforma dla e-commerce, która z początkiem września zaoferowała polskim e-sklepom możliwość łatwiejszej ekspansji zagranicznej, przygotowała dla nowych klientów specjalną ofertę cenową na dostawy w okresie przedświątecznym do Czech, Słowacji, Węgier i Rumunii. Źródło: spółka
Elzab: Spółka i Aion Bank nawiązały strategiczną współpracę, oferując polskim przedsiębiorcom zakup kasy fiskalnej online w abonamencie i zintegrowanie posiadanej kasy fiskalnej z aplikacją mobilną. Wdrożeniem rozwiązań w projekcie zajmuje się Vodeno, spółka dostarczająca infrastrukturę technologiczną Aion Bankowi, działająca w obszarze BaaS (ang. banking as a service). Źródło: spółka
Valeo: Zaprezentował skaner LiDAR (Light Detection and Ranging – wykrywanie światła i odległości) trzeciej generacji. Nowa technologia m.in. dzięki identyfikacji obiektów, których nie dostrzegają ludzie, ani wykorzystywane obecnie kamery i radary, znacząco przybliża rzeczywistość autonomicznej mobilności. Źródło:ISBtech
HP: Ogłosił nowe oferty subskrypcji Z by HP, Teradici i NVIDIA Omniverse Enterprise, które umożliwiają zdalną współpracę pomiędzy wieloma systemami oraz aplikacjami nie tylko w chmurze. Wraz z firmą Microsoft, firma HP udostępnia również pakiet oprogramowania Data Science dla systemów Linux w postaci podsystemu Windows Subsystem for Linux 2 (WSL 2). Źródło: spółka
Play: W Play dla Firm udostępnił nową ofertę dla klientów biznesowych z 150 GB internetu w abonamencie i drugim smartfonem lub smartwatchem w prezencie. Źródło: ISBtech
T-Mobile: Rozwija usługę „SDWAN od TMobile”, która upraszcza i optymalizuje budowę sieci korporacyjnych, poprawiając jakość usług, możliwości analityczne i kontrolę sieci. Obecnie, operator oferuje usługę SDWAN bazującą na platformach aż trzech dostawców: Versa Networks, Cisco Meraki oraz Cisco Viptela, prowadząc klientów przez cały proces doboru rozwiązania, wdrożenia i migracji. Źródło: spółka
Platige Image: Przedłuża współpracę na obsługę studia Polsat Sport. Nowy kontrakt zawiera poszerzony zakres oferowanych usług, powiększony o kilka popularnych dyscyplin – do oprawy transmisji meczów piłki nożnej dołączyły m.in. sztuki walki oraz turnieje tenisowe. Umowa na obsługę graficzną studia Polsat Sport będzie obowiązywać przez kolejne 3 lata. Kilkuosobowym zespołem Platige Image pokieruje Anna Pokora-Grabkowska. Źródło: spółka
Comarch: Rozwiązanie Comarch ERP XL wesprze rozwój przedsiębiorstwa Blachotrapez. Źródło: ISBtech
Spark: Fintech, dzięki współpracy z wiodącym dostawcą płatności elektronicznych Przelewy24, proponuje alternatywę dla rozwiązań „śledzących” lokalizację użytkownika (np. aplikacja e-TOLL) i od 1 grudnia umożliwi kierowcom zakup e-biletu na wybrany odcinek autostrady przed rozpoczęciem podróży. Źródło: ISBtech
Toklok: Dzięki pracy polskiego zespołu programistów, już niedługo na rynek trafi nowy komunikator mobilny, który uniemożliwia m.in. przechwycenie treści korespondencji, uzyskanie danych osobowych użytkowników czy przekazanie przez twórców aplikacji informacji o ich klientach innym podmiotom. Źródło: spółka
Źródło: ISBnews