Urządzenia elektroniczne powinny znaleźć się w wyprawce 23,03% uczniów przed rozpoczęciem roku szkolnego, a taki sam procent rodziców jeszcze nie rozważał tego typu zakupów, co oznacza, że 53,94% nie zamierza kupić swojemu dziecku żadnego sprzętu elektronicznego przed powrotem do nauki, wynika z badania firmy Komputronik.
Badanie wykazało, że 38,57% rodziców planuje przeznaczyć na zakup elektroniki dla swoich dzieci powyżej 3 tys. zł, co jest najpopularniejszą odpowiedzią. 12,86% deklaruje, że wyda na ten cel kwotę w przedziale 1500 – 2000 zł, a natomiast 8,57% jeszcze nie wie, jakie środki przeznaczy na zakup sprzętu dla swoich pociech. Pozostałe przedziały cenowe zyskały mniej niż 7% odpowiedzi.
Rodzice w większości (78,58%) preferują zakup nowego sprzętu, co oznacza, że na używany lub odnowiony sprzęt jest w stanie zdecydować się 21,42% z nich, podano. Na na zakup sprzętu ze względu na bonusy zwraca uwagę 58,06% badanych rodziców, a 67,74% z nich najbardziej ceni promocje i zniżki. Co drugi rodzic (54,84%) preferuje darmowe raty. Natomiast cashbacki – 48,39% Ponadto dla ponad co 3. ankietowanego ważne są karta stałego klienta (38,71%); bon/voucher/karta prepaid (35,48%) oraz dodatkowe akcesoria za „1 grosz”, na co wskazało 35,48% badanych rodziców, wskazano w badaniu.
„Deklarowane przez rodziców kwoty na zakup sprzętu elektronicznego pokazuje kilka rzeczy. Przede wszystkim wysoki poziom świadomości rodziców na temat elektroniki. Rodzice mają świadomość, że kupno laptopa czy smartfona to wydatek przynajmniej na kilka lat, stąd stawiają wydajność ponad ceną. Z drugiej strony, rozwój technologii, wzrost wymagań sprzętowych, a także możliwości komputerów, m.in. w zakresie wykorzystywania generatywnej sztucznej inteligencji w codziennym życiu, sprawiają, że wymagania użytkowników również rosną wprost proporcjonalnie do tych zmian” – powiedziała dyrektor marketingu i PR w Komputronik Karolina Pietz-Drapińska, cytowana w komunikacie.
Dla ponad 8 na 10 ankietowanych (82,85%) kluczowe znaczenie ma wydajność urządzenia. Stawiają oni ją wyżej niż cenę, którą wskazało 79,31% ankietowanych. Dla przeszło co drugiej osoby (54,28%) liczy się wytrzymała bateria. Ponadto badani wskazali, że istotne są dla nich także: wsparcie techniczne (38,57%), marka (35,71%) oraz wygląd (25,71%), w tym np. kolor i kształt, wskazano w materiale.
Z badania Komputronik wynika też, że 88,49% rodziców deklaruje, że ich dziecko ma już na własność przynajmniej jedno urządzenie elektroniczne (komputer/laptop/tablet/smartfon). Z tego 68,42% dzieci ma smartfon, 35,20% komputer, a tablet posiada 30,59% dzieci. Większy procent uczęszczających do szkół ma smartwatcha – 28,85% niż laptopa – 18,42%. Z kolei 11,51% dzieci w wieku szkolnym nie posiada jeszcze żadnego urządzenia elektronicznego.
Według badania 52,86% rodziców nie ma żadnych rozterek wynikających z zakupu urządzeń elektronicznych dla swoich dzieci – blisko 4. na 10. ankietowanych zwraca uwagę na czas spędzany przed ekranem, natomiast blisko co trzeci rodzic odpowiednio na: bezpieczeństwo swoich pociech online (32,86%) oraz koszty wynikające z użytkowania urządzeń (31,43%).
Z badania wynika także, iż 46,05% rodziców na pytanie z możliwością wielokrotnego wyboru, „jakie oprogramowanie jest najczęściej używane przez Twoje dzieci do nauki” odpowiedziało, że ich dziecko używa komputera wyłącznie do gry i zabawy. 43,75% dzieci korzysta na pecetach z pakietu MS Office. Co czwarty uczeń (24,34%) używa narzędzi do komunikacji, takich jak Google Meets czy Zoom. 13,49% wykorzystuje komputery do Google Clasroom, natomiast 6,58% wskazało inne rozwiązania.
Badanie zostało przeprowadzone 29 lipca – 12 sierpnia 2024 roku metodą CAWI na ogólnopolskiej grupie 985 osób.
Źródło: ISBnews