Aby wpłata z zysku Narodowego Banku Polskiego (NBP) za rok 2021 trafiła do nowo tworzonego Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (FWSZ) już w tym roku, przepisy ustawy o obronie Ojczyzny zakładające powołanie tego Funduszu muszą wejść szybciej niż w terminie zaplanowanym na 1 lipca br., gdyż w latach poprzednich wpłaty NBP były dokonywane w czerwcu, wynika z uwag Narodowego Banku Polskiego (NBP) do projektu ustawy o obronie Ojczyzny.
„Termin wejścia w życie przepisów ustawy, określony na 1 lipca 2022 r. może spowodować, że wpłata z tytułu ewentualnego zysku NBP wypracowanego w 2021 r. zostałaby przekazana do budżetu państwa, a nie Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych. W latach 2020-2021 wpłaty były dokonywane w czerwcu, zatem przy aktualnym rozwiązaniu zasilenie FWSZ, zamiast budżetu państwa, w 2022 r. może nie być możliwe” – czytamy w stanowisku NBP.
Bank centralny zwraca uwagę, że „tymczasem wskazana w piśmie przewodnim kierującym przedmiotowy projekt do konsultacji pilna potrzeba zwiększenia wysiłku finansowego Polski w zakresie zabezpieczenia potrzeb obronnych przemawia za przekazaniem wpłaty z zysku NBP do FWSZ już w 2022 r.”
Z tego też względu uznaje za „uzasadnione […] przyśpieszenie wejścia w życie niektórych przepisów przedłożonej ustawy, w szczególności tych, dotyczących utworzenia FWSZ”. Zdaniem NBP, przepisy te mogłyby wejść w życie w standardowym terminie 14 dni po publikacji w Dzienniku Ustaw.
NBP przypomina, że obowiązujące obecnie ustawy z dnia 25 maja 2001r. o przebudowie i modernizacji sił zbrojnych, która powołuje Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych stracą moc z dniem 2 lipca 2022r.
Z tego też względu przyśpieszenie wejścia w życie przepisów ustawy o obronie Ojczyzny dot. powstania Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych oznaczałoby, że w okresie przejściowym od daty wejścia w życie przepisów projektowanej ustawy, do utraty mocy obowiązującej poprzednich przepisów, równolegle funkcjonowałyby Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych, a także FWSZ m.in. z wyłączeniem możliwości dokonywania wydatków przeznaczonych na realizację celów określonych w programie rozwoju Sił Zbrojnych, w celu uniknięcia powielania zadania Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych.
W związku z powyższym, w ocenie NBP, uzasadnione jest przyśpieszenie wejścia w życie niektórych przepisów przedłożonej ustawy, w szczególności tych, dotyczących utworzenia FWSZ.
Ponieważ przepisy przedłożonego projektu przewidują, ze obowiązujące obecnie ustawy, które zostaną zastąpione ustawą o obronie Ojczyzny, w tym ustawą z dnia 25 maja 2001r. o przebudowie i modernizacji sił zbrojnych – która powołuje Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych – stracą moc z dniem 2 lipca 2022r. przedstawiona poniżej propozycja zmian przewiduje, że w okresie przejściowym od daty wejścia w życie projektowanej ustawy,, a wspomnianą datą, równolegle funkcjonować będą Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych, a także FWSZ m.in. z wyłączeniem w tym okresie możliwości dokonywania wydatków przeznaczonych na realizację celów określonych w programie rozwoju Sił Zbrojnych, w celu uniknięcia powielania zadania Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych.
Jednocześnie NBP zwraca uwagę, że w zaproponowanym kształcie ustawy wydatki FWSZ objęte zostałyby tzw. stabilizującą regułą wydatkową.
„Zgodnie z art. 112aa ustawy o finansach publicznych regule tej podlegają bowiem m.in. wydatki funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych Bankowi Gospodarstwa Krajowego, a takim funduszem będzie FWSZ” – czytamy.
Zdaniem NBP, „objęcie wydatków FSWZ regułą wydatkową może być niepożądane, gdyż mogłoby ograniczać elastyczność procesu zakupów sprzętu wojskowego”.
„Ponadto, w ramach debaty nad kształcę unijnych reguł fiskalnych, Polska zgłaszała postulat wyłączenia spod ich rygorów wydatków na cele militarne […] Wskazane argumenty przemawiają za rozważeniem wyłączenia FWSZ z limitu wydatkowego w ramach SRW”, podano także.
Projekt ustawy o obronie Ojczyzny który zakłada m.in. zwiększenie liczby żołnierzy do ok. 300 tys., wzrost wydatków na obronność – ze względu na członkostwo Polski w NATO – do 2,5% PKB do 2024 r. oraz modernizację techniczną wojska, został wczoraj przyjęty przez rząd. Jak wynika z zapowiedzi wicepremiera Jarosław Kaczyńskiego, ustawa powinna zostać przyjęta przez Sejm na nadzwyczajnym posiedzeniu w przyszłym tygodniu bądź za kolejnym posiedzeniu, zaplanowanym za dwa tygodnie.
Projekt zakłada m.in. wprowadzenie mechanizmu, który ma umożliwić pozyskanie dodatkowych funduszy na uzbrojenie i modernizację Wojska Polskiego oraz na zwiększenie jego liczebności. Przy Banku Gospodarstwa Krajowego ma powstać Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych. Będzie on zasilany m.in. wpływami ze skarbowych papierów wartościowych, obligacji BGK czy wpłat z budżetu państwa.
Źródło: ISBnews