W trakcie pandemii obniżyły się możliwości rozwoju zawodowego 28% Polaków, wynika z badania dotyczącego wpływu pandemii COVID-19 na działalność firm przeprowadzonego przez ADP. Pracodawcy dostrzegają tę tendencję i w 2022 r. zamierzają wspierać zatrudnionych w obszarze podnoszenia ich kompetencji.
ADP zapytało respondentów o to, czy koronawirus wpłynął na możliwości rozwoju wewnątrz ich przedsiębiorstwa. Ponad połowa badanych nie odnotowała żadnego wpływu. 28% ankietowanych stwierdziło, że w trakcie pandemii ich możliwości rozwoju obniżyły się. Z kolei 21% pracowników uważa, że w okresie pandemii poprawiły się ich możliwości rozwoju zawodowego, podano.
„W chwili wybuchu pandemii COVID-19 cały świat się zatrzymał – w tym również segment szkoleń pracowniczych. Z dnia na dzień większość zajęć została odwołana lub przeniesiona na bliżej nieokreślony czas. Mimo że po pewnym czasie część szkoleń została przeniesiona do online-u, to jednak z tej formuły nie skorzystali wszyscy zainteresowani. Z drugiej strony, mamy natomiast pewien odsetek pracowników, którzy dzięki pracy zdalnej zyskali więcej wolnego czasu i mogli go poświęcić na szkolenia online, których w czasie pandemii pojawiło się znacznie więcej niż do tej pory” – powiedziała HR Business Partner w ADP Polska Anna Barbachowska, cytowana w komunikacie.
Pracodawcy dostrzegają jednak stagnację pod względem wzrostu kompetencji pracowników i planują kroki mające pobudzić ich rozwój. Wiele firm zamierza zacząć zmiany od góry, czyli od kadry menadżerskiej, wychodząc z założenia, że szef, który sam nie podnosi swoich kwalifikacji, nie będzie wzorem dla personelu. Z danych zebranych przez ManpowerGroup wynika, że programy rozwojowe dla menedżerów i liderów planuje wdrożyć w I połowie 2022 roku co piąty pracodawca (20%), natomiast 12% przedsiębiorców – mimo deklarowanej chęci organizacji szkoleń w przyszłości – nie potrafi określić ich terminu. Blisko czterech na dziesięciu pracodawców (41%) nie przewiduje wprowadzania programów rozwojowych dla menedżerów, wskazano w informacji.
„Rynek pracy, na którym już teraz widać wyraźny wpływ pandemii, w przyszłości będzie jeszcze szybciej ewoluował. Przedstawiciele pokolenia rozpoczynającego obecnie aktywność zawodową w ciągu swojej kariery statystycznie będą zmieniać miejsce zatrudnienia znacznie częściej niż ich rodzice czy dziadkowie. Kluczowe wydaje się zatem rozwijanie umiejętności uniwersalnych – interdyscyplinarnych i interpersonalnych – ponieważ przygotuje to pracowników na wyzwania przyszłości. Ważne jest także otworzenie ich na zmiany i zaadaptowanie myślenia, że zmiana obowiązków może być szansą, a nie degradacją” – podsumowała Barbachowska.
Źródło: ISBnews