Przychody z eksportu produktów mlecznych uzyskane przez krajową branżę mleczarską kształtowały się na poziomie zbliżonym do notowanego w roku 2019 i wyniosły ponad 2,1 mld euro, podało Biuro Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR), powołując się na dane Ministerstwa Finansów. Jednocześnie, na import tego asortymentu wydatkowano blisko 1 mld euro (4,4 mld zł), o 1% mniej niż rok wcześniej.
„Produkty mleczne z Polski tradycyjnie eksportowane były przede wszystkim do UE. W okresie styczeń–listopad 2020 r. udział tych krajów w wartości wywozu wyniósł 67%. Wpływy uzyskane z eksportu do UE obniżyły się o 10%, do 1,4 mld euro. Głównymi odbiorcami produktów mlecznych były: Niemcy (18% wartości – 395 mln euro), Czechy (6% – 137 mln euro), Wielka Brytania i Niderlandy (po 5% – odpowiednio 108 mln euro i 101 mln euro)” – czytamy w raporcie.
Dodatnie saldo obrotów handlowych artykułami mleczarskimi w okresie jedenastu miesięcy 2020 r. ukształtowało się na poziomie ponad 1,1 mld euro (5,1 mld zł), o 1% wyższym niż przed rokiem, podał KOWR.
Udział krajów nienależących do UE i WNP w wywozie produktów mlecznych wyniósł 27% wobec 23% rok wcześniej. Wpływy uzyskane z eksportu osiągnęły 0,6 mld euro, o 16% więcej niż w porównywalnym okresie 2019 r. Największy udział w eksporcie miały Chiny (5% wartości wywozu – 109 mln euro), Algieria (4% – 84 mln euro), a także Arabia Saudyjska (2% – 48 mln euro), podano również.
„W strukturze wywozu produktów mlecznych dominującą pozycję zajmują sery i twarogi, których eksport w okresie styczeń–listopad 2020 r. stanowił 35% wartości ogółem. Na kolejnych pozycjach uplasowały się mleko płynne i śmietana (z 18% udziałem) oraz mleko zagęszczone i w proszku (14%). Lody stanowiły 10% udziału w wartości eksportu produktów mlecznych z Polski, a serwatka – 9%” – podał KOWR.
Źródło: ISBnews