Obroty w handlu tradycyjnym w Polsce wzrosły w styczniu o 7,6% w skali roku, wynika z cyklicznych danych M/platform.
„W styczniu 2022 odwiedzaliśmy sklepy spożywcze z taką samą częstotliwością, jak przed rokiem. Podobny pod względem wielkości był także nasz koszyk zakupowy i zawierał średnio 5,3 produktu. Duże zmiany zachodzą natomiast nieustanne w zakresie wartości tego koszyka, co oczywiście powiązane jest z rosnącymi cenami produktów. Średnia wartość koszyka zakupowego w ostatnim miesiącu była wyższa o 8,1% od wartości koszyka w styczniu 2021 roku, a to z kolei przełożyło się na wzrost obrotów w handlu tradycyjnym o 7,6%” – czytamy w komunikacie.
Do wzrostu obrotów w całym kanale przyczyniały się zaś produkty świeże na wagę (mięsa, wędliny, warzywa, owoce, sery itd.), których łączna wartość sprzedaży wzrosła rok do roku o ponad 29%, ale także takie kategorie jak nabiał (+8%), alkohole mocne, jak whisky, rum, likiery, gin (+7%), kawa, herbata i kakao (+2,3%) czy napoje bezalkoholowe (+1,2%), podano także.
Największe pod względem wartości sprzedaży kategorie odnotowały ponownie spadki sprzedaży – wyroby tytoniowe o 4,4%, wódka o 5,6%, zaś piwo o 6,2%.
„Dane za styczeń 2022 nie były niestety zaskoczeniem, jeśli chodzi o poziom cen produktów oferowanych przez sklepy tradycyjne. W stosunku do analogicznego okresu sprzed roku, mogliśmy zaobserwować wysokie wzrosty cen dla ogromnej większości grup produktowych. Ponownie rekordowe wzrosty cen odnotowała kategoria oleje i oliwy (+42,9%). Kilkunastoprocentowe wzrosty cen towarzyszyły kategoriom wódki (+17,7%), alkoholi mocnych jak whisky, rum, gin czy likiery (+12,7%), nabiału (+11,9%) czy żywności suchej (+11%)” – podsumowała dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform Ewa Rybołowicz, cytowana w komunikacie.
M/platform to cyfrowa platforma usług, która wspiera tradycyjne punkty handlowe. Zrzesza ponad 12 000 sklepów handlu tradycyjnego na terenie całego kraju.
Źródło: ISBnews