Łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w listopadzie była o 2,3% wyższa niż przed rokiem, a liczba transakcji spadła o 7%, wynika z danych Polskiej Izby Handlu (PIH) i Centrum Monitorowania Rynku (CMR).
„Za spadkiem liczby wizyt w sklepach małoformatowych w listopadzie stała nie tylko zmniejszająca się liczba tego typu placówek, ale też pogoda. Listopad był pod tym względem bardzo zmienny, przy czym ostatni tydzień przyniósł śnieżyce i mrozy, a takie warunki zwykle nie zachęcają do wychodzenia z domu, a tym samym do robienia impulsowych zakupów w pobliskim sklepie. Mniejsza liczba transakcji przełożyła się również na obniżenie łącznej liczby zakupionych opakowań. Ceny produktów w ostatnich miesiącach nie rosną już tak dynamicznie jak wcześniej (w niektórych kategoriach widoczne są nawet spadki cen), mimo to w listopadzie średnia wartość paragonu była o 10% wyższa niż rok wcześniej, przy czym średnia liczba opakowań na paragonie była taka sama jak przed rokiem. W listopadzie klient sklepu małoformatowego wydawał kupował średnio 3,7 opakowania produktu i wydawał na zakupy średnio 23,89 zł” – czytamy w komunikacie.
Listopad ma 30 dni, z czego dwa świąteczne, w które duża część sklepów jest zamknięta, dlatego sprzedaż w tym miesiącu jest zwykle znacznie niższa niż w poprzedzającym go październiku. Tak też było w tym roku – łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych była o 13% niższa niż we wrześniu, natomiast obroty tych placówek spadły z miesiąca na miesiąc o około 10%, podano także.
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Źródło: ISBnews