Łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była w grudniu 2023 r. o 4,6% wyższa niż przed rokiem, zaś liczba transakcji spadła o niemal 5%, wynika z danych Polskiej Izby Handlu (PIH) i Centrum Monitorowania Rynku (CMR).
„Mniejsza niż przed rokiem liczba klientów to w dużej mierze efekt tego, że Wigilia i sylwester, czyli dni wzmożonych ostatnich zakupów uzupełniających przed świętami, w 2023 r. wypadły w niedzielę. W tygodniu przedświątecznym w sklepach małoformatowych najwięcej transakcji ma miejsce zwykle 23 grudnia, ale spora część klientów odwiedza takie placówki także w samą Wigilię.” – czytamy w komunikacie.
Średnio klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy w grudniu 26,73 zł (o 10% więcej niż rok wcześniej) i wkładali do koszyka 3,9 opakowania produktu. Najwyższe kwoty na paragonach pojawiały się 23 grudnia – klienci kupowali wówczas średnio 5 produktów i płacili za zakupy średnio 36 zł. Ponadprzeciętne wydatki na zakupy (średnio około 32 zł) odnotowano również w dwóch ostatnich dniach roku, podano.
W porównaniu z listopadem łączne obroty sklepów małoformatowych w grudniu 2023 roku wzrosły o 7,9%, mimo iż liczba transakcji była o 3,5% niższa.
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Źródło: ISBnews