Łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych w maju br. była wyższa o 6,5% r/r, a liczba transakcji spadła o 6% w porównaniu z majem 2022 r., wynika z danych Polskiej Izby Handlu (PIH) i Centrum Monitorowania Rynku (CMR).
„W maju klienci sklepów małoformatowych kupowali średnio 3,6 opakowań produktów, przy czym ponad połowa transakcji obejmowała 1-2 towary, a tylko w co dwudziestym koszyku pojawiało 10 lub więcej produktów. Odsetek klientów robiących duże zakupy w tym formacie sklepów spada z roku na rok, najwyższy był na początku pandemii – jeszcze w maju 2020 r. powyżej 10 produktów kupował co 12. klient. Mimo spadającej liczby opakowań w koszyku systematycznie rośnie średnia wartość transakcji. Średnia wartość jednorazowych zakupów w maju 2023 r. wynosiła 21,48 zł, czyli aż o 13% więcej niż przed rokiem.” – czytamy w komunikacie.
Z badania wynika, że niemalże wszystkie kategorie produktowe mocno podrożały w ujęciu rok do roku, widać jednak, że wzrosty z miesiąca na miesiąc nie są już tak duże jak to było w 2022 r., a w przypadku masła, oleju czy mleka średnie ceny są nawet niższe niż w kwietniu. W ujęciu r/r różnice zarówno w cenach, jak i w liczbie sprzedanych opakowań są wciąż duże. Sprzedaż cukru, za który trzeba płacić o 50% więcej niż rok temu, spadła o 20%, sprzedaż mleka obniżyła się w tym czasie o 14%, a oleju – o 10%. Wyjątkiem jest masło, które w maju kosztowało o ponad 20% mniej niż rok wcześniej (choć wciąż o 10% więcej niż w maju 2021 r.) i odnotowało niewielki wzrost sprzedaży w przeliczeniu na kilogramy.
Stabilizują się również ceny wódek – produkty te nie drożeją już mocno z miesiąca na miesiąc, jednak w porównaniu z majem 2022 r. różnice są znaczące. W maju 2023 r. za półlitrową butelkę takiej wódki klienci sklepów małoformatowych płacili o 15% więcej niż rok wcześniej. Najmniej podrożały natomiast warianty smakowe (o około 6%) o obniżonej zawartości alkoholu. W efekcie łączna sprzedaż wódek czystych w przeliczeniu na litry spadła r/r o 14% (w czym największy udział miały najtańsze trunki), natomiast smakowych o 6%, podano.
„Chłodna pierwsza połowa maja przełożyła się na spadek sprzedaży kategorii wrażliwe na pogodę – klienci kupili o 11% mniej litrów piwa niż przed rokiem oraz o 11% mniej opakowań lodów, gorzej niż w maju 2022 r. sprzedawały się również wody i napoje gazowane” – dodano.
Sprzedaż w sklepach małoformatowych najwyższa jest latem, ale klientów zaczyna przybywać wraz z nadejściem cieplejszych dni – tak też było w tym roku. W maju 2023 r. w porównaniu z kwietniem liczba transakcji zwiększyła się o 13%, łączna wartość sprzedaży zwiększyła się w tym czasie o niemal 7%, podano także.
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Źródło: ISBnews