Wartość zestawu najpopularniejszych produktów świątecznych wzrosła o 4,58% r/r, wynika z danych ASM Sales Force Agency. Analiza ekspertów wskazuje, że najniższą wartość koszyka świątecznego w grudniu 2024 można znaleźć w sklepach typu Cash & Carry, nieco drożej jest w hiper- i supermarketach, najwyższą wartość koszyk świąteczny miał w dyskontach.
„Najwyższe rachunki za świąteczne produkty w tym roku wystawiają konsumentom dyskonty, w których za zestaw najpopularniejszych przed świętami produktów trzeba było zapłacić 276,61 zł. To o 14,17 zł (5,4%) więcej niż w najtańszych w tym roku sklepach typu Cash & Carry, w których świąteczny koszyk kosztował 262,44 zł. W środku stawki są jeszcze hipermarkety (270,28 zł) oraz supermarkety (271,09 zł)” – czytamy w komunikacie towarzyszącym badaniu „Świąteczny Koszyk Zakupowy ASM SFA 2024”.
Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że średnia cena koszyka produktów świątecznych wyniosła 271,21 zł. Wśród sieci z najniższą ceną koszyka świątecznego znalazły się Dino (248,97 zł), Auchan (252,22 zł) oraz Makro Cash & Carry (258,50 zł). Na drugim krańcu rankingu uplasowały się Carrefour (282,74 zł), POLOmarket (284,68 zł) oraz Netto (295,06 zł).
Porównując ceny koszyka złożonego z wybranych do analizy produktów, okazało się, że w największym stopniu świąteczny zestaw zakupów podrożał w ciągu roku w sieci Lidl – o 16,11%. Nieco mniejszy wzrost (15,47%) odnotowano w sklepach Aldi oraz w sieci Biedronka (10,56%). Ceny spadły w sklepach Dino (-9,14%) oraz Makro Cash & Carry (-4,96%). W sklepach Selgros Cash & Carry były niższe o 0,55%, wskazano również.
„W 2024 roku koszyk podstawowych produktów na świąteczny stół jest droższy średnio o ok. 5% w porównaniu z ubiegłym rokiem. To kolejny wzrost w ostatnich latach, ale już nie tak dotkliwy jak przed rokiem, gdy zestaw świątecznych produktów przeanalizowanych przez ASM SFA był droższy o 13% wobec 2022 roku. Pomiędzy grudniem 2023 a 2024 w największym stopniu podrożały soki, czekolada i niektóre przyprawy. W najmniejszym stopniu drożały kawa i słodkie napoje, ale są też takie produkty, których ceny spadły. Są wśród nich majonez, masa makowa czy filety śledziowe. Obecne ceny są konsekwencją wielu czynników, w tym napiętej sytuacji geopolitycznej, zmian na rynkach surowców oraz wzrostu kosztów produkcji i transportu. Konsumenci coraz częściej zmuszeni są do poszukiwania oszczędności, wybierając tańsze alternatywy, ograniczając zakupy lub korzystając z promocji. Pomimo odczuwalnie rosnących cen nadchodzące święta nie będą wiązały się z tak wieloma wyrzeczeniami jak to było przed rokiem lub dwa lata temu. Niemniej jednak dla części konsumentów zorganizowanie świątecznego stołu może okazać się sporym wyzwaniem finansowym” – powiedział client service & analysis director ASM SFA Kamil Kruk, cytowany w materiale.
Zgodnie z przyjętą metodologia w świątecznej edycji Badania i Raportu Koszyk Zakupowy 2024 przeanalizowano ceny 35 produktów kojarzonych ze świętami. W ten sposób porównano wartości koszyka świątecznego 2024 i różnice pomiędzy jego wartościami w 13 analizowanych sieciach handlowych. Na potrzeby analizy porównawczej, w której ceny produktów oraz wartość koszyka porównano do stanu z roku 2023 wybrano 14 produktów spośród 35 analizowanych. W ten sposób uzyskano wiarygodne dane porównawcze pomiędzy rokiem 2023 i 2024.
Źródło: ISBnews