Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Gospodarka
  • Biznes
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Prawo
  • Więcej
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
    • KONFLIKT W UKRAINIE
    • COVID RAPORT
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Gospodarka
  • Biznes
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Prawo
  • Więcej
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
    • KONFLIKT W UKRAINIE
    • COVID RAPORT
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona Główna Gospodarka

Według 54% badanych normalność w pracy nastąpi tuż po ustąpieniu pandemii

Dodane przez Bartłomiej Supernak
1 września 2020
w dziale Gospodarka
0
praca
0
SHARES
Share on FacebookShare on Twitter

Zdaniem ponad połowy badanych (54%) powrót do „normalności w pracy” zajmie kilka dni lub tygodni po ustąpieniu pandemii, 36% uważa, że będą to miesiące, wynika z badania EY Future Consumer Index przygotowanego przez EY Polska. 10% Polaków ankietowanych przez EY Polska spodziewa się, że powrót do pracy, jaką znamy sprzed pandemii, zajmie kilka lat albo nawet nigdy nie wrócimy do zwyczajów i schematów, zgodnie z którymi pracowaliśmy przed marcem 2020 roku.

Mimo że temat pracy zdalnej szeroko obecny jest w przestrzeni publicznej, 14% Polaków ankietowanych przez EY Polska w ramach polskiej edycji badania Future Consumer Index spodziewa się, że będzie pracować z domu częściej. To zdecydowanie niższy wynik niż średnia globalna. W badaniu światowym takiej zmiany spodziewa się bowiem blisko połowa (48%) ankietowanych, podano.

„Badanie EY Polska zostało przeprowadzone na szerokiej grupie respondentów i objęło osoby reprezentujące różne formy zatrudnienia, przynależące do różnych grup wiekowych i mieszkające niemal w całym kraju, na mniej i bardziej zurbanizowanych obszarach. To pokazuje, że w skali całego kraju praca zdalna nie jest aż tak powszechna, jak można by sądzić, patrząc jedynie na firmy zlokalizowane w większych aglomeracjach. Porównując z kolei wyniki z Polski z badaniem globalnym, wyraźnie widać, że w Polsce formy pracy zdalnej i rozwiązania pozwalające na unikanie służbowych kontaktów bezpośrednich nie są tak powszechne jak w innych krajach. Oczywiście dalsze rozpowszechnienie pracy zdalnej zależne będzie zapewne od sytuacji epidemicznej, ale skala oczekiwanych przez Polaków zmian w sposobie pracy jest obecnie stosunkowo niewielka w porównaniu ze zmianami, jakich spodziewają się respondenci ankietowani przez EY w innych krajach” – powiedział partner EY, lider Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich Łukasz Wojciechowski, cytowany w komunikacie.

Częściej w wideokonferencjach wewnątrz organizacji, w której pracuje, zamierza uczestniczyć 9,3% Polaków, co jest wynikiem wyraźnie niższym niż średnia światowa, która jest na poziomie 42%. Podobne rozbieżności dotyczą również wideokonferencji zewnętrznych, mających zastąpić bezpośrednie spotkania z klientami czy kontrahentami. Ponieważ Polacy nie spodziewają się masowo wykonywania obowiązków służbowych z domu, również nie oczekują istotnych zmian dotyczących samego podróżowania do miejsca pracy. Rzadszych podróży do biura czy zakładu spodziewa się 39% ankietowanych w badaniu światowym, podczas gdy w Polsce ograniczenia wyjazdów do pracy oczekuje 7% osób.

Patrząc z kolei na stosunek Polaków do środków komunikacji miejskiej, można wnioskować, że nie będą oni unikać poruszania się do pracy autobusami, tramwajami czy pociągami. Nieco połowa z nas (52%) uważa transport publiczny za niekomfortowy albo wręcz bardzo niekomfortowy. Na tle krajów Ameryki Północnej i zachodniej Europy to zdecydowanie wyższa ocena. Tylko dla niespełna 30% mieszkańców tych rejonów świata jest on bowiem komfortowy (73% badanych uznaje go za niekomfortowy lub bardzo niekomfortowy), wskazano również.

„13% osób badanych przez EY Polska spodziewa się natomiast, że gdy już powróci do swojego dotychczasowego miejsca pracy, będzie musiało liczyć się z zaostrzonymi rygorami sanitarnymi i przestrzegać specjalnie wdrożonych procedur sanitarnych. O tę samą kwestię EY pytał również uczestników globalnego badania, a wyniki pokazują, że specjalnych procedur sanitarnych w miejscach pracy oczekuje na świecie 54% badanych” – czytamy dalej.

Strach przed koronawirusem nie odstrasza nas od przestrzeni co-workingowych. Mniej skłonnych do korzystania z tego typu rozwiązań będzie 5% badanych Polaków, podczas gdy w skali światowej obawia się ich 30% ankietowanych.

Patrząc na wyniki polskiej edycji badania, można wnioskować również, że niewielu z nas spodziewa się zobaczyć korzyści wynikające z wykonywania pracy z domu. Jedynie 9% ankietowanych przez EY Polska uważa, że dzięki temu poprawi się ich zdrowie i równowaga między życiem zawodowym a prywatnym. To zdecydowanie niższy wynik niż pokazują statystyki globalne – gdzie poprawy zdrowia i samopoczucia spodziewa się 40% ankietowanych. 5% Polaków spodziewa się pogorszenia swojej sytuacji w tym zakresie. Pod tym względem wyróżniamy się pozytywnie na tle świata, ponieważ w skali globalnej negatywnego wpływu częstszej pracy z domu oczekuje 23% ankietowanych, podkreślono.

„Choć wydawać by się mogło, że praca zdalna jest korzystna dla większości osób, trzeba pamiętać o wielu kwestiach, które mogą być kłopotliwe. Organizacja miejsca i czasu pracy czy konieczność jednoczesnego łączenia opieki nad dziećmi z obowiązkami zawodowymi mogą okazać się dla wielu pracowników sporym i w pełni zrozumiałym wyzwaniem. Po początkowym entuzjazmie związanym z oszczędnością czasu na dojazdy do miejsca pracy wiele osób zaczęło odczuwać dyskomfort wynikający z izolacji i rozszerzeniem sfery zawodowej na sferę domową. Nowa sytuacja to też nowa rzeczywistość prawna. Niektóre przepisy pozostawiają wiele wątpliwości interpretacyjnych, nawet w zakresie samej pracy zdalnej. Instytucja pracy zdalnej nie została jak dotąd uregulowana w Kodeksie Pracy i nadal zgłaszane są wątpliwości dotyczące tego, w jaki sposób taka praca może być zlecona i wykonywana i w jakim zakresie pracownik może wykonywać ją poza granicami kraju. Taka praca może wygenerować materialne ryzyka podatkowego nie tylko dla pracowników, ale także pracodawców” – podsumował associate partner w zespole People Advisory Services EY Karol Raźniewski.

Polska edycja badania „EY Future Consumer Index” przygotowana przez EY Polska przeprowadzona została w dniach 22-28 czerwca 2020 roku na grupie 1 000 osób w wieku 18-65 lat. Swoim zasięgiem badanie objęło cały kraj i wszystkie grupy społeczne. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące obecnych zachowań dotyczących różnych obszarów życia, a także nastrojów i przewidywanych postaw w najbliższej przyszłości.

Źródło: ISBnews

Tagi: EY Polskakoronawirus
Poprzedni post

Prezydent podpisał nowelę dot. świadczeń wyrównawczych dla opozycjonistów

Następny post

Lokalne rynki ciepła wymagają współpracy wytwórcy i dystrybutora

Andrzej Duda

Prezydent podpisał ustawę wprowadzającą ułatwienia dla biogazu w systemie aukcyjnym

Andrzej Duda

Prezydent podpisał nowelę ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy dot. rozwiązań systemowych

strefa euro

Inflacja HICP w strefie euro wyniosła 8,6% r/r w czerwiec wg wst. danych

pieniądze

Rekordowa inflacja od 25 lat!

pusty portfel oznaczający zadłużenie albo niewypłacalność co można sprawdzić w rejestrze długów

Inflacja wyniosła 15,6% r/r w czerwcu wg wstępnych danych

paliwo

Średnia cena detaliczna benzyny E95 wzrosła o 20,2%, ON o 26,5% w I-VI 2022

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

biznes

Pergamin, z portfela JR Holding, pozyskał 5 mln zł w rundzie seed na ekspansję

Shell

Shell uruchomi w tym roku jedną stację LNG, a kolejną w roku 2023

Atal

Atal wprowadził do sprzedaży łącznie 276 lokali w inwestycjach w Chorzowie i Redzie

Budimex

Budimex ukończył budowę 106-km odcinka zapory na granicy z Białorusią

telefon

Liczba kart SIM w bazach operatorów wzrosła o 4,4% do 56,6 mln na koniec 2021

Andrzej Duda

Prezydent podpisał ustawę wprowadzającą ułatwienia dla biogazu w systemie aukcyjnym

telefon

Wartość rynku telekomunikacyjnego nie zmieniła się r/r i wyniosła 40,8 mld zł w 2021

auto

AC SA miało wstępnie 62,84 mln zł przychodów w II kw. 2022

Twitter LinkedIn Facebook Youtube LinkedIn


Inwestycje.pl
 to portal, w którym znajdziesz aktualne wiadomości z kraju, bieżące informacje ze spółek, komentarze, analizy i opinie.

ADRES:

INWESTYCJE.PL SP. Z O.O.
Ul. Łąkowa 3/5,
90-562 Łódź

NIP: 7252307078
REGON: 388224470
KRS: 0000885306

KONTAKT:

Ogólny: biuro@inwestycje.pl
Redakcja: redakcja@inwestycje.pl
Współpraca: reklama@inwestycje.pl

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Gospodarka
  • Biznes
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Prawo
  • Więcej
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
    • KONFLIKT W UKRAINIE
    • COVID RAPORT

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.