Wnioski w programie „Mój elektryk 2.0” ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) będzie można składać na początku lutego 2025 r., poinformował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r.
Beneficjenci programu z budżetem ponad 1,6 mld zł – osoby fizyczne i osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą – będą mogły otrzymać do 40 tys. zł dotacji na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy nowego samochodu elektrycznego.
„Nowa odsłona programu 'Mój elektryk’ z budżetem ponad 1,6 mld zł pozwoli dofinansować prywatne inwestycje w auta elektryczne – zarówno osób fizycznych, jak i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. To, obok dotacji do zeroemisyjnego transportu publicznego i infrastruktury na potrzeby stacji ładowania, zapewnia kompleksowe wsparcie elektromobilności. Jednym z priorytetów nowej strategii działania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest poprawa jakości powietrza, której nieodłącznym elementem jest rozwój niskoemisyjnego transportu” – powiedział zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW Paweł Augustyn, cytowany w komunikacie.
Maksymalna cena zakupu pojazdu kwalifikującego się do uzyskania wsparcia to 225 tys. zł netto (bez VAT), podczas gdy w obecnym programie jest to 225 tys. zł brutto (z VAT). Maksymalna kwota dotacji z programu wyniesie 40 tys. zł (kwota obejmuje premie za złomowanie pojazdu spalinowego oraz dochód wnioskodawcy nieprzekraczający 135 tys. zł rocznie). Limit przebiegu nowego samochodu kwalifikującego się do dofinansowania wynosić będzie 6 tys. km, wskazano w materiale.
NFOŚiGW podkreślił również, że program został przygotowany na podstawie decyzji wykonawczej Rady Unii Europejskiej z 1 lipca
2024 r. (CID), z której wprost wynikają:
1. rodzaj ostatecznych odbiorców wsparcia (osoby fizyczne oraz prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą);
2. forma wsparcia (dotacja),
3. łączna wysokość wsparcia,
4. rodzaj premii podwyższających łączną kwotę wsparcia,
5. kategoria pojazdów (M1),
6. wielkość wskaźnika „Liczba zakupionych/leasingowanych/wynajętych pojazdów kategorii M1”,
7. wysokość budżetu przeznaczonego na program.
W ramach obowiązującego programu „Mój elektryk” nabór dla osób fizycznych oraz dla przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne zostanie zamknięty z dniem 31 stycznia 2025 r., natomiast nabór wniosków w ramach ścieżki leasingowej, zawieszony z dniem 31 sierpnia 2024 r. ze względu na wyczerpanie środków, zostanie zamknięty z dniem 31 grudnia 2024 r., podsumowano.
Wcześniej przedstawiciele branży alarmowali, że program „Mój elektryk 2.0” to krok w tył w porównaniu do rozpędzonego programu „Mój elektryk” i oceniali, że jeśli wejdzie on w życie w obecnie zakładanym kształcie, z budżetu 1,6 mld zł realne byłoby wykorzystanie 20-25%.
Źródło: ISBnews