Ocena osób prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne w ramach majowego badania Nastroju Handlu Tradycyjnego (NHT) wzrosła o 10,5 pkt m/m do 51,9 pkt, po raz pierwszy w tym roku przekraczając granicę 50 pkt, wynika z cyklicznych danych M/platform. Na podobnym do kwietnia wysokim poziomie pozostał wskaźnik oczekiwań w stosunku do kolejnego miesiąca (NHT+1), który wyniósł 67,3 pkt (-0,3 pkt.).
W tym roku największy wpływ na handel ma czynnik pandemiczny. Zmniejszenie zagrożenia w ujęciu zdrowotnym oraz luzowanie obostrzeń realnie przekładają się na poprawę nastrojów w handlu. Mniejsze znaczenie wydają się mieć wysoki poziom inflacji czy inne czynniki ekonomiczne, podano.
„Po trzech miesiącach spadków wartości sprzedaży w sklepach tradycyjnych spowodowanych między innymi wyjątkowymi zakupami na zapas w ubiegłym roku, sytuacja zaczyna się odwracać. W maju 2021 roku obroty w tym kanale były o 0,7% wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Warto zwrócić uwagę na kategorie, które odnotowały wzrost sprzedaży, między innymi napoje bezalkoholowe – wzrost o 6,5%, alkohole typu whisky, giny czy likiery – wzrost o 4,9% czy mrożonki, a wśród nich lody – wzrost o 2,6%” – powiedziała dyrektor ds. analiz rynkowych w Comp Centrum Innowacji Ewa Rybołowicz, cytowana w komunikacie.
Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące. Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych.
Źródło: ISBnews