Co drugi Polak planuje zakup oferty związanej z urlopami, podczas gdy w ostatniej fali badania w październiku ub.r. wynik ten był o 11 pkt proc. niższy, wynika badania GfK – An NIQ Company. Co trzeci badany (wzrost o 6 pkt proc. w relacji do ostatniego sondażu) deklaruje, że w najbliższym czasie przeznaczy część środków na sprzęt ogrodowy.
Według badania „Current Consumer Mood” wzrósł także odsetek osób przymierzających się do zakupu małego AGD (32% vs 27% poprzednio), a także kupna pojazdu (29% vs 26%).
„Handel wciąż jest daleki od hurraoptymizmu, ale konsumenci wysyłają czytelne i coraz częstsze sygnały związane z większą skłonnością do dużych wydatków. I to nie koniecznie związanych z bieżącymi potrzebami. Decyzje o zakupie auta, większym remoncie czy doposażeniu ogrodu podejmiemy najczęściej wówczas, gdy czujemy się zabezpieczeni finansowo, zarówno 'tu i teraz’ jak i w perspektywie najbliższych miesięcy. Taki stan w gospodarce pojawił się pierwszy raz od dawna i nabywcy dają temu wyraz w swoich deklaracjach” – powiedziała Consultant w GfK – An NIQ Company Anna Bańka, cytowana w komunikacie.
Większym zakupom z pewnością sprzyja sezon komunijny, który ma widoczny wpływ na kategorię sprzętu komputerowego i smartfonów. W deklaracjach badanych przez GfK – An NIQ Company obie kategorie rosną w identycznym tempie – z 24% do 31% zapowiedzi zakupu. Są także grupy produktów, w której nasze plany zakupowe zredukowały się na przestrzeni kilku miesięcy. To np. duże wydatki na cele medyczne czy wyposażenie warsztatu, podano.
Według badania zdecydowanie najczęściej Polacy finansują tez zakupy gotówką – w przypadku małego AGD to 64% deklaracji, zaś w kwestii wyposażenia ogrodu – 58%.
Źródło: ISBnews