Prawie 30% Polaków jest zdania, że oprogramowanie polskich firm ma wyższą jakość od tego typu rozwiązań zagranicznych, a zdaniem 32% krajowe rozwiązania są na tym samym poziomie, co zagraniczne, wynika z badania ClickMeeting. Z kolei 3% ankietowanych uważa, że polskie rozwiązania są gorsze.
„Przy wyborze oprogramowania i usług online co drugi Polak kieruje się przede wszystkim ich jakością i stabilnością działania. Niecałe 40% w pierwszej kolejności zwraca uwagę na cenę, a jedynie 20% na kwestie bezpieczeństwa danych i zgodności danego rozwiązania z przepisami RODO. Dla 14% największe znaczenie przy wyborze rozwiązań technologicznych ma dostępność polskiego interfejsu i obsługi klienta. Dla 87% obecność polskojęzycznego wsparcia technicznego jest ważna lub bardzo ważna” – czytamy w komunikacie.
Nieco ponad 80% badanych deklaruje, że wspieranie polskich firm poprzez zakup ich produktów i usług jest dla nich ważne lub bardzo ważne, a 55% twierdzi, że wybierając oprogramowanie i usługi technologiczne, preferuje produkty polskiego pochodzenia, podano także w materiale.
Najważniejszym czynnikiem przy wyborze rozwiązań technologicznych i usług online dla 53% badanych jest ich jakość i stabilność działania, cena zajmuje drugie miejsce ze sporo niższym odsetkiem odpowiedzi (38%). Co piąty Polak za kluczowe uznaje kwestie bezpieczeństwa i prywatności danych oraz zgodność danego rozwiązania z przepisami RODO.
„Zazwyczaj, kiedy jest mowa o bezpieczeństwie danych, przychodzi nam na myśl RODO, ale to nie wszystko. Równie ważne jest zwracanie uwagi na to, z jakiego kraju pochodzi narzędzie czy technologia, z których korzystamy – wbrew pozorom ma to wpływ na ochronę danych użytkowników. Firmy działające w Unii Europejskiej muszą spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa, co wymuszają unijne przepisy, m.in. wspomniana dyrektywa RODO” – powiedział brand manager ClickMeeting Tomasz Bołcun, cytowany w komunikacie.
Dostępnością polskiego interfejsu, instrukcji obsługi i/lub polskiej obsługi klienta kieruje się 14% badanych. Jednocześnie 87% ankietowanych przyznaje, że ważne lub bardzo ważne jest dla nich to, by dział wsparcia technicznego danego oprogramowania posługiwał się językiem polskim.
„Jeśli chodzi o oprogramowanie, to Polacy na co dzień, prywatnie lub służbowo, najczęściej korzystają z chatów i komunikatorów (66,5% badanych). W dalszej kolejności wskazują platformy do spotkań i webinarów (26%), platformy edukacyjne i szkoleniowe (18,5%), programy graficzne (16,5%), oprogramowanie księgowe (11%) i analityczne (8%)” – zakończono.
Badanie przeprowadzono we wrześniu 2024 r. na reprezentatywnej grupie 1000 osób w wieku od 18 do 65 lat.
Źródło: ISBnews