Zużycie trzech głównych gatunków paliw płynnych (benzyny silnikowe, olej napędowy, LPG) w Polsce wzrosło o 6% r/r i wyniosło 26,67 mln m3 w I-III kw. 2022 r., podała Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). Ogółem zużycie sześciu rodzajów paliw zwiększyło się o 6% r/r i wyniosło 28,3 mln m3.
„Słaba dynamika polskiej gospodarki, wojna w Ukrainie, konieczność zmiany kierunków zaopatrzenia w ropę i gotowe paliwa po wprowadzeniu sankcji na zakupy ropy i paliw w Rosji oraz wysokie ceny paliw w I kwartale 2023 r (szczególnie oleju napędowego) były głównymi elementami stymulującymi rynek paliw płynnych w Polsce. Dodatkowo na wielkość zakupów paliw wpłynęła w III kwartale br. polityka cenowa największych operatorów rynkowych” – czytamy w komunikacie.
„Obiektywne porównanie wyników 3 kwartałów 2023 r. do 3 kwartałów 2022 r. utrudnia fakt rozpoczęcia w lutym ubiegłego roku agresji Rosji na Ukrainę, który mocno wstrząsnął rynkiem paliw w Polsce. Wtedy też obserwowano przez dłuższy okres masowe zakupy paliw 2 w hurcie i na stacjach paliw, co mocno zaważyło na wyniku całorocznym. W bieżącym roku sytuacja jest stabilna, ale ceny w I półroczu pozostały na wysokich poziomach – choć zdecydowanie niższych niż w II półroczu 2022 r. wpływając na zakupy Polaków na stacjach paliw. Działania wojenne w Ukrainie wymagają dużych ilości paliwa – głównie oleju napędowego, a Polska jest głównym hubem przerzutowym dla tego rodzaju zaopatrzenia. Skutkowało to tym, że eksport i reeksport paliw płynnych realizowany przez polskich przedsiębiorców był w omawianym czasie na rekordowych poziomach. Konsumpcję paliw w kraju, w znaczących okresach, wspomagała turystyka paliwowa na zachodnich i południowych granicach. Niższe ceny w Polsce niż w sąsiednich krajach europejskich zachęcały do przyjazdu w celu napełnienia baków i kanistrów. W ostatecznym rozrachunku wynik 3 kwartałów br. dla konsumpcji paliw płynnych przewyższał znacząco wynik z 3 kwartałów ubiegłego roku. Wyjazdy wakacyjne rodaków (głównie do miejscowości krajowych) stabilizowały wysoki poziom sprzedaży w miesiącach letnich” – czytamy dalej.
Rynek krajowy 3 głównych paliw płynnych (benzyn silnikowych, oleju napędowego oraz gazu płynnego LPG) wykazał wynik lepszy o 6% r/r, przy czym udział importu w tym segmencie rynku paliw płynnych wyniósł 41%. Wolumen wzrostu tegoż rynku wyniósł około 1,6 mln m3 przy całkowitym zużyciu tych paliw na poziomie prawie 27 mln m3, z czego z importu pochodziło około 11 mln m3.
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy br. sprzedaż oleju napędowego wzrosła o 3% do 17,27 mln m3, benzyny o 13% do 6,05 mln m3, natomiast popyt na LPG wzrósł o 10% do 3,35 mln m3, wynika także z danych POPiHN.
„Ogółem, konsumpcja 6 głównych gatunków paliw (BS, ON, LPG, LOO, JET i COO) przy niższym poziomie produkcji, wyraźnym wzroście importu i eksportu, była na poziomie wyższym o 6% od konsumpcji tych paliw po 3 kwartałach 2022 r., przy czym udział importu w zaopatrzeniu rynku zwiększył się o 5 pkt. proc. i wyniósł 39% rosnąc wolumenowo o 22%” – podano także.
Licząc łącznie, konsumpcja wszystkich 6. gatunków paliw wyniosła 28,3 mln m3 i było to o 6% lepiej niż przed rokiem. Produkcję krajową uzupełniono importem w wysokości nieco ponad 11 mln m3 , co stanowiło 39% rynku. Ilość paliw sprowadzonych do kraju z zagranicy przewyższyła ubiegłoroczną o 22%. Bilans obrotów międzynarodowych po 3 kwartałach 2023 r. pokazał wyraźną nadwyżkę importu paliw nad eksportem liczonym łącznie z reeksportem. Ta różnica wyniosła obecnie około 8,5 mln m3 . Wynik tegoroczny został osiągnięty przy mniejszej od ubiegłorocznej produkcji krajowej, większym od ubiegłorocznego imporcie i powiększonym eksporcie i reeksporcie paliw, podsumowano.
Źródło: ISBnews