Zużycie trzech głównych gatunków paliw płynnych (benzyny silnikowe, olej napędowy, LPG) w Polsce wzrosło o 7% r/r i wyniosło 24,66 mln m3 w ciągu 9 miesięcy 2021 r., podała Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). Ogółem zużycie sześciu rodzajów paliw zwiększyło się również o 7% r/r i wyniosło 25,87 mln m3.
„W trudnym okresie wychodzenia z zeszłorocznych skutków pandemii, przy ograniczaniu skutków nowych fal zakażeń, perturbacjach z certyfikacją dostawców biokomponentów oraz produktów do ich wytworzenia i przy rosnących cenach paliw konsumpcja krajowa po 9 miesiącach 2021 r. zanotowała wyraźnie lepszy wynik niż w tym samym okresie roku poprzedniego. Skala popytu na paliwa płynne w poszczególnych miesiącach br. była wyższa od wyników z tych samych miesięcy w roku poprzednim” – czytamy w komunikacie.
Rynek krajowy 3 głównych paliw (benzyn, oleju napędowego oraz LPG) zwiększył się o 7% przy uzależnieniu od importu na poziomie 37%. Zużyto 24,66 mln m3 paliw i było to więcej niż w I-III kw. 2020 r. o 1,59 mln m3. Z importu pochodziło 9,05 mln m3, podano również.
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy br. sprzedaż oleju napędowego wzrosła o 7% do 16,36 mln m3, benzyny o 8% do 4,91 mln m3, natomiast popyt na LPG wzrósł o 3% do 3,39 mln m3, wynika także z danych POPiHN.
„Ogółem, konsumpcja 6 głównych gatunków paliw (BS, ON, LPG, LOO, JET i COO) była na poziomie wyższym o 7% od konsumpcji tych paliw po 3 kwartałach 2020 r., przy czym udział importu w zaopatrzeniu rynku pozostał na poziomie z roku poprzedniego i wyniósł 29% rosnąc wolumenowo o 30%” – czytamy dalej.
Bilans obrotów międzynarodowych po 3 kwartałach 2021 r. pogłębił wyraźną nadwyżkę importu paliw nad eksportem. Ta różnica wyniosła obecnie około 7,8 mln m3 . Przed rokiem było to około 5,4 mln m3 . Wynik ten został osiągnięty przy podobnej produkcji krajowej, większym od ubiegłorocznego imporcie i pomniejszonym eksporcie, podsumowano.
Źródło: ISBnews