Zwiększenie wydatków na koniec roku deklaruje 7,8% badanych Polaków (najwięcej w Europie), a 8,1% zakupowe okazje gotowa jest finansować kredytem (najwięcej, obok Bułgarii i Rumunii), wynika z raportu Dynata na zlecenie Revolut. Dla 22% badanych Polaków (najwięcej wskazań w Europie) ważnym powodem, by oszczędzać są duże życiowe wydatki, jak wesele lub dom, 18% traktuje je priorytetowo (najwięcej w Europie).
Według „Revolut Money Report (IV kw. 2024)”, przeszkodą w oszczędzaniu dla 11% Polaków jest brak dyscypliny (najwięcej wskazań w Europie), 27% przekracza budżet na prezenty, bo nie kontroluje wydatków (najwięcej, obok Czechów). Dobrym powodem, by skorzystać z karty kredytowej jest wykorzystanie okazji na Black Friday (20% wskazań) i zakup prezentów na Święta i Nowy Rok (22%). Za najbardziej przydatne produkty kredytowe badani Polacy uważają kredyt gotówkowy online (28%), zakupy ratalne (26%), fizyczną kartę kredytową (22%), BNPL i limit w rachunku (po 20%), podano.
„Większość badanych w Polsce (63%) i w Europie (72%) przyznała, że koszty życia i finansowa niepewność wpłyną w tym roku na ich przedświąteczne zakupy (np. Black Friday, Boże Narodzenie). Sentyment w Polsce wydaje się być jednak lepszy niż w Europie. Podczas gdy 33% badanych Polaków planuje ciąć wydatki, bo przez wyższe koszty życia ma mniej pieniędzy, w Europie takich wskazań było aż 42% (najwięcej w Grecji 56%). Zarówno w Polsce jak i w Europie 30% badanych przyznało, że choć ich siła nabywcza nie zmieniła się, to podchodzą do wydatków bardziej selektywnie (najbardziej Czesi 37%). Koniunktura najmniejszy wpływ ma na Holendrów, 39% planuje wydać tyle samo co zawsze (26% w Polsce, 24% w Europie). Co ciekawe, zwiększyć wydatki planuje 8% Polaków (to najwyższy odsetek wskazań w Europie, gdzie średnia to 2%)” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
Dla niektórych szansą na oszczędności jest sezon promocji: Dzień Singla (11 listopada), Czarny Piątek (29 listopada), Cyber Poniedziałek (2 grudnia). Sądzi tak 77% badanych w Polsce (72% w Europie), choć nie wszyscy z tego korzystają. 8% pytanych Polaków, gdy wpadnie im w oko okazja zakupowa, gotowi są użyć karty kredytowej lub pożyczki by ją zdobyć, kalkulują, że i tak się to opłaci (najwyższy odsetek wskazań w Europie, obok Bułgarii i Rumunii), podano także.
Dla połowy badanych Polaków (50%) dobrym powodem do oszczędzania jest posiadanie funduszu awaryjnego (41% w Europie) i spokojna głowa (42% w Polsce i w Europie). Motywacją by oszczędzać, dla 28% badanych Polaków, są też wakacje (średnia w Europie 29%, przodują Niemcy 45%). Polacy chcą ponadto oszczędzać na duże życiowe wydatki, jak wesele lub dom (22% to najwięcej wskazań w Europie), nie rezygnują z nich i traktują je priorytetowo (18%, najwięcej wskazań w Europie). Oszczędzamy też w Polsce dla naszych dzieci, 10% (w Europie prym wiodą tu Austriacy 21%).
W raporcie wskazano też, że oszczędnościowe plany psują Polakom z reguły niespodziewane wydatki – 40% (średnia w Europie to 38%), a dla co trzeciej osoby w Polsce i w Europie barierą jest też brak wolnych środków (34%). Do oszczędzania zniechęca inflacja, wzrost kosztów życia i spadek wartości oszczędności (23% badanych w Polsce, najwięcej wskazań w Portugalii 26%). Przeszkodą w oszczędzaniu, wskazaną przez 11% badanych Polaków, jest też brak ogólny dyscypliny (najwięcej wskazań w Europie). 27% badanych Polaków przyznało, że przekracza ustalony budżet na prezenty świąteczne, bo nie kontroluje wydatków (najwięcej wskazań w Europie, obok Czechów).
By wykorzystać w pełni okazje zakupowe (np. Black Friday, Cyber Monday) 20% badanych Polaków gotowa jest użyć karty kredytowej, a 12% kredytu gotówkowego (w Europie odpowiednio 20% i 8%). By kupić prezenty dla siebie, rodziny, przyjaciół i dobrze obchodzić Święta i Nowy Rok 22% badanych Polaków gotowa jest użyć karty kredytowej, a 13% kredytu gotówkowego (w Europie odpowiednio 16% i 8%), wskazano.
Z raportu wynika też, że badani Polacy są również skłonni użyć kredytu gotówkowego, aby pokryć koszty podróży np. wyjazdu na narty (13%) i karty kredytowej przy rezerwacjach hoteli, przelotów i by korzystać z bonusów w podróży (16%). Za najbardziej przydatne produkty kredytowe badani Polacy uważają kredyt gotówkowy online (28%), zakupy ratalne (26%), fizyczną kartę kredytową (22%), odroczone płatności BNPL i limit w rachunku (po 20%).
W badaniu przeprowadzonym w październiku br. zapytano 21 tys. osób w 21 krajach Europy (w tym tysiąc w Polsce) o ich plany i obawy w kontekście oszczędzania, pożyczania i wydatków w okresie przedświątecznym.
Źródło: ISBnews