Podaż nowych powierzchni magazynowych w Polsce może spadać w kolejnych miesiącach tego roku, spodziewają się eksperci JLL.
„W pierwszym kwartale tego roku po raz pierwszy od połowy 2021 r. wielkość budowanej powierzchni magazynowej w naszym kraju spadła poniżej 3 mln m2 i wyniosła ok. 2,6 mln m2. Nadal jednak znaczącą część, bo aż prawie 50% stanowiła powierzchnia budowana spekulacyjnie. Może potwierdzać to stosunkowo optymistyczne nastroje deweloperów, którzy oczekują szybkiego powrotu aktywności najemców” – powiedział head of Industrial Agency w JLL Tomasz Mika, cytowany w komunikacie.
JLL podaje, że polski rynek nieruchomości magazynowych zwolnił tempo po rekordowym okresie wzrostów w trakcie pandemii. Popyt brutto na powierzchnie magazynowe w Polsce w I kwartale br. wyniósł ponad 982 tys. m2, co oznacza 35% spadku r/r i 18% w porównaniu z 5-letnią średnią. Wyniki sektora w Polsce odzwierciedlają spowolnienie w skali europejskiej.
Osłabiony popyt i wysoka aktywność budowlana deweloperów w 2022 roku doprowadziły do niewielkiego wzrostu wielkości powierzchni niewynajętej w Polsce. W I kwartale tego roku wyniosła ona 1,9 mln m2, czyli ok. 6,3% całkowitych zasobów, podano także.
„W I kw. 2023 roku nowa podaż oddanej do użytku powierzchni magazynowych w Polsce osiągnęła wynik 1,5 mln m2 Jest to efekt wyjątkowo wysokiego popytu z lat 2021-2022. W kolejnych miesiącach roku spodziewać możemy się jednak spadającej wielkości nowej podaży” – czytamy dalej.
W I kwartale 2023 r. utrzymała się tendencja wzrostowa wartości czynszów, jednak były to już podwyżki zaledwie marginalne. Średnia wartość czynszu na rynkach Wielkiej Piątki wzrosła o 2,2% W porównaniu do IV kw. 2022 r., wahając się między 3,5 euro a 5,5 euro/m2 za miesiąc, w przypadku podmiejskich parków logistycznych. Osłabienie presji inflacyjnej w strefie euro prawdopodobnie pozwoli dalej stabilizować czynsze na rynku logistycznym, zarówno w Polsce, jak i w Europie, podało także JLL.
Jednym z czynników, który niewątpliwie determinuje polski sektor magazynowy jest sytuacja wynikająca z sektora handlowego.
„Jak wynika z naszych analiz, po okresie pandemii, Polacy chętnie wrócili do zakupów stacjonarnych. Coraz częściej dokonują ich jednak w swojej okolicy, po drodze z pracy, czy szkoły. Jednocześnie popularnością cieszą się zarówno małe formaty handlowe, centra convenience, jak i parki handlowe. Na rynku widoczne jest również zwiększenie rozproszenia sieci sklepów. Pojawia się zatem wyzwanie związane z zatowarowaniem nowych, mniejszych sklepów stacjonarnych. Inne widoczne aktualnie trendy na rynku detalicznym, które wpływają na logistykę i łańcuchy dostaw to m. in. rozwój strategii omnichannel, czy wdrażanie usługi click&collect” – skomentował director research & consulting w JLL Maciej Kotowski.
Źródło: ISBnews