W I kwartale tego roku na polskim rynku przybyło 86,5 tys. m2 powierzchni handlowej, z czego 96% w postaci parków, wynika z raportu CBRE. Łącznie nowoczesna przestrzeń zakupowa w Polsce zajmuje 14,12 mln m2, z czego 27% znajduje się w małych miastach.
„W pierwszych trzech miesiącach 2024 roku na rynku handlowym w Polsce pojawiło się 13 nowych obiektów, z czego 11 stanowiły parki handlowe. Największe oddane do użytku to OTO Park Koszalin, o powierzchni 38 tys. m2, Park Handlowy Pyskowice, zajmujący 8 tys. m2 oraz Aura Park Przeworsk, mający ponad 6,7 tys. m2. Aktywność deweloperów koncentruje się przede wszystkim na parkach handlowych mających do 10 tys. m2, głownie w małych miastach. To kontynuacja trendu obserwowanego w poprzednich latach. Jednak na rynku dzieje się dużo nie tylko w obszarze parków. Widzimy coraz większą liczbę rewitalizacji, rekomercjalizacji i rebrandingów dużych centrów handlowych” – powiedział dyrektor w dziale powierzchni handlowych CBRE Mariusz Majkowski, cytowany w materiale.
W budowie znajduje się 530,7 tys. m2 nowej przestrzeni handlowej, z której niemal połowa (48%) zasili małe miasta (do 100 tys. mieszkańców) i większość (76%) stanowią parki handlowe, podano także.
„Przybywa również międzynarodowych marek na polskim rynku. Od stycznia do marca br. w naszym kraju pojawiły się Made by Society z Rumunii, Jack & Jones z Danii oraz Kamalion z Hiszpanii” – wymieniono.
Czynsze bazowe w najlepszych centrach handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie 100-130 euro/m2/miesiąc w Warszawie i 40-60 euro/m2/miesiąc w innych dużych polskich miastach. Czynsze bazowe dla parków handlowych wynoszą średnio 9-12 euro/m2/miesiąc, podało CBRE.
Źródło: ISBnews