Obroty najemców w centrach handlowych spadły o 0,2% r/r we wrześniu br., podała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była we wrześniu br. o 6,1% niższa r/r.
„Z danych najemców prowadzących działalność w centrach handlowych wynika, że odnotowali we wrześniu 2024 r. lepsze wyniki w porównaniu do danych dla całości sprzedaży detalicznej w cenach bieżących. Według danych GUS cały handel zanotował spadek sprzedaży detalicznej o 3% r/r. Natomiast z PRCH Turnover Index wynika, że najemcy w centrach handlowych mieli wyniki niemal na tym samym poziomie, co rok wcześniej. Odnotowany poziom obrotów oraz odwiedzalność centrów handlowych, która w stosunku do danych sprzed roku się zmniejszyła, wynika z jednego dnia handlowego mniej w porównaniu do września 2023 r., powodzi w południowo-zachodniej Polsce oraz wyjątkowo wysokiej temperatury tegorocznego września” – powiedział dyrektor zarządzający PRCH Marcin Klammer, cytowany w komunikacie.
Wzrost obrotów o 0,8% odnotowały największe galerie (powyżej 60 tys. m2 GLA). Dokładnie taki sam poziom obrotów jak rok wcześniej odnotowali najemcy w obiektach średniej wielkości (20-40 tys. m2 GLA). Z kolei w dużych centrach handlowych (40-60 tys. m2 GLA) i najmniejszych centrach (5-20 tys. m2 GLA), obroty zmniejszyły się odpowiednio o 1,5% i 2,7%.
Największy wzrost obrotów, o 7,2%, odnotowała kategoria usługi. W kategorii zdrowie i uroda obroty wzrosły o 3,3%. Ważna dla centrów handlowych kategoria odzież i akcesoria miała o 0,1% mniejsze obroty, podano także.
„Dane PRCH po raz kolejny pokazują, że handel zorganizowany pod szyldami dużych rozpoznawalnych sieci w centrach handlowych posiada swoją specyficzną dynamikę sprzedaży. Dowodem może być brak załamania w centrach handlowych, takiego, jakie było prezentowane w danych o wrześniowej sprzedaży detalicznej GUS. Jednocześnie świat centrów handlowych nie jest homogeniczny. Największe i średnie centra handlowe dobrze poradziły sobie z wrześniowym spadkiem konsumpcji. Gorzej z najmniejszymi centrami. Powodów może być wiele, ale z reguły te centra ulokowane są w obszarach o obniżonej sile nabywczej. Oznacza to, że ich klienci mogą dotkliwiej odczuwać skutki inflacji, ale i działalności parków handlowych. Październikowe dane GUS pokazały odbicie, co oznacza, że wrześniowe załamanie konsumpcji nie było początkiem niebezpiecznego trendu. Teraz czekamy na październikowe odczyty PRCH” – skomentował senior client business partner w GfK – An NIQ Company Przemysław Dwojak.
We wrześniu utrzymał się całoroczny trend wzrostu współczynnika konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnich wydatków klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii. Był on o 6% wyższy niż we wrześniu 2023 r., podano także.
PRCH jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług.
Źródło: ISBnews