Obroty najemców w centrach handlowych wzrosły o 4,4% r/r w sierpniu br., podała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była w sierpniu 2024 r. o 0,2% wyższa niż w sierpniu 2023 r.
„Wzrost obrotów odnotowały wszystkie kategorie obiektów handlowych. Najlepsze wyniki miały najmniejsze centra (5-20 tys. m2 GLA), w których obroty wzrosły o 7,7%. W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. m2 GLA) obroty zwiększyły się o 4,5%. W największych galeriach (powyżej 60 tys. m2 GLA) obroty wzrosły o 3,8%, a w dużych centrach handlowych (40-60 tys. m2 GLA) wzrost wyniósł 3,4%” – czytamy w komunikacie.
„Wzrost obrotów najemców prowadzących działalność w centrach handlowych był w sierpniu 2024 r. wyższy niż wynikający z danych GUS wzrost sprzedaży detalicznej w cenach bieżących dla całego handlu. Podczas gdy obroty w centrach handlowych wzrosły o 4,4%, w stosunku do sierpnia 2023 r., to sprzedaż detaliczna ogółem zwiększyła się o 3,2%. Potwierdza to wnioski z badania GfK 'Skala omnichannel w obiektach handlowych’, z których wynika, że centra i parki handlowe są kluczowym miejscem zakupów Polaków, gdzie wydają oni ponad 60% budżetu przeznaczanego na zakupy. Z uwagą obserwujemy również trend dotyczący kategorii odzież i akcesoria, w której obroty w centrach handlowych wzrosły w sierpniu o 4,5%, podczas gdy z danych GUS wynika, że dla całego handlu detalicznego w tej kategorii odnotowano spadek sprzedaży o 14,9%” – powiedział dyrektor zarządzający PRCH Marcin Klammer, cytowany w komunikacie.
Największy wzrost obrotów, o 11,3%, odnotowała kategoria zdrowie i uroda. Ważna dla centrów handlowych kategoria odzież i akcesoria zwiększyła obroty o 4,5%, wskazano także.
„Sierpniowe dane PRCH pokazują, że wielofunkcyjność centrów handlowych zapewnia im klientów realizujących różne potrzeby zakupowe. Różnorodność oferty zapewnia stabilność biznesu i przekłada się na dobre jak na wakacyjny okres wyniki, wyższe niż przed rokiem. Centra handlowe zachowują się trochę inaczej niż rynek mierzony przez GUS, a wyższe obroty nie muszą oznaczać wzrostów inflacyjnych, lecz po prostu wyższy popyt. Trudno to wywnioskować z tych danych, ale warto być optymistą” – skomentował senior client business partner w GfK – An NIQ Company Przemysław Dwojak.
Współczynnik konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii, był w sierpniu 2024 r. o 6,5% wyższy niż w sierpniu 2023 r.
PRCH jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług.
Źródło: ISBnews