Obroty najemców w centrach handlowych w 2023 r. były o 9,2% wyższe r/r, podała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Odwiedzalność centrów handlowych, mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była w ubiegłym roku o 4,6% wyższa niż rok wcześniej.
„Indeksy Polskiej Rady Centrów Handlowych, największego w Polsce cyklicznego badania obrotów i odwiedzalności centrów handlowych pokazują, że w 2023 r., pomimo spowolnienia gospodarczego, obroty najemców były o 9,2% wyższe niż w 2022 r. Dla całego handlu, jak wynika z danych GUS, wzrost sprzedaży detalicznej w cenach bieżących wyniósł 5%. O 4,6% wzrosła w minionym roku również odwiedzalność galerii handlowych. Dane z indeksów PRCH są reprezentacyjne dla rynku, a nad ich gromadzeniem, weryfikacją i analizą nieprzerwanie od 16 lat czuwa międzynarodowy audytor PwC. Indeksy obejmują informacje z obiektów o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln m2, co stanowi ponad 33% rynku centrów handlowych w Polsce” – powiedział dyrektor zarządzający PRCH Krzysztof Poznański, cytowany w komunikacie.
W dwóch ostatnich miesiącach 2023 r. (listopad i grudzień) obroty wzrastały o odpowiednio 5,4% i 5,2%, w porównaniu do analogicznych miesięcy w 2022 r., podano także.
Średnioroczne obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. Najlepsze wyniki w 2023 r. odnotowały najmniejsze centra (5-20 tys. m2 GLA) wykazując wzrost obrotów o 12,2% r/r. W dużych obiektach (40-60 tys. m2 GLA) obroty najemców wzrosły o 10,8%, a średni wzrost o 9,1% odnotowały największe galerie (powyżej 60 tys. m2 GLA). W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. m2 GLA) obroty w 2023 r. zwiększyły się o 6,5% r/r, wymienia PRCH.
W wybranych kategoriach największe wzrosty obrotów w całym 2023 r. (r/r) odnotowały: rozrywka 30,3%, usługi 24,8% oraz gastronomia 17,4%, czytamy dalej.
Współczynnik konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii, był w 2023 r. o 4% wyższy niż w 2022 r., wynika także z danych organizacji.
Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była w 2023 r. o 4,6% wyższa niż rok wcześniej. Najlepsze wyniki odwiedzalności odnotowały galerie powyżej 60 tys. m2 GLA, gdzie wzrost wyniósł 6,1%. Obiekty od 40 do 60 tys. m2 GLA przyciągnęły o 5,9% więcej klientów niż w 2022 r. W przypadku centrów o powierzchni od 20 do 40 tys. m2 GLA wzrost odwiedzalności wyniósł 2,7%, a najmniejsze obiekty, 5-20 tys. m2 GLA, odwiedziło o 2,4% klientów więcej niż rok wcześniej, zakończono w informacji.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług.
Źródło: ISBnews