Odwiedzalność centrów handlowych mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu wzrosła w kwietniu br. o 2,5% w porównaniu do kwietnia 2019 r., wynika z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH). Obroty według danych z marca były o 1,1% wyższe w stosunku do analogicznego miesiąca 2019 r.
„Najnowsze dane o obrotach i odwiedzalności centrów handlowych w Polsce pokazują, że wyniki przebiły poziomy sprzed pandemii. Ze wskaźnika Turnover Index wynika, że Polacy w marcu bardzo chętnie robili zakupy stacjonarne, zwłaszcza w dużych i największych centrach handlowych, gdzie obroty rosły najszybciej. Odwiedzalność, prezentowana w oparciu o Footfall Density Index, w kwietniu najszybciej rosła w dużych miastach, np. Wrocławiu i Trójmieście. Wzrost obrotów na poziomie 1,1% i odwiedzalności o 2,5%, w porównaniu do 2019 r., pokazuje, że umacnia się trend powrotu klientów do centrów handlowych, a najemcy osiągają coraz lepsze wyniki obrotowe” – skomentował dyrektor zarządzający PRCH Krzysztof Poznański, cytowany w komunikacie.
Za wzrost obrotów w marcu odpowiadają zwiększone zakupy robione przez Polaków, w tym również dla ukraińskich uchodźców oraz bezpośrednio przez klientów z Ukrainy. Stąd bardzo wysoki, 56,7-proc. wzrost obrotów w kategorii żywność. Z kolei wzrost obrotów w gastronomii o 18,2% pokazuje, że klienci spragnieni kontaktów z innymi wracają do swoich przyzwyczajeń sprzed pandemii, w tym spędzania wolnego czasu w galeriach, dla których aspekt społeczny znów mocno nabiera znaczenia, wyjaśnia PRCH.
Ponadto w kwietniowych wynikach odwiedzalności w centrach handlowych również widać obecność grupy dodatkowych konsumentów, pochodzących z Ukrainy. Ich wpływ na odwiedzalność jest widoczny zwłaszcza w tych miastach i regionach, gdzie koncentrują się uchodźcy. Dodatkowo Polacy goszczący czy wspierający Ukraińców również robią częstsze zakupy, czytamy dalej.
W marcu w podziale na kategorie najlepsze wyniki notowały żywność, wyposażenie domu z RTV i AGD oraz gastronomia. Ich obroty wzrosły odpowiednio o: 56,7%, 19,3% i 18,2%, porównując do marca 2019 r. Najlepsze wyniki osiągnęły największe centra handlowe (powyżej 60 tys. m2 GLA), ich obroty były wyższe o 5,9% niż w marcu 2019 r. Z kolei średniej wielkości centra handlowe (20-40 tys. m2 GLA) miały obroty o 5,5% niższe, podało także PRCH.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym blisko 200 firm działających w branży miejsc handlu i usług. Dane o odwiedzalności pochodzą z systemów kamer liczących klientów z dokładnością sięgającą 98%. Dane są zbierane w ponad 120 obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln m2, co stanowi 35% rynku centrów handlowych w Polsce.
Źródło: ISBnews