Obroty najemców centrów handlowych spadły o 14,9% r/r w czerwcu, wzrosły natomiast o 26,4% w stosunku do maja, wynika z danych Retail Institute, który monitoruje 140 centrów w Polsce.
98% najemców i wynajmujących zawarło już porozumienia regulujące zasady dalszej współpracy w centrach handlowych, podkreślono.
„Z powodu znacznie ograniczonej funkcji handlowej w galeriach w czasie zamknięcia, spowodowanego pandemią, pierwsze półrocze zamknięto 31,6% r/r spadkiem obrotów i 33,2% r/r odwiedzalności. Jednak obserwowane przez analityków Retail Institute wzrosty odwiedzalności centrów handlowych w lipcu i w pierwszych tygodniach sierpnia (-22% r/r) są dobrym prognostykiem na przyszłość, choć te pozostają nadal niezwykle ostrożne” – powiedziała prezes Anna Szmeja, cytowana w komunikacie.
W porównaniu rok do roku, elektronika, jako jedyna kategoria, odnotowuje w czerwcu, już drugi miesiąc z rzędu, wzrosty (+23,7%). Do liderów wzrostów dołączają w czerwcu także sklepy, oferujące artykuły wyposażenia domu, wnętrz i budowlane (+11%), podano również.
Analiza porównawcza wyników za maj i czerwiec pozwala spojrzeć na przyszłość nieco bardziej optymistycznie. Tu wzrosty odnotowały wszystkie kategorie rozwijające się w galeriach, zwłaszcza moda (43,8%), w tym moda damska (+61,8%), moda męska (+81,6%), mieszana (49,1%), bielizna (62,2%), moda i artykuły sportowe (+32,9%), artykuły dla dzieci i kobiet w ciąży (+34,2%), obuwie (+24,2%). Lepsze wyniki odnotowały również w czerwcu kawiarnie i restauracje (83,3%), których sytuacja w maju była niepewna, wynika także z komunikatu.
„Po ponownym otwarciu galerii handlowych, obserwowaliśmy systematyczny powrót klientów do sklepów, co znalazło odzwierciedlenie w osiąganych wynikach sprzedaży, często zbliżonych do tych z 2019 roku. Dynamika wzrostów była zdecydowanie wyższa w małych parkach handlowych niż w tradycyjnych galeriach, które wykazują między sobą wiele różnic. Mimo dużych nakładów pracy, duże śródmiejskie galerie handlowe, zwłaszcza te zlokalizowane w centrach biznesowych miast i przy dużych węzłach komunikacyjnych, nadal odnotowują kilkudziesięcioprocentowe spadki. Wiążemy to m.in. z mniejszą mobilnością Polaków. Choć sytuacja wyraźnie się poprawia, przestrzegałbym przed zbyt wczesnym hurraoptymizmem. Brak możliwości prowadzenia działalności przez dwa miesiące odcisnęło silnie piętno na wszystkich organizacjach, tak najemcach jak i wynajmujących. Potrzeba czasu i wspólnych wysiłków, aby powrócić na ścieżkę stabilnych wzrostów” – powiedział wiceprezes Deichmann Obuwie, członek Rady Ekspertów Retail Institute Wojciech Normand.
Retail Institute to ośrodek dialogu, badań i analiz oraz innowacji dla ekspertów z branży retail.
Źródło: ISBnews