Panattoni podpisało w Polsce umowy najmu na ponad 2,1 mln m2 powierzchni w 2020 r., o 800 tys. m2 więcej niż rok wcześniej, podał deweloper. Na ten wynik, mimo trwającego od marca stanu epidemii, wpływ miał przede wszystkim szybki rozwój e-commerce. Ożywieniu na rynku magazynowo-przemysłowym sprzyjały też nowe trendy – przenoszenie produkcji z Azji bliżej konsumenta końcowego, zabezpieczanie przez sieci handlowe ciągłości łańcucha swoich dostaw.
„Przy tak szybko rosnących zamówieniach internetowych oraz obrotach, firmy z branży e-commerce potrzebowały nowych powierzchni do zaspokojenia tego popytu. Jak szacuje Panattoni, inwestycje związane z branżą e-commerce stanowiły w tym roku blisko 30% realizacji dewelopera. Przykładem jest firma Globalway (wchodząca w skład grupy Costway), dostawca m.in. zabawek, mebli, akcesoriów sportowych i wyposażenia wnętrz z Chin, który wynajął całą powierzchnię w ramach Panattoni Park Tricity East IV (52 tys. m2). Gdańskie centrum dystrybucyjne ma ułatwić firmie handel nie tylko na rynku polskim, ale i w całej Europie. Wśród jej strategicznych partnerów Globalway znajdują się takie firmy jak Wallmart, Amazon, eBay, Wish czy Home Depot” – czytamy w komunikacie.
Jak wskazuje Panattoni, popyt rośnie nie tylko na wielkie magazyny dla potentatów branży internetowej. Ponieważ klienci oczekują otrzymania zamówienia możliwie jak najszybciej, zwiększa się też – w ramach last mile delivery – zapotrzebowanie na operatorów logistycznych czy platformy przeładunkowe właśnie blisko końcowych odbiorców oraz zainteresowanie powierzchniami w obrębie parków miejskich czy w mniejszych miejscowościach. Jeden z największych operatów logistycznych w Polsce – firma InPost – zajmuje już ponad 30 tys. m2 nowoczesnej powierzchni magazynowej udostępnionej przez Panattoni m.in. w Toruniu, Szczecinie, Opolu czy Olsztynie. W ostatnim kwartale tego roku objęła kolejne w A2 East Warsaw Park (8 200 m2), Panattoni Park Lublin III (8 100 m2), Panattoni Park Bydgoszcz II (2 470 m2), Panattoni Park Białystok II (8 500 m2) oraz City Logistics Kraków 1 (9 000 m2), wymieniono.
Duży wpływ na rynek najmu powierzchni magazynowych miały też sieci handlowe, które musiały udoskonalić swoje strategie omnichannel, koncentrując się bardziej na sprzedaży online i swoich sklepach internetowych. Wymuszało to na nich konieczność zabezpieczenia łańcucha dostaw i przestawienie się z dotychczas popularnego rozwiązania dostaw just-in-time oraz zabezpieczenie dodatkowej powierzchni magazynowej. W marcu tego roku deweloper wynajął 35 tys. m2 w Panattoni Park Gliwice III jednej z dużych sieci handlowych, która chciała realizować zamówienia internetowe produktów z segmentu nieżywnościowego jak odzież, akcesoria sportowe, ogrodowe czy do domu, w tym również sprzęt AGD. Najemca wprowadził się do parku już w kwietniu br., dzięki czemu zapewnił swoim konsumentom stały dostęp do oferty.
W popycie na powierzchnie przemysłowe rośnie też udział przedsiębiorstw produkcyjnych, które na fali pandemii i problemów z importem coraz częściej myślą o dywersyfikacji źródeł dostaw i zaprzestaniu bazowania na jednym azjatyckim poddostawcy. Przy przenoszeniu produkcji bliżej konsumentów końcowych, Polska staje się idealną lokalizacją. Wynika to z jej położenia w Europie, jak i nadal niższych kosztów pracy oraz dostępu do wykwalifikowanych pracowników. Dzięki utworzeniu nowych linii produkcyjnych blisko swoich rynków zbytu, firmy skracają łańcuch dostaw i zapewniają sobie bezpieczeństwo ich dostaw. Przykładem takiej realizacji jest budowa przez Panattoni nowoczesnej fabryki w Rzeszowie dla fabryki Phoenix Contact E-Mobility w Rzeszowie – firmy działającej w obszarze elektromobilności. Od początku 2021 roku w obiekcie o powierzchni 15 tys. m2 będą produkowane i testowane różne kable do ładowania na potrzeby wiodących producentów samochodów elektrycznych, podano także.
Źródło: ISBnews