Wielkość powierzchni handlowej oddanej do użytku wyniosła 59 700 m2 w III kw. 2021 r., a jej całkowite zasoby w Polsce przekroczyły 12,2 mln m2, wynika z danych firmy Colliers. Na koniec okresu w budowie znajdowało się prawie 400 000 m2, co przełoży się na znaczący wzrost rocznej podaży do 350-400 000 m2 w 2021 roku z 265 000 m2 w 2020 roku.
„W III kw. 2021 r. do użytku oddano 59 700 m2. Tym samym całkowite zasoby powierzchni handlowej w Polsce przekroczyły 12,2 mln m2. Zdecydowaną większość inwestycji z ostatnich miesięcy oraz tych w budowie stanowią małe parki i centra handlowe w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Inwestorzy zauważyli, że w czasie pandemii to właśnie tego typu obiekty radzą sobie najlepiej i jest na nie największe zapotrzebowanie. Istotną rolę odgrywa również fakt, że małe i średnie miasta charakteryzują się niskim nasyceniem powierzchnią handlową oraz większą dostępnością gruntów, często w atrakcyjniejszych cenach. Branża handlowa bierze pod uwagę możliwość kolejnego, piątego już lockdownu i wybiera jak najbezpieczniejsze rozwiązania, żeby ewentualne ograniczenia wywarły na nią jak najmniejszy wpływ” – powiedziała associate director w dziale doradztwa i badań rynku w Colliers Katarzyna Michnikowska, cytowana w komunikacie
Liczba centrów handlowych w Polsce wzrosła o 24 obiekty w porównaniu z III kwartałem 2020 r. i wynosi obecnie 556. Poziom nasycenia sięga 320 m2/1 000 mieszkańców, podano także
Colliers wskazał, że dynamiczny rozwój odnotowuje nowy na polskim rynku koncept sklepów typu „dark store”, który zyskuje na popularności w dobie silnego wzrostu znaczenia e-commerce. Obiekty te są odpowiedzią, przede wszystkim sieci handlowych, na zmieniające się trendy zakupowe – ich cel to przybliżyć towar do klienta i przyspieszyć kompletacje zamówień. Na sklepy typu dark store decydują się sieci takie jak: Carrefour, Lisek, JOKR, Glovo, Swyft, a także Bolt, Wolt oraz Gorillas, czy Żabka. Pierwsze obiekty w tym formacie uruchamiane są już w największych polskich aglomeracjach.
Źródło: ISBnews