Wzrost powierzchni magazynowej do obsługi e-commerce wyniósł w Polsce 84% w ciągu trzech ostatnich lat, wynika z raportu Cushman & Wakefield. W 2019 roku wielkość ta wynosiła 3,9 mln m2, a obecnie jest to 7,35 mln m2. Z kolei udział powierzchni dla e-commerce w całkowitym ujęciu powierzchni magazynowej w Polsce wzrósł o 6,2 pkt proc. – z 24,5% w 2019 roku do 30,07% obecnie.
Wolumen nowych umów najmu (popyt netto) w ciągu ostatnich 12 miesięcy wyniósł 5,8 mln m2, co stanowi wzrost o 68% w porównaniu do roku 2020. Wysokie zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe wynika z potrzeby dywersyfikacji sieci logistycznej dostosowanej do potrzeb rynku e-commerce, a także zatorów zauważalnych wciąż w globalnych łańcuchach dostaw, co skłania wiele firm do zwiększania poziomu zapasów, podano.
„Warto podkreślić, że tylko w ciągu pięciu ostatnich lat na polski rynek dostarczono 12,5 milionów m2 nowej powierzchni magazynowej – jest to ponad 50% całego rynku. Mamy więc w Polsce dominującą przewagę nowoczesnych budynków magazynowych spełniających najwyższe standardy i wymagania, co odróżnia nas od rynków Europy Zachodniej, gdzie sporą część zasobów stanowią magazyny znacznie starsze i niekwalifikujące się do kategorii 'A'” – powiedział partner, Head of Industrial & Logistics Agency Poland, Head of E-Commerce CEE, Cushman & Wakefield Damian Kołata, cytowany w komunikacie.
Największe nasycenie magazynów, których działalność ukierunkowana jest na e-commerce, zauważalne jest w województwie dolnośląskim, łódzkim oraz śląskim. Powierzchnie magazynowe poświęcone obsłudze rynku e-commerce wynoszą tu odpowiednio: 1 445 000 m2, 1 046 000 m2 i 1 032 000 m2. Popularność tych regionów wynika z ich sąsiedztwa z rynkami zagranicznymi. Takie inwestycje znajdują się m.in. wzdłuż trasy S3 w zachodniej Polsce (np. Legnica, Głogów, Zgorzelec, Słubice, Rokitno, Świebodzin, Zielona Góra, Gorzów Wielkopolski).
„W ujęciu regionalnym zachodnie regiony Polski zanotowały najwyższy wzrost powierzchni magazynowej przeznaczonej do obsługi e-commerce w stosunku do 2021 r. W kontekście udziału powierzchni magazynowej wykorzystywanej do obsługi rynku e-commerce w relacji do całkowitej powierzchni tego typu, wyróżnia się województwo dolnośląskie (729 tys. m2 podaży), w którym odnotowano 102-proc. wzrost tego typu powierzchni. Województwa wielkopolskie (579 tys. m2) i śląskie (411 tys. m2) zanotowały odpowiednio 142- i 66-proc. wzrost” – podał także C&W.
Źródło: ISBnews