W Polsce powstało 15 nowych obiektów handlowych powyżej 5 000 m2 GLA, a kolejne 5 zostało rozbudowanych lub zmodernizowanych w I poł. 2024 r. Ich łączna powierzchnia handlowa wyniosła blisko 190 tys. m2 GLA, wynika z danych zebranych przez Polską Radę Centrów Handlowych (PRCH). Całkowita powierzchnia polskich obiektów handlowych powyżej 5 000 m2 GLA na koniec czerwca br. przekroczyła 13,5 mln m2.
„Dynamiczny przyrost nowej powierzchni handlowej w pierwszej połowie 2024 r., otwieranie nowych obiektów oraz rozbudowa i modernizacja istniejących jest kolejnym czynnikiem potwierdzającym dobrą kondycję handlu. Dynamika nowych inwestycji już w 2023 r. była o ponad 30% lepsza od wcześniejszego okresu i ubiegłoroczny trend utrzymuje się również w 2024 r. Potwierdza to wcześniejsze analizy Polskiej Rady Centrów Handlowych, z których wynika, że polski rynek nadal cechuje potencjał inwestycyjny, zwłaszcza w mniejszych w ośrodkach poniżej 100 tys. mieszkańców” – powiedział dyrektor zarządzający Marcin Klammer, cytowany w komunikacie.
Wśród tegorocznych inwestycji dominowały parki handlowe, które łącznie odpowiadają za 92%, a centra handlowe za 8% nowej powierzchni handlowej. Najwięcej nowych obiektów handlowych w I połowie 2024 r. powstało na Śląsku, gdzie otwarto ich 5, o łącznej powierzchni ponad 50 tys. m2 GLA. Z kolei największymi nowymi inwestycjami były OTO Park Koszalin, Galeria Starówka w Lesznie i park handlowy S1 w Bytomiu. Najbardziej aktywnym inwestorem w pierwszej połowie 2024 r. była firma Karuzela Holding, podano.
„W strukturze nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce największy, 80% udział mają centra handlowe, kolejne 18% przypada na parki handlowe, a 2% na centra wyprzedażowe. Nasycenie kraju nowoczesną powierzchnią handlową staje się coraz bardziej równomierne. Nieco ponad połowa nowoczesnej powierzchni handlowej usytuowana jest w 8 największych aglomeracjach, reszta skupiona jest w ośrodkach od 400 tys. do poniżej 100 tys. mieszkańców” – czytamy w materiale.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług.
Źródło: ISBnews