Deweloperzy dostarczyli na polski rynek handlowy 530 tys. m2 nowoczesnej powierzchni handlowej w 2024 r., co jest najlepszym wynikiem od 2015 r., kiedy nowa podaż wyniosła ok. 700 tys. m2. Uwzględniając zamknięcia obiektów, baza powierzchni handlowych w 2024 roku zwiększyła się o 481 tys. m2, ponieważ 49 tys. m2 zniknęło z rynku. Tym samym całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga już ok. 16,8 mln m2, wynika z danych Cushman & Wakefield.
Na koniec grudnia deweloperzy byli w trakcie budowy 375 tys. m2 powierzchni w ramach 50 nieruchomości handlowych, z czego 34 z nich to zupełnie nowe budynki, natomiast trzynaście przypada na rozbudowy, a trzy – na przebudowy istniejących już obiektów, podano także.
„Analizując przyszłą podaż pod względem lokalizacji, można zauważyć, że najwięcej powierzchni buduje się w województwie śląskim, gdzie powstaje 52 tys. m2, oraz mazowieckim – 42 tys. m2. Co ciekawe, aż 65% powierzchni w budowie znajduje się w miastach i miejscowościach poniżej 50 000 mieszkańców, zaś 21% w największych aglomeracjach powyżej 400 000 mieszkańców” – czytamy w komunikacie.
W całym 2024 roku na rynku handlowym w Polsce zadebiutowało 26 nowych marek, co stanowi podobną liczbę jak w 2023 roku, kiedy odnotowano 30 nowych wejść. Sam czwarty kwartał 2024 roku przyniósł debiuty takich brandów jak MR.DIY, Santoni, Isei, Andre Tan, PHOme!, Atac Hiper Discount by Auchan, a także powrót na polski rynek marki Calliope. Cztery z nich wybrało na pierwszą lokalizację Warszawę, dwa – Poznań, zaś Mr. DIY – Zabrze, wymienia C&W.
Średnia odwiedzalność w centrach handlowych w 2024 roku wyniosła średnio ok. 410 tys. klientów w przeliczeniu na jeden obiekt i odpowiadała średniej odwiedzalności w 2023 roku. Warto zauważyć, że najlepiej pod kątem odwiedzalności radzą sobie największe centra handlowe, czyli obiekty powyżej 60 tys. m2, oraz te najmniejsze – poniżej 20 tys. m2. Najwyższe wzrosty odwiedzalności r/r odnotował Wrocław, Kraków i Warszawa, zaś najniższe na rynkach trójmiejskim i poznańskim. W 2024 roku średnie obroty najemców centrów handlowych przekroczyły 1 050 zł netto na m2 i były nominalnie średnio wyższe o ok. 4,5% niż w 2023 roku. Biorąc pod uwagę średnią inflację na poziomie 3,6%, jest to jednak niewielki realny wzrost obrotów.
Analizując czynsze w najlepszych centrach handlowych typu „prime”, można zauważyć, że wzrosły one o ok. 23% r/r. Przyczynami wyższych stawek, oprócz corocznej indeksacji o inflację, był wysoki popyt na powierzchnie handlowe oraz poczynione modernizacje i zwiększenie atrakcyjności wielu obiektów. Parki handlowe dominujące w nowej podaży odnotowały podobny, bo o 22-proc. wzrost czynszów r/r (IV kw. 2024/IV kw. 2023), biorąc pod uwagę najlepsze tego typu obiekty i uwzględniając indeksację o wskaźnik inflacji w 2024 roku. Równie istotny format handlowy stanowią lokale przy topowych ulicach handlowych w Polsce, w przypadku których nastąpiła podwyżka stawek o 17% r/r, podano także.
Cushman & Wakefield przeanalizował także poziom pustostanów w szesnastu aglomeracjach w Polsce, gdzie w 2024 roku wyniósł on 3%, co oznacza spadek o 0,3 pkt proc. r/r. Najwyższy odsetek powierzchni niewynajętej znajdował się w Lublinie (4,8%) oraz Poznaniu (4,6%). Z kolei najniższe wskaźniki pustostanów charakteryzowały Toruń (0,8%), Kielce (0,8%) i Rzeszów (0,9%)
Źródło: ISBnews