Podaż nowych powierzchni handlowych wyniosła 102 tys. m2 w III kw. br., a w całym roku sięgnie ok. 460 tys. m2, prognozuje agencja doradcza Cushman & Wakefield. Aktualnie w realizacji pozostaje 350 tys. m2, a deweloperzy są w trakcie budowy 44 obiektów handlowych, z czego 26 nieruchomości to całkiem nowe inwestycje.
„Trzeci kwartał w sektorze nieruchomości handlowych stanął pod znakiem wysokiej aktywności deweloperskiej i przyniósł 102 tys. m2 nowoczesnej powierzchni handlowej dostarczonej na rynek. Wszystkie nowe otwarcia dotyczyły formatu parków handlowych, które powstały zarówno w dużych aglomeracjach, jak i miastach do 50 tys. mieszkańców. Tym samym całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce sięgają aktualnie ok. 16,6 mln m2, a według prognoz cały 2024 rok zamknie się wynikiem ok. 460 tys. m2 nowej podaży” – powiedziała szefowa badań C&W Ewa Derlatka-Chilewicz, cytowana w komunikacie.
Aktualnie w realizacji pozostaje 350 tys. m2, a deweloperzy są w trakcie budowy 44 obiektów handlowych, z czego 26 nieruchomości to całkiem nowe inwestycje. Z kolei 14 projektów przypadnie na rozbudowy, a 4 na przebudowy istniejących już obiektów. Analizując przyszłą podaż pod względem lokalizacji można zauważyć, że najwięcej powierzchni buduje się w województwach śląskim oraz mazowieckim, gdzie powstaje odpowiednio 55 tys. i 54 tys. m2 powierzchni. Ponadto 37% powierzchni w budowie znajduje się w miastach i miejscowościach poniżej 50 tys. mieszkańców, zaś 43% w największych aglomeracjach powyżej 400 tys. mieszkańców, podano także.
Trzeci kwartał zaowocował debiutem 10 marek planujących dalszy rozwój w naszym kraju i były to: Arket, Bulgari, Carpatree, Dior Fashion, Dreame, GAP, Greek House, Rebernia, TAG Heuer oraz Tissot. Siedem z nich na otwarcie pierwszego w Polsce sklepu wybrało Warszawę, wymieniła także agencja.
Odwiedzalność w centrach handlowych w okresie lipiec-sierpień 2024 wyniosła średnio ok. 450 tys. klientów w przeliczeniu na jeden obiekt. Ten wynik jest podobny do poprzednich lat.
„W porównaniu do 2023 roku zaobserwowano nieznaczny, bo 1-procentowy spadek r/r liczby odwiedzających, jednak zestawiając ten wynik z 2022 rokiem, widzimy, że nastąpił 4-procentowy wzrost. Najlepsze wskaźniki zmian odwiedzalności rok do roku odnotowały największe centra handlowe o powierzchni najmu powyżej 60 tys. m2. Wstępne wyniki za wrzesień pokazują jednak kilkuprocentowe spadki odwiedzalności rok do roku, które mogą wynikać z wyjątkowo dobrej pogody i wynikającej z niej niższej skłonności do odwiedzin w centrum handlowych i zakupów jesiennych kolekcji” – skomentowała Derlatka-Chilewicz.
W okresie lipiec-sierpień średnie obroty najemców centrów handlowych przekroczyły 1 100 zł netto na m2, a w całym III kwartale były nominalnie średnio wyższe o 4% w porównaniu do 2023 roku. Natomiast po uwzględnieniu inflacji realne średnie obroty odpowiadają zeszłorocznym poziomom. Najwyższy wzrost został zanotowany w przypadku najmniejszych centrów handlowych – nominalny średni wzrost o 5%, co przekłada się realny wzrost obrotów ok. 1%, podano także.
Źródło: ISBnews