Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Gospodarka
  • Biznes
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Prawo
  • Więcej
    • Startupy
    • Crowdfunding
    • Finanse osobiste
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Gospodarka
  • Biznes
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Prawo
  • Więcej
    • Startupy
    • Crowdfunding
    • Finanse osobiste
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona Główna Startupy

84% polskich medtechów chce wejść na zagraniczne rynki w ciągu roku

Dodane przez Bartłomiej Supernak
27 października 2020
w dziale Startupy
0
medycyna
0
SHARES
Share on FacebookShare on Twitter

Polskie startupy medyczne chcą poszerzać zasięg swojej działalności – 84% z nich planuje wejścia na nowe zagraniczne rynki w perspektywie najbliższych 12 miesięcy, wynika z raportu Digital Health, opracowanego przez Fundację Startup Poland, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) oraz lidera biotechnologicznego i pomysłodawcę inicjatywy – firmę Roche.

Raport Digital Health pokazał m.in., że specjalizacje polskich medtechów są zróżnicowane, jednak w czołówce znalazły się dwa obszary: kardiologia (31%) i psychologia (23%), podano.

Wśród stosowanych przez nie rozwiązań IT przeważają rozwiązania zdalne: telemedycyna, aplikacje mobilne (mhealth) i webowe. Z raportu można się także dowiedzieć, że w zakresie współpracy startupów z partnerami biznesowymi wiodące jest wsparcie marketingowe i weryfikacja założeń biznesowych. Startupy również chętniej współpracują bezpośrednio z naukowcami niż z uczelniami – niemal połowa medtechów w zakresie prac badawczo-rozwojowych współpracuje z indywidualnymi pracownikami naukowymi.

Polskie startupy chcą poszerzać zasięg swojej działalności i prężnie się rozwijać, podkreślono.

„Aż 84% z nich planuje wejścia na nowe zagraniczne rynki w perspektywie najbliższych 12 miesięcy. To świetny obraz polskiego środowiska medtechowego, pokazujący, jak rokujący i dynamiczny jest to rynek. W Polsce inwestycje w nowe rozwiązania digital health nie budzą jednak jeszcze tak dużego zainteresowania, jak chociażby sektor FinTech. Aby tak się stało i aby plany rozwoju mogły się urzeczywistnić, w otoczeniu systemowo-prawnym, naukowym i biznesowym pozostaje wiele do zrobienia” – powiedział prezes Startup Poland Tomasz Snażyk, cytowany w komunikacie.

Polskie medtechy korzystają w swojej działalności z różnorodnych form finansowania, przy czym ponad połowa sięga po środki NCBR.

„Digital health to przede wszystkim poprawa dostępności i jakości usług medycznych, ale ma wymierną wartość dla twórców technologii i firm wprowadzających rozwiązania na rynek. Jest też motorem napędowym dla innych sektorów. Dla osiągnięcia sukcesu w tym segmencie – poza zapewnieniem finansowania czaso- i kosztochłonnych prac B+R – niezbędne jest odpowiednie zaplanowanie rozwoju biznesowego. Zaadresowanie potrzeb rynku, z uwzględnieniem specyfiki różnych klientów oraz weryfikacja opłacalności wdrożenia to działania, które coraz częściej dostrzegamy wśród ubiegających się o wsparcie z NCBR spółek technologicznych. Mamy nie tylko pieniądze, ale także know-how, jak zarządzać projektami wysokiego ryzyka. Tym bardziej cieszy mnie fakt, że founderzy korzystają z różnych form wsparcia, w tym z programów z udziałem funduszy venture capital” – stwierdził zastępca dyrektora NCBR Przemysław Kurczewski.

Raport wskazuje również, w jakich obszarach medtechy mają największe trudności. Problemy pojawiają się w szczególności z wyceną własności intelektualnej czy patentowaniem. Połowa startupów nie posiada własnych patentów ani nie jest w trakcie ich rejestracji. Wątpliwości i przeciwności przysparzają również skomplikowane procedury administracyjne oraz braki w zakresie otoczenia wspierającego komercjalizację, które powinny być analizowane z udziałem ekspertów ze środowiska naukowego i biznesowego.

„Chociaż od kilku lat obserwujemy zwiększenie wsparcia ze strony sektora publicznego i ułatwienia administracyjno-prawne dla rozwoju innowacyjności, co pomaga startupom w Polsce w funkcjonowaniu oraz tworzeniu kreatywnych rozwiązań wykorzystywanych w obszarze zdrowia cyfrowego, to wciąż głównymi barierami we współpracy z instytucjami rządowymi są biurokracja oraz zbyt długie procesy legislacyjne. Jak podkreślają twórcy raportu, zmiana w tych obszarach powinna dotyczyć nie tylko przepisów, ale również praktyki sektora publicznego” – czytamy dalej.

Jednym z najistotniejszych wniosków z raportu jest to, że współpraca w obszarze zdrowia cyfrowego jest kluczowa, aby zapewnić równy dostęp do niego pacjentom, a także by świadczeniodawcy działali sprawnie. O potrzebie elastyczności, wymiany wiedzy i kompetencji w tym zakresie dowodzą dane dotyczące wykształcenia polskich startuperów medycznych. Mniej niż 1/4 badanych kierujących startupami w branży digital health studiowała nauki medyczne, co oznacza, że nie zawsze mają pełen obraz potrzeb pacjenta, lekarza lub zrozumienie specyfiki działania systemu ochrony zdrowia. Tylko otwarta, komunikatywna i pełna zaangażowania współpraca pomiędzy ekspertami z różnych dziedzin: technologii, informatyki, biotechnologii, medycyny, polityki zdrowotnej, biznesu, może pozwolić na połączenie kompetencji i zapewnienie rozwiązań najlepiej przystających do potrzeb wszystkich członków systemu ochrony zdrowia.

„Współpraca z doświadczonymi podmiotami działającymi w branży to dla startupów ładunek profesjonalnego doświadczenia.To także szansa na zbudowanie, tak potrzebnej w Polsce, płaszczyzny wzajemnego zaufania. W Roche zdajemy sobie sprawę, jak ważne jest w rozwoju medycyny podejście interdyscyplinarne. Dlatego już od kilku lat rozwijamy w Polsce Globalne Centrum Rozwiązań IT, którego działalność rozpoczęła się od kilkunastoosobowego startupu, a dziś to globalny hub innowacji, który dostarcza rozwiązania IT dla pacjentów, lekarzy i naukowców na całym świecie. Tym doświadczeniem i know-how chcemy się dzielić, otwierając się coraz szerzej na współpracę, a także zwiększając co roku inwestycje w obszar badań i rozwoju w naszym kraju” – dodał dyrektor w Globalnym Centrum Rozwiązań IT Roche Mariusz Mulas.

Celem kompleksowego raportu poświęconego branży digital health jest przybliżenie obecnego stanu rynku firm high-tech w obszarze medycyny, wskazanie kierunku, w jakim mogą się rozwijać rozwiązania cyfrowe wspierające pacjentów i lekarzy, oraz zachęcenie do dialogu i współpracy różnych uczestników ekosystemu ochrony zdrowia: firm technologicznych, uczelni, inwestorów i instytucji publicznych.

Startup Poland to niezależny polski think tank technologiczny i organizacja pozarządowa, której celem jest budowanie świadomości potencjału startupów w środowisku administracji publicznej oraz uczestniczenie w procesach legislacyjnych jako głos społeczności polskich startupów.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) to rządowa agencja wspierająca projekty służące rozwojowi gospodarczemu i społecznemu. Poprzez granty oraz inne mechanizmy wsparcia, takie jak m.in. fundusze venture capital, finansuje projekty B+R przedsiębiorstw i jednostek naukowych oraz działania uczelni ukierunkowane na podnoszenie jakości kształcenia i rozwój kompetencji technologicznych.

Roche Polska jest liderem wśród firm zajmujących się dostarczaniem innowacyjnych rozwiązań w zakresie ochrony zdrowia. Globalna strategia Roche koncentruje się na diagnostyce molekularnej oraz terapiach celowanych.W Polsce działają światowej klasy ośrodki Roche: Regionalne Centrum Badań Klinicznych dla Europy Środkowo-Wschodniej oraz zajmujące się rozwiązaniami na styku medycyny i informatyki Globalne Centrum Rozwiązań IT.

Źródło: ISBnews

Tagi: Digital Health
Poprzedni post

Bank Millennium nie oczekuje znacząco wyższych kosztów ryzyka w IV kw.

Następny post

TLP zaskarżył pakiet mobilności do TSUE

startup

PKN Orlen utworzy własny akcelerator startupów

startup

Movens VC zainwestował w litewski startup Attention Insight

pieniądze

Totalizator utworzył fundusz CVC z pulą do 100 mln zł dla startupów

praca

Pekao szuka wśród startupów dostawcy innowacyjnych rozwiązań do analizy opinii

chmura

Scaleway uważa Polskę za strategiczny rynek, planuje rozwój produktów

huawei

Huawei rozpoczyna nabór do Huawei Startup Challenge wśród firm z Polski i CEE

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pomóż ratować życie

Najnowsze

WIG

Indeks WIG20 spadł o 1,64% na zamknięciu w czwartek

Dom Development

Zarząd Dom Development uchwalił emisję łacznie 180 tys. nowych akcji bez pp

Nextbike: Postępowanie restrukturyzacyjne pozwoli utrzymać płynność finansową

Nextbike porozumiał się z fińskim miastem Oulu ws. rozwiązania umowy

biznes

Polsko-brytyjska grupa robocza ds. CPK odbyła inauguracyjne spotkanie

Alior Bank

S&P potwierdził ratingi Alior Banku

biuro

Rzecznik MŚP apeluje o ulgi dla MŚP w spłacie zobowiązań publicznoprawnych

chmura

GovTech i Microsoft mają porozumienie ws. wdrażania chmury w administracji

sąd

Sąd wstrzymał decyzję ws. odstępstwa od konkluzji BAT dla ZE PAK

© 2020 inwestycje.pl

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Gospodarka
  • Biznes
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Prawo
  • Więcej
    • Startupy
    • Crowdfunding
    • Finanse osobiste

© 2020 inwestycje.pl