Przychody operacyjne pasażerskich przewoźników kolejowych w Polsce wyniosły 7,35 mld zł w 2021 r. wobec 6,24 mld zł rok wcześniej, wynika ze „Sprawozdania z funkcjonowania rynku transportu kolejowego. 2021”, przygotowanego przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK). Udział subsydiów ogółem w przychodach przewoźników w 2021 r. spadł do 61,5%.
„Z danych pozyskanych od certyfikowanych przewoźników kolejowych realizujących przewozy pasażerskie wynika, że w 2021 r. ich łączne przychody operacyjne wyniosły 7,35 mld zł. Składają się na nie m.in. wpływy ze sprzedaży biletów, przychody z tytułu świadczenia usług publicznych, a także dotacje (z budżetu państwa, samorządów i inne). Poniesione w ramach działalności koszty operacyjne były nieznacznie niższe od przychodów i oscylowały w granicach 7,34 mld zł. Wartości zarówno po stronie przychodów, jak i kosztów z działalności operacyjnej oznaczają najwyższy ich poziom od 10 lat” – czytamy w raporcie.
Corocznie w przychodach przewoźników znaczną pozycję zajmują dotacje na świadczenie usług publicznych i na utrzymanie infrastruktury. W 2021 r. przewoźnicy zadeklarowali wsparcie finansowe z różnych źródeł na łączną kwotę ponad 4,5 mld zł. W zestawieniu z 2020 r. poziom dotacji wzrósł o 8,9%. Dane te oznaczają, że udział subsydiów ogółem w przychodach przewoźników w 2021 r. osiągnął poziom 61,5% (66,5% w 2020 r.), podano także.
Według danych przekazanych przez przewoźników w strukturze subsydiów przyznawanych na świadczenie usług publicznych największą pozycję utrzymują dotacje przyznawane z jednostek samorządu terytorialnego – 53,4% (55,2 w 2020 r.). W 2021 r. nadal znaczny udział w przychodach przewoźników (35,1%) stanowiły dotacje z budżetu państwa, w tym przyznawane z tytułu COVID-19 (rok wcześniej było to 36,6%.), wymienia UTK.
W 2021 r. struktura kosztów poniesionych przez przewoźników pasażerskich niewiele zmieniła się w odniesieniu do lat wcześniejszych. Największą pozycję w kosztach przewoźników stanowią świadczenia pracownicze (30%), kolejne to usługi obce (19,7%), paliwa oraz energia trakcyjna (17,7%), koszty dostępu do infrastruktury (16%), amortyzacja (10,8%), materiały i energia 3,6%. Najmniej znaczącą pozycją pozostają koszty pozostałe (2,2%). Największy wzrost udziału kosztów – o 1,7 punktu procentowego – miał miejsce w przypadku pozycji paliwa oraz energia trakcyjna (z 16% w 2020 r. do 17,7% w 2021 r.), co jest związane ze znaczącym wzrostem cen energii elektrycznej i paliw w 2021 r. Rok do roku o 0,8 punktu procentowego zwiększył się udział kosztów dostępu do infrastruktury (z 15,1% w 2020 r. do 16% w 2021 r.) Zmniejszył się natomiast udział w kosztach usług obcych (spadek o 1,8 punktu procentowego w porównaniu z 2020 r.), amortyzacji (o 0,7 punktu procentowego), a także nieznacznie świadczeń pracowniczych (o 0,2 punktu procentowego), podał także Urząd.
„Zestawiając podstawowe dane finansowe przewoźników z danymi dotyczącymi liczby pasażerów, uzyskamy przybliżone informacje nt. rentowności przewozów pasażerskich w przeliczeniu na pasażera. W 2021 r. przychód na pasażera (bez subsydiów) był o 9,6% wyższy w porównaniu z rokiem wcześniejszym, natomiast koszty przypadające na pasażera niższe o 1,1% w stosunku do poprzedniego roku. W porównaniu z rokiem wcześniejszym zmniejszyła się o 4,4% wartość dotacji przypadającej na jednego pasażera. EBITDA na pasażera w 2021 r. to wzrost o 6,7% w porównaniu z rokiem wcześniej” – czytamy także.
W ubiegłym roku wzrosła liczba osób zatrudnionych u kolejowych przewoźników pasażerskich. Na 31 grudnia 2021 r. ich liczba wynosiła 23 471. W porównaniu do 2020 r., w którym miało miejsce zmniejszenie zatrudnienia, w sektorze przewozów pasażerskich pracowało o 340 osób więcej (wzrost o 1,5%), podał UTK.
W 2021 r. z kolei w Polsce skorzystało 245,1 mln pasażerów, o 35,7 mln więcej (+17%) niż w 2020 r. Wskaźnik wykorzystania kolei wyniósł 6,4, co oznacza, że statystyczny mieszkaniec naszego kraju wykonał 6,4 podróży pociągiem w ciągu roku. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, kiedy wartość ta wyniosła 5,5, nastąpił wzrost o 0,9.
Źródło: ISBnews